معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۱:۴۱ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ چهارم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در خصوص رشد اقتصادی مجارستان

صندوق بین‌المللی پول (IMF) رشد اقتصادی مجارستان را 2.2 درصد پیش‌بینی کرده است که اندکی کمتر از پیش‌بینی 3 درصدی درصدی دولت مجارستان است. صندوق بین‌المللی پول آخرین برآورد خود را منتشر کرد و پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی مجارستان در سال جاری 2.2 درصد و در سال آینده 3.3 درصد رشد خواهد کرد، تورم پس از 17.1 درصد در سال 2023، به 3.7 درصد در سال 2024 و 3.5 درصد در سال 2025 خواهد رسید. نرخ بیکاری نیز در سال جاری 4.4 درصد و در سال آینده 4.2 درصد خواهد بود. دولت انتظار دارد رشد اقتصادی در سال 2024 حدود 2.5 درصد باشد و مجارستان را در صدر خط مقدم اتحادیه اروپا قرار دهد. در نشست هفته گذشته کابینه، آقای میهای وارگا، وزیر دارایی گفت که انتظار می‌رود رشد در نیمه دوم سال شتاب بگیرد.

https://dailynewshungary.com/imf-lowers-hungary-2024-gdp-growth-forecast

افزایش هزینه اجاره در مجارستان

بنا به داده‌ها، قیمت اجاره مسکن در مجارستان به طور متوسط در ماه مارس سال جاری با افزایش 1.8 درصدی مجدد روبرو بوده است. بنا به مقایسه آماری این نرخ در مقایسه با سال گذشته (پیامدهای بروز جنگ در اکراین و شرایط اقتصادی بحرانی) 11.7 درصد (در ماه مارس) افزایش داشته است. بنابه نظر کارشناسان در صورت ادامه روند افزایش قیمت‌ها به صورت ماهانه، قیمت میانگین اجارۀ مسکن به 760 یورو در ماه (برای یک منزل مسکونی زیر 40 متر) خواهد رسید.

https://dailynewshungary.com/cost-of-rent-in-budapest-surges

وضعیت مراقبت‌های بهداشتی مجارستان

تخصیص بودجه به بخش بهداشت و درمان کشور مشکل بزرگی بر دوش سیستم اقتصادی بوده چرا که تخصیص این بودجه نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور در میان شش کشور در قعر جدول اتحادیه اروپا قرار دارد. یکی از دلایل افزایش بدهی بیمارستان‌های دولتی کشور نیز تخصیص بودجه ناچیز به بخش بهداشت و درمان است. این در حالی است که با توجه به رکود ارزش پول و درآمد (متناسب با تورم) مراجعه به بخش خصوصی درمانی کمتر و کمتر می‌شود. روزنامه نیپ ساوازا نیز پیش‌تر، از بدهی 110 میلیارد فورینتی بیمارستان‌های کشور و افزایش 20 میلیاردی ماهانه آن صحبت کرده بود. دولت اوربان قبلا از تخصیص بودجه 104 میلیارد فورینتی برای کمک به این بخش صحبت کرده بود. این در حالی است که با پرداخت این بودجه تا تابستان سال جاری تنها بخشی از بدهی بیمارستان‌ها تسویه خواهد شد.

https://www.azenpenzem.hu/cikkek/elkepeszto-a-magyar-egeszsegugy-helyzete/10072/?=hirkereso

تعهد دولت به توسعه جنوب مجارستان

وزیر توسعه مجارستان ضمن تاکید بر تعهد مجارستان در مسئله توسعه اقتصادی ناحیه جنوبی کشور گفت: شمال کشور با تلاش‌هایی که صورت گرفته از سطح توسعه مناسبی برخوردار شده، اما جنوب کشور از لحاظ اقتصادی (از روند رشد) عقب مانده و دولت بر این مسئله تمرکز کرده است. ناوراچیچ همچنین در سخنان خود به طرح‌های آتی دولت برای حمایت و تخصیص بودجه از این حوزه صحبت نموده و از نقش این حوزه در روابط اقتصادی متناسب با صربستان و کروواسی صحبت کرده است.

https://hungarytoday.hu/regional-developments-ensure-southern-hungarys-future

بسته حمایت از پناهندگان و مهاجرت اتحادیه اروپا

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در نشست عمومی سران اتحادیه اروپا گفت: مهمترین موضوع در خصوص بسته حمایت از پناهندگان و مهاجرت اتحادیه اروپا این است که آیا افرادی که خواهان آمدن به اروپا هستند میتوانند در قلمرو اتحادیه اقامت داشته باشند تا درخواست آنها مورد بررسی قرار گیرد و یا اینکه باید خارج از مرزهای اتحادیه منتظر تصمیم و اجازه ورود باشند. وی ضمن تاکید بر اهمیت بیرون ماندن مهاجرین تا تصمیم نهایی کشورهای اروپا برای ارائه اجازه ورود، طرح حمایت از مهاجرت بدون لحاظ چنین مسئله مهمی را مسئله‌ای ناموثر دانسته است. نخست‌وزیر، درنظر نگرفتن خواسته مردم، سنت، دین و نظر سیاستمداران در اروپا را مسئله‌ای غیرممکن دانسته است. وی در سخنان خود از سیاستهای تحول سبز (رشد اقتصادی درکنار اهداف دوستدار محیط زیست) نیز انتقاد کرده و چنین طرح‌هایی را ناقض شواهد و مدارک منطقی دانسته است.

https://dailynewshungary.com/pm-orban-speaking-at-a-public-discussion-in-the-european-parliament

افزایش تولید بخش خودرو در مجارستان

اداره مرکزی آمار مجارستان (KSH) اعلام کرد که تولید صنعت خودرو که 28 درصد از بخش تولید را به خود اختصاص می‌دهد، در ماه فوریه 1.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. در بحبوحه تضعیف تقاضای خارجی و تداوم افت تقاضای داخلی، تولید صنعتی در سال گذشته حدود 5 درصد کاهش یافت. چشم‌انداز صنعت صادرات محور این کشور به دلیل ابهامات در بازارهای عمده اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، بزرگترین شریک تجاری مجارستان، مبهم است.

https://www.intellinews.com/automotive-sector-output-in-hungary-edges-up-1-6-y-y-in-february-321233/

مجارستان و جذب روزافزون کارگران میهمان آسیای جنوب شرقی

داده‌های اداره آمار مجارستان نشان می‌دهد که تعداد فزاینده‌ای از کارگران کشورهای ثالث از جمله فیلیپین، ویتنام و قرقیزستان برای پر کردن موقعیت‌های مشاغل آزاد به مجارستان می‌آیند. مهاجرت کارگران میهمان از کشورهای جنوب شرقی آسیا در سال گذشته شتاب بیشتری گرفت. تعداد اتباع فیلیپینی مقیم مجارستان از 1100 نفر در سال 2022 به 6300 نفر در سال گذشته افزایش یافته است که افزایش خالص بیش از 5000 نفر را نشان می‌دهد. همچنین در سال گذشته به تعداد کارگران ویتنامی 2200 نفر و به کارگران قرقیزی 1300 نفر افزوده شده است.

https://www.intellinews.com/hungary-attracts-southeast-asian-guest-workers-in-growing-numbers-321204/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما