معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۰:۳۶ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 آغاز تحقیقات واردات گندم

کمیته تحقیق به رهبری دبیر بخش کابینه، بررسی دقیق واردات 330 میلیارد روپیه ای گندم را آغاز می‌کند. وزیر اطلاعات اخبار مربوط به احضار چهره‌های کلیدی را تکذیب کرد. رسانه‌ها می‌گویند گندم وارداتی برای مصرف نامناسب است، اما دولت ادعا می‌کند که ذخایر قابل استفاده است. نخست وزیر شهباز شریف متعهد شد که از منافع کشاورزان محافظت کند. کمیته حقیقت یاب به ریاست کامران علی افضل، دبیر کابینه، وظیفه تحقیق و تفحص را بر عهده گرفت. چالش ها در خرید گندم در میان ذخایر مازاد و اعتراضات کشاورزان، موانع قابل توجهی برای دولت ایجاد می‌کند.

https://www.dawn.com/news/1831786/probe-panel-discusses-wheat-import-scandal

 بخش نفت و گاز از دولت می خواهد که بدهی‌های 1.5 تریلیون روپیه ای را تسویه کند

شرکت های اکتشاف نفت و گاز در پاکستان به دولت در مورد یک بحران مالی قریب الوقوع با بدهی‌های معوق نزدیک به 1.5 تریلیون روپیه هشدار داده اند. انجمن شرکت های اکتشاف و تولید نفت پاکستان (PPEPCA) تأخیر پرداخت ها از سوی نهادهای دولتی را برجسته کرده است که مانع سرمایه گذاری در دارایی‌ها شده و منجر به کاهش تولید نفت و گاز داخلی می‌شود. این کمبود با واردات پرهزینه انرژی جبران می‌شود و کمبود انرژی را تشدید می‌کند. بحران جریان نقدینگی شرکت‌ها را مجبور کرده است که فعالیت‌های اکتشاف و توسعه را کاهش دهند و بر اعتماد سرمایه‌گذاران تأثیر بگذارد و خروج بین‌المللی از این بخش را به همراه داشته باشد.

https://www.dawn.com/news/1831603/oil-and-gas-sector-wants-govt-to-clear-rs15tr-dues

نبرد بر سر قیمت گذاری انرژی خورشیدی

پاکستان قصد دارد تا سال 2025 سهم انرژی‌های تجدیدپذیر خود را به 20 درصد افزایش دهد و انرژی خورشیدی نقش مهمی ایفا کند. سیستم اندازه گیری شبکه به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا برق خود را تولید کنند و برق اضافی را به شبکه بفروشند. با این حال، کاهش پیشنهادی در نرخ انرژی خورشیدی از 21 روپیه به 11 روپیه در هر واحد، انتقاداتی را برانگیخته است و چالش هایی را برای انتقال انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ایجاد کرده است. علیرغم تعهدات جهانی مانند UNFCCC و SDG-7، این تصمیم خطر پیشرفت را دارد.

https://tribune.com.pk/story/2465319/the-battle-over-solar-power-pricing

درآمد 66 میلیارد روپیه راه آهن پاکستان در 9 ماه

علیرغم چالش های مالی ناشی از سیل های موسمی، راه آهن پاکستان در 9 ماه اول سال مالی 2023-2024 به رکورد 66 میلیارد روپیه درآمد دست یافته است. درآمد حاصل از قطارهای مسافری و باری به کل درآمد کمک می‌کند. اقدامات برای رفع تاخیر حقوق کارکنان در حال انجام است و اقدامات احتیاطی ایمنی باعث کاهش تصادفات قطار شده است و تنها حوادث جزئی در سه ماه گذشته گزارش شده است.

https://www.nation.com.pk/06-May-2024/pakistan-railways-earns-rs66-billion-in-nine-months

 پیشنهاد افزایش 37 درصدی مالیات غیر مستقیم فدرال برای تنباکو

مرکز توسعه سیاست اجتماعی (SPDC) برای افزایش درآمد و اولویت بندی هزینه‌های بهداشت عمومی، افزایش 37 درصدی مالیات غیرمجاز فدرال (FED) در محصولات تنباکو را پیشنهاد می‌کند. این افزایش می‌تواند 757000 نفر را وادار به ترک سیگار کند، جان 265000 نفر را نجات دهد و 37.7 میلیارد روپیه درآمد اضافی ایجاد کند. مرکز توسعه سیاست اجتماعی از حفظ روند افزایش نرخ عوارض مالیات غیر مستقیم فدرال برای حفظ درآمد و مزایای سلامت عمومی، با هدف همسویی با استانداردهای بین‌المللی و به حداکثر رساندن درآمد از برندهای اقتصادی و ممتاز حمایت می‌کند.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-05-06/2345364

ایران و پاکستان به دنبال راه‌هایی برای تکمیل پروژه خط لوله گاز هستند

سرکنسول ایران در پاکستان، حسن نوریان، درباره تلاش‌ها برای احیای پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان که در سال 2010 به تاخیر افتاده است، صحبت کرد.  با وجود چالش ها، هر دو کشور متعهد به حل بحران انرژی پاکستان هستند  .هدف این پروژه تامین 750 میلیون تا یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز به مدت 25 سال است. با وجود تأخیرها، رهبری پاکستان همچنان به تکمیل آن متعهد است. سفرهای دوجانبه اخیر بر روابط مستحکم بین دو کشور تاکید دارد.

https://www.brecorder.com/news/40302155/iran-pakistan-seek-ways-to-complete-gas-pipeline-project

https://www.geo.tv/latest/542751-iran-hails-pakistans-political-determination-to-complete-gas-pipeline-project

  سرمایه گذاران چینی به دنبال سرمایه‌های خارج از کشور هستند

سرمایه گذاران چینی از پاکستان می خواهند که وجوهی را در حساب های خارج از کشور برای خدمات دهی به پروژه‌های انرژی تحت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) قرار دهد. دولت به دلیل نگرانی‌های صندوق بین المللی پول محتاط است. بانک دولتی پاکستان (SBP) با استناد به محدودیت های ذخیره توصیه می‌کند از واگذاری خودداری کنید. گفتگوها در مورد مسائل مربوط به انرژی قبل از نشست گروه کاری مشترک (JWG) در حال انجام است. چالش های مالی مانع حل و فصل، نیروگاه‌های چینی و سرمایه گذاری‌های آینده می‌شود. تبدیل منابع زغال سنگ در میان محدودیت های مالی مورد بحث قرار گرفت.

https://tribune.com.pk/story/2465456/chinese-investors-seek-offshore-funds

 کاهش 11 درصدی فروش فرآورده‌های نفتی در 10 ماهه اول

داده‌های کمیته مشورتی شرکت های نفتی نشان می دهد که فروش نفت کوره در پاکستان در 10 ماهه اول سال مالی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 53 درصد کاهش یافته است. فروش از 1.87 میلیون تن به 0.87 میلیون تن کاهش یافت. آوریل 2024 شاهد کاهش 59 درصدی در فروش روغن کوره نسبت به آوریل 2023 بود. فروش ماه به ماه، از مارس تا آوریل 33 درصد کاهش یافت. فروش کلی فرآورده‌های نفتی در 10 ماهه نخست سال مالی جاری نسبت به سال قبل 11 درصد کاهش داشته است.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-05-07/2345889

کمیته هماهنگی اقتصادی تدارکات گندم، واردات اوره و اقدامات حمایتی مالی را تصویب کرد

کمیته هماهنگی اقتصادی (ECC) در اسلام آباد اقدامات قابل توجهی را برای رسیدگی به چالش های کشاورزی و مالی تصویب کرده است. اینها شامل تایید 400,000 تن گندم اضافی، واردات 200,000 تن کود اوره و تحریم 144 میلیارد روپیه کمک های اضافی به عنوان یارانه قیمت گاز برای کارخانه‌های تولید اوره بود است. علیرغم تعلیق یارانه گاز برای تولیدکنندگان داخلی اوره، تصمیمات کمیته هماهنگی اقتصادی (ECC) تقویت ذخایر گندم، پاسخگویی به تقاضای کود، حمایت از حقوق کارگران، تسویه معوقات بخش برق، و ارائه کمک برای برنامه‌ها و پروژه‌های مختلف در بخش های مختلف است.

https://www.dawn.com/news/1832130/economic-coordination-committee-approves-400000-tonnes-increase-in-wheat-procurement-target

Engro Corp Eyes گسترش جهانی در میان محرک تنوع

Engro Corp، بزرگترین شرکت پاکستانی، قرار است وارد بازارهای جدیدی در خاورمیانه، آسیای مرکزی و آفریقا شود و فرصت‌های انرژی، مخابرات و کودهای شیمیایی را بررسی کند. با تمرکز بر انرژی LNG و هیدروژن، این شرکت قصد دارد حضور خود را در سطح جهانی و در عین حال سرمایه گذاری در بخش انرژی را تقویت کند.

https://www.dawn.com/news/1832129/engro-looking-to-go-global-says-samad-dawood

بازار پنبه در پاکستان سقوط کرد، کشاورزان با ضرر مواجه شدند

رئیس انجمن پرورش دهندگان پنبه، احسان الحق، سقوط در بازار پنبه پاکستان را به دنبال روند مشابهی که در بخش گندم مشاهده می‌شود، برجسته می‌کند. او از وعده عملی نشده قیمت های حمایتی پنبه ابراز تاسف می‌کند که منجر به زیان قابل توجهی برای پنبه کاران و ناامیدی گسترده شده است. علاوه بر این، او به کاهش در صنعت نساجی اشاره می‌کند که پنجاه درصد از صنایع نساجی کشور تعطیل شده است.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-05-08/2346415

نخست وزیر دستور تشکیل شرکت مهارت پاکستان برای آموزش پاکستانی‌های خارج از کشور را صادر کرد

شهباز شریف، نخست وزیر، دستور تأسیس شرکت مهارت پاکستان و صندوق توسعه مهارت پاکستان را برای ساده سازی آموزش فنی در سراسر کشور صادر کرده است. او بر آموزش در سطح جهانی، همکاری بین نهادهای فدرال و استانی و شفافیت در شیوه‌های اشتغال تاکید کرد. NAVTTC در نظر دارد در سال 2024 به 60000 نفر آموزش دهد که در عرض سه سال به 0.6 میلیون نفر می رسد و در عین حال استانداردهای بین المللی برای صدور گواهینامه را حفظ می‌کند.

https://www.dawn.com/news/1832262/pm-shehbaz-orders-formation-of-pakistan-skill-company-to-train-overseas-pakistanis

 بانک جهانی با استراتژی مشارکت جدید موافقت کرد

نخست وزیر محمد شهباز شریف و یک هیئت بانک جهانی به رهبری مارتین رایزر، معاون رئیس جمهور منطقه ای، توافق کردند که در چارچوب یک مشارکت قوی برای پیشبرد برنامه اصلاحات و توسعه پاکستان همکاری کنند. گفت‌وگوها شامل اصلاحات ساختاری اقتصادی، توسعه سرمایه انسانی، اصلاحات بخش انرژی، تلاش‌های سازگاری با آب و هوا و افزایش فرصت‌های اقتصادی به‌ویژه در کشاورزی بود. هر دو طرف بر مشارکت بلندمدت، انعطاف‌پذیری و رایزنی‌های ذینفعان در تهیه چارچوب تاکید کردند

https://tribune.com.pk/story/2465771/world-bank-agrees-on-new-partnership-strategy

دیدار سرمایه گذاران بین المللی با وزیر دارایی

احمد بوزای، مدیر عامل سیتی بانک پاکستان، در رأس هیئتی از سرمایه گذاران بین المللی در دیدار با سناتور محمد اورنگ زیب، وزیر دارایی و درآمد فدرال، در مورد چشم انداز سرمایه گذاری در پاکستان گفتگو کرد. وزیر دارایی به هیئت از تعهد دولت برای ایجاد یک محیط تجاری مساعد اطمینان داد. بوزایی بر تعهد  Citibank's به حمایت از توسعه اقتصادی پاکستان از طریق مشارکت های استراتژیک تاکید کرد. وزیر دارایی هیئت را تشویق کرد تا فرصت های سرمایه گذاری را با اطمینان بررسی کنند.

https://tribune.com.pk/story/2465769/international-investors-meet-finance-minister

افزایش صادرات گوشت پاکستان در سال مالی جاری

در سال مالی جاری پاکستان شاهد افزایش قابل توجهی در صادرات گوشت و فرآورده‌های گوشتی بوده است. آمارهای موسسه آمار و بانک دولتی حاکی از آن است که کشور در 9 ماهه نخست 396.50 میلیون دلار ارز از این صادرات کسب کرده است که نسبت به دوره قبل 47 درصد افزایش قابل توجهی داشته است.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-05-09/2346968

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما