معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۲:۳۶ - مشاهده: ۹۶

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

شروع معاملات برای محصول جدید پنبه در سند

علیرغم تاخیر غیرمنتظره در کاشت پنبه در اکثر مناطق به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی، معاملات اولیه برای محصول جدید پنبه در پاکستان با سرعتی سریع آغاز شده است. تجار مناطق میرپورخاص، حیدرآباد و تاندو باگو سند بر اساس تحویل از 5 تا 30 ماه مئی،10 ماشین از محصول جدید پنبه را به قیمت 10000 تا 11000 روپیه در هر 40 کیلوگرم به فروش رسانند. گزارش هایی در بازار وجود دارد مبنی بر اینکه در چند روز آینده معاملاتی برای محصول جدید پنبه در کنار (پنبه آماده شده) انجام می‌شود. احسان الحق، رئیس انجمن پنبه گفت که در ورود محصول جدید پنبه به بازار در سال جاری تأخیر وجود داشت. اما یکی از تاجران منطقه تاندو باگو در سند، بر اساس تحویل از 5 تا 10 ماه مئی، پیش فروش دو ماشین پنبه را به یک کارخانه تصفیه پنبه در منطقه چیچاواتانی پنجاب به قیمت 11 هزار روپیه به ازای هر 40 کیلوگرم داد و پنبه‌ها را فروخت. در حالی که پیش فروش چهار ماشین پنبه از حیدرآباد بر اساس تحویل از 20 تا 30 ماه می‌به ازای هر 40 کیلوگرم 10 هزار روپیه می‌باشد. همچنین یکی از تاجران میرپور خاص چهار ماشین از پنبه را به مبلغ 10 هزار و500 روپیه فروخته است. بر اساس گزارش‌ها، طی چند روز آینده همزمان با پیش‌فروش‌های بیشتر پنبه، پیش‌فروش‌های محصول جدید پنبه نیز تا 23 هزار روپیه در هر 40 کیلو گرم وجود دارد.

https://www.express.pk/story/2622413/6/

کشف یک مخزن گاز دیگر در سند

یک چاه گاز در میدان Marighazajfild (ماری غازج فارمیشن فیلد) در سند کشف شده است. به گفته ماری پترولیوم، این چاه روزانه 10.5 میلیون فوت مکعب گاز استاندارد تولید خواهد کرد. این چاه گاز ، 100 درصد متعلق به ماری پترولیوم است. ماری پترولیوم نیز در خصوص کشف گاز نامه ای به بورس نوشته است.

https://www.express.pk/story/2630644/1/

انجمن وکلای کراچی ، خرید و فروش محصولات رژیم صهیونیستی را ممنوع اعلام کرده است

انجمن وکلای کراچی با فرستادن اخطاریه ای ، فروش محصولات رژیم صهیونیستی در بوفه‌ها و غذاخوری‌های که در دادگستری‌های شهر کراچی قرار دارند را ممنوع اعلام کرده است. طبق یکی از بندهای این اخطاریه ، خرید و فروش محصولات رژیم صهیونیستی در محوطه‌های دادگستری‌های شهر ممنوع می‌باشد و پیگرد قانونی خواهند داشت.

https://e.thenews.com.pk/detail?id=299059

اعلام آمادگی دولت ایالت سند برای آغاز پروژه راه آهن انتقال زغال سنگ از منطقه تهر به بندر قاسم

مقامات رسمی ایالت سند اعلام کرده اند که دولت آماده است پروژه ساخت راه آهن 105 کیلومتری از منطقه تهر ایالت سند تا بندر قاسم که جهت انتقال زغال سنگ در نظر گرفته شده است را آغاز نماید. این پروژه توسط دولت مرکزی و ایالتی تامین مالی شده و تحت مدیریت دولت مرکزی خواهد بود. یکی از مقامات وزارت انرژی سند در این راستا با تاکید براینکه دولت قصد دارد سهم انرژی تولید شده از زعال سنگ را افزایش دهد، گفت: این پروژه هیچگونه تاثیر نامطلوب بر محیط زیست نخواهد داشت. زیبا شوکت، یکی از کارشناسان این پروژه، ادعاهای مبنی بر اینکه زغال سنگ منطقه تهر سوخت ارزان قیمت است و انرژی تولید شده از آن نیز ارزان خواهد بود را رد کرده و گفت: زغال سنگ طبیعی به تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش قیمتهای انرژی شود زیرا عوامل دیگری مانند زیرساخت های انتقال و توزیع انرژی، هزینه‌های تولید و موارد دیگر نیز در قیمت گذاری انرژی مصرفی موثر می‌باشند.

https://www.thenews.com.pk/print/1177281-thar-to-port-qasim-105-km-railway-project-greenlit-for-coal-haulage

  سروزیر ایالت سند: دولت سند به روستاهای کوچک انرژی خورشیدی خواهد داد

مراد علی شاه، سروزیر ایالت سند گفته است که دولت سند روستاهای کوچک را تحت برنامه تامین انرژی، برق رسانی خورشیدی خواهد کرد. او به وزیر انرژی ناصر حسین شاه دستور داد تا پیشنهاد مفصلی را برای اجرای این پروژه آماده کند. وی این دیدگاه‌ها را در جلسه بررسی پروژه انرژی خورشیدی سند بیان کرد. این نشست در سروزیری برگزار شد. ناصر حسین شاه وزیر انرژی، مرتضی وهاب شهردار کراچی و دیگر وزرای سند نیز در این نشست حضور داشتند. سروزیر سند گفت که از طرف حزب مردم پاکستان ، روستاهای دور افتاده را می‌توان از طریق هیبریدهای خورشیدی برق رسانی کرد. برای اجرای این سیستم به صورت پایدار ، این پروژه باید به بخش خصوصی واگذار گردد. مرادعلی شاه گفت که هزینه راه اندازی این فرآیند ، از جمله حقوق کارکنان فنی بر عهده بخش خصوصی خواهد بود و دولت وی نیز هر از چند گاهی هزینه تعویض باتری را تقبل خواهد کرد.

https://epaper.jasarat.com/2024/04/07/240407-08-11/

https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/karachi/2024-04-07

دولت ژاپن کمک مالی برای پروژه‌های مختلف در ایالت سند را اعلام کرد

دولت ژاپن، کمک مالی اضافی تا سقف 4.43 میلیون دلار جهت پروژه‌های گسترش تسهیلات بهداشتی مادر و کودک در ایالت سند را اعلام کرده است. طبق بیانات رسانه‌ها، ایجاد یک مرکز بهداشت و سلامت مادر و کودک در دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت لیاقت (LUMHS) در جامشورو ، از زیرمجموعه پروژه فوق می‌باشد. سفیر ژاپن در بیانیه رسمی صادرشده از طرف سفارت ژاپن خاطرنشان نموده است که این پروژه که با هزینه 27.19 میلیون دلار تا ماه آوریل 2025 به اتمام خواهد رسید، بیش از 20 میلیون نفر از تسهیلات آن بهره خواهند برد. در بیانیه جداگانه آمده است که دولت ژاپن اهدای 5.5 میلیون دلار جهت نصب رادار در شهر سکهر ایالت سند برای نظارت بر هوا ، را نیز در نظر دارد.

https://www.dawn.com/news/1825663

دیدار سروزیر سند با هیاتی از بانک جهانی و تبادل آرا در رابطه با 13 پروژه توسعه در شهر کراچی

سید مراد علی شاه، سروزیر ایالت سند، با هیاتی از بانک جهانی دیدار و گزارشی کامل از پیشرفت 13 پروژه ای که با هزینه 3.2 میلیارد دلار و با کمک بانک جهانی در حال تکمیل است، ارائه داد. مهم ترین پروژه‌ها در این مجموعه عبارتند از پروژه اتوبوسرانی درون شهری زرد ، پروژه کلیک (CLICK) کراچی : شهر رقابتی و قابل سکونت، پروژه مدیریت زباله جامد ، آب و فاضلاب و پروژه انرژی خورشیدی. در این دیدار اعلام شد که مبلغ 1.33 میلیارد دلار معادل 40 درصد از کل هزینه ، به دولت ایالتی سند پرداخت شده است.

https://www.thenews.com.pk/print/1175426-cm-world-bank-discuss-progress-in-13-projects-worth-3-2bn

https://epaper.jasarat.com/2024/04/04/240404-08-18/

https://dunya.com.pk/index.php/city/karachi/2024-04-04/2330822

https://www.nawaiwaqt.com.pk/12-Oct-2022/1624588

 پایان بررسی بدنه خودروها در مورد انتقال خودروهای فرسوده

جلسه ای به ریاست «شرجیل اینام میمن» وزیر حمل و نقل سند برگزار شد که در آن بررسی بدنه خودروها در انتقال خودروهای فرسوده پایان یافته و تصمیم به راه اندازی نرم افزار برای انتقال آنلاین خودروها گرفته شده است. شرجیل میمن گفت که اسناد اداری و کاغذی در مورد نقل و انتقال وسایل نقلیه فعلا ادامه خواهد داشت ، اما این رویه به زودی از بین خواهد رفت. سایر مشکلات تجار نیز از جمله ثبت نام خودرو حل خواهد شد.

https://e.jang.com.pk/detail/660218

https://www.nawaiwaqt.com.pk/E-Paper/karachi/2024-04-03/page-8

https://e.juraat.com/index.php?Page=8&date=2024/04/03

https://ummat.net/epaper/news.php?date=2024/04/03/&p=news-38.gif

فرماندار سند نمایشگاه پس انداز 2024 (Bachat 2024) را در مرکز نمایشگاه کراچی افتتاح کرد

کامران خان تسوری، فرماندار سند، نمایشگاه پس انداز 2024 (Bachat 2024 ) را در مرکز اکسپو کراچی افتتاح کرد. این نمایشگاه برای سومین بار متوالی توسط زهیر نصیر، مدیر عامل Badar Expo Solutions برگزار می‌شود. بر اساس این اطلاعیه، فرماندار سند از غرفه‌های مختلف بازدید و همچنین کیفیت اقلام موجود در غرفه‌ها را بررسی کرد. فرماندار سند گفت که در این نمایشگاه ، اقلام غذایی با قیمت های تخفیفی و مناسب در دسترس خواهد بود. وی در ادامه گفت: حل مشکلات ، بیشتر به نیت نیاز دارد تا اقتدار. زهیر نصیرگفت که از فرماندار سند برای همکاری کامل در سازماندهی اکسپوی Bachat سپاسگزار می‌کنم. ظفر عباس، رئیس JDC گفت که به دلیل علاقه شخصی فرماندار سند، مواد مصرفی ضروری با نرخ پایین ارائه شده است.

https://www.urdupoint.com/pakistan/news/karachi/national-news/live-news-3958258.html

https://www.islamtimes.org/ur/news/1124031/

 دولت سند تولید گاز مایع از زغال سنگ منطقه تهر ایالت سند را در نظر گرفته است

سید ناصر حسین شاه، وزیر انرژی سند، در جلسه ای که با حضور مقامات ذیربط در دفتر مرکزی وزیر انرژی صورت گرفت، اظهار داشت که دولت سند پیش نویس دستورالعمل تولید گاز مایع و کود از زغال سنگ منطقه تهر ایالت سند، را آماده کرده است تا از این طریق بتواند قریب به 500 میلیون دلار صرفه جویی سالیانه داشته باشد. در این جلسه اعلام شد که آزمایشگاه اسیای جنوبی ، نمونه زغال سنگ منطقه تهر را آزمایش کرده و آن را مناسب برای تولید گاز مایع اعلام کرده است. ناصر حسین شاه تصریح کرد که من پیش نویس طرح را شخصا به وزیر انرژی مرکزی ارائه خواهم داد.

https://www.nation.com.pk/22-Mar-2024/sindh-govt-decides-to-draft-policy-for-utilising-thar-s-coal-for-gasification#

https://epaper.pakobserver.net/popup.php?newssrc=issues/2024/2024-03-22/5357/5.jpg

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما