معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۱:۱۳ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته چهارم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

بازسازی نیروگاه قایرقوم

خبرگزاری خاور: بر اساس دستورالعملها امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، پروژه «نوسازی نیروگاه برق آبی قایرقوم» هم اکنون در منطقه سُغد در حال اجراست.

نیروگاه برق آبی قایرقوم دارای شش بخش است که ساخت آن در سال 1952 آغاز شده  و اولین واحد آن با ظرفیت 21 مگاوات در 15 دسامبر 1956 به بهره برداری رسید. در 20 نوامبر 1957 تاسیسات برق آبی  آن با ظرفیت کامل 126 مگاوات به بهره برداری رسید که به دلیل بهره برداری بیش از نیم قرن، تجهیزات نیروگاه قدیمی و فرسوده شده و نیاز به تجدید و نوسازی آن می‌باشد..

 https://khovar.tj/2024/04/ta-didi-nerugo-i-ajro-um-bomarom-idoma-dorad/

  توسعه همکاری تاجیکستان با سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)

خبرگزاری خاور:  در حاشیه بیست و هفتمین اجلاس کمیسیون علم و فناوری سازمان ملل متحد برای توسعه، خورشید میرزا، رئیس آژانس نوآوری و فناوری‌های دیجیتال زیر نظر رئیس جمهور تاجیکستان با ربکا گرینسپن، دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، طرفین در مورد تقویت همکاری تاجیکستان با آنکتاد ( UNCTAD )  در زمینه‌های نوآوری و دیجیتالی کردن بخش های اقتصادی، از جمله در چارچوب استراتژی توسعه هوش مصنوعی در جمهوری تاجیکستان تا سال 2040 و موارد دیگر زمینه‌های توسعه بحث و تبادل نظر کردند.

 طرح موضوع تاسیس پارک نوآورانه صنعتی بین تاجیکستان و روسیه در شهر دوشنبه

خبرگزاری خاور: تقویت همکاری‌های تاجیکستان و روسیه در حوزه صنایع در دیدار مشترک شیرعلی کبیر، وزیر صنایع و فناوری‌های نوین تاجیکستان و سلطان رحیم زاده، رئیس کمیته سرمایه‌گذاری دولتی و مدیریت اموال دولتی  با آقای الکسی گروزدف، معاون وزیر صنایع و تجارت فدراسیون روسیه در شهر دوشنبه مورد بررسی قرار گرفت.  طرفین در خصوص موضوعات مختلف روابط دوجانبه بین تاجیکستان و فدراسیون روسیه که در دیدار و مذاکرات سطح عالی بین امامعلی رحمان، رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه در 22 نوامبر سال 2023 در مسکو و 21 فوریه سال 2024 در کازان مطرح شده بود، بحث و گفتگو کردند.

در این زمینه، گسترش بیشتر تلاش های مشترک برای اجرای همکاری در زمینه صنایع بین وزارت صنایع و فناوری‌های نوین جمهوری تاجیکستان و وزارت صنایع و تجارت فدراسیون روسیه، از جمله تاسیس پارک نوآورانه صنعتی بین دو کشور، تقویت روابط صنعتی بین کارخانه‌های صنعتی، معرفی محصولات داخلی در نمایشگاه‌های دو کشور مورد تاکید ویژه قرار گرفت.

 برگزاری دومین نشست کمیته سازماندهی سومین کنفرانس بین المللی آب

خبرگزاری خاور:  دومین نشست کمیته سازماندهی سومین کنفرانس بین المللی سطح بالا در مورد اجرای “دهه بین المللی اقدام "آب برای توسعه پایدار 2028-2018" به ریاست قاهر رسول زاده، نخست وزیر جمهوری  تاجیکستان  برگزار شد. در این نشست گزارش های نمایندگان وزارتخانه و ادارات ذیربط کشور در مورد روند آماده سازی، سازماندهی و اجرای سایر رویدادها در چارچوب سومین کنفرانس دوشنبه در مورد مسائل آب، ترتیب شرکت در کنفرانس  و ساختار و محتوای رویدادهای آن ارائه شد.

در این نشست گفته شد در این رویداد بین المللی سطح بالا که در تاریخ 10 الی 13 ژوئن سال 2024 در شهر دوشنبه برگزار می‌شود،  نمایندگان عالی رتبه چندین کشور جهان، رهبران، کارشناسان و تحلیلگران مسائل آب و اقلیم از سازمان‌های منطقه ای و بین المللی شرکت خواهند کرد.

 اجباری شدن استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های جدید التاسیس تاجیکستان

دولت تاجیکستان استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق و روشنایی ساختمان‌های جدید را از ابتدای ماه جاری میلادی در پایتخت این کشور اجباری کرد.

کمیته معماری و ساخت و ساز دولت تاجیکستان دستورالعمل استفاده اجباری از انرژی خورشیدی برای روشنایی ساختمان‌ها حتی در طول ساخت و ساز و بازسازی خانه‌ها در پایتخت تاجیکستان را از ۱ آوریل ۲۰۲۴ (۱۳ فروردین ۱۴۰۳) را تأیید کرده است. 

نظام میرزا زاده رئیس کمیته معماری و ساخت و ساز دولت تاجیکستان در صفحه فیس‌بوک این کمیته نوشت: این بدان معناست که ساختمان‌ها علاوه بر شبکه برق معمولی به پنل‌های خورشیدی با قابلیت ذخیره برق مجهز خواهند شد.

انواع ساختمان‌ها از جمله اماکن آموزشی، درمانی، فرهنگی، ورزشی و پذیرایی، مراکز تجاری و همچنین ساختمان‌های اداری و مسکونی و حتی پارک ها و خیابان‌های تفریحی مشمول این آیین نامه هستند.

دستگاه‌های دولتی ذیربط هنگام رسیدگی به پروژه‌ها و همچنین در هنگام ساخت و پذیرش ساختمان‌ها اجرای این آیین نامه را کنترل خواهند کرد.این اسناد همچنین اقداماتی را برای تنظیم قیمت مواد و تجهیزات برای سیستم های انرژی خورشیدی ارائه می دهد.

رستم امامعلی، شهردار دوشنبه، ماه گذشته به نهادها و مقامات مربوطه دستور داد تا روشنایی فضای باز مدارس مرکز شهر، مهدکودک ها، امکانات بهداشتی و درمانی و همچنین ساختمان‌های بلند و سایر شرکت ها و سازمان‌ها را با باتری‌های خورشیدی تامین کنند.

رستم امامعلی همچنین به دستگاه‌های ذیربط شهرداری دستور داد تا در راستای تقویت پروژه شهر هوشمند و استفاده از فناوری‌های دیجیتال در سیستم روشنایی معابر و معابر شهر اقداماتی را انجام دهند.

ظرفیت تخمینی انرژی خورشیدی در تاجیکستان حدود ۲۵ میلیارد کیلووات ساعت در سال است. پتانسیل انرژی خورشیدی در تاجیکستان بسیار زیاد است. این کشور بین ۳۶ درجه و ۴۰ دقیقه و ۴۱ درجه و ۰۵ دقیقه عرض شمالی واقع شده است. هواشناسان این منطقه را «کمربند طلایی» آفتاب می‌نامند.

بر اساس گزارش آژانس هواشناسی تاجیکستان (هیدرومت)، مدت تابش آفتاب در این کشور بین دو هزار و ۱۰۰ تا سه هزار و ۱۶۶ ساعت در سال است و تعداد روزهای آفتابی در سال از ۲۶۰ تا ۳۰۰ روز متغیر است.

راه اندازی شرکت با مسولیت محدود تیتان «8888» در ناحیه باباجان غفور استان سغد

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، طی سفر کاری خود به استان سغد ناحیه باباجان غفور شرکت تولیدی با مسئولیت محدود« تیتان 8888 » را راه اندازی کرد.

این کارخانه صنعتی به مساحت 1.3 هکتار می‌باشد و  عمدتا رادیاتور - تجهیزات گرمایشی، دیگ‌های مختلف در اندازه‌های مختلف برای نیازهای خانگی و نورافکن تولید می‌کند با راه اندازی این کارخانه صد متخصص داخلی شغل دائمی‌ پیدا کردند.  در آینده، تعداد کارکنان به 170 نفر افزایش خواهد یافت. در حال حاضر میانگین حقوق 2500 سامانی است.

شرکت با مسئولیت محدود "تیتان 8888" با هدف تسهیل در روند اجرای همه جانبه چهارمین هدف ملی - صنعتی شدن سریع کشور توسط برادران تاجیبایف به مبلغ بیش از 25 میلیون سامانی ایجاد شد.

این کارخانه ماهیانه 500 تن و سالانه 6 هزار تن ضایعات آلومینیوم را فرآوری می‌کند و با استفاده از خطوط تکنولوژی مدرن خریداری شده از شرکت های معتبر چین، ترکیه و روسیه محصولات نهایی تولید می‌کند.

در حال حاضر این شرکت 2 نوع تجهیزات گرمایشی، 3 نوع دستگاه روشنایی و بیش از 20 نوع دیگ بخار خانگی با حجم 2 تا 300 لیتر با طراحی متمایز و کیفیت بالا تولید می‌کند.

در محوطه این شرکت، 6 انبار به طور همزمان برای ذخیره سازی مواد اولیه و محصولات آماده ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت و ساخت یک ساختمان اداری، یک غذاخوری با 80 صندلی و سایر سازه‌های کمکی به کارگران امکان انجام فعالیت های و شرایط بهتر را فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است پیش از این این نوع کالاها و محصولات به طور کامل از طریق واردات تامین می‌شد. پس از افتتاح این شرکت، امکان تامین بیش از 50 درصد نیاز بازار داخلی با گرمایش رادیاتور، دیگ بخار در سایزهای مختلف برای نیازهای داخلی و وسایل روشنایی با استفاده از محصولات داخلی وجود دارد.

مواد اولیه آلومینیوم دست دوم از داخل کشور تامین می‌شود و در کوره ­های مخصوص ذوب می‌شود و روند انجام کارهای مربوط به قالب گیری، آسیاب، رنگ آمیزی، مونتاژ و نصب تک تک قطعات و همچنین بسته بندی محصولات آماده در کارگاه­های جداگانه مطابق با استانداردها  و الزامات امروزی انجام می‌شود.

هدف اصلی مؤسسان شرکت با مسئولیت محدود «تیتان 8888» ارتقای کیفیت، کاهش قیمت و رفع نیاز مشتریان داخلی و ورود تدریجی به بازار کشورهای همسایه و خارجی است.  مدیران شرکت در نظر دارند فروشگاه­های برند خود را در شهرهای دوشنبه، خجند، باختر و خاروغ ایجاد کنند. همزمان، برنامه‌هایی برای صادرات محصولات آماده - تجهیزات گرمایشی، دیگ‌ها و لامپ‌های روشنایی به خارج از کشور تدوین شده است و قراردادهای همکاری با تعدادی از شرکت‌های تجاری در فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان نیز امضا شده است.

 راه اندازی شرکت صنعتی با مسئولیت محدود «تیتان 8888» بود که یکی از اولین تولیدکنندگان رادیاتور- تجهیزات گرمایشی، دیگهای بخار در اندازه ­های مختلف برای نیازهای خانگی و وسایل روشنایی در تاجیکستان است.

https://khovar.tj/rus/2024/04/prezident-strany-emomali-rahmon-v-bobodzhon-gafurovskom-rajone-sdal-v-ekspluatatsiyu-ooo-titan-8888/

  مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان  سغد، دنغره، کولاب، پنج و اشکاشیم

پرسا : بر اساس گزارش وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان، در این کشور پنج منطقه آزاد اقتصادی وجود دارد. تا کنون 96 شرکت در این مناطق ثبت شده است که بیشتر آنها مربوط به استان سغد و شهر دنغره می‌باشند. از این تعداد 35 واحد در منطقه آزاد اقتصادی «سغد»، 56 واحد در استان ختلان،  34 واحد در منطقه آزاد اقتصادی «دنغره»، 8 واحد در منطقه آزاد اقتصادی «کولاب»، 14 واحد در منطقه آزاد اقتصادی «پنج» و 5 شرکت در منطقه آزاد اقتصادی «ایشکاشیم» استان مختار کوهستان بدخشان مستقر هستند.

از ابتدای فعالیت مناطق آزاد اقتصادی تاکنون برای 1462 شغل در این مناطق ایجاد شده است. حجم کل سرمایه گذاری­ها به 2350 میلیون سامانی رسیده است.

در حال حاضر در مناطق آزاد اقتصادی تولید اسکلت فلزی، پروفیل آلومینیوم و درب و پنجره پلاستیکی، لوله و ظروف پلاستیکی، کابل برق، رنگ ساختمانی، مصنوعات فلزی پلاستیک، درب و پنجره چوبی، مصنوعات ساختمانی تزئینی، مبلمان و مواد شستشو صورت می‌گیرد.  حجم تولید محصولات صنعتی در سال 2023 برابر با 445.6 میلیون سامانی بوده است. این رقم 25.4 میلیون سامانی بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 است. حجم تولید محصولات صنعتی از ابتدای فعالیت مناطق آزاد اقتصادی تاکنون 2302 میلیون سامانی شده است.

به گفته کارشناسان، کارخانه‌های صنعتی مشترک نیز در مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان فعالیت می‌کنند که چین بیشترین سهم را دارد.  جذب سرمایه کشور ازبکستان به مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان که از نظر ترانزیت نزدیک و تجربه غنی در توسعه صنعتی دارد، مناسب است.

https://pressa.tj/moi-dar-to%d2%b7ikiston-charo-su%d2%93du-dan%d2%93ara-dar-%d2%b7oji-avvaland/?tg_rhash=ac2cff273505a3

 تصویب اعطای وام 5 میلیون دلاری به بانک اروند تاجیکستان از سوی بانک توسعه و بازسازی اروپا (EBRD)

بانک توسعه و بازسازی اروپا اعلام نمود در چارچوب منطقه ای ارائه تسهیلات مالی برای توسعه اقتصاد سبز تاجیکستان ((GCF-GEFF program قرار شده است 3.75 میلیون دلار از سوی این بانک و 1.25 میلیون دلار از سوی صندوق آب وهوای پاک((GCF تامین گردد. این اعتبارات در راستای برنامه‌های کاهش تغییرات آب و هوایی و فناوری‌های مربوطه هزینه می‌شود. این وام ها موجب گسترش وام دهی بانک اروند در زمینه فناوری‌های سبز و برابری جنسیتی می‌گردد. گفتنی است بانک توسعه  و بازسازی اروپا تا تاریخ 31 ژانویه 2024 بیش از 482 میلیون یورو به 69 پروژه فعال در تاجیکستان وام داده است .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما