معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

صندوق بین المللی پول : علیرغم وجود " ابهامات سیاسی " در سه ماهه اول 2024، چشم انداز اقتصادی سنگال همچنان مطلوب است

در پایان سفر به سنگال، مقامات صندوق بین‌المللی پول گزارش دادند که سنگال در سه ماهه اول سال جاری به دلیل « ابهامات سیاسی » مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری، فعالیت اقتصادی ضعیف‌تری نسبت به پیش‌بینی‌ها داشت، اما چشم‌انداز اقتصادی آن همچنان مطلوب است. اعضای این هیئت طی انتشار یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که البته شاخص های اقتصادی نشان می دهد که رشد فعالیت های اقتصادی "متوسط" بوده است، بنگاه‌ها سرمایه گذاری خود را به تعویق انداخته اند و مصرف کنندگان نیز هزینه‌های خود را کاهش داده اند. همچنین در سنگال، تورم به 3.3 درصد در مقایسه با سال قبل کاهش یافت، زیرا  بودجه دولت با کاهش درآمد مواجه شد. هیئت صندوق بین‌المللی پول در پایان اقامت خود در سنگال اعلام کرد که رشد اقتصادی برای سال  2024 به میزان 7.1 درصد در مقایسه با 8.3 درصد که قبلاً پیش‌بینی شده بود می‌باشد. همچنین فعالیت های اقتصادی در سنگال طی سه ماهه اول سال تحت تأثیر شرایط انتخاباتی و تأخیر در شروع بهره برداری از منابع گاز تا دسامبر 2024 قرار گرفته است. بر اساس این گزارش برنامه حمایت شده توسط صندوق بین المللی پول در سنگال به طور کلی در مسیر خود باقی می ماند. با این حال دستیابی به هدف کسری بودجه 3.9 درصد از تولید ناخالص داخلی تعیین شده برای پایان سال 2024، مستلزم اقدامات بلندپروازانه برای منطقی کردن هزینه‌های مالیاتی و بهبود کارآیی هزینه‌ها است. از سوی دیگر منطقی‌سازی هزینه‌های مالیاتی باید در چارچوب یک بودجه اصلاحی انجام شود که امکان دستیابی به جبران کسری بودجه که 3 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2025 را بهمراه دارد فراهم کند. بیانیه می افزاید: مسئولان این موسسه مالی بازنگری در فرمول تعیین قیمت فرآورده‌های نفتی و انجام حسابرسی از شرکت برق دولتی سنلک را توصیه می‌کنند. آنها اظهار می دارند که این امر باید منجر به تعیین یک قیمت گذاری جدید برای بهای برق با تعرفه حمایتی برای خانواده‌های آسیب پذیر شود. بیانیه خاطر نشان می‌کند که مقامات جدید سنگال مجدداً بر تعهد خود به ادامه برنامه فعلی که توسط صندوق بین‌المللی پول حمایت می‌شود تأیید کرده‌اند.  در سال 2023، اقتصاد سنگال با وجود شرایط دشوار، انعطاف پذیری خود را نشان داد. ادوارد گمیل، رئیس هیئت صندوق بین‌المللی پول گفت: علی‌رغم تنش‌های سیاسی پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری و شوک‌های خارجی، رشد اقتصادی سنگال فراتر از انتظارات بود (4.6 درصد) که نشان‌دهنده برگزاری یک کمپین قوی  کشاورزی است. او یادآوری می‌کند که تورم سریعتر از حد انتظار کاهش یافت و به 5.9 درصد رسید. آقای جمیل خاطر نشان کرد که هزینه‌های بالای یارانه‌های انرژی به میزان 620 میلیارد فرانک CFA یا 3.3 درصد تولید ناخالص داخلی و بهره بدهی‌ها با کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری جبران شد ولی باید کسری بودجه تا 4.9 درصد تولید ناخالص داخلی مهار شود. هیات صندوق از مقامات دولت جدید و شرکای اقتصادی آنها به خاطر همکاری عالی و گفتگوهای صریح و سازنده در طول این سفر تشکر کرد. این اولین سفر هیات صندوق بین المللی پول از زمان انتخاب بسیرو جومای فای به عنوان رئیس جمهور سنگال در 24 مارس است.

APS  3 مه 1402

بیست تصمیم دولت برای اجرای کمپین کشاورزی 2024

نخست وزیر در پایان جلسه شورای وزیران که به کمپین کشاورزی اختصاص داشت 23 تصمیم دولت برای اجرای کمپین کشاورزی زمستانی را اعلام کرد و گفت: دولت مبلغ 120 میلیارد فرانک CFA برای این امر اختصاص خواهد داد. عثمان سونکو از مابوبا دیاگن، وزیر کشاورزی خواست تا اقدامات لازم را برای تسویه بدهی دولت در قبال برگزار کنندگان کمپین‌های سالهای 2021، 2022 و 2023 انجام دهد. او همچنین از وزیر خواست تا تمام اقدامات لازم برای شروع موثر توزیع نهاده‌ها را در اسرع وقت انجام دهد. برای انجام این کار، "توجه ویژه" "به مشارکت فعال تعاونی‌ها و انجمن‌های تعاونی" معطوف خواهد شد. دولت در عین حال قول داد که قابلیت های اداره حفظ نباتات را تقویت کند تا مبارزه با پرندگان دانه خوار در مناطق کشت برنج به درستی انجام شود. همچنین شورای وزیران تصمیم گرفت منابع مالی بخش لجستیکی را در اختیار ادارات مرکزی، منطقه ای و خدمات فنی غیر متمرکز قرار دهد. وزرای مربوطه همزمان از در دسترس بودن برنامه‌های توزیع نهاده‌ها (دانه‌ها و کودهای شیمیایی) از هر اداره توسعه روستایی منطقه ای در سراسر کشور اطمینان حاصل خواهند کرد. از سوی دیگر دولت تصمیم گرفت در سال جاری یک شناسه به هر تولیدکننده و به همه اپراتورهای عرضه کننده نهاده‌های کشاورزی که از یارانه دولتی بهره مند می‌شوند اختصاص دهد. در نتیجه یک پلت فرم مدیریت و نظارت از تعریف اهداف تا توزیع نهاده‌ها به تولیدکنندگان ایجاد خواهد شد. این سیستم قابلیت ردیابی کامل یارانه‌های کشاورزی را تضمین می‌کند. همچنین تصمیم گرفته شد که توزیع تجهیزات کشاورزی در دره رودخانه سنگال تسریع شود. عثمان سونکو از دولت خواست تا تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی کوچک را نیز تقویت کند و برنامه‌های  Intermaq و Sismar را برای دستیابی و توزیع تجهیزات کشاورزی و ایجاد انبارهای ذخیره سازی نهاده‌های کشاورزی را اجرا نماید. بودجه تخصیص یافته به کمپین کشاورزی زمستانی 2024 بیشتر از بودجه سال های قبل است و 100 میلیارد فرانک سیفا بود. دولت همچنین مشاوره‌های لازم را با انجمن حرفه ای بانک ها و موسسات مالی سنگال، انجمن حرفه ای سیستم های مالی غیرمتمرکز، بانک کشاورزی، BNDE  و موسسات مالی خرد به منظور مشارکت بیشتر آنها در تامین مالی این کمپین انجام خواهد داد. عثمان سونکو به دولت توصیه کرد اجرای برنامه فسفاته کردن خاک را تسریع نماید و بذرهای منتخب بادام زمینی، تحت مدیریت  ISRA، مرکز تحقیقات کشاورزی سنگال را وارد چرخه تولید نماید.

APS  3 مه 1402

امضای توافقنامه همکاری بین دانشگاه زیگنشور و برنامه مگا سنگال در مورد حمایت از نگارش پایان نامه‌ها و مقالات در مورد انرژی برق

دانشگاه زیگنشور (Uasz) از برنامه مگا سنگال وابسته به چالش هزاره در دستیابی به اهداف آن با بهره گیری از بهترین شیوه‌ها پشتیبانی خواهد کرد. دیروز توافق نامه ای در این خصوص بین دو طرف برای توسعه و اجرای یک طرح آموزشی در جهت تحقق این برنامه امضا شد. این توافقنامه امکان حمایت از دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان فوق دکتری از سوی دانشگاه را به ترتیب در نگارش پایان نامه‌ها و مقالات در بخش انرژی به لطف حمایت فنی و مالی مگا سنگال فراهم می‌کند. به گفته مامادو باجی، رئیس دانشگاه این فرصت فراهم خواهد شد تا تیم‌های تحقیقاتی را برای کمک به معلمان، محققان و دانشجویانی که قادر به همکاری نزدیک با برنامه مگا سنگال هستند بسیج کنیم. این توافق نامه مزایای اقتصادی نیز برای مردم خواهد داشت بطوریکه ما در مورد دسترسی جهانی به برق برای مردم مناطق محروم فعالیت خواهیم کرد. این امر اجازه می دهد تا از برقراری عدالت اجتماعی نیز اطمینان حاصل کنیم، زیرا ما مردم بیشتری را تحت پوشش برق قرار خواهیم داد که تا کنون مورد غفلت قرار گرفته اند. مامادو باجی اعلام کرد مگا سنگال یک پروژه 330 میلیارد فرانک CFA برای 5 سال بین سالهای 2021 تا 2026 است که 550 میلیون دلار از سوی دولت ایالات متحده امریکا و 50 میلیون دلار از سوی دولت سنگال تامین مالی می‌شود. این هدیه سرمایه گذاری از سوی مردم آمریکا برای مردم سنگال برای نوسازی و تقویت بخش انرژی به ویژه در زمینه تامین برق است. به گفته مدیر کل مگا سنگال این پروژه که همچنین دسترسی جهانی به برق را هدف قرار می دهد، در چندین منطقه در سنگال فعالیت می‌کند. عمر دیوپ توضیح می‌دهد: ما تضمین می‌کنیم که مردم سنگال به برق دسترسی پیدا کنند که این امر می‌تواند درآمد این مناطق را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد و به توسعه اقتصادی آنها کمک کند. وی تصریح کرد: مشارکت با دانشگاه زیگنشور این امکان را فراهم می‌کند که بخش آموزشی در سرمایه گذاری و تبادل تجربیات با دولت سنگال و شرکای توسعه در بخش برق مشارکت داشته باشد. وی افزود: این قرارداد در نهایت 12 میلیون نفر از مردم سنگال را در مرکز و جنوب کشور تحت تأثیر قرار خواهد داد. همچنین ما بیش از 6000 خانوار آسیب پذیر را شناسایی خواهیم کرد و این خانوارها انرژی برق را رایگان دریافت خواهند کرد.

لوکوتیدین 2 مه 2024

چهار شرکت در رقابت برای کسب اعطای قرارداد امتیاز ساخت کشتی برای شرکت کشتی سازی داکار

پس از تعلیق اعطای قرارداد امتیاز ساخت کشتی برای شرکت کشتی سازی داکار (داکارناو)، چهار نامزد در حال آماده سازی پرونده‌های خود برای ورود به رقابت هستند. اینها شامل گروه ترکی  Ozata، شرکت پرتغالی Lisnave، گروه فرانسوی Piriou و شرکت هلندی Damen هستند. در 12 آوریل 2024، سازمان تنظیم تدارکات عمومی (Arcop) اعطای امتیاز DakarNave را که به مدت 25 سال به گروه Dakarnaval Ozata Shipyardداده شده بود پس از درخواست تجدید نظر گروه Damen Atmar Maritalia لغو کرد. بنابراین بسیرو جومای فای از وزیر شیلات و دریانوردی و زیرساخت های بندری خواست تا قبل از پایان  ژوئن 2024، این پرونده را بررسی کند. در این بین، چهار شرکت پرونده‌های خود را آماده می‌کنند تا این امتیاز را از کارخانه‌های کشتی سازی داکار بدست آورند. امتیاز کشتی سازی داکار به شرکت ترکیه ای اوزاتا در زمان رژیم مکی سال از طریق وزیر شیلات و اقتصاد دریایی به آن اعطا شده بود. شرکت مذکور علاوه بر تعمیر کشتی، در ساخت کشتی‌های ماهیگیری، مسافربری، نفتکش و کشتی‌های تندرو نیز فعالیت دارد. این شرکت با استخدام حدود 250 نفر، دارای دو کارخانه کشتی سازی، با دو اسکله مستقر در ترکیه است. این گروه در 39 سال فعالیت خود، 72 کشتی ساخته و 403 کشتی یا به طور متوسط سالانه 10 کشتی را تعمیر کرده و گردش مالی سالانه آن در حدود 25 میلیارد فرانک CFA برآورد شده است. گروه پرتغالی Lisnave که 25 سال است کارخانه کشتی سازی سنگال را مدیریت می‌کند، قصد ندارد میدان را برای دیگران باز بگذارد. این گروه دارای دو کارخانه کشتی سازی مستقر در پرتغال برای تعمیر و نگهداری است. حدود 80  تعمیر کشتی در سال دارد و گردش مالی سالانه آن 110 میلیارد فرانک CFA است. گروه دیگر در حال اجرا پیریو است. این شرکت فرانسوی که در سال 1965 تأسیس شد بطور تخصصی در زمینه تعمیر، نگهداری و ساخت انواع کشتی‌ها فعالیت می‌کند و حدود 1400 کارمند در 5 کارخانه کشتی سازی خود در فرانسه، رومانی، ویتنام و نیجریه دارد. پیریو در 55 سال عمر خود 600 کشتی به طور متوسط 11 قایق در سال ساخته ، 100 تعمیر در سال داشته و گردش مالی آن در حدود 190 میلیارد فرانک CFA در سال برآورد شده است. مدعی چهارم شرکت دفاعی، کشتی سازی و مهندسی هلند است که در گورینچم، هلند جنوبی مستقر است. گروه دامن از سال 1997 تاکنون به طور متوسط سالانه 100 کشتی ساخته و بیش از 1500 تعمیر کشتی در سال داشته است. تخصص این شرکت حول تعمیر و نگهداری پایانه‌های بندری، لایروبی، دریایی، کشتی‌های دفاع ملی و نظامی، حمل و نقل، ماهیگیری، کشتی‌های تفریحی، حق ارتفاق بندر، تبدیل مجدد می‌باشد و 12500 کارمند، 35 کارخانه کشتی سازی در 26 کشور در سراسر جهان دارد. این گروه هلندی در آفریقای جنوبی و کنیا فعالیت می‌کند و با شرکای خود در جیبوتی و نیجریه همکاری می نماید. گردش مالی آن تقریباً 1635 میلیارد فرانک CFA در سال تخمین زده می‌شود. به طور خلاصه، این آمار مقایسه ای نمای کلی از پیشنهاد دهندگان احتمالی برای فراخوان مناقصه قرارداد امتیاز برای تعمیر ات کشتی در سنگال را ارائه می دهد. شایان ذکر اینکه کارگران داکار ناو در روزهای اخیر از مقامات دولت جدید دعوت کرده‌اند تا یک فراخوان رقابتی برای مناقصه بر اساس مشخصات ساختاری اعلام کنند. حصول اطمینان از توانایی‌های واقعی و ثابت شده پیشنهاد دهنده برای رویارویی با چالش های مربوط به بهره برداری از منابع نفت و گاز، مستلزم تعهد قاطع پیمانکار برای ارتقای بستر فنی سایت به بهترین استاندارد بین المللی است.

لوکوتیدین 3 مه 2024

اعطای وام از سوی فرانسه به 30 کسب و کار کوچک سنگالی

سفارت فرانسه در سنگال صندوق Impact Teranga Tech Incub (TTI) خود را راه‌اندازی کرده که برای کمک به توسعه فعالیتهای 30 شرکت جوان سنگالی در نظر گرفته شده است. این صندوق وام هایی به ارزش 131،191،400 فرانک CFA را در اختیار آنها قرار خواهد داد. در این خصوص لورن ویگویه، مشاور مسئول همکاری و اقدامات فرهنگی در نمایندگی دیپلماتیک فرانسه در سنگال گفت: ما برای ایجاد این صندوق 200000 یورو اختصاص داده ایم که برای حمایت از شرکت‌های جوان سنگالی با پتانسیل رشد بالا به آنان اعطا خواهد شد. وی افزود: شرکت هایی که از این وام بهره مند می‌شوند در زمینه‌های کشاورزی، اقتصاد سبز، بهداشت، آب و فاضلاب، انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل و نقل، صنایع خلاق و فرهنگی و غیره فعال هستند.

همچنین مبالغ تامین مالی اعطایی بین 1,967,871 تا 9,839,355 فرانک CFA متفاوت خواهد بود و در دوازده یا پانزده ماه بازپرداخت خواهد شد. تامین مالی بدون پرداخت ودیعه اعطا می‌گردد و وام ها بدون بهره هستند.

لوکوتیدین 3 مه 2024

تمایل دولت برای تبدیل آموزش های فنی و حرفه ای بعنوان اهرمی جهت بهبود وضعیت حوزه اشتغال

سیدی فتی ندایه، مدیر منابع انسانی وزارت آموزش حرفه‌ای، روز چهارشنبه اعلام کرد که مقامات جدید سنگال در صدد هستند آموزشهای فنی و حرفه‌ای را اهرمی‌برای بهبود وضع اشتغال در کشور قرار دهند. وی گفت:  رئیس جمهور، بسیرو جومای فای، آرزو دارد که آموزش فنی و حرفه ای را به اهرمی‌برای صنعتی سازی، ارزش گذاری منابع و بهبود قابلیت اشتغال فارغ التحصیلان تبدیل کند . او در مراسم جشن روز کارگر که توسط اتحادیه آموزش فنی و حرفه‌ای با موضوع « بررسی جایگاه آموزش فنی و حرفه‌ای در خدمات عمومی سنگال، چالش‌ها و فرصتها » برگزار شد سخنرانی کرد. سیدی فتی ندایی به اتحادیه‌های کارگری به خاطر موضوع انتخاب شده تبریک گفت و خاطر نشان کرد این امر درک و تعهد شما به تلاش برای رسیدگی به مسائل آموزش فنی و حرفه‌ای را به اندازه کافی نشان می‌دهد. دبیرکل اتحادیه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، حرفه ‌آموزی را «بخشی از آینده که می‌تواند در صنعتی‌سازی سنگال مشارکت کند» معرفی کرد و افزود: همه می‌دانند که امروز همه سیاست‌ها، اشتغال جوانان را هدف قرار می‌دهند. اما ما نمی‌توانیم در مورد حل موضوع اشتغال بدون یک بخش آموزش فنی و حرفه ای قوی صحبت کنیم.

APS  3 مه 1402

ادامه روند دیجیتالی شدن رویه‌های گمرکی در مناطق جنوبی کشور

گمرک سنگال اعلام کرد که پروژه دیجیتالی کردن رویه‌های گمرکی خدمات خود در مناطق جنوبی کشور با هدف تسهیل در ترخیص کالا از گمرک و افزایش درآمد آنها را ادامه خواهد داد. این ابتکار در ژانویه گذشته توسط اداره کل گمرک آغاز شد. مدیرکل گمرک امبای ندایه در بازدید از زیگنشور و سایر مناطق جنوبی  اطمینان داد که در مدت کوتاهی، تمامی واحدهای گمرکی که به صورت دستی کار می‌کنند، به صورت دیجیتالی فعالیت خواهند کرد. وی افزود: این اقدام باعث افزایش سرعت خدمات گمرکی به ویژه در زمینه ترخیص کالا از گمرک می‌شود. امبای ندیایی توضیح داد: مأموریت گمرک، فراتر از مبارزه با تقلب، اساساً شامل حمایت و نظارت بر فعالان اقتصادی با ارائه ابزار و رویه‌هایی است که به آنها اجازه می‌دهد تا سختی‌های مقررات گمرکی را کاهش دهند به گفته آقای ندایه، اداره گمرک سنگال حتی به فعالان اقتصادی خدماتی ارائه می دهد که تعلیق عوارض گمرکی برخی واردات را تضمین می‌کند. مدیرکل گمرک با بیان اینکه درآمدهای جمع آوری شده در این منطقه 15 تا 20 درصد کل درآمدهای گمرکی در سطح کشور را تشکیل می دهد، خاطر نشان کرد که جمع آوری درآمد در جنوب کشور به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. وی یادآور شد که گمرک علاوه بر ماموریت مالیاتی خود، نقش نظارتی برای فعالان اقتصادی را نیز دارد. به گفته مبای ندای، گمرک به نظارت بر مرزها و مبارزه با قاچاق غیرقانونی کمک می‌کند. آقای ندایی تاکید کرد: هیچ یک از نیروهای دفاعی و امنیتی نمی‌توانند به تنهایی بر چالش تامین امنیت مرزها پیروز شوند.

APS  4 مه 1402

برگزاری دوره آموزشی مقابله با جرایم سایبری دریایی برای افسران نیروی دریایی شانزده کشور واقع در خلیج گینه در داکار

افسران نیروی دریایی از 16 کشور خلیج گینه، روز دوشنبه در داکار یک دوره آموزشی پنج روزه در زمینه امنیت سایبری دریایی را آغاز کردند که هدف آن توانمندسازی آنها در تشخیص حملات دریایی و آشنایی با تکنیک های تحقیق دیجیتالی است. این بخشی از "پروژه بندر امن" ( امنیت و ایمنی بندر ) است که توسط   آلمان تامین مالی می‌شود و توسط موسسه مطالعات و تحقیقات سازمان ملل متحد (UNITAR) مدیریت می‌گردد. هدف این دوره آموزش افسرانی است که در نیروی دریایی در زمینه‌های امور دریایی و در قسمتهای  گمرک، ژاندارمری، ماهیگیری و بندر مشغول به کار هستند. دوره مذکور توسط موسسه امنیت دریایی بین منطقه ای (ISMI) ، آکادمی منطقه ای علوم و تکنیک های دریایی (ASSTER) با مشارکت مدرسه ملی امنیت سایبری  (ENVR) سازماندهی شده است. این دوره آموزشی همچنین به افسران این امکان را می دهد که بر تکنیک های تشخیص حملات، جمع آوری شواهد و رویه‌های کیفری در این زمینه تسلط پیدا کنند و تکنیک های تحقیقات دیجیتال را بهتر درک نمایند. کمیسر پاپا گویه، مدیر کل موسسه مذکور گفت: کشتی‌ها در مسیرهای دریایی در معرض حملات سایبری بالقوه مانند هک کردن سیستم‌های ناوبری و ارتباطات و دستکاری مخرب در سیستم‌های کنترل کشتی قرار دارند. وی افزود: در مواجهه با چنین تهدیداتی، مدیریت موثر صحنه جرم در محیط دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته وی، هر حادثه امنیت سایبری باید با همان جدیت در یک محیط زمینی برخورد شود. وی گفت: این شامل حفظ شواهد دیجیتال، جمع آوری اطلاعات مرتبط و مستندسازی دقیق صحنه جرم است. گویه  همچنین توضیح می دهد که مدیریت صحیح صحنه جرم در یک محیط دریایی چالش های خاص خود را دارد. او می‌گوید اینها با تغییر شرایط محیطی، محدودیت‌های زمانی و پیچیدگی سیستم‌های روی کشتی‌ها مرتبط است که می‌تواند جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شواهد دیجیتال را پیچیده کند. وی تاکید کرد: هماهنگی بین مقامات دریایی، سازمان‌های مجری قانون و کارشناسان امنیت سایبری برای اطمینان از یک واکنش مؤثر و هماهنگ ضروری است. نامبرده نسبت به هر گونه سهل انگاری در مدیریت صحنه جرم در محیط دریایی با توجه به اینکه مدیریت یک عنصر ضروری امنیت سایبری در دنیای امروز است هشدار داد. او افزود: با نادیده گرفتن اهمیت مدیریت صحنه جرم دریایی، خطر دست کم گرفتن پیامدهای جدی که حملات سایبری می‌تواند بر امنیت دریایی، ناوبری و حتی زندگی انسان داشته باشد وجود دارد. مدیر کل مدرسه ملی امنیت سایبری از مقامات دولتی دعوت کرد تا از طریق سرمایه گذاری قوی به منظور حفاظت پایدار از اکوسیستم دریایی به این بخش اهمیت زیادی بدهند. وی گفت: بنابراین ضروری است که در منابع و قابلیت‌ها سرمایه‌گذاری کنیم تا توانایی خود را برای شناسایی، پیشگیری و پاسخ به تهدیدات سایبری در محیط دریایی تقویت کنیم. آقای گویه می‌افزاید با درک اهمیت مقابله با حملات سایبری و سرمایه‌گذاری در ظرفیت سازی، می‌توانیم از اقیانوس‌ها، کشتی‌ها و زیر ساخت‌های دریایی در برابر تهدیدات سایبری در حال رشد محافظت کنیم.

APS  6 مه 1402

هشدار به مقامات سنگال در مورد استفاده از کودهای شیمیایی

موسسه پان آفریقایی برای شهروندی، مصرف کنندگان و توسعه (CICODEV Africa) به مقامات سنگال توصیه می‌کند از به خطر انداختن سلامت مردم و کیفیت خاک با تصمیمات نامناسب در مورد استفاده از کودهای شیمیایی اجتناب کنند. این موضوع در نشست اتحادیه آفریقا در مورد بررسی استفاده از کودها که سه شنبه تا پنج شنبه آینده در نایروبی، پایتخت کنیا برگزار خواهد شد مطرح می‌گردد. در این نشست چارچوبی برای اجرای یک برنامه عمل ده ساله برای استفاده از کودهای شیمیایی در آفریقا ارائه خواهد شد. دفتر این موسسه در داکار در بیانیه‌ای مطبوعاتی هشدار می‌دهد که بکار بردن کودها نه تنها چالش‌های حیاتی سلامت و حاصلخیزی خاک را نادیده می‌گیرند، بلکه به ترویج روش‌هایی ادامه می‌دهند که تخریب زمین در آفریقا را بدتر می‌کنند . مدیر اجرایی CICODEV آفریقا، آمادو کانوته گفت: اگر سنگال سیاست توسعه بخش کشاورزی مبتنی بر استفاده از کودهای شیمیایی و GMOs (جانداران اصلاح شده ژنتیکی) را بپذیرد، مواد مغذی خاک را از بین می‌برد و تأثیر منفی بر سلامت مردم خواهد داشت. او می افزاید که حاکمیت غذایی که سنگال آنچنان از آن ستایش می‌کند به هیچ وجه نمی‌تواند کودهای شیمیایی و موجودات اصلاح شده ژنتیکی را در خود جای دهد. آقای کانوته استدلال کرد که ما از یک مدل عادلانه و فراگیر برای بازیابی تنوع زیستی و تقویت سیستم‌های غذایی انعطاف‌پذیر حمایت می‌کنیم و این مدل آگرواکولوژی است. مدیر اجرایی CICODEV آفریقا و عضو هیئت مدیره اتحاد برای حاکمیت غذایی در آفریقا می‌گوید که او دولت جدید سنگال را تشویق می‌کند تا یک انتقال آگرواکولوژیک را رهبری کند که مسیر نجات به سوی حاکمیت غذایی خواهد بود.

APS  3 مه 1402

اجرای پروژه Natur'Elles نوید بخش تقویت انعطاف پذیری جوامع آسیب پذیر در برابر تغییرات آب و هوایی در فاتیک

اجرای پروژه Natur'Elles روز پنجشنبه با هدف بهبود حفاظت از تنوع زیستی و تقویت انعطاف پذیری جوامع آسیب پذیر در برابر تغییرات آب و هوایی در فاتیک آغاز شد. این پروژه سه ساله با  همکاری کانادا، شرکت توسعه همکاری بین المللی (Socodevi) و سنگال انجام می‌گیرد. پروژه 8000 نفر شامل 6000 زن بطور مستقیم و 85000 نفر بطور غیرمستقیم در 125 روستا را هدف قرار می دهد. ماری ژنویو مونیر، سفیر کانادا در سنگال گفت: هدف این پروژه بهبود مدیریت منابع طبیعی، ترویج مدیریت پایدارتر و عادلانه تر اکوسیستم ها در جنگلهای حرا است. وی تصریح کرد که این پروژه باید با ارائه فرصت های اقتصادی پایدار و در عین حال حفظ منابع طبیعی، منافع ملموسی را برای مردم محلی ایجاد کند. به گفته هماهنگ کننده ملی این پروژه، مامادو سیس، ابزارهای معیشتی برای توسعه زنجیره ارزش شیلات به کار گرفته خواهد شد تا به زنانی که در این بخش کار می‌کنند اجازه دهند حداکثر درآمد را به دست آورند. آقای سیس گفت: لازم است ظرفیت‌های زنان از طریق اجرای برنامه‌های محیط‌ زیستی تقویت شود تا به آنها کمک کند اقدامات مشخصی برای رویارویی با چالش‌های اقلیمی انجام دهند.

APS  3 مه 1402

تغییرات آب و هوایی، بزرگترین چالش بخش سلامت در جهان معاصر

بیگو با امبوج، رئیس انجمن ملی ماماهای سنگال گفت که تغییرات آب و هوایی بزرگترین چالش بهداشتی زمان ما است. او افزود: این پدیده خود را در افزایش امواج گرما و بلایای طبیعی نشان می دهد که به طور نامتناسبی بر زنان و نوزادان تاثیر می‌گذارد.  خانم مبوج در یک نشست مطبوعاتی، به عنوان بخشی از جشن روز جهانی ماما در سال 2024 صحبت می‌کرد. او گفت که متقاعد شده است که ماماها راه حلی حیاتی برای انطباق سیستم های بهداشتی با تغییرات آب و هوایی و کاهش انتشار کربن در بخش بهداشت هستند. به گفته او مدل مراقبت مامایی سازگار با محیط زیست است. به گفته وی مراقبت های ارائه شده توسط ماماها نتایج سلامتی را بهبود می‌بخشد و به پایداری محیطی، سازگاری، کاهش کربن در جهت ارائه بهتر خدمات بهداشتی کمک می‌کند تا آنها را در برابر تغییرات آب و هوایی انعطاف پذیرتر کند. وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان ماما نقش مهمی در واکنش به بحران آب و هوایی ایفا می‌کنیم و مراقبت های ضروری را در صورت بروز بلایای مرتبط با آب و هوا ارائه می دهیم. او همچنین اعلام کرد که انجمن ملی ماماها درخواست می‌کند تا در تدوین  سیاست‌ها و شیوه‌ها در سنگال در رابطه با مراقبت های با کیفیت در دسترس و پایدار در زمینه‌ای که با تغییرات آب و هوایی مشخص شده است مشارکت داشته باشد. به گفته او ضروری است که مشارکت آنها به رسمیت شناخته شود و صدای آنها در توسعه سیاست ها و اقدامات عمومی‌برای حمایت از ماماها در ارائه مراقبت های بهداشتی قابل دسترس و با کیفیت پایدار شنیده شود.

APS  6 مه 1402

اجرای برنامه افزایش بارندگی از طریق بارورسازی ابرها در مناطق کافرین و لوگا

دیابل ندای، رئیس بخش خدمات اقلیمی و اقلیم شناسی آژانس ملی هوانوردی و هواشناسی (ANACIM) گفت: برنامه افزایش بارندگی از طریق بارورسازی ابرها به نام "باران‌های القایی" همچنان در سنگال در حال انجام است. او افزود: مکانهای زیادی در مناطق کافرین و لوگا، به ‌طور دقیق‌تر در بخش لینگور برای انجام این اقدام در نظر گرفته شده اند. این سیستم در مواقع تنش آبی استفاده می‌شود. ما همچنان به تقویت باروری ابرها ادامه می دهیم. وی یادآور شد که دولت سنگال در سال 2002 و پس از خشکسالی، ابتکار عمل را برای راه اندازی برنامه "باران‌های القایی" یا "باوآن" با حمایت مراکش بر عهده گرفت، اما از سال 2005 تاکنون سنگال به اجرای این برنامه به تنهایی ادامه می دهد. وی خاطر نشان کرد: گاهی در اواسط زمستان که شرایط تنش آبی داریم، اغلب بارورسازی ابرها را برای تسریع در روند بارندگی انجام می دهیم.

APS  4 مه 1402

یافتن بهترین راه‌ کارها برای کاهش قیمت کالاهای مصرفی روزمره با ایجاد کمیسیونی مرکب از ده واردکننده بزرگ کالاهای اساسی

سرگین گویه جوپ وزیر بازرگانی و صنعت روز گذشته با تعدادی از فعالان اقتصادی و تجار سنگال دیدار کرد. یکی از توصیه‌های وی در پایان این جلسه تشکیل کمیسیونی است که ده واردکننده عمده برنج، شکر و روغن را گرد هم می‌آورد تا ببیند چگونه می‌توان بهترین راه‌ها را برای کاهش قیمت کالاهای مصرفی روزمره پیدا کرد. همچنین در این جلسه درباره ایجاد ساختار مالی قوی و ارتقای فعالیت هشت قطب توسعه اقتصادی و  کشاورزی بحث و تبادل نظر شد. وی گفت: مانند کشورهای صنعتی، مسیر رستگاری لزوماً شامل "درون زایی" اقتصاد است. به عبارت دیگر ما در سند منتشر شده توسط این وزارتخانه حمایت از تجار و صنعتگران سنگالی با هدف تضمین رشد اقتصادی پایدار و پایدار را مدنظر داریم. برای دستیابی به این هدف، وزیر صنعت و تجارت متقاعد شده است که در شرایطی که خانوارهای سنگالی خواهان کاهش قیمت مایحتاج اولیه مانند برنج، روغن و شکر هستند، مشارکت بازیگران در این بخش ضروری است. نماینده انجمن بازرگانان و صنعتگران سنگال، محمد فتاح ندایه، نیز گفت: بنظر می رسد وزیر در نگاه اول از محدودیت‌ها و تنگناهایی که این بخش را رنج می‌دهد بسیار آگاه است. همچنین باید در این سند راههای رفع مشکل هزینه بالای مالیات گمرکی، دشواری دسترسی به زمین و عدم تأمین مالی مناسب برای ایجاد واحدهای تجاری و صنعتی مد نظر قرار گیرد. 

لوکوتیدین  7 مه 2024

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما