معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۱:۰۸ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته 75 مورد معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسید. نمایندگان تجاری کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، بریتانیا، افغانستان و ازبکستان محصولاتی از قبیل پلی پروپیلن، سوخت هواپیما، انواع بنزین و نفت سفید تولید شده در کنسرن دولتی «ترکمن نفت» و کاربامید تولید شده در کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» را با ارز خارجی خریداری کردند.

علاوه بر آن، محصولاتی از قبیل سیمان پرتلند، فرش‌های دست‌باف، محصولات جین و پرزدار رنگ شده، پارچه‌های جین و پنبه، نخ پنبه، عصاره خشک ریشه گیاه شیرین بیان و نخ پنبه‌ای تصفیه شده به بازرگانان کشورهای امارات، ترکیه، صربستان، افغانستان، آذربایجان و قرقیزستان فروخته شد. ارزش کل معاملات بیش از 109 میلیون و 641 هزار دلار بود.

بازرگانان کشور ترکمنستان نیز قیر نفتی و ضایعات پارافین مخلوط (کنسرن دولتی ترکمن نفت)، شیشه تخت، ظروف شیشه‌ای، فرش‌های دست‌باف، محصولات نساجی ژاکارد و پرزدار رنگی، نخ پنبه و پارچه‌های پنبه‌ای را به ارزشی بیش از 33 میلیون و 318 هزار منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

منبع: https://tdh.gov.tm/tk/post/39901

تولید سیمان مرغوب در کارخانه سیمان بالکان

در سال 2023 بیش از 908 هزار تن سیمان مرغوب در کارخانه سیمان «بالکان» تولید شده که ارزش مالی آن حدود 179.3 میلیون منات گزارش شده است. بر اساس اطلاعات، تنها در ماه ژانویه، برنامه تولید 65 هزار تن سیمان به میزان 118.4 درصد و برنامه فروش محصول به میزان 134 درصد محقق شده است.

براساس این گزارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نرخ رشد تولید در ماه ژانویه 161 درصد افزایش یافته است. در سال 2023، خرید لودرهای سنگین Z-50 از جمهوری خلق چین در کارخانه سیمان «بالکان» امکان افزایش هر چه بیشتر سرعت کار را فراهم کرد.

تولید سیمان در این کارخانه با مساحت 50 هکتار از معدن آغاز می‌شود. کلیه فعالیت‌های پروسه تولید در کارخانه و همچنین در بخش‌های خودرویی، مکانیک، انرژی و اتوماسیون کارخانه به طور دقیق توسط مرکز کنترل مجهز به رایانه و فناوری‌های پیشرفته انجام می‌شود.

آزمایشگاه این کارخانه مجهز به تجهیزات مدرن بوده و امکان انجام تجزیه و تحلیل‌های فنی و شیمیایی لازم را فراهم می‌کند و در نتیجه کیفیت مواد اولیه و محصولات نهایی را تضمین می‌کند. آزمایشات شیمیایی مواد اولیه خاک رس، سنگ آهک، فارین، مخلوط و کلینکر که شرط مهمی‌ برای تولید سیمان با کیفیت هستند، در آزمایشگاه انجام می‌شود. همچنین لازم به ذکر است، محصولات این کارخانه که به طور کامل استانداردهای کیفی بالایی را دارا می‌باشد، گواهینامه اداره دولتی «ترکمن استاندارتلاری (استانداردهای ترکمن)» را دارد.

یونس گلدی‌یف رئیس بخش ایمنی فنی کارخانه بیان داشت: مایه خرسندی است که بیش از 90 درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید انواع سیمان در این کارخانه در خاک ترکمنستان موجود است. تمام عملیات با مهارت توسط متخصصان بسیار ماهر ما مدیریت می‌شود و میانگین سنی بیش از 900 کارمند زبده زیر 35 سال است.

در این گزارش تاکید شده که سیمان مرغوب تولیدی به طور گسترده در ساخت و سازهای در حال انجام در شهر آرکاداغ و پایتخت استفاده می‌شود. واحدهای تولیدی این شرکت این امکان را به وجود می‌آورد تا برنامه تولید 910 هزار تن سیمان در سال جاری محقق شود.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/75173

 ساخت سیلو ذخیره غلات توسط ترکمنستان در مرز با افغانستان

ترکمنستان در نظر دارد پروژه ساخت سیلو غلات را در منطقه پاسگاه سرحت آباد - تورغندی در مرز ترکمنستان با افغانستان اجرا نماید. این مطلب در دیدار مقام‌های بلندپایه ترکمنستان و هیات افغانستان مطرح شده و مورد تاکید قرار گرفته است.

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی، ظرفیت این سیلو و تاسیسات 100 هزار تن انبار غلات برای ذخیره سازی موقت خواهد بود که متعاقباً به افغانستان منتقل خواهد شد. ترکمنستان همچنین در نظر دارد یک خط آهن به طول 173 کیلومتر که تورغندی و هرات را به هم وصل خواهد کرد و همچنین یک منطقه تخلیه و بارگیری با یک مجتمع انبار سرپوشیده در بندر خشک تورغندی ایجاد نماید.

علاوه بر این، شرکت کنندگان در نشست بر افزایش عرضه برق از ترکمنستان به افغانستان تاکید کردند. در این زمینه خاطرنشان شد که در سال جاری ترکمنستان بیش از 1.83 میلیارد کیلووات ساعت برق به افغانستان تامین خواهد کرد.

منبع : https://turkmenportal.com

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما