معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

حضور هیئت تاجیکستان در نمایشگاه «IRAN EXPO-2024»

خبرگزاری خاور: نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران با مهدی ضیغمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره تقویت همکاری بین وزارتخانه­ های صنایع دو کشور و حضور هیئت جمهوری تاجیکستان در نمایشگاه IRAN EXPO-2024 که در روزهای 27 تا 30 آوریل برگزار می‌شود، گفتگو کرد.

 ( لازم به ذکر است هیات 24 نفره تجاری تاجیکی روز 28 آوریل تا 30 آوریل از نمایشگاه  توانمندیهای صادراتی ایران در تهران بازدید کرد و اعضای هیات با همتایان ایرانی خود مذاکره نمودند و سپس در 30 آوریل به اصفهان سفر نموده و  در روز اول ماه می‌ با تجار و فعالان شهر اصفهان در اتاق بازرگانی این شهر دیدار و گفتگو نموده و صبح روز 2 می‌ به تاجیکستان بازگشتند)

https://khovar.tj/rus/2024/04/delegatsiya-tadzhikistana-primet-uchastie-na-vystavke-iran-expo-2024/

 بازدید بیش از 7000 گردشگر خارجی از اماکن تاریخی و فرهنگی استان ختلان  در سه ماهه اول 2024

خبرگزاری خاور: در سه ماهه اول سال جاری میلادی تعداد گردشگران داخلی و خارجی از استان ختلان 73 هزار و 605 نفر است که از این تعداد 7 هزار و 203 گردشگر خارجی هستند.

 در استان ختلان بیش از 931 اثر تاریخی و فرهنگی وجود دارد که از این تعداد 721 اثر باستانی، 124 اثر معماری و 86 اثر تاریخی است.

آثار تاریخی و فرهنگی استان از جمله «قلعه هولبوک» ناحیه واسع، صومعه بودایی «آجیناتپا»  در ناحیه وخش، مدرسه «خواجه مشهد» ناحیه شهریتوس و شهرک « تخت سنگین»  ناحیه قبادیان در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفته ­اند.

در منطقه ختلان 118 هتل، 139 جاذبه­ گردشگری، 251 اقامتگاه و استراحتگاه، 139 رستوران، 45 موزه، 19 شرکت گردشگری، 128 قهوه خانه، 368 دستگاه خودپرداز خدمات بانکی، 50 خانه بومگردی (هامستی) و گاستهاوس Gest house ، 238 سرویس بهداشتی در کنار جاده، 67  فروشگاه ­های سوغاتی و 45 پارک دارای تفرجگاه­ های فرهنگی- تفریحی وجود دارد که همه روزه به گردشگران خدمت رسانی می‌کنند.

https://khovar.tj/2024/04/imsol-7203-sajyo-i-hori-mavze-oi-tarihiyu-far-angii-viloyati-hatlonro-tamosho-kardaand/

 راه اندازی 140 شرکت و کارگاه صنعتی جدید به مناسبت 35 سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان در استان سغد

خبرگزاری خاور: نتایج توسعه اقتصادی- اجتماعی استان سغد در 3 ماهه سال 2024 در یک  جلسه کاری بیان شد.  در سال  جاری به مناسبت  سی و پنجمین سالگرد استقلال جمهوری تاجیکستان ، راه اندازی 140 شرکت و کارگاه صنعتی جدید با ظرفیت ایجاد  2 هزار و 800 شغل جدید  در منطقه سغد در نظر گرفته شده اند.

در سه ماهه 2024، حجم تولید محصولات صنعتی در این منطقه به 6 میلیارد 84 میلیون سامانی (553 میلیون دلار) رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به قیمت­های جاری  نرخ رشد آن  106 درصد بوده است.

در این مدت  انواع محصولات  از جمله  آرد به میزان 91 هزار و 202 تن،   روغن نباتی هزار و 745 تن، 12 هزار و 149 تن نان و فرآورده­های نانی ،  3 میلیون و  323 هزار جعبه انواع کنسرو، 3 میلیون و 557 هزار دسی لیتر نوشابه غیر الکلی و 3 میلیون و 348 هزار جعبه کنسرو میوه و سبزیجات تولید شده است  که نسبت به مدت مشابه سال قبل نرخ رشد تولید آرد 122 درصد، روغن نباتی 103 درصد، نان و فرآورده­ های نانی 140 درصد،  کنسرو 200 در صد ، نوشابه ­های غیر الکلی  160 در صد و  کنسروهای میوه و سبزیجات 2  برابر افزایش یافته است.

همچنین در سه ماه ابتدای سال جاری ، 303 هزار تن سیمان و 226 هزار تن زغال سنگ در این استان تولید شده است.

در این جلسه گزارش شد که در عرض سه ماه از سال 2024 ، در نتیجه اقدامات انجام شده ، 39 شرکت و کارگاه جدید با 246 شغل جدید در منطقه شروع به کار کرده اند.

کارخانه ­های تازه تاسیس عمدتا شامل کارخانه‌ها در زمینه مصالح ساختمانی، صنایع غذایی و سبک بوده است.  عرضه محصولات داخلی در بازار داخلی به جایگزینی محصولات  وارداتی کمک خواهد کرد.

https://khovar.tj/2024/04/sol-oi-rushdi-sanoat-imsol-dar-viloyati-su-d-ba-istifoda-dodani-140-korhonavu-korgo-i-navi-sanoat-ba-na-sha-girifta-shudaast/

افزایش 8 درصدی تولید محصولات صنعتی در تاجیکستان در سه ماهه اول 2024

خبرگزاری خاور: تولید محصولات صنعتی در تاجیکستان در ماه‌های ژانویه  تا مارس ( سه ماهه اول سال 2024) افزایش  یافته و به 10 میلیارد و 828 میلیون و 500 هزار سامانی ( حدود 985 میلیون دلار) بالغ شده است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 8 درصد بیشتر است. بر اساس این گزارش، طی این مدت محورهای اصلی رشد تولیدات صنعتی، افزایش تولیدات صنایع معدنی (39.3 درصد)، صنایع فراوری(10.5 درصد)، تامین و تصفیه  آب و فرآوری زباله و تولید مواد اولیه ثانویه( 43.1 در صد) بوده است.

اما در صنایع معدنی،  در این سه ماهه تولید زغال سنگ سخت و قهوه‌ای 3.9 درصد و  سنگ معدن 1.5 برابر افزایش داشته است.  حجم تولید مواد غذایی از جمله نوشیدنی و تنباکو  1.2 درصد کاهش یافته، 75.2 درصدی خوراک دام و 12.4 در صدی گوشت پرنده بوده است. در زمینه نساجی و پوشاک، حجم تولیدات صنعتی 12.5 درصد بیشتر شده است و دلیل آن  افزایش 10 درصدی میزان تولید پارچه‌های ابریشمی و 44.8 درصدی  تولید جوراب بوده است .

حجم تولیدات فرآورده‌های نفتی نیز ظرف این سه ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل 2.2 برابر افزایش یافته که دلیل آن افزایش 1.9 برابری تولید بنزین و 7.1 درصدی تولیدآسفالت بوده است. تولید سایر محصولات معدنی غیرفلزی نیز در پی افزایش تولید 3 درصدی سیمان، 6.7 درصدی میلگرد، 11.6 در صدی آجر و غیره، 20.1 درصد بیشتر شده است.

https://khovar.tj/rus/2024/04/dobyvayushhaya-promyshlennost-faktor-rosta-promyshlennogo-proizvodstva/ 

افزایش 21 درصدی مبادلات تجاری بین تاجیکستان و روسیه

خبرگزاری حالوا : بر اساس گزارش آژانس آمار، حجم تجارت متقابل بین تاجیکستان و روسیه در سه ماهه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه در سال قبل، 21 درصد افزایش یافته است.  ارزش معاملات تجاری بیش از 454 میلیون دلار بوده که میزان واردات به تاجیکستان 433 میلیون دلار و صادرات محصولات  از تاجیکستان به روسیه 21.1 میلیون دلار بوده است.

بر اساس داده ­های تجارت خارجی،  در سه ماهه اول سال 2024 روسیه با 454 میلیون دلار از نظر گردش مالی در بین تمام شرکای تجاری  تاجیکستان  اولین رتبه را دارد.  چین با 421.3 میلیون دلار در جایگاه دوم قرار گرفت. در بین کشورهای مستقل مشترک المنافع، قزاقستان  بعد از روسیه در مبادلات تجاری با تاجیکستان با 328.2 میلیون دلار رتبه دوم را به خود اختصاص داد و بلاروس 45.6 میلیون دلار در رتبه سوم قرار گرفت.

علاوه بر این،  از نظر واردات ، روسیه اصلی ترین شریک تاجیکستان است. این کشور  28.9 درصد از کل کالاها ی مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند.  چین نیز با سهم 23.2 درصد در رتبه دوم، قزاقستان با سهم 18.7 درصد در رتبه سوم قرار دارد . از نظر صادرات محصولات تاجیکستانی،  سوئیس  با 48.6 درصد در رتبه اول خریداران، چین با 12 درصد دومین و ترکیه با  8.7 درصد خرید کالاهای صادراتی تاجیکستان در رتبه سوم می‌باشد.

https://halva.tj/news/tovarooborot_tadzhikistana_i_rossii_s_nachala_goda_vyros_na_21/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 ارائه پروژه نقشه الکترونیکی شهر دوشنبه

خبرگزاری خاور: به ابتکار دستگاه اجرایی دولتی شهر دوشنبه، از سوی وزارت امور داخلی جمهوری تاجیکستان «شهر هوشمند» (Smart city) پروژه نقشه الکترونیکی شهر دوشنبه ارائه گردید. این پروژه به عنوان بازتولید دیجیتالی تمام ساختارهای شهر دوشنبه عمل می‌کند و راهنمای خوبی برای ساکنان و بازدیدکنندگان پایتخت خواهد بود. گفتنی است در چارچوب دستورات رستم امامعلی شهردار شهر دوشنبه در کنار سایر دستاوردها و نوآوری­هایی که طی چند سال گذشته در پایتخت صورت گرفته، پروژه نقشه الکترونیکی شهر دوشنبه توسط «شهر هوشمند» دستگاه اجرایی دوشنبه توسعه داده شده است.

چندین شرکت در این مسابقه شرکت کردند و اسنادی را برای تهیه پروژه نقشه الکترونیکی دوشنبه ارائه کردند. در این میان پروژه گروه شرکت‌های « ERA» با پیشنهاد برتری نوآورانه مورد پذیرش دستگاه اجرایی شهر دوشنبه قرار گرفت.

شایان ذکر است که این پروژه شامل «ارتوگرافی» است که در آن کار بر روی تعیین محدوده شهر، تهیه نقشه دو بعدی شهر، تهیه لایه نرم افزاری برای نقشه، ایجاد مجموعه اولیه زیرساخت و موارد مشابه است.

معاون شهردار دوشنبه، رئیس دفتر شهردار دوشنبه، روسای دستگاه‌های انتظامی و سایر ساختارهای مرتبط شهر  در مراسم ارائه این پروژه شرکت داشتند.

https://khovar.tj/2024/04/loi-ai-haritai-elektronii-sha-ri-dushanbe-muarrif-gardid/

 اختصاص 60 میلیون سامانی دیگر به معدن راغون جمهوری تاجیکستان

 رادیو آزادی: دولت تاجیکستان 60 میلیون سامانی دیگر ( 5.5 میلیون دلار ) برای ادامه ساخت نیروگاه برق آبی «راغون» اختصاص داده است.

 حکومت تاجیکستان مدیران نیروگاه برق آبی «راغون» را موظف کرده است که در مورد نحوه مصرف این پول به وزارت دارایی کشور گزارش دهند. پیش از این در فوریه سال جاری، حکومت تاجیکستان 100 میلیون سامانی ( بیش از 9 میلیون دلار)  برای ادامه ساخت این نیروگاه اختصاص داده بود. این سرمایه‌ها از محل سود شرکت­های دولتی و جریمه دوربین­ های «شهر امن» به دست  آمده است.

جمهوری تاجیکستان میلیون‌ها دلار از بودجه کشور برای ساخت این نیروگاه اختصاص داده است و مقامات ذیربط به دنبال سرمایه خارجی برای ادامه ساخت آن هستند به ویژه در ماه آوریل سال جاری نمایندگان دولت از بانک جهانی خواستند تا بودجه ساخت نیروگاه راغون را تامین نماید.

 دیدار رئیس جمهوری تاجیکستان با رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه در شهر دوشنبه

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان، خانم  اودیل رنو باسو رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه را به حضور پذیرفت.

پس از این نشست، باسو در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی درباره نتایج این نشست گفت : طی دیدار با  امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، اولویت­های راهبردی کشور و کمک­های بانک اروپایی بازسازی و توسعه در راستای تغییرات آب و هوایی، حمایت از توسعه کارآفرینی و بخش خصوصی محلی، دیجیتالی شدن، ادغام اقتصاد ملی و تقویت پتانسیل صادرات «اقتصاد سبز» مورد بحث قرار گرفت. سال گذشته، بانک اروپایی بازسازی و توسعه 30 سال فعالیت خود را در جمهوری تاجیکستان جشن گرفت. وی افزود: ما با مقامات منطقه­ ای و ملی و همچنین با جامعه تجاری همکاری مفیدی ایجاد کرده­ایم.

رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه تاکید کرد که این بانک یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در تاجیکستان است و از حوزه­ های انرژی، آب، حمل و نقل، بانکداری، شرکت های متوسط و کوچک حمایت کرده است.

رنو باسو خاطرنشان کرد: همانطور که به رئیس جمهوری امامعلی رحمان اشاره کردم، همکاری ما را می‌توان تعامل مشارکتی نامید.

شایان ذکر است که در چارچوب این سفر، بانک اروپایی بازسازی و توسعه در نظر دارد تعدادی قرارداد وام «سبز» را به عنوان بخشی از برنامه اقدام «شهر سبز دوشنبه» و حمایت از کارآفرینی و تجارت زنان امضا کند. خانم باسو اطمینان داد که در آینده قراردادهای دیگری با هدف بهبود زندگی مردم و حمایت از توسعه پایدار تاجیکستان امضا خواهد شد

رنو باسو 29 آوریل در بانک ملی تاجیکستان  با فردوس مایونس اف مدیر کل «هما» یک سازمان مالی با تمرکز بر نوآوری و فناوری مالی( تاسیس سال 2005) نیز دیدار و گفتگو کرد. در نتیجه این دیدار، طرفین توافق کردند که یک خط تامین مالی تجارت در تاجیکستان به مبلغ یک میلیون دلار آمریکا افتتاح شود.

مایونس اف خاطرنشان کرد:  «برنامه توسعه تجارت محصول جدیدی برای سازمان ما است که به مشتریان کارآفرین ما کمک می‌کند تا با شرکای خارجی تجارت کنند و این به نوبه خود به اقتصاد تاجیکستان کمک خواهد کرد.»

همچنین بانک اروپایی بازسازی و توسعه  بودجه­ ای را برای ارتقای زیرساخت­های کلیدی و توسعه راه حل­های حمل و نقل پایدار در پایتخت تاجیکستان فراهم می ­کند. این سومین پروژه تحت برنامه اقدام «شهر سبز دوشنبه » (GCAP) است.

وام بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD)  28.45 میلیون یورو به بهبود سیستم حمل و نقل در بخش ساحلی پایتخت اختصاص خواهد داد که شامل بازسازی جاده­ ها و یک پل بر روی رودخانه ورزاب خواهد بود. وجوه بانک همچنین برای ساخت خطوط اختصاصی اتوبوس و نیز حوزه تخصصی برای عابران پیاده، دوچرخه سواران و وسایل نقلیه الکتریکی استفاده خواهد شد.

 رئیس EBRD گفت: «ما بسیار خوشحال هستیم که این پروژه را با مقامات دوشنبه امضا می‌کنیم. آنها از زمانی که این شهر در سال 2019 به برنامه  «شهرهای سبز» بانک اروپایی بازسازی و توسعه ملحق شد، به دستور کار سبز متعهد بوده اند». شایان ذکر است که با تکمیل این پروژه،  37 در صد انتشار سالانه دی اکسید کربن در شهر دوشنبه کاهش می یابد.

https://khovar.tj/rus/2024/04/odil-reno-basso-sotrudnichestvo-evropejskogo-banka-rekonstruktsii-i-razvitiya-i-tadzhikistana-mozhno-nazvat-partnyorskim-vzaimodejstviem/.

 موافقت شورای مدیران بانک توسعه اسلامی‌ با اختصاص 150 میلیون دلار برای تکمیل نیروگاه برق آبی راغون

آسیا پلاس: بانک توسعه اسلامی (IDB) حدود 418 میلیون دلار را برای تامین مالی پروژه­های توسعه جدید در کشورهای عضو از جمله تاجیکستان تصویب کرده است.

این بانک در بیانیه ­ای اعلام کرد که شورای مدیران شنبه گذشته در نشست نوبتی خود  در ریاض چهار پروژه را با هدف توسعه اجتماعی-اقتصادی و پایداری تصویب کرد. به ویژه، شورا با اختصاص 150 میلیون دلار به تاجیکستان برای اجرای پروژه ساخت نیروگاه برق آبی راغون (قطعه 4 - ساخت سازه­های کرانه چپ) موافقت کرد.

بانک توسعه اسلامی در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود بیان داشته است که: «هدف این پروژه ارائه برق تجدیدپذیر پاک، مقرون‌به‌صرفه و قابل‌اطمینان برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد داخلی کشور، بهبود امنیت انرژی و تجاری‌سازی آن از طریق بازار انرژی منطقه‌ای است.»

در ماه می سال گذشته، وزارت توسعه اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان گزارش داد که بانک توسعه اسلامی 150 میلیون دلار برای ساخت نیروگاه برق آبی راغون تخصیص خواهد داد و در حال همکاری با گروه هماهنگی عرب (ACG) و صندوق های توسعه مربوطه برای افزایش تامین مالی این پروژه می‌باشد.

بنا بر گزارش وزارت دارایی تاجیکستان، این کشور در نظر دارد در سال 2024،  5 میلیارد سامانی (456 میلیون دلار) برای تامین مالی پروژه راغون اختصاص دهد.

به طور خاص، انتظار می رود 2.2 میلیارد سامانی از طریق جذب سرمایه  خارجی و مابقی از منابع داخلی تخصیص یابد. در سال 2023، 5.2 میلیارد سامانی برای تکمیل راغون اختصاص یافت.

وزارت انرژی و ذخائر آبی تاجیکستان در ابتدای سال جاری اعلام کرد اجرای کامل این پروژه به 6.2 میلیارد دلار نیاز دارد، طبق محاسبات دولت تاجیکستان، از سال 2008 که پروژه راغون شروع شده است، بیش از 40 میلیارد سامانی برای تکمیل نیروگاه اختصاص یافته است.

نیروگاه برق آبی راغون  با ظرفیت نصب شده 3600 مگاوات به بزرگترین نیروگاه برق آبی آسیای مرکزی تبدیل خواهد شد. حجم تولید برق سالانه این نیروگاه پس از راه اندازی کامل بین 13 تا 17 میلیارد کیلووات ساعت خواهد بود که تقریبا 65 تا  85 در صد تولید برق سالانه کلیه تأسیسات نیروگاهی در جمهوری تاجیکستان است.

در مجموع قرار است شش واحد در اتاق توربین ایستگاه نصب شود که ظرفیت طراحی هر یک 600 مگاوات خواهد بود. راه اندازی آخرین واحد ایستگاه برای سال 2029 برنامه ریزی شده است. ساخت ایستگاه به قطعات جداگانه تقسیم می‌شود: قطعه 1 - تجهیزات الکترومکانیکی، قطعه2 - سد نیروگاه، قطعه 3 - سازه‌های ساحل راست و قطعه 4 - سازه‌های کرانه چپ. انتظار می رود ساخت این ایستگاه تا سال 2033 به طور کامل تکمیل شود.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240429/sovet-direktorov-ibr-odobril-videlenie-150-mln-dollarov-dlya-dostroiki-roguna

 بانک ملی تاجیکستان برای دومین بار از ابتدای سال جاری نرخ ریفاینانس را کاهش داد

خبرگزاری حالوا و آسیا پلاس: این دومین کاهش نرخ بازپرداخت طی سال 2024 است. در ماه فوریه نرخ بازپرداخت  از 10٪ به 9.5٪ کاهش یافته بود . این تغییرات از اول ماه مه سال جاری اعمال شدند.

در سال گذشته  نیز بانک ملی ( بانک مرکزی) دو بار نرخ بازپرداخت( ریفاینانس) را از 13 درصد به 11 درصد و سپس از 11 به 10 درصد کاهش داد و اکنون به 9.25 در صد کاهش یافته است.

این نرخ حداقل نرخ بهره ای است که بانک ملی تاجیکستان برای اطمینان از نقدینگی کوتاه مدت به بانک­های تجاری این کشور وام می دهد.

بنا بر گزارش بانک ملی  تورم در فوریه 2024، به  3.8 درصد رسیده است. شایان ذکر است که کمترین نرخ تورم در طول سال­های استقلال تاجیکستان فقط در سال 2013 (3.7 درصد) ثبت شده است.

بر اساس گزارش آژانس آمار تاجیکستان، تورم در سه ماهه اول سال 2024،  1.6 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.2 درصد کمتر است. در همین زمان، قیمت محصولات غذایی 1.5 درصد، محصولات غیر خوراکی 0.6 درصد و خدمات پرداختی 3.2 درصد افزایش یافته است.

https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20240429/natsbank-tadzhikistan-vtoroi-raz-s-nachala-goda-snizhaet-stavku-refinansirovaniya

https://halva.tj/news/natsionalnyy_bank_tadzhikistana_vo_vtoroy_raz_snizil_stavku_refinansirovaniya/?tg_rhash=cd8f2dd43a655e

 

برگزاری نمایشگاه بین المللی در شهر دوشنبه

خبرگزاری «خاور»:  نمایشگاه بین المللی «تاجیکستان-2024» روز جمعه 14 اردیبهشت (3 می 2024) در شهر دوشنبه برگزار می‌شود. این نمایشگاه توسط اتاق بازرگانی و صنایع تاجیکستان و با حمایت دولت جمهوری تاجیکستان برگزار می‌شود.

شرکت­های معروف داخلی و خارجی از جمله روسیه، بلاروس، ترکمنستان، ازبکستان، ایران، چین، پاکستان و ترکیه محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد.

همچنین در این نمایشگاه محصولات و انواع خدمات از بهترین شرکت­های داخلی که هم در بازار داخلی و هم در بازارهای خارجی کشور شناخته شده هستند، ارائه می‌شود.

این نمایشگاه با هدف گسترش منطقه ­ای فعالیت اقتصادی شرکت ها و ارتقای محصولات تولیدکنندگان داخلی برگزار می­ شود. بازدید کنندگان می‌توانند کالاهای مصرفی ارائه شده را با قیمت مناسب از این نمایشگاه تهیه کنند.

این نمایشگاه از 3 تا 5 می 2024 (14 تا 16 اردیبهشت ماه 1403) در مرکز بین المللی  شهر دوشنبه (بنای مانژ) برپاست.

https://khovar.tj/2024/05/to-ikiston-2024-pago-dar-dushanbe-namoishgo-i-bajnalmilalii-universal-barguzor-megardad/

اجرای 90 در صد طرح کاشت پنبه در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: کشاورزان کشور تا پایان ماه آوریل سال جاری 165 هزار و 457 هکتار پنبه کشت کرده اند که 89 درصد طرح برنامه ریزی شده را در برمی‌گیرد.

امروزه کشت پنبه در تاجیکستان در حال گسترش است. طرح تولید پنبه برای 186هزار هکتار تعیین شده است. پنبه یکی از محصولات صادراتی و مواد اولیه صنایع سبک است. حدود 9هزار و 492  هکتار از کشت پنبه به روش زیر پلاستیکی انجام می‌گیرد که بیشتر آن مربوط به استان ختلان است.

https://khovar.tj/2024/05/dar-to-ikiston-na-shai-kishti-pahta-90-foiz-i-ro-gardid/

 

اختصاص 5 میلیون دلار بانک اروپایی بازسازی و توسعه برای توسعه  مشاغل تحت مدیریت زنان در تاجیکستان

آسیا پلاس بیزنس: بانک اروپایی بازسازی و توسعه 5 میلیون دلار  برای توسعه مشاغل تحت مالکیت و مدیریت زنان در تاجیکستان اختصاص خواهد داد.

این وام به بانک اروند، به عنوان بخشی از برنامه «زنان در تجارت» آسیای مرکزی ارائه می‌شود. این پروژه توسط ابتکار تأمین مالی زنان کارآفرین We-Fi پشتیبانی می‌شود، که کمک‌های فنی را نیز برای ارتقای کارآفرینی و فعالیت‌های تجاری زنان ارائه می نماید.

امضای قرارداد سرمایه گذاری بین دولت جمهوری تاجیکستان و شرکت خصوصی «رازس فارما»

نمایندگان مجلس عالی تاجیکستان به ریاست محمد‌طاهر ذاکر‌زاده رئیس  مجلس نمایندگان تاجیکستان ، موافقتنامه سرمایه گذاری بین دولت جمهوری تاجیکستان و شرکت با مسئولیت محدود «رازس فارما» در مورد ساخت و راه اندازی مجتمعی برای تولید دارو و کالاهای پزشکی را بررسی کردند.

در نشست مجلس عالی تاکید شد که موضوع ایجاد ظرفیت­های تولید و افزایش تولید دارو و کالاهای پزشکی یکی از اهداف استراتژیک کشور است و در «استراتژی توسعه ملی جمهوری تاجیکستان تا سال 2030» منعکس شده است. «استراتژی توسعه صنعتی جمهوری تاجیکستان تا سال 2030» و «برنامه صنعتی سازی شتابان جمهوری تاجیکستان برای 2025-2020» احداث و راه اندازی مجتمع تولید دارو و کالاهای پزشکی توسط شرکت با مسئولیت محدود «رازس فارما» می‌تواند به تحقق اهداف راهبردی این اسناد مساعدت نماید.

از نگاه مقامات تاجیکی راه اندازی این شرکت مهم تلقی می‌شود و در آینده نیاز کشور به دارو اعم از داروهایی به صورت قرص، کپسول، شربت،محلول­های خوراکی، کرم ها، ژل ها، سرنگ های روغنی و غیره را در حجم معین تامین خواهد کرد. همچنین تاکید شد در صورت بهره برداری کامل از شرکت «رازس فارما» ، این شرکت می‌تواند نیاز کشور را با انواع داروها و محصولات پزشکی تامین کند و بر کاهش واردات این نوع محصولات تاثیر بگذارد.

ابتکار اتخاذ شده به تبدیل اقتصاد جمهوری تاجیکستان از یک دولت کشاورزی- صنعتی به صنعتی-کشاورزی و همچنین اجرای "برنامه صنعتی سازی سریع جمهوری تاجیکستان برای سال­های 2025-2020 کمک خواهد کرد.

https://khovar.tj/rus/2024/05/mezhdu-pravitelstvom-respubliki-tadzhikistan-i-obshhestvom-s-ogranichennoj-otvetstvennostyu-razes-farma-podpisano-investitsionnoe-soglashenie/

 

مساعدت بانک اروپایی بازسازی و توسعه و سوئیس به بهبود تامین آب در تاجیکستان

خبرگزاری ویچیارک:  بانک اروپایی بازسازی و توسعه و دولت سوئیس 2.7 میلیون یورو برای تکمیل پروژه‌های تامین آب در فیض آباد اختصاص خواهند داد.

این بانک با بودجه جدید برای تکمیل زیرساخت­های تامین آب و فاضلاب در شهر فیض آباد و 14 محله مجاور  و رفع نیاز مبرم به آب مساعدت می‌کند.

بانک « EBRD» بسته مالی تا سقف 2.7 میلیون یورو را به کارخانه محلی واحد دولتی «خاجگی منزل و خدمات کامونلی» (مسکن و خدمات اشتراکی) به عنوان مسئول تامین آب برای بیش از 30 هزار ساکنان منطقه فیض آباد، یک ناحیه بزرگ با مساحت 900 کیلومتر مربع، در دره رشت، ارائه می‌کند.

این بسته شامل وام دولتی بانکی تا سقف 1.35 میلیون یورو و کمک مالی 1.35 میلیون یورویی است که توسط دولت سوئیس از طریق دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس (SECO) ارائه می‌شود.

این وجوه ، مکمل سرمایه گذاری‌های اولیه انجام شده در سال 2022 خواهد بود. این پروژه به حل مشکلات حیاتی در عملکرد زیرساخت های تامین آب و فاضلاب کمک می‌کند و همچنین با به حداقل رساندن تلفات آب، استفاده پایدار از آب را تضمین می‌کند.

اودیل رنو باسو، رئیس EBRD گفت: «بانک ما منابع بیشتری را برای تقویت انعطاف‌پذیری تاجیکستان در برابر تغییرات آب و هوایی و کاهش مصرف آب با بازسازی شبکه‌های آبرسانی و تاسیسات مرتبط تعهد می‌کند. پس از اتمام پروژه، مردم محلی می‌توانند از زیرساخت های به روز آبرسانی استفاده کرده و در شرایط بهداشتی مناسب زندگی کنند. بانک EBRD تا به امروز، 947 میلیون یورو در 168 پروژه در تاجیکستان سرمایه گذاری کرده است.

https://vecherka.tj/archives/62353

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما