معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۸- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تلاش وزارت انرژی تایلند برای توسعه ساختار جدید قیمت نفت

وزارت انرژی تایلند در حال توسعه ساختار جدید قیمت نفت است که به دولت این امکان را می‌دهد تا قیمت‌های خرده‌فروشی محلی نفت را مستقل از نوسانات بازار جهانی تعیین کند، تغییری از سیستم موجود، که به مدت 51 سال بدون تغییر باقی مانده است. پیراپان سالیراتاویباگا، وزیر انرژی، گفت که دو چالش اصلی که در حال حاضر بر قیمت انرژی تأثیر می‌گذارد  شامل مسائل ساختاری در خود سیستم قیمت‌گذاری و یک سیستم قدیمی است که برای بهره‌مندی مؤثر مردم بهینه نشده است. یکی دیگر از عوامل کلیدی که باعث افزایش قیمت های خرده فروشی دیزل می‌شود، افزایش مالیات غیر مستقیم است که توسط کمیته صندوق سوخت نفت تعیین می‌شود. پیراپان در پاسخ به این چالش‌ها گفت که در حال تهیه پیش‌نویس قوانین جدید با هدف بازسازی سیستم قیمت‌گذاری و اجازه دادن به دولت برای کنترل قیمت‌های خرده‌فروشی به جای تحت تاثیر قرار گرفتن از معیارها و شرایط بین‌المللی است. پیراپان تأیید کرد که تغییر پیشنهادی با الزام توزیع‌کنندگان نفت به گزارش هزینه‌های خود به کمیته سیاست ملی انرژی، شفافیت و کنترل را افزایش می‌دهد. وی خاطرنشان کرد، با این حال، تعدیل سیستم جدید باید به تدریج انجام شود تا ثبات و انصاف در دوره گذار تضمین شود.

گفتگوهای مقامات تایلند و مالزی در مورد افزایش همکاری در زمینه امنیت و گردشگری

محور گفتگوهای آقای آنوتین چارنویراکول، معاون نخست وزیر و وزیر کشور تایلند، و همتای مالزیایی وی آقای داتوک سری سیف الدین ناسوتون اسماعیل، وزیر کشور مالزی، مبارزه با جرایم فرامرزی و گسترش همکاری‌های گردشگری است. وزیر مالزی در این گفتگو بر لزوم تلاش مشترک در پیشگیری از جرایم سایبری تاکید کرد و معافیت های ویزا را برای تقویت گردشگری به ویژه در مناطق هم مرز با مالزی پیشنهاد کرد. آقای آنوتین نیز بار دیگر بر آمادگی تایلند برای همکاری با مالزی در مقابله با جرایم فراملی و ترویج گردشگری تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد که دولت تایلند به طور مشابه سیاست های معافیت ویزا را برای افزایش مبادلات گردشگران بین دو کشور اجرا کرده است. علاوه بر این، وزیر آنوتین تعهد خود را به تعمیق همکاری با مالزی در ابعاد مختلف از جمله دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) در منطقه ابراز کرد. این دیدار گامی مهم در تقویت روابط بین دو کشور است.

برگزاری مراسم بزرگداشت سی امین سالگرد تاسیس اولین پل دوستی تایلند-لائوس

آقای پارنپری باهیدها-نوکارا، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه تایلند ، میزبان مراسم بزرگداشت سی امین سالگرد اولین پل دوستی تایلند-لائو (نونگ خای-وینتیان) بود . آقای کوماسیس معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه لائوس، و خانم روبیون مدی دستیار وزیر امور خارجه و تجارت استرالیا در امور آسیای جنوب شرقی، وزارت امور خارجه و تجارت استرالیا در این مراسم حضور داشتند. جاکاپونگ سانگمانی معاون وزیر امور خارجه تایلند و تنی چند از سفرای کشورهای عضو آسه آن، تیمور شرقی و شرکای گفتگوی آسه آن نیز در این مراسم حضور داشتند. این مراسم آغاز مجموعه ای از فعالیت هایی بود که به طور مشترک توسط استان نونگ خای و وینتیان به مناسبت این سالگرد سازماندهی می‌شد. وزارت امور خارجه از اعضای هیئت دیپلماتیک در تایلند دعوت کرد تا به این رویداد بپیوندند تا پتانسیل های گردشگری و اقتصادی نونگ خای و استان‌های مجاور آن را به نمایش بگذارند و همچنین اهمیت استراتژیک این پل در حمل و نقل منطقه ای و اتصال لجستیکی را برجسته کنند. اولین پل دوستی تایلند و لائوس در واقع نخستین پل بر روی رودخانه مکونگ است که تایلند را به جمهوری دموکراتیک خلق لائوس متصل می‌کند. ارزش تجارت ترانزیتی از این پل بیش از 33 درصد از کل تجارت مرزی بین تایلند و لائوس را تشکیل می دهد.

این پل مهم ترین کانال برای تجارت فرامرزی بین دو کشور است و نقش مهمی در ارتقای فعالیت های اقتصادی محلی، تحریک سرمایه گذاری و ایجاد شغل و درآمد برای مردم در دو سوی رودخانه مکونگ ایفا کرده است. این پل نقش مهمی در اتصال شبکه‌های حمل و نقل دو کشور و منطقه ایفا می‌کند. این تنها پل دوستی بین تایلند و کشورهای همسایه آن است که دارای سیستم جاده ای و راه آهن است. تایلند و لائوس در حال کار بر روی پروژه ای برای ساخت یک پل راه آهن جدید در کنار پل فعلی با پیش بینی حمل و نقل ریلی برون مرزی آینده هستند که ممکن است از ظرفیت خط ریلی فعلی در پل دوستی اول فراتر رود. انتظار می‌رود این پروژه در سال 2026 آغاز شود و تا سال 2029 تکمیل شود. مراکز حمل و نقل چند وجهی نیز در دو طرف پل، در ایستگاه راه‌آهن ناتا در سمت تایلند، توسعه خواهند یافت تا حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی را انجام دهند. پل راه آهن جدید همچنین به راه آهن سریع السیر آینده تایلند از بانکوک به استان نونگ خای متصل خواهد شد.

بانک تایلند به دنبال تعدیل نرخ ها در صورت مشاهده تغییرات لازم

خانم آلی سارا ماهاساندانا، معاون رئیس بانک تایلند عنوان نمود که بانک تایلند هر چند توسط دولت برای کاهش نرخ بهره تحت فشار است اما تعدیل سیاستهای پولی زمانی اتفاق خواهد افتاد که چشم انداز اقتصادی تغییر نموده و چالش های ساختاری به وضوح رشد بالقوه بلندمدت آن را کاهش دهد. وی گفت: کمیته سیاست پولی بانک مرکزی برای همه اظهار نظرها باز است، اما باید عوامل اقتصادی فوری و بلندمدت را هنگام تعیین نرخ ها متعادل  نمود . کمیته سیاست های پولی بانک مرکزی تایلند از شنیدن نظرات همه ذینفعان استقبال می‌کند و برای آن ارزش قائل است ، اما وقتی نوبت به تصمیم سیاست پولی می‌رسد، این کمیته باید بین تأثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدت بر اهداف سیاست پولی را بسنجد و در صورت تغییر در چشم‌انداز رشد و تورم، و اگر موانع ساختاری «به وضوح رشد بالقوه بلندمدت ما را کاهش دهند، سیاست‌های پولی می‌توانند «تجدیدسنجی» شوند.

بانک مرکزی با تصمیم اکثریت در 10 آوریل، نرخ بهره را در رقم  2.50 درصد ثابت نگه داشت.  بانک مرکزی پیش بینی می‌کند دومین اقتصاد بزرگ آسیای جنوب شرقی امسال 2.6 درصد و در سال 2025 حدود  3.0 درصد رشد کند که این میزان رشد نسبت به رشد  1.9 درصد در سال گذشته افزایش را نشان می دهد. خانم آلی سا گفت در حالی که انتظار می رود میزان سرانه مصرف خصوصی و درآمد گردشگری بیشتر رشد را تقویت کند، ابهاماتی از جمله میزان افزایش و بهبود صادرات هنوز باقی مانده است. او گفت انتظار می رود تورم سرانه سالانه تا پایان سال به محدوده هدف بانک تایلند یعنی 1 تا 3 درصد بازگردد. یارانه‌های انرژی قیمت های مصرف کننده را به مدت شش ماه متوالی منتهی به مارس پایین تر از سطح سال قبل نگه داشته است، اما انتظار می رود قیمت ها در ماه مه افزایش یابد. او ادامه داد که انتظار می رود بات تحت تأثیر عوامل خارجی، به ویژه قدرت دلار، نوسان داشته باشد. بات در سال جاری تاکنون 7.6 درصد در برابر ارز ایالات متحده کاهش یافته است و به دومین بدترین ارز آسیایی بعد از ین ژاپن تبدیل شده است.

خانم آلی سارا با اشاره به بهبود فعالیت اقتصادی و مازاد حساب جاری تایلند گفت، در حالی که یک بات با بازده پایین تر از سایر ارزهای منطقه ای عقب افتاده است، اما عوامل داخلی باید بیشتر از سال گذشته حمایت کنند.

 

تاکید نخست وزیر تایلند بر نوآوری دیجیتالی برای تغییر دگرگون کننده برای دستیابی به SDGS در نشست  ESCAP

آقای سرتا تاویسین  نخست وزیر تایلند که در 22 آوریل 2024 در افتتاحیه هشتادمین نشست کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) در سالن این سازمان در بانکوک سخنرانی کرد، عنوان نمود که به عنوان کشور میزبان ESCAP، تایلند از اینکه خانه منطقه ای بیش از 5000 پرسنل و نمایندگان سازمان ملل است، افتخار می‌کند و این گواهی بر تعهد دیرینه تایلند به همکاری بین المللی است.

وی ادامه داد: " موضوع کمیسیون امسال هم به موقع و هم مرتبط است. در طول حضورم در اجلاس SDG و مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در سال گذشته، تحت تأثیر تلاش های جمعی سازمان ملل متحد و کشورهای عضو آن قرار گرفتم. فداکاری و اقدامات پیشگیرانه ای که در هر دو مورد نشان داده شده است باید ما را به سمت بازگشت به مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار هدایت کند. تنها شش سال تا سال 2030 باقی مانده است، تعهدات و اقدامات جهانی برای دستیابی به آینده ای مرفه برای همه لازم است. آسیا و اقیانوسیه منطقه ای پر جنب و جوش و پویا است. با این حال، با سرعت فعلی، منطقه ما تا سال 2062 به اهداف توسعه پایدار دست نخواهد یافت. و این کار را به صورت فوری انجام دهید. ما نیاز به تغییرات دگرگون کننده داریم. و نوآوری دیجیتال به ابزاری حیاتی برای همه ما برای دستیابی به این تغییر تبدیل شده است. می‌تواند به ما کمک کند کارها را سریعتر، ارزانتر و بهتر انجام دهیم. در عین حال، ما باید اطمینان حاصل کنیم که نوآوری‌های دیجیتال به نفع همه است و واقعاً به توسعه پایدار کمک می‌کند.

برای درک کامل پتانسیل نوآوری دیجیتال، تایلند مایل است دو رویکرد به شرح زیر را پیشنهاد کند:

اول، ما باید مردم و جوامع را از طریق تحول دیجیتال توانمند کنیم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که نوآوری دیجیتال مردم محور و فراگیر است. در همین راستا، دولت من اخیراً ابتکار «Ignite Thailand» را با تمرکز بر هشت حوزه کلیدی، مانند اقتصاد دیجیتال، تحرک آینده، فناوری مالی، سلامتی و فناوری‌های پزشکی راه‌اندازی کرده است. موفقیت در همه این زمینه‌ها تا حد زیادی به نوآوری دیجیتال بستگی دارد.  «Ignite Thailand» همچنین اهمیت زیادی برای تقویت سواد دیجیتال و گنجاندن در میان گروه‌های آسیب‌پذیر دارد. هدف آن توانمندسازی مردم و جوامع و هدایت رشد پایدار است. برای بسیاری از کشورهای مستقر در کشاورزی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، از جمله تایلند، تحول دیجیتال برای تضمین امنیت غذایی برای همه ضروری است. ما باید از فناوری‌های دیجیتال برای ترویج نوآوری کشاورزی استفاده کنیم. این امر به تضمین یک سیستم غذایی پایدار، کشاورزی هوشمند با آب و هوا و پایداری محیطی کمک خواهد کرد.

دوم، ما باید از خطرات محافظت کنیم. ضمن استقبال از نوآوری دیجیتال، باید خطرات مرتبط و اثرات منفی آن را شناسایی و کاهش دهیم که شامل پرداختن به تهدیدات امنیت سایبری، پر کردن شکاف دیجیتالی، و تلاش برای ایجاد چارچوبی قوی برای همکاری برای تضمین آینده دیجیتالی امن، ایمن و عادلانه برای همه است. نمایندگان محترم، در عصر دیجیتال، نقش ESCAP بسیار مهمتر از همیشه  است. از آنجایی که ESCAP فعالانه ذینفعان را در ادغام فناوری‌های دیجیتال برای تقویت توسعه پایدار درگیر می‌کند، هنوز فضای بیشتری برای تقویت بیشتر این تلاش ها وجود دارد. تایلند این فرصت را تصدیق می‌کند و آماده است تا حمایت ها را تقویت کند و اطمینان حاصل کند که اقدامات جمعی ما تأثیر قابل توجهی بر روی زمین می‌گذارد. کشورهای عضو و اعضای وابسته همچنین باید دانش و بهترین شیوه‌ها را به منظور کاهش شکاف دیجیتالی و ایجاد توسعه پایدار با سرعت بیشتری مبادله کنند. علاوه بر این، نقش سایر ذینفعان، به ویژه بخش خصوصی نیز باید به طور فعال درگیر شود. بنابراین، این جلسه کمیسیون فرصتی عالی برای ترویج همکاری‌های منطقه ای از طریق نوآوری دیجیتال برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار فراهم می‌کند. من معتقدم که ما طیف گسترده ای از ایده‌های جالب برای به اشتراک گذاشتن با یکدیگر داریم. با این حال، چالش این است که چگونه می‌توان آنها را به سیاست های عملی و اقدامات واقعی در سطح ملی و منطقه ای تبدیل کرد. نتایج این نشست ورودی‌های مفیدی را برای مجمع سیاسی سطح بالا و اجلاس سران آینده و همچنین پیمان جهانی دیجیتال که اواخر امسال برگزار می‌شود، فراهم می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما