معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۹

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ایجاد کمیته مشترک به منظور تسهیل تجارت افغانستان و ایران

نورالدین عزیزی در سفر خود به استان سیستان و بلوچستان ایران از ایجاد یک کمیته مشترک فنی بین دو کشور به منظور توسعه‌ تجارت و ترانزیت از مسیر چابهار خبر داد. توسعه تسهیلات و امکانات جاده‌ای و ریلی در مسیر چابهار و میلک، رفع محدودیت‌های ترانزیتی از مسیر چابهار، امتیازات تفاوت سوخت و ایستگاه‌های ترانزیتی از محورهای گفتگوی عزیزی با مقامات تجاری و اقتصادی ایران بوده است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/232881

 حرکت دومین محموله ریلی افغانستان از مسیر ایران به ترکیه

«بخت‌الرحمان شرافت» رئیس اداره راه‌آهن افغانستان با انتشار پیامی در «ایکس» از آمادگی دومین محموله ریلی افغانستان برای حرکت به سمت ترکیه از مسیر ایران خبر داد. شرافت در این پیام نوشت: قطار دوم نیز آماده حرکت از افغانستان به سمت ترکیه است، راه آهن افغانستان نسبت به دنیای متصل و امکانات حمل و نقل سریع متعهد است. ما نه تنها کالاها را انتقال می‌دهیم، بلکه قلب‌ها را نیز به هم متصل می‌کنیم. رئیس اداره راه‌آهن افغانستان جزئیاتی درباره میزان و کالای صادراتی ارائه نکرده است. حدود دو هفته پیشنخستین صادرات ریلی افغانستان به ترکیه شامل 1100 تُن سنگ معدنی از طریق راه‌آهن «روزنک» و مسیر ریلی ایران به این کشور فرستاده شد. این محموله صادراتی شامل سنگ معدنی «تالک» بود که به شهر «مرسین» ترکیه صادر شد. گفتنی است که این محموله به دلیل طی نشدن روال قانونی و عدم اخذ مجوز از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان متوقف شده است. بر اساس آخرین گزارش‌ها، اداره راه‌آهن ایران از روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه آمادگی خود جهت اعزام 10 واگن موجود در مرز شمتیغ به ترکیه را اعلام کرده است، اما کنسرسیوم مذکور هنوز مجوز  گمرک را برای ترانزیت واگن‌های مذکور اخذ نکرده است. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/02/14/3079205/حرکت-دومین-محموله-ریلی-افغانستان-از-مسیر-ایران-به-ترکیه

 تکمیل راه آهن «افغان-ترانس» تا سال ۲۰۲۷ میلادی

«جسوربیگ چورییف» معاون وزارت حمل و نقل ازبکستان در نشست بین‌المللی تاشکند اظهار داشت پروژه مشترک راه آهن با افغانستان و پاکستان تا سال 2027 میلادی تکمیل خواهد شد. پروژه‌ افغان-ترانس که از مهمترین و بزرگترین پروژه‌ها در افغانستان است، سعی دارد این کشور را به کریدورهای منطقه‌ای متصل کند. « عبداللطیف نظری» معاون وزارت اقتصاد طالبان نیز پیش‌تر اذعان داشت است با تکمیل شدن پروژه راه آهن افغان-ترانس، افغانستان به طور عملی به نقطه وصل تجاری میان کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی تبدیل می‌شود. طرح این راه آهن  میان افغانستان، ازبکستان و پاکستان با هدف ایجاد کریدور اقتصادی که آسیای مرکزی را به آب‌های اقیانوس هند وصل کند، در سال 2018 ارائه شد. ساخت این راه آهن که هفت میلیارد دلار برآورده شده است، ظرفیت حمل‌ونقل بار سالانه حدود 20 میلیون تُن را دارد. این راه آهن از ترمذ آغاز می‌شود و پس از عبور از شهرهای مزارشریف و کابل به پیشاور در پاکستان می‌رسد. «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان اسفند ماه سال گذشته در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خواستار مشارکت مسکو در پروژه خط آهن افغان-ترانس شده بود. (خبرگزاری جمهور)

https://www.jomhornews.com/fa/news/171857/

 امیرخان متقی خواستار آغاز تجارت از «راه لاجورد» شد   

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ حکومت طالبان در دیدار با جنک اونال، سفیر ترکیه در کابل، خواستار آغاز تجارت از «راه لاجورد» و گشایش نمایشگاه‌های مشترک در ترکیه و افغانستان شده است. دو طرف در این دیدار در باره روابط دوجانبه و اقدام‌های مثبت در افغانستان گفتگو کرده اند. وزارت خارجه به نقل از جنک اونال، نوشته که قرار است در آینده‌ی نزدیک شرکت هواپیمایی «ترکیش ایرلاین» پروازهایش به افغانستان را از سر بگیرد. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/amir-khan-motaghi-demanded-the-start-of-trade-through-lazurd/

 امضای قراردادهای تجاری بین شرکت‌های افغانستان و ترکمنستان

«نورالدین عزیزی» وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان در سفر به استان هرات و دیدار با «نوکر قلی اتاقلی اف» رئیس اتحادیه صنعتکاران ترکمنستان 10 قرارداد و دو تفاهم‌نامه تجاری امضا کرد. عزیزی در این نشست گفت بهترین فرصت جهت گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان افغانستان و ترکمنستان مهیا شده است. «آخوندزاده عبدالسلام جواد» سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان اعلام کرد این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها در بخش ساختمانی از جمله میلگرد، رنگ، سنگ مرمر و مواد خوراکی است و ارزش این قرادادها بالغ بر 200 میلیون دلار است. کارشناسان افغان با اشاره به دیدارهای هیئت حکومت طالبان با مقامات عالی ترکمنستان پیش از این اعلام کرده بودند  در صورت عملی شدن پروژه‌های بزرگ از جمله «تاپی»، واردات برق و همکاری ریلی، ترکمنستان از شرکای مهم اقتصادی افغانستان می‌شود. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/233192

 علاقه بازرگانان تاتارستانی به سرمایه‌گذاری در نفت و گاز افغانستان

وزارت معادن و صنایع گروه طالبان اعلام کرده که شهاب الدین دلاور با تعدادی از سرمایه گذاران و نمایندگان شرکت‌های تصفیه نفت و گاز جمهوری تاتارستان دیدار کرده است. این افراد به بررسی، اکتشاف و استخراج منابع نفت و گاز افغانستان ابراز علاقه نموده و خواستار توسعه همکاری‌های تجاری با طالبان شدند. (خبرگزاری جمهور)

https://www.jomhornews.com/fa/news/171967/

 نشست بازرگان افغان و ازبک در مزارشریف

نشست مشترک بازرگانان استان بلخ و کشور ازبکستان به منظور تقویت بخش‌های اقتصادی، بازرگانی، تولیدی و صنعتی برگزار گردید و تفاهم‌نامه‌های متعددی بین دو کشور به امضا رسید. فرش‌های دست‌بافت، کشمش، چوب و پنبه به ازبکستان و از طریق آن به کشور ثالث صادر می‌گردد و لوله‌های سیمانی، 50 نوع دارو، پیاز و نخ از این کشور وارد افغانستان خواهد شد. (دفتر مطلوعاتی استاندار بلخ)

https://twitter.com/balkhpgov/status/1787894973372735823

 تاکید ازبکستان و پاکستان بر اجرای زودهنگام پروژه راه‌آهن «افغان ترانس»

وزرای امور خارجه ازبکستان و پاکستان بر عملی‌سازی زودهنگام پروژه راه‌آهن ازبکستان-‌افغانستان-پاکستان موسوم به «افغان ترانس» تاکید کرده‌اند. وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که دو طرف اجرای پروژه «افغان ترانس» را به نفع کشورهای منطقه خوانده و گفته‌اند که این پروژه تبدیل به کانال تجاری بین آسیای جنوبی و مرکزی خواهد شد. تفاهم‌نامه ساخت راه‌آهن ترمز-لوگر-‌خرلاچی (افغان ترانس)، بین ازبکستان، پاکستان و طالبان در تیر ماه سال گذشته امضا شد و به گفته خبرگزاری اناتولی، قرار است این پروژه تا پایان سال ۲۰۲۷ تکمیل و بهره‌برداری گردد. (روزنامه 8 صبح)

https://8am.media/fa/uzbekistan-and-pakistan-emphasize-on-the-early-implementation-of-the-afghan-trans-railway-project/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما