معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۰

تاثیر بهای سوخت بر هزینه‌های شرکت‌ها

موسسه ملی تحقیقات اقتصادی سوئد، گزارشی در خصوص تاثیر بهای سوخت بر هزینه‌های شرکت‌ها منتشر نمود.

هدف این گزارش تحلیل چگونگی تاثیر تغییرات قیمت سوخت بر هزینه‌ها در بخش‌های تجاری است. این گزارش به عنوان بخشی از وظیفه‌ای است که دولت برای تجزیه و تحلیل قیمت سوخت به موسسه اقتصادی محول کرده است. گزارش به بررسی چگونگی تأثیر غیرمستقیم هزینه‌های صنایع از طریق تأثیرات بر افزایش هزینه‌های صنایع دیگر می‌پردازد. به علاوه، بررسی می‌کند که چگونه قیمت‌های مصرف‌کننده در مجموع چه به‌طور مستقیم و چه غیرمستقیم تحت تأثیر تغییرات قیمت سوخت قرار می‌گیرند. تجزیه و تحلیل محدود به مطالعه افزایش قیمت است که فقط در سوئد اتفاق می‌افتد. بنابراین افزایش قیمت می‌تواند به دلیل تغییرات در تعهد کاهش یا معرفی یک سیستم تجارت ملی برای سوخت باشد، یعنی تغییراتی که مختص بازار سوئد است.

این مدل تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که افزایش هزینه‌ای که هنگام گران شدن سوخت رخ می‌دهد برای اکثر صنایع در اکوسیستم تجاری سوئد اندک است. این نتیجه بر مبنای این واقعیت است که سوخت سهم نسبتاً کمی از کل هزینه‌های شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد. حمل‌و‌نقل کامیون، شیلات، حمل‌و‌نقل عمومی، اتوبوس و تاکسی افزایش هزینه‌های بیشتری را از قیمت سوخت بالاتر نسبت به سایر صنایع تجربه می‌کنند. جنگلداری، کشاورزی، پست و سایر خدمات حمل‌و‌نقل و همچنین حمل‌و‌نقل دریایی نیز بیش از سایرین تحت تأثیر قرار می‌گیرند. اثر غیر مستقیم بر قیمت مصرف کننده تا حدودی بیشتر از اثر مستقیم است.

در محاسبات مدل، اثر 35 درصد افزایش قیمت بر سوخت (بنزین و گازوئیل) بدون احتساب مالیات محاسبه شده است. برای مصرف کنندگان خانگی، این معادل ده درصد افزایش قیمت سوخت در پمپ‌ها است. این افزایش به خودی خود به این معنی است که قیمت‌های مصرف کننده در مجموع حدود 0.2 واحد درصد افزایش می‌یابد. علاوه بر این، اثر غیرمستقیم قیمت‌های بالاتر بر سایر کالاها و خدمات ناشی از افزایش هزینه‌های تولید است که کمی‌کمتر از 0.3 واحد درصد است. بنابراین، در مجموع، تأثیر آن بر قیمت‌های مصرف کننده کمتر از 0.5 واحد درصد خواهد بود.

لازم به ذکر است موسسه ملی تحقیقات اقتصادی یک نهاد دولتی بوده و یکی از آژانس‌های زیر مجموعه وزارت دارایی می‌باشد. وظیفه این آژانس ارائه پیش‌بینی‌ها برای حمایت از تصمیم‌گیری‌ در مورد سیاست‌های اقتصادی در سوئد، تحلیل تحولات اقتصادی و انجام تحقیقات اقتصادی بیان شده است. موسسه تحقیقات اقتصادی در خصوص این گزارش می‌گوید، بنابر وظیفه محول شده به آن، می‌بایستی افزایش قیمت سوخت در سوئد، همچنین در رابطه با افزایش قیمت آن در کشورهای همسایه، و به علاوه جنبه‌های اجتماعی-اقتصادی و سیاست‌های اقلیمی قیمت‌های تغییر یافته را تجزیه و تحلیل کند. این نهاد به ویژه باید تأثیر تغییرات مالی و سایر تغییرات نظارتی را بر قیمت سوخت برای خانوارها و مشاغل و همچنین تأثیر آنها بر فرصت‌های سوئد برای دستیابی به اهداف و تعهدات سیاست آب و هوا و انرژی در اتحادیه اروپا تجزیه و تحلیل نماید. موسسه همچنین باید تأثیر قیمت سوخت بر رشد، اشتغال، مشاغل و خانوارها را تجزیه و تحلیل کند.

نسخۀ اصلی گزارش در فایل پیوست ارائه گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما