معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۵:۴۶ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ چهارم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مقررات جدید حمل‌و‌نقل دریایی اروپا

مقررات جدید اروپا با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای کشتیرانی از 1 ژانویه 2024 لازم الاجرا شده است، بر قیمت تمام شده کالا برای مشتریان نهایی تاثیر می‌گذارد. بر اساس گزارش انجمن مستقل محیط زیست اروپایی (T&E)، شرکت‌های حمل ونقل در حال حاضر هزینه‌های بیشتری را نسبت به هزینه‌هایی که برای انطباق با سیستم ETS متحمل شده‌اند از مشتریان دریافت می‌کنند. این مطالعه بر روی بیش از 500 سفر دریایی و ورود و خروج آنها از بنادر اصلی اروپا در نظر گرفته شده است که نشان می‌دهد در 90 درصد موارد، شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقل دریایی از مشتریان خود هزینه‌های اضافی دریافت کرده‌اند. شایان ذکر است دستوالعمل جدید اتحادیه اروپا در مورد کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، از اجرای تدریجی مکانیسم مالیاتی جدید نیز خبر می‌دهد. در سال 2024 کشتی‌ها باید مالیاتی به میزان 40 درصد از انتشار خود را پرداخت نمایند. در سال 2025 این مالیات به 70 درصد افزایش می‌یابد و در سال 2026 به 100 درصد می‌رسد. دولت‌های اروپای جنوبی از جمله ایتالیا و شرکت‌های مرتبط، مخالفت‌هایی با مکانیسم مالیاتی مطرح کرده‌اند و معتقدند که این امر می‌تواند باعث کاهش ترافیک تجاری از بنادر اروپا شود و مالکان کشتی را مجبور کند از بنادر شمال آفریقا استفاده کنند که از اقدامات جبرانی انتشار گازهای گلخانه‌ای مستثنی هستند.

https://www.ilsole24ore.com/art/trasporto-via-mare-i-cargo-benefici-dall-ets-AFHv62CD

سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی ایتالیا

سال گذشته سالی حیاتی برای صندوق سپرده و وام (CDP) در حمایت از توسعه پروژه‌های زیربنایی کشور ایتالیا بوده است. کارلو لاماری (Carlo Lamari) رئیس صندوق سپرده و وام با تاکید بر اینکه نتیجه کارهایی که پیش‌بینی کرده بودیم به دست آمده است و در راستای برنامه راهبردی صندوق سپرده و وام که بخش حمل‌و‌نقل و مراکز لجستیک را در اولویت کارهای خود قرار می‌دهد، توسعه سیستم حمل‌و‌نقل با 2.5 میلیارد یورو بیشترین سهم از کل تعهدات را به خود اختصاص داده است. 40 درصد از این منابع به پروژه‌های ارتقای جاده‌ها، راه آهن و فرودگاه‌ها در جنوب ایتالیا از طریق انتخاب دقیق پروژه‌های پیشنهادی اختصاص داده شده است. وی همچنین می‌افزاید زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل، نقش محوری در توسعه اقتصادی- اجتماعی منطقه ایفا می‌کنند و به طور قابل توجهی بر رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارند. شبکه کارآمد جاده‌ها، بزرگراه‌ها، خطوط ریلی و فرودگاه‌ها، جابجایی کالا و تجارت را تسهیل می‌کند و در نتیجه بر رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارد. این سرمایه‌گذاری‌ها تاثیر مثبتی در انسجام اجتماعی و کیفیت زندگی افراد دارد.

https://www.repubblica.it/economia/2024/03/25/news/cdp_investimenti_infrastrutture_ferrovie_autostrade-422357806

تجارت پررونق میوه و سبزیجات برای اقتصاد ایتالیا

ایتالیا پیشرو در تولید گوجه فرنگی، هلو و سیب در اروپاست. طبق داده‌های دفتر آمار اتحادیه اروپا (Eurostat)، تجارت میوه و سبزیجات، ایتالیا را در سکوی کشورهای پیشرفته در بخش میوه و سبزیجات قرار می‌دهد و تصویری از وضعیت پررونق تجارت کشاورزی و مواد غذایی ارائه می‌دهد. تقریبا 1500000 شرکت اروپایی وجود دارند که باغ‌های میوه را مدیریت می‌کنند و 700000 شرکت که سبزیجات تازه در اروپا پرورش می‌دهند. سطح زیر کشت معادل 5 میلیون و 700 هزار هکتار است. گردش مالی سبزیجات معادل 40.7 میلیارد یورو است در حالی که میوه 27.3 میلیارد یورو، گوجه فرنگی 7.8 میلیارد یورو و سیب 4.7 میلیارد یورو می‌باشد. در سال 2022، اروپا 9 میلیارد و 400 میلیون یورو میوه و سبزیجات تازه صادر و بیش از دو برابر آن به ارزش 20.6 میلیارد یورو وارد کرد. سیب و گلابی با 1.2 میلیارد یورو، میوه‌های کوچک با 1 میلیارد یورو و مرکبات با 900 هزار یورو محصولاتی بودند که باعث رشد صادرات میوه و سبزی اروپا شده‌اند. انگلستان، سوئیس، مصر و عربستان سعودی کشورهای اصلی وارد کننده میوه و سبزیجات از اتحادیه اروپا بودند. واردات میوه اتحادیه اروپا از کشورهای خارج از اتحادیه 17 میلیارد و 100 میلیون یورو و واردات سبزیجات تازه 3.5 میلیارد یورو است. میوه خشک 21 درصد از مقدار کل واردات را تشکیل می‌دهد. پس از آن موز 16 درصد از واردات میوه را شامل می‌شود. ایالت متحده، مراکش، ترکیه، پرو و آفریقای جنوبی کشورهای اصلی صادر کننده میوه و سبزیجات به اتحادیه اروپا هستند.

https://www.ilbollettino.eu/2024/03/19/frutta-verdura

امضاء قرارداد شرکت کشتی‌سازی ایتالیایی با اندونزی

شرکت کشتی‌سازی ایتالیایی فینکانتیری و وزارت دفاع اندونزی قراردادی را برای تامین کشتی‌های گشت‌زنی فراساحلی چند منظوره به ارزش 1.18 میلیارد یورو امضاء کردند. کشتی‌های جنگی بسیار انعطاف پذیر و با سطح فناوری بالا هستند که قادر به انجام عملیات گشت زنی، عملیات نجات دریایی، حفاظت مدنی و مبارزه در خط مقدم دریا هستند. این ناوها که در اصل برای نیروی دریایی ایتالیا در نظر گرفته شده‌اند و در کارخانه‌های ریوا تریگوزو (Riva Trigoso) و موجانو (Muggiano) در لیگوریا ساخته می‌شوند، 143 متر طول دارند و می‌توانند حدود 60 کیلومتر در ساعت حرکت کنند. ناو (Ppa) با 170 خدمه مجهز به نیروگاههای ترکیبی دیزل و توربین گاز (Codag) و پیشرانه الکتریکی است که قادر به استفاده از قایق‌های تندرو مانند (Rhib) با طول بیش از 11 متر است که می‌تواند با جرثقیل‌های جانبی یا رمپ‌های شناور به آب انداخته شود.

 https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2024/03/28/fincantieri-firma-contratto-da-118-miliardi-con-lindonesia_685bab1f-214b-4819-9dcc-c18d050520cd.html

طرح ایتالیایی برای استفاده از هوش مصنوعی

وام مهم یک میلیارد یورویی برای هوش مصنوعی یک گام بزرگ و تاریخ ساز در آینده هوش مصنوعی در ایتالیا به حساب می‌آید. این بودجه، به رسمیت شناختن هوش مصنوعی به عنوان یک رکن اساسی برای آینده کشور ایتالیا را برجسته می‌کند. این فقط یک سرمایه‌گذاری مالی نیست بلکه یک تعهد بلندمدت برای ایجاد یک اکوسیستم دیجیتال پیشرفته است که قادر به تحریک رشد اقتصادی و اجتماعی است. سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی به معنای ایجاد پتانسیل فناوری، بهبود زندگی روزمره شهروندان ایتالیایی، تقویت بخش‌های کلیدی مانند مراقبت‌های بهداشتی، تولیدات صنعتی و کشاورزی و بسیاری از موارد دیگر از جمله سرمایه‌گذاری بر روی نخبگان دانشگاهی و استارت‌آپ‌های خلاقانه و مدرن ایتالیایی و تبدیل ایده‌ها به واقعیت ملموس است. توسعه فناوری‌های جدید، همکاری بین بخش‌های دولتی و خصوصی را ارتقا می‌دهد و مشارکت‌های استراتژیک را با هدف به حداکثر رساندن تاثیر هوش مصنوعی بر بخش‌های مختلف اقتصادی تشویق می‌کند. اما برای اینکه این فرایند نتیجه مطلوب به همراه داشته باشد تضمین شفافیت، اخلاق و مسئولیت پذیری در استفاده از هوش مصنوعی، اجتناب از خطرات احتمالی مرتبط با حریم خصوصی و امنیت فردی ضروری خواهد بود. ایتالیا تنها از طریق یک رویکرد جامع و مشارکتی می‌تواند به طور کامل از پتانسیل هوش مصنوعی برای ارتقاء رفاه اجتماعی و شکل گیری آینده بهتر برای همه شهروندانش استفاده کند.

https://www.ilbollettino.eu/2024/03/28/italia-intelligenza-artificiale

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما