معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۱:۰۴ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ساخت مرکز تصفیه گاز جدید میدان گازی "کله لی" در استان ماری

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: به نقل از رسانه رسمی ترکمنستان: مطابق با طرح های شرکت دولتی ترکمن گاز، مرکز تصفیه گاز جدید در میدان گازی "کله لی" در استان ماری در حال احداث می‌باشد .

بنا به دستور مدیر شرکت "ماری گاز چیکاریش"، ساخت این تاسیسات توسط شعبه دوم تخصصی تر است "ترکمن یوریته نبیت گاز گورناما" به عنوان پیمانکار اصلی انجام می‌شود.

هدف از اجرای این تسهیلات تجاری سازی گاز می‌باشد که از چاه‌های گازی در میادین استخراج  و تامین آن به خط لوله گاز فشار قوی قره قوم-اوچاجی-مالای می‌باشد.

متخصصانی که در محل ساخت اولین تاسیسات قدرتمند تصفیه گاز کار می‌کنند، کار بر روی ساختمان‌های خدماتی کمکی را به پایان رسانده اند. در حال حاضر در حال احداث خطوط لوله گاز به قطرهای 159 و 219 میلی متر، جداکننده‌های نصب و تجهیزات کمکی، مجموعه ای از خطوط پیش ساخته و تجهیزات برای اولین نقطه اتصال هستند.

به گفته کارشناسان، پس از بهره برداری از تاسیسات جدید، روزانه یک میلیون و 100 هزار متر مکعب گاز طبیعی تجاری به بازار خارجی عرضه می‌شود.

https://business.com.tm/ru/post/11721/novoe-gazoochistnoe-sooruzhenie-stroyat-na-gazovom-mestorozhdenii-kelleli-v-mary

 

احداث کارخانه فرآوری ماهی توسط شرکت لباب بالیک در استان لباب

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: به نقل از رسانه رسمی ترکمنستان در استان لباب تعدادی استخر پرورش ماهی بنام های پانزدهمین سالگرد استقلال ترکمنستان ، دویه بویون، گاشبولاک و سلطان سنجر ، که در آن امکان پرورش گونه‌های مختلف ماهی وجود دارد.

 کارخانه جدیدی، ماهی‌های را فرآوری کرده و در بازارهای داخلی و بین المللی به فروش می رساند.

آقای بختیار آشیروف، کارآفرین اهل بخش کرکی، کار مربوط به دریاچه ای به مساحت 105 هکتار در نزدیکی مخزن آب ( پانزدهمین سالگرد استقلال)، واقع در قلمرو بخش کرکی در استان لباب را تمام و گونه‌های ماهی مناسب برای پرورش را نیز شناسایی نمودند.

مساحت کل مخازن آب ترکمنستان 1 هزار و 216 هکتار است که 116 هکتار آن برای پرورش بچه ماهی استفاده می‌شود.

بر اساس دستور رئیس جمهور ترکمنستان، در اکتبر 2018، شرکت های صنایع ماهیگیری توسط اعضای اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان این کشور خصوصی شد.

https://business.com.tm/ru/post/11722/lebapbalyk-planiruet-postroit-rybopererabatyvayushchii-zavod-v-lebape

 

مرحله پایانی کاشت پنبه در بخش سرخس استان آخال

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از  روزنامه " بی طرف ترکمنستان "، کشت پنبه در زمینی به مساحت 18 هزار هکتار در بخش سرخس استان آخال ترکمنستان، رو به اتمام می‌باشد. کشاورزان، رانندگان ماشین آلات کشاورزی و کارکنان ادارات دولت تلاش می‌کنند تا این فصل مهم کشاورزی را برای به دست آوردن برداشت فراوان با موفقیت به پایان برسانند.

https://turkmenportal.com/blog/77388/v-etrape-na-yuge-turkmenistana-blizitsya-k-zaversheniyu-sev-hlopchatnika

 سرمایه گذاری دولت در استان لباب بالغ بر 255.1 میلیون منات

خبرگزاری ترکمن پورتال: طی سه ماه اول سال جاری، سرمایه گذاری‌های دولت در استان لباب بالغ بر 255.1 میلیون منات بوده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.6 درصد افزایش یافته و 55.4 میلیون منات (21.7 درصد از کل سرمایه گذاری) برای ساخت و نصب تاسیسات صنعتی اختصاص یافت.

https://jeyhun.news/za-tri-mesyaca-ispolzovan-kapital-v-razmere-bolee-255-millionov-manatov/

 گردش مالی ترکمنستان و ازبکستان در سه ماهه اول سال 2024 از مرز 235 میلیون دلار گذشت

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از اداره آمار ، از ژانویه لغایت مارس 2024، گردش تجاری بین  ترکمنستان و ازبکستان بیش از 235 میلیون دلار آمریکا می‌باشد .

به گفته این منبع، مجموع صادرات ترکمنستان به ازبکستان در دوره گزارش 213.6 میلیون دلار آمریکا بوده است. به این ترتیب ترکمنستان رتبه هفتم واردات ازبکستان را به خود اختصاص داد. ارزش کل کالاها و خدمات وارداتی ترکمنستان از ازبکستان در ژانویه لغایت مارس برابر با 21.7 میلیون دلار می‌باشد . این بدان معناست که واردات ترکمنستان از کشورهای همسایه به نصف کاهش یافته است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 46.8 میلیون دلار آمریکا بوده است. به طور کلی، گردش تجاری ترکمنستان و ازبکستان در سه ماهه اول سال 2024 معادل 235.2 میلیون دلار آمریکا بوده، که در نتیجه ترکمنستان به یکی از ده شریک اول تجاری خارجی ازبکستان تبدیل شد.

لازم به ذکر است که مجموع گردش مالی تجارت خارجی ازبکستان در 3 ماه سال جاری بیش از 15 میلیارد و 823 میلیون دلار آمریکا و از این میزان 6 میلیارد و 384 میلیون به صادرات و 9 میلیارد و 438 میلیون به واردات اختصاص دارد.

https://turkmenportal.com/tm/blog/77152/2024nji-yylyn-birinji-charyeginde-turkmenozbek-sowda-dolanyshygy-235-million-dollardan-gechdi

 رقابت ترکمنستان و تاجیکستان برای تولید محصول گوجه فرنگی گلخانه ای از نظر قیمت و بسته بندی  

خبرگزاری اورینت: به نقل از EastFruit، در حال حاضر گوجه فرنگی گلخانه ای ترکمنستان در بازارهای تاجیکستان از نظر قیمت، ظاهر و نوع بسته بندی مدرن مورد رقابت قرار گرفته است . گوجه فرنگی ترکمنستان به طور کامل در گلخانه تولید شده و محصولات تولید شده در ازبکستان را از بازارهای کشور تاجیکستان خارج نموده است. همچنین علیرغم مشکلات تولید گوجه فرنگی در کارخانه‌های گلخانه ای تاجیکستان، قیمت این محصول به پایین ترین سطح خود رسیده است.

https://orient.tm/ru/post/71866/eastfruit-turkmenistan-dominiruet-na-rynke-teplichnyh-pomidorov-tadzhikistana

 

دایر شدن پرواز دوم در مسیر عشق آباد به کوالالامپور 

خبرگزاری اورینت: به نقل از سایت رسمی‌ شرکت هواپیمایی ترکمنستان، شرکت هواپیمایی ترکمنستان پرواز خود به کوالالامپور را افزایش داد .  بر همین اساس از ابتدای ماه مه روزهای سه شنبه یک پرواز جدید در مسیر عشق آباد - کوالالامپور - عشق آباد انجام خواهد گرفت .

https://orient.tm/ru/post/71882/otkroetsya-vtoroj-rejs-po-marshrutu-ashhabad- 

برگزاری نشستی در خصوص توسعه بخش کشاورزی و صنعت ترکمنستان

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از خبرگزاری دولتی ترکمنستان TDH، نشست کاری در خصوص توسعه بخش کشاورزی و صنعت ترکمنستان با حضور آقای آتاهالی یف، معاون نخست وزیر ترکمنستان و استانداران توسط سردار بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان برگزار شد.  در پی نشست، پیشرفت کار فصلی در کشور بررسی شد. استانداران از سرعت کار های کشاورزی در استان‌های کشور گزارش دادند.  

https://turkmenportal.com/blog/77073/prezident-turkmenistana-provel-soveshchanie-po-voprosam-razvitiya-apk

تولید 1.8 هزار تن محصول در گلخانه‌های استان لباب 

خبرگزاری جیحون نیوز: به نقل از یک نشریه مستقر در استان لباب، طی سه ماه گذشته سالجاری بیش از 1.8 هزار تن محصول انواع سبزیجات گلخانه‌های و باغی در استان لباب تولید شده است.  با توجه به مدت مشابه سال قبل 7.4 درصد رشد داشته که بعنوان نمونه تولید لیمو در استان به 36.3 تن رسیده است .

https://jeyhun.news/v-teplicax-lebapa-proizvedeno-18-tys-tonn-ovoshhnoj-i-sadovoj-produkcii/

تصویب الزامات قانونی برای فعالان اقتصادی در ترکمنستان 

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از بخش اطلاع رسانی وزارت دادگستری ترکمنستان، خدمات گمرکی دولتی قانون جدیدی برای ثبت و حذف اشخاص حقوقی در خصوص فعالان اقتصادی تصویب نمود.  در این قانون، قوانین صدور گواهی ثبت، تعلیق و تمدید اعتبار مجوز تجار اقتصادی تصویب کرد. همچنین این سند، شرایط واگذاری و سلب وضعیت فعال اقتصادی مجاز و همچنین الزامات کار آن را تعیین می‌کند.

https://turkmenportal.com/blog/77410/v-turkmenistane-utverdili-trebovaniya-k-rabote-upolnomochennyh-ekonomicheskih-operatorov

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما