معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶

مجارستان و جذب روزافزون کارگران میهمان بویژه از آسیای جنوب شرقی

بر اساس داده‌های اداره آمار مجارستان تعداد فزاینده‌ای از کارگران کشورهای ثالث از جمله فیلیپین، ویتنام و قرقیزستان برای پر کردن موقعیت‌های مشاغل آزاد به مجارستان می‌آیند.

طبق اعلام این اداره، مهاجرت کارگران میهمان از کشورهای جنوب شرقی آسیا در سال گذشته شتاب بیشتری گرفته است. تعداد اتباع فیلیپینی مقیم مجارستان از 1100 نفر در سال 2022 به 6300 نفر در سال گذشته افزایش یافته است که افزایش بیش از 5000 نفر را نشان می دهد. این افزایش برای کارگران ویتنامی و قرقیزی هم با نسبت متفاوت بوده است.  در سال گذشته به تعداد کارگران ویتنامی 2200 نفر و به کارگران قرقیزی 1300 نفر افزوده شده است.

دستمزدها در مجارستان در مقایسه با همتایان منطقه ای خود کمتر است، اما همچنان به طور قابل توجهی بالاتر از کشورهای در حال توسعه است. داده‌های نشان داد که تعداد اوکراینی‌ها در بازار کار بیش از 3600 نفر کاهش یافته است. احتمالاً اکثر این کارگران، مجارستان را برای کار در اتحادیه اروپا در یک دوره موقت ترک کردند.

تعداد کارگران اوکراینی بیش از 20000 نفر است که آنها را به بزرگترین گروه در بین کارگران خارجی تبدیل می‌کند. در حال حاضر بیش از 7000 شهروند اسلواکی و رومانیایی در مجارستان کار می‌کنند، اما تعداد آنها نیز اندکی در حال کاهش است. تقریباً هیچ ورودی دیگری از کشورهای همسایه وجود ندارد، زیرا در دهه گذشته مجارستان مزیت دستمزدی را که در رقابت با کشورهای منطقه ارائه کرده بود، از دست داده است. علاوه بر این، کارگران اروپای مرکزی و شرقی به طور فزاینده ای به دنبال کار در اروپای غربی هستند.

دولت مجارستان در ماه دسامبر گذشته قوانینی را به تصویب رسانید که مقررات مهاجرت و کارگران میهمان را تشدید می‌کرد. طبق این مقررات، تقاضا برای نیروی کار باید با «فعال کردن نیروی کار مجارستان و جذب افراد جویای کار و افراد غیرفعال اقتصادی» برآورده شود، اما همچنین اشاره می‌کند که تعداد مجوزهای کار برای خارجی‌ها نباید از تعداد موقعیت های شغلی آزاد بیشتر شود. این در حالی است که تعداد موقعیت های شغلی آزاد بیش از 80000 نفر بوده و حتی به نظر نمی رسد سهمیه 65000 تعیین شده برای سال 2024 تکمیل شود. سال گذشته 39000 مجوز اقامت برای کارگران مهمان صادر شد.

در آیین نامه جدید همچنین مقرر شده است که در پروژه‌های سرمایه گذاری، کارگران میهمان بر اساس توافق با دولت می‌توانند به کار گرفته شوند. از آنجایی که صنعتی‌سازی، ستون مهمی در سیاست اقتصادی دولت اوربان ایفا می‌کند، این مجوزها تقریباً همیشه صادر می‌شوند. شرایط واردات نیروی کار خارجی اینگونه خواهد بود که در صورت نبود تقاضا از سوی شهروندان مجاری آنها قادر خواهند بود این پست ها را اشغال کنند و تعداد کارگران خارجی نبایستی بیش از مشاغل خالی باشد. این لایحه طبقه بندی خاصی از کارگران را نیز مطرح می سازد، آنها ممکن است برای 6 ماه که قابل تمدید به شش ماه دیگر است، در این کشور اقامت داشته باشند. همچنین می‌توانند تا پایان کار پروژه مورد نظر حداکثر تا سه سال در این کشور بمانند.

 شایان ذکر است:

  • تعداد کارگران میهمان در مجارستان در ماه سپتامبر به 95000 نفر رسید. این رقم در سال قبل  82500 نفر بود.
  • همزمان با کاهش اندک تعداد کارگران از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سه سال گذشته، تعداد کارگران کشورهای ثالث از 35 هزار به 73 هزار افزایش یافته است و از سوی دیگر در حالی که ذخیره نیروی کار مجارستان برای پر کردن 100 تا 150 هزار شغل کفایت می‌کند، اما با افزایش ظرفیت های صنعتی اقتصای بویژه سرمایه گذاری‌ها در تولید انرژی‌های پاک، بکار گیری 500 هزار نیروی کار در این کشور قابل تصور است. بعلاوه اینکه جمعیت کارگری مجارستان به طور سالانه به 30 تا 25 هزار نفر کاهش یافته است.
  • اغلب کارگرانی که برای کار به مجارستان وارد می‌شوند توسط شرکت های بزرگ اعم از خارجی و داخلی مدیریت می‌شوند.
  • برخی معتقدند که استخدام کارگران خارجی به صورت بالقوه مشاغل را در این کشور حفظ خواهند کرد، زیرا در غیر اینصورت عدم تامین نیروی انسانی شرکت ها را به تعطیلی می‌کشاند.
  • مجارستان کشوری که اخیرا برنامه‌های توسعه ای را برای رسیدن به وضعیت اقتصادی پایدار تنظیم و اجرا می نماید و در این راستا اقدام به جذب سرمایه گذاری‌های خارجی بویژه از طرف چین و کره جنوبی و چند کشور دیگر نموده، نیازمند بکارگیری کارگران ماهر حتی بیش از 200 هزار نفر می‌باشد. از سوی دیگر عدم رغبت کارگران مجارستانی و تمایل آنها به خروج از کشور و اشتغال در کشورهای اروپای غربی و همچنین کاهش انگیزه کارگران کشورهای همسایه و شرق اروپا جهت کاریابی در مجارستان، دولت این کشور را متوجه کارگرانی از شرق و جنوب شرق آسیا نموده و تلاش می‌شود تا نیروی کار ارزان قیمت و سخت کوش بطور موقت وارد کشور نمایند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما