معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۷- ۱۲:۵۸ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ اول اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضعیت بازار مسکن بلغارستان

داده‌های جدید ارائه شده توسط موسسه ملی آمار بلغارستان (NSI) نشان می‌دهد که 90.5 درصد از خانواده‌ها در بلغارستان در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که قبل از سال 1990 ساخته شده‌اند. از این تعداد، بخش قابل توجهی، شامل 73.6 درصد، بین سال‌های 1961 و 1990 ساخته شده است که نشان دهنده شیوع زیرساخت‌های قدیمی در کشور است. تنها بخش کوچکی، شامل 9.5 درصد از خانوارها در خانه‌هایی ساکن هستند که پس از سال 1990 ساخته شده‌اند که نشان‌دهنده کندتر شدن ساخت‌وسازهای جدید در دهه‌های اخیر است. این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد 87.9 درصد از خانوارهای بلغارستانی در خانه‌های خود زندگی می‌کنند و 7.8 درصد از مسکن بدون پرداخت اجاره استفاده می‌کنند. این در حالی است که 4.3 درصد از خانوارها مسکن استیجاری دارند که بین اجاره‌بهای رایگان و شهری متفاوت است. علاوه بر این، 8.8 درصد از خانوارها صاحب خانه دوم هستند که منعکس کننده الگوهای متنوع مالکیت است.

https://www.novinite.com/articles/225712/Home+Sweet+Home%3A+The+Reality+of+Housing+in+Bulgaria+Revealed

افت سرمایه‌گذاری خارجی در بلغارستان

سرمایه‌گذاری مستقیم در بلغارستان از ژانویه تا فوریه 2024 بالغ بر 260.2 میلیون یورو بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش 65.6 درصدی را نشان می‌دهد. در فوریه 2024، جریان مثبت به مبلغ 147.6 میلیون یورو بود که با جریان مثبت 340.4 میلیون یورو برای فوریه 2023 مقایسه می‌شود. بیشترین جریان مثبت خالص سرمایه‌گذاری مستقیم در بلغارستان برای ژانویه تا فوریه 2024 از ایتالیا (78 میلیون یورو)، هلند (67.7 میلیون یورو) و یونان (41.1 میلیون یورو) بوده است.

https://www.economy.bg/economy/view/58374/-BNB-Chuzhdite-investicii-u-nas-sys-spad-ot-66%25-za-godina-

محدودیت پرداخت‌های نقدی در اتحادیه اروپا

پارلمان اروپا (EP) بسته‌ای از قوانین را تصویب کرد که مجموعه ابزار آن را برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تقویت می‌کند. قوانین جدید تضمین می‌کند که افراد دارای منافع مشروع، از جمله روزنامه‌نگاران، متخصصان رسانه، سازمان‌های جامعه مدنی، مقامات ذی‌صلاح و مقامات نظارتی، دسترسی فوری، بدون فیلتر، مستقیم و رایگان به اطلاعات مالکان ذینفعی که در ثبت ملی نگهداری می‌شوند و به سطح اتحادیه اروپا مرتبط هستند، خواهند داشت. علاوه بر اطلاعات فعلی، ثبت‌ها همچنین شامل داده‌هایی برای حداقل ۵ سال خواهند بود. این قوانین همچنین به واحدهای اطلاعات مالی (FIU) اختیارات بیشتری برای تجزیه و تحلیل و کشف موارد پولشویی و تامین مالی تروریسم و توقف معاملات مشکوک می‌دهد.

قوانین جدید شامل اقدامات بررسی دقیق و تشخیص هویت مشتری است. پس از آن، نهادهای به اصطلاح متعهد (مانند بانک‌ها، مدیران دارایی‌ها و دارایی‌های رمزنگاری شده یا نمایندگان املاک و مستغلات مجازی) باید فعالیت‌های مشکوک را به FIU و سایر ارگان‌های مقامات ذی‌صلاح گزارش دهند. این قانون همچنین شامل مقررات افزایش هوشیاری برای افراد فوق‌العاده ثروتمند، یعنی افرادی با ارزش کل دارایی (به استثنای محل سکونت اصلی آنها) بیش از 50 میلیون یورو و یک محدودیت سراسری برای پرداخت‌های نقدی غیر از افراد خصوصی در زمینه غیرحرفه‌ای است که تا سقف 10 هزار یورو محدود شده است. همچنین، تدابیر و اقداماتی برای اطمینان از رعایت تحریم‌های مالی هدفمند و جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها نیز در این قانون گنجانده شده است. برای نظارت بر قوانین جدید مبارزه با پولشویی، یک مرجع جدید به نام سازمان مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم (AMLA) در فرانکفورت تأسیس خواهد شد که مسئولیت نظارت مستقیم بر پرخطرترین نهادهای مالی، مداخله در موارد نقص نظارت، ایفای نقش به عنوان مرکز مرکزی ناظران و میانجیگری در اختلافات بین آنها را بر عهده خواهد داشت.

 https://www.economy.bg/economy/view/58409/ES-ogranichava-plashtaniyata-v-broj-do-%E2%82%AC10%C2%A0000

بازدید 1.8 میلیون گردشگر زمستانی از بلغارستان

داده‌های وزارت گردشگری نشان می‌دهد که بلغارستان با جذب مجموعا 1.8 میلیون گردشگر از 1 دسامبر تا 25 مارس افزایش مناسبی در تعداد گردشگر داشته است که گردشگران ترکیه‌ای با افزایش 29.1 درصدی نسبت به سال گذشته، پیشتاز این افزایش بوده‌اند. گردشگران ایتالیایی نیز افزایش 18.7 درصدی داشته‌اند و گردشگران صربستانی و آلمانی نیز به ترتیب نرخ رشد 10.7 و 9.7 درصدی را ثبت نمودند؛ اما با این روندهای مثبت، برخی از بازارها با کاهش تعداد بازدیدکنندگان در فصل زمستان مواجه شده‌اند. از جمله مهمترین کاهش‌ها می‌توان به شهروندان رومانی و یونان اشاره کرد که با شدیدترین کاهش در میان گردشگران، به ترتیب با 62.6 درصد و 25.3 درصد کاهش مواجه شده‌اند. از نظر مقاصد ترجیحی، صوفیه به عنوان برترین انتخاب در میان گردشگران ظاهر شده است و بانسکو، ولینگراد، ساموکوف، اسمولیان، چپلاره و وارنا در رتبه‌های بعدی هستند. گردشگری اسکی محور نیز سهم قابل توجهی به میزان 19 درصد را حفظ کرده که نشان دهنده محبوبیت دامنه‌های پوشیده از برف بلغارستان است.

https://www.novinite.com/articles/225820/Winter+Tourism%3A+1.8+Million+Visit+Bulgaria

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما