معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۴:۴۵

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش 40 میلیون سامانی  بودجه شهر گلستان

 خبرگزاری خاور: در سال جاری 40.4 میلیون سامانی (حدود 3.7 میلیون دلار)  به منظور توسعه خدمات گردشگری و پزشکی در این منطقه به بودجه شهر گلستان اضافه شد.

شایان ذکر است که  این شهر امکان پذیرایی و قبول همزمان از 2440 گردشگر و بیمار تحت درمان در آسایشگاه‌ها و هتل ها را دارد.

طی سال 2023 میلادی، 3078 مهمان خارجی و 30024 گردشگر داخلی به استراحتگاه‌ها و هتل‌های شهر آمدند و در مجموع 33102 نفر از هتلها و مهمانسراهای این شهر استفاده کرده اند. که نسبت به سال 2022 (33007 نفر) 0.3 در صد افزایش داشته است.

https://khovar.tj/2024/03/soli-2023-ba-bu-eti-sha-ri-guliston-az-isobi-hizmatrasonii-sajyo-va-tabobat-ziyoda-az-40-million-somon-vorid-shud/

 صنایع معدنی و فرآوری پیشگامان تولیدات صنعتی در تاجیکستان

خبرگزاری خاور: از آغاز سال 2024 میلادی، در کارخانه‌های دولتی و کارآفرینان خصوصی به میزان 7228.5 میلیون سامانی (حدود 657 میلیون دلار) محصولات صنعتی تولید شده است. بنابر داده‌های آژانس آمار تاجیکستان این رقم 9.6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته میلادی است.

عامل اصلی رشد حجم کل تولیدات صنعتی طی این مدت افزایش تولیدات در صنعت معدن 31.2 درصد(1388 میلیون سامانی برابر 126 میلیون دلار)،  صنعت فرآوری 0.8 درصد، تامین برق، گاز، بخار و تهویه مطبوع  0.4 درصد، تامین آب، تمیز کردن و پردازش ضایعات و تولید مواد خام ثانویه 32.3 در صد بوده است.

حجم محصولات تولید شده در صنعت فرآوری بالغ بر 4109.6 میلیون سامانی (374 میلیون دلار) بوده که از این تعداد محصولات غذایی شامل نوشیدنی و تنباکو 1528.5 میلیون سامانی( 139 میلیون دلار)، نساجی و پوشاک 707.9 میلیون سامانی(64 میلیون دلار) ، محصولات چوبی و کاغذی، فعالیت های چاپی 99 میلیون سامانی( 9 میلیون دلار) ، فرآورده‌های نفتی  7.2 میلیون سامانی( 640 هزار دلار)  و شیمیایی62.2 میلیون سامانی( 5.6 میلیون دلار)  را در برمی‌گیرند.

https://khovar.tj/rus/2024/03/dobyvayushhaya-i-obrabatyvayushhaya-otrasli-stali-lidiruyushhimi-v-promyshlennom-proizvodstve-tadzhikistana

 افزایش 16.3 درصدی تجارت خارجی تاجیکستان با کشورهای هم سود

خبرگزاری خاور: گردش مالی تجارت خارجی تاجیکستان با کشورهای هم سود در دو ماه اول سال جاری میلادی نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر شده است. آژانس آمار تاجیکستان با اعلام این مطلب گفت: طی این دو ماه گردش مالی تجارت خارجی تاجیکستان با کشورهای همسود نسبت به زمان مشابه سال گذشته 16.3 درصد (به مبلغ 90.5 میلیون دلار) و با کشورهای خارج دور 1.8 برابر (به مبلغ 393.7 میلیون دلار) افزایش یافته است.

صادرات کالا ظرف این مدت 511.3 میلیون دلار براورد شده است که نسبت به ماه‌های ژانویه – فوریه سال گذشته میلادی 2.2 برابر ( مبلغ 280.2 میلیون دلار) بیشتر است.

واردات کالا در دو ماه سال جاری میلادی 991.3 میلیون دلار بوده که در قیاس با زمان مشابه سال گذشته 25.9 درصد ( مبلغ 204 میلیون دلار ) بیشتر است.

گفتنی است که تاجیکستان با 96 کشور مختلف جهان روابط تجاری خارجی دارد که 10 کشور از این میان کشورهای مستقل مشترک المنافع می‌باشند.

https://khovar.tj/rus/2024/03/vneshnetorgovyj-oborot-tadzhikistana-so-stranami-sng-za-2-mesyatsa-uvelichilsya-na-16-3/

 58 میلیون سامانی(5.3 میلیون دلار)حجم تولیدات صنعتی در منطقه آزاد اقتصادی سغد  

خبرگزاری خاور: بنابر داده‌های آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان در ماههای ژانویه - فوریه سال جاری میلادی در منطقه آزاد اقتصادی «سُغد»، مبلغ 58 میلیون و 342 هزار سامانی( 5.3 میلیون دلار) محصولات مختلف صنعتی تولید شده است، که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 11.4 درصد افزایش نشان می دهد.

ارزش تولیدات شرکت‌های منطقه آزاد اقتصادی سغد به تفکیک عبارت است از : ری آل - 789 هزار سامانی (72 هزار دلار)، روزنه پلاستیک- 86.1 هزار سامانی(7800 دلار)، ستار پلاست 664.3 هزار سامانی(60 هزار دلار)، سلکایت بایا 1 میلیون و 358 هزار سامانی( 124 هزار دلار)، ارچه مبل 621.7 هزار سامانی(57 هزار دلار)، تاجپراف 42 میلیون و 363 هزار سامانی(3.9 میلیون دلار)، فارتونا کا 606.1 هزار سامانی(55 هزار دلار)، افرنگ پلاستیک 7 میلیون و 793 هزار سامانی (709 هزار دلار)، دانه الماس یک میلیون و 10 هزار سامانی(92 هزار دلار)، پاک ظرف  48 هزار سامانی،  آسیاپالیتکس  2 میلیون و 612 هزار سامانی(238 هزار دلار)  

شایان ذکر است که در حال حاضر 12 بنگاه صنعتی در منطقه آزاد اقتصادی سغد فعالیت می‌کنند.

https://khovar.tj/rus/2024/03/v-svobodnoj-ekonomicheskoj-zone-sugd-proizveli-promyshlennuyu-produktsiyu-na-58342-1-tys-somoni/

 فتتاح مرغداری جدید در کولاب

خبرگزاری خاور: در تاریخ 23 مارس سال جاری، با حضور دولتعلی سعید، رئیس ولایت ختلان و سلیمان ضیاء زاده معاون نخست وزیر این کشور، مرغداری جدیدی در روستای ضربداری شهرکولاب به بهره برداری رسید.

شایان ذکر است که بیش از 10 هزار مرغ در این مرغداری پرورش داده می‌شود و برای 17 نفر از ساکنان محلی شغل ایجاد شده است. برای ساخت این مرکز، یک میلیون 150 هزار سامانی (104هزار دلار) هزینه شده است.

https://khovar.tj/rus/2024/03/novaya-ptitsefabrika-zarabotala-v-kulyabe/

موفقیت آمیز بودن سیاست اقتصادی تاجیکستان از دیدگاه سازمانهای بین المللی

14:59 14.03.2024

اسپوتنیک: وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در نشست اهداف توسعه پایدار که در چارچوب کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا برگزار شد، در مورد دستاوردهای این کشور در اقتصاد و کاهش فقر صحبت کرد.

به گفته وزیر تاجیکستان، تاجیکستان در اجرای دستور کار 2030 و اهداف توسعه پایدار (SDGs) به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است. وی تاکید کرد: فارغ از تاثیر منفی بحران اقتصادی جهانی، طی سال‌های 2015 تا 2023 میانگین رشد اقتصادی سالانه کشور 7.5 درصد بوده است.

آقای ذوقی زاده خاطرنشان کرد: در این مدت تولید ناخالص داخلی سه برابر افزایش و سطح فقر 1.6 برابر کاهش یافته و سازمان‌های مالی بین المللی تجربه تاجیکستان را در این زمینه موفق ارزیابی کردند.

اعضای هیأت تاجیکستان همچنین در جلسات جداگانه این مجمع در خصوص کاهش سطح فقر و گسترش همکاری‌ها در گذار به دیجیتالی سازی شرکت و سخنرانی کردند.

حمل 70 درصد محموله‌های وارداتی و صادراتی تاجیکستان از طریق راه‌آهن

اوستا: سهراب یعقوب‌زاده رئیس شرکت واحد دولتی «مرکز دیجیتال‌ سازی صنعت حمل و نقل» وزارت حمل و نقل جمهوری تاجیکستان در نشست نهایی گروه کارشناسان کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد (ESCAP) در مورد تحول دیجیتالی کردن راه آهن و حمل و نقل چندوجهی در آسیای مرکزی و شمالی، که از 12 تا 13 مارس در تاشکند برگزار شد، گفت: 70 درصد محموله‌های وارداتی و صادراتی تاجیکستان از طریق راه آهن حمل می‌شود.

به گفته یعقوب‌زاده، در حال حاضر کار روی دیجیتالی کردن حمل و نقل ریلی به عنوان مهمترین صنعت استراتژیک در حال انجام است. کارهای مربوط به معرفی برنامه الکترونیکی در سطح ملی و بین المللی و صدور مجوز الکترونیکی برای حمل و نقل جاده ای بین المللی در حال انجام است. همچنین عملیات اجرایی سیستم مدیریت دارایی‌های جاده ای (جمع ­آوری آنلاین عوارض، ذخیره سازی داده­ ها، تجزیه و تحلیل وضعیت زیرساخت های جاده) ادامه دارد.

علاوه بر این، به گفته وی، پورتال یکپارچه خدمات حمل و نقل الکترونیکی ایجاد شده است که در حال حاضر دارای 4 پودمان (ماژول)  است و به تدریج با پودمان­ های جدید تکمیل خواهد شد. علاوه بر این، یک پودمان ثبت نام واحد برای همه شرکت کنندگان در بازار حمل و نقل با اختصاص یک کد QR منحصر به فرد در حال توسعه است.  

 لازم به ذکر است که در ژانویه 2024 میلادی 552.9 هزار تن بار با احتساب بارگیری، تخلیه و ترانزیت کالا از طریق راه آهن حمل و نقل شده است که نسبت به ژانویه یک سال قبل  (2023) 0.7 درصد افزایش داشته است.

https://avesta.tj/2024/03/18/70-importnyh-i-eksportnyh-gruzov-tadzhikistana-perevozyatsya-zheleznodorozhnym-transportom/

برگزاری  نمایشگاه بین المللی «تاجیکستان-2024» در دوشنبه

خبرگزاری خاور: نمایشگاه بین المللی «تاجیکستان-2024» در تاریخ 25 تا 27 آوریل 2024 (8-6 اردیبهشت 1403) توسط اتاق بازرگانی و صنایع تاجیکستان و با حمایت دولت جمهوری تاجیکستان برگزار خواهد شد.

خاطرنشان می‌شود که شرکت­های داخلی و خارجی از روسیه، بلاروس، ازبکستان، کره جنوبی، چین، پاکستان و ترکیه محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد. همچنین در این نمایشگاه انواع محصولات و خدمات بهترین شرکت­های داخلی نیز ارائه خواهد شد.

نمایشگاه «تاجیکستان-2024»  با هدف گسترش منطقه ­ای فعالیت شرکت­ها و ارتقای محصولات تولیدکنندگان داخلی برگزار می‌شود.

شایان ذکر است که این نمایشگاه فرصت ملاقات با شریکان تجاری جدید را برای نمایندگان تجاری فراهم خواهد کرد. در عین حال ساکنین می‌توانند کالاهای مصرفی را با قیمت مناسب از این نمایشگاه برای خود تهیه نمایند.

https://khovar.tj/2024/03/to-ikiston-2024-dar-dushanbe-namoishgo-i-bajnalmilalii-universal-doir-megardad-2/

 برگزاری اولین همایش ملی تعاونی‌های تاجیکستان در شهر دوشنبه

 به گزارش خبرورز، اولین مجمع ملی تعاونی‌های تاجیکستان از 12 تا 13 مارس در دوشنبه برگزار شد. این همایش توسط وزارت کشاورزی تاجیکستان و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) سازماندهی شده است. این مجمع به بستری برای بحث در مورد مشکلات و فرصت های موجود تعاونی‌ها در تاجیکستان و افزایش آگاهی نهادهای دولتی و بین المللی در مورد نیازهای تعاونی‌ها تبدیل شد.

نمایندگان مقامات دولتی تاجیکستان، دفاتر منطقه ای و کشوری فائو، تعاونی‌ها، محافل علمی و کارشناسی تاجیکستان در این مجمع شرکت داشتند.

 زوارشو زوارشویف معاون وزیر کشاورزی ابراز امیدواری کرد که نتیجه کار مجمع ملی تعاونی‌های تاجیکستان ارائه توصیه‌های عملی برای توسعه جنبش تعاونی در بخش کشاورزی باشد که به دستیابی به مواد غذایی کمک بیشتری خواهد کرد.  امنیت یکی از اهداف استراتژیک جمهوری است. در حال حاضر جامعه جهانی تعاونی‌ها را به عنوان شرکای کلیدی برای تسریع دستیابی به اهداف توسعه پایدار می داند. طبق اعلام اتحاد بین‌المللی تعاون، در جامعه اقتصادی اروپا، 46 درصد از جمعیت تحت پوشش عضویت در انواع تعاونی‌ها هستند.

 https://avesta.tj/2024/03/13/v-dushanbe-proshel-pervyj-natsionalnyj-forum-kooperativov-tadzhikistana/ Avesta.tj - Все права защищены.

صادرات ۱۸ هزار اصله نهال گردو از شهر قزوین به تاجیکستان

قدس آنلاین: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از صادرات ۱۸ هزار اصله نهال گردوی گواهی شده از این استان به کشور تاجیکستان خبر داد. نهال‌های گواهی شده با برچسب آبی حاوی کد گواهی شده هستند که از گمرک استان قزوین به کشور تاجیکستان صادر شد.

وی اضافه کرد: این نهال‌ها که در نهالستان شرکت زمرد دشت آتیه در بخش کوهین شهرستان قزوین پرورش یافته بود، با نظارت و هماهنگی مدیریت حفظ نباتات این سازمان به شهر کولاب کشور تاجیکستان صادر شده است. ارزش ریالی این محموله حدود ۶۰ میلیارد ریال بوده است. این نهالها شامل گردوی پیوندی سالم و اصیل و دارای برچسب آبی از ارقام چندلر، فرنور، فرنت، فرانکت و روند می‌باشد.

افزایش حجم تولیدات کشاورزی در استان ختلان

خبرگزاری خاور: در استان ختلان حجم تولیدات کشاورزی در دو ماه اول سال  2024 بالغ بر 733977 سامانی( 66730 دلار)  بوده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 میلادی، 5.7 درصد بیشتر است.

اداره آمار منطقه ختلان خاطرنشان کرد: در حوزه تولیدات گیاهی حجم تولید 17 هزار و 270 سامانی و در حوزه دامداری 716 هزار و 707 سامانی بوده است.

در این دو ماه  735 تن سبزیجات در منطقه تولید شده که 78.3 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته است. در این مدت  18.6 هکتار باغهای جدید ایجاد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 2023، 74.1 درصد رشد داشته است . همچنین 149.5 هکتار باغ و 4 هکتار باغ انگور مرمت شده است.

3475 دستگاه تراکتور با برندهای مختلف در مزارع و روستاهای منطقه وجود دارد که از این تعداد 2695 دستگاه (معادل 77.6 درصد) قابل استفاده هستند.

https://khovar.tj/rus/2024/03/agrarii-hatlona-narastili-obem-proizvodstva-selskohozyajstvennoj-produktsii/

ولایت سغد پرچمدار تولید صنعتی تاجیکستان

 خبرگزاری خاور: بنابر گزارش آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان در ماه‌های ژانویه – فوریه سال 2024 میلادی حجم تولید مواد غذایی از جمله نوشیدنی و تنباکو در تاجیکستان نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 1.1 درصد کاهش یافته است.  این امر به دلیل کاهش تولید  83.6 درصدی خوراک حیوانات و 28.7 درصد گوشت مرغ بوده است. تولید محصولات نساجی و پوشاک  در این دو ماه  نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.2 درصد افزایش  داشته است.

 در تاجیکستان 3 هزار و 462 بنگاه صنعتی فعالیت دارد که 1115 واحد (32.2 درصد از حجم کلی) در استان سغد، 821 واحد (23.7 درصد) در استان ختلان، 756 واحد (21.8 درصد) در شهر دوشنبه، 670 واحد (19.4 درصد نواحی تابع مرکز) و 100 واحد (2.9 درصد) در استان بدخشان قرار دارد.

https://khovar.tj/rus/2024/03/sogdijskaya-oblast-ostayotsya-flagmanom-promyshlennogo-proizvodstva-v-tadzhikistane/

برنامه ریزی برای بازسازی و احداث 6 هزار  و 260 واحد ساختمان در استان ختلان

خبرگزاری خاور : در نوزدهمین نشست نمایندگان مردم استان ختلان در مجلس ملی که 27 مارس در شهر باختر برگزار شد مسائل مربوط به آمادگی همه جانبه برای برگزاری جشن سی و پنجمین سالگرد استقلال تاجیکستان ( در سال آینده) از جمله پروژه‌های در دست ساخت در این استان مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس طرح اولیه، ساخت یا بازسازی 6  هزار 260 ساختمان و تأسیسات در مناطق مختلف استان ختلان تا زمان برگزاری جشن سی و پنجمین سالگرد استقلال دولتی جمهوری تاجیکستان، برنامه ریزی شده است.

 این پروژه‌ها در حوزه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، فرهنگ، ورزش، صنعت، کشاورزی، گردشگری، تعمیر جاده، سنگفرش پیاده ‌روها ، خطوط آبرسانی وخدمات می‌باشد.

https://khovar.tj/rus/2024/03/v-hatlonskoj-oblasti-planiruetsya-vozvedenie-i-rekonstruktsiya-6260-zdanij-i-obektov/

کاهش حجم کلی تجارت تاجیکستان با کشورهای آسیای مرکزی در سال 2023

بر اساس گزارش trends news agency   حجم کلی تجارت تاجیکستان با کشورهای آسیای مرکزی در سال 2023 کاهش یافته است .

  • از ژانویه تا نوامبر 2023 کل تجارت تاجیکستان با کشورهای آسیای مرکزی  17 درصد کاهش یافته است.
  • این کاهش تبادل تجاری با قزاقستان 20 درصد، با ازبکستان  10.3 درصد، با ترکمنستان 13.5 در و  با قرقیزستان 21.7 در صد بوده است.
  • میزان تجارت تاجیکستان با قزاقستان در 11 ماهه 2023  بالغ بر  1 میلیارد دلار  و بیشترین میزان بین کشورهای آسیای مرکزی بوده است
  • ازبکستان با 450 میلیون دلار تبادل تجاری با تاجیکستان در رتبه دوم کشورهای آسیای مرکزی قرار دارد.
  • حجم تجارت با ترکمنستان 40 میلیون دلار و با قرقیزستان در 11 ماهه 2023 حدود 10 میلیون دلار بوده است .
  • ارزش کل مبادلات تجاری تاجیکستان در سال 2023 حدود 6.8 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال 2022 بیش از 2.2 میلیارد دلار افزایش نشان می دهد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما