معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۲:۱۵ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی تاجیکستان - دوشنبه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 افتتاح کارخانه‌های مختلف در  سفر 3 روزه رئیس جمهوری تاجیکستان به استان سغد

خبرگزاری خاور و سایت ریاست جمهوری تاجیکستان: امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان طی سفر 3 روزه خود به استان سغد (24-22 فروردین 1403)  مراکز و بنگاه‌های جدیدی را افتتاح نمود.

در چارچوب این سفر رئیس جمهور تاجیکستان از جمله در شهر گلستان استان سغد، یک کارگاه فرآوری ماهی و کنسروسازی را افتتاح کرد. این کارگاه تولیدی توانایی فرآوری یک تن ماهی در روز و در هر شیفت تولید بیش از 5 هزار جعبه کنسرو ماهی را دارد.  این کارگاه برای تهیه کنسرو ماهی  و ارائه به نیروی انتظامی و بازار داخلی ایجاد شده است.  50 نفر از ساکنان منطقه که اکثراً زنان هستند در 2 شیفت کاری فعالیت خواهند کرد.  این کارگاه صنعتی توسط شرکت  خصوصی «ماهی تاجیک» با همکاری با آژانس تامین دارایی‌های خاص وابسته به دولت تاجیکستان راه انداری شده است.

در این سفر با حضور رئیس جمهور کارخانه تولید کیسه‌های پلی پروپیلن شرکت تازه تاسیس «نورپاک» در شهر استروشن ولایت سغد راه اندازی شد. در این کارخانه 2 خط فناوری مدرن وارداتی از کشورهای پیشرفته با مشارکت متخصصان داخلی مونتاژ و نصب شده، 10 نوع کیسه در سایزهای مختلف با ظرفیت از 5 تا 70 کیلوگرم تولید می‌شود. ظرفیت تولیدی سالانه این شرکت از 4 تا 6 میلیون قطعه کیسه پلی پروپیلن می‌باشد. محصولات تولیدی این شرکت جایگزین کالاهای وارداتی بوده و تولید آنها در داخل کشور خیلی ارزانتر از واردات از خارج است. این شرکت در زمینی به مساحت 2 و نیم هزار متر مربع ایجاد شده است.کیسه‌های پلی پروپیلن تولید شده توسط این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار بوده و برای نگهداری غلات، سیب زمینی، پیاز و سایر محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده‌اند.هدف از تاسیس شرکت تولید کیسه‌های پلی پروپیلن تقویت توان صنعتی منطقه سغد و تامین محصولات داخلی بازارهای کشور است.

( در حال حاضر 95 بنگاه صنعتی کوچک و بزرگ در شهر استروشن فعالیت می‌کنند که سالانه بیش از یک میلیارد سامانی انواع محصولات رقابتی بازار جهانی تولید می‌کنند. تعداد شاغلین در بنگاه‌های صنعتی شهر  استروشن بیش از  هزار و 800 نفر می‌باشد. عمده محصولات تولیدی بنگاه‌های صنعتی شهر به خارج از کشور صادر می‌شود )

رئیس جمهوری تاجیکستان در ادامه سفر کاری خود کارخانه تولید روغن شرکت «سیردریا» در شهرک صنعتی شمال شرق شهرستان خجند را افتتاح نمود. این شرکت جدید در زمینه تولید روغن پنبه و آفتابگردان فعالیت می‌کند و ظرفیت تولید سالانه 18 هزار تن روغن نباتی را دارد. شرکت جدید توانایی فرآوری بیش از 50 تن تخمه آفتابگردان و پنبه‌دانه در روز را دارد.خطوط تولید این شرکت از شرکت های معروف آلمان، ترکیه و چین خریداری و نصب شده است و کارکنان شرکت های تولیدی مهارت های کار با این دستگاه‌ها را فرا گرفته اند. در مجموع 60 نفر از ساکنان محلی در این شرکت شغل دائمی‌پیدا کردند. ضایعات تولید شده در فرآیند تولید به طور کامل در بخش کشاورزی به ویژه در بخش دام استفاده می‌شود.

(در چند سال اخیر به منظور ارائه محصولات باکیفیت داخلی به مردم، بخش صنایع غذایی در چارچوب برنامه‌های خاص دولت توسعه یافته است. به طور خاص، تعداد بنگاه‌های تولید روغن تنها در منطقه سغد به 37 واحد افزایش یافته است و در سال 2023، 21.6 درصد از روغن نباتی مورد نیاز کشور در این منطقه تولید شده است. ).

امامعلی رحمان همچنین از نمایشگاه محصولات شرکت تازه تاسیس و سایر کارخانه‌های مربوط به شرکت «برس» نیز بازدید کرد. این شرکت علاوه بر بنگاه‌های افتتاح شده دارای گلخانه‌ مجهز به فناوری‌های مدرن (م.م.ک. اگرو»، کارخانه تولیدی «سیحون» نیز می‌باشد و نقش آن در تامین بازار ماکارونی، لبنیات، محلول‌های ضدعفونی‌ و محصولات ارگانیک کشاورزی قابل توجه است.همچنین قرار است در آینده این شرکت محصولات نهایی اعم از روغن و محصولات کشاورزی به سایر کشورها صادر شود. کارخانه و گلخانه این شرکت «برس» بالغ بر 600 نفر پرسنل ثابت و فصلی دارد که این تعداد در آینده افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور تاجیکستان  مرکز پزشکی «میکرولب» را  نیز در شهر خجند راه اندازی کرد. این مرکز با  ابتکار تاجر محلی اکمل خان کمال‌اف ساخته شده است. در این مرکز پزشکی بیماری‌های اورولوژی – آندرولوژی و زنان و زایمان درمان می‌شوند. این مرکز از 96 اتاق شامل 11 اتاق پزشک، 31 اتاق بیمار تشکیل شده است. این مرکز درمانی دارای 54 تخت برای بیماران است. نزدیک به 6 میلیون و 600 هزار سامانی برای ساخت و تجهیز این تاسیسات هزینه شده است. در این مرکز 30 متخصص و 6 پزشک مشغول به کار هستند .شایان ذکر است که دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی مدرن در مرکز پزشکی «میکرولب» از روسیه و چین وارد شده است.

رئیس جمهور تاجیکستان هم چنین در این سفر چند مرکز و موسسه آموزشی و فرهنگی را افتتاح نمود، که مرکز آموزش و خدمات حرفه ای، موسسه تحصیلات پیش دبستان« نوروز استقلال» و مجمع تاریخی و فرهنگی قلعه خجند (بعد از تعمیر) از آن جمله است.

 

نشست نمایندگان موسسه دولتی حمل و نقل جاده ای تاجیکستان  و اگزیم بانک کره جنوبی

دوشنبه، 4/4/ 2024 (16 فروردین 1403) در دیدار نمایندگان مؤسسه دولتی " حمل و نقل جاده ای و خدمات لجستیک" و "اگزیم بانک" کره جنوبی موضوعات مربوط به توسعه سیستم خدمات لجستیک در جمهوری تاجیکستان مورد بررسی و بحث قرار گرفت. قرار شد هیاتی از این موسسه در ماه می ( اواخر اردیبهشت) به کره جنوبی سفر نماید.

منبع: سایت وزارت نقلیات تاجیکستان http://logestic.tj

 

 امضای تفاهم نامه بین موسسه دولتی حمل و نقل جاده ای تاجیکستان  و شرکت ملی لجستیک پاکستان

2024/4/1 (13 فروردین 1403)  تفاهم نامه ای بین موسسه دولتی حمل و نقل جاده ای و خدمات لجستیک تاجیکستان ( وابسته به وزارت نقلیات تاجیکستان)و شرکت ملی لجستیک جمهوری اسلامی‌پاکستان با هدف توسعه تجارت ترانزیتی بر اساس اصول برابری و منافع متقابل امضا شد.دراین تفاهم نامه طرفین بر افزایش همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل، لجستیک و تجارت ترانزیتی و افزایش حمل و نقل بین المللی جاده ای و کانتینری تاکید نموده اند. طرفین همچنین قصد دارند در آینده نزدیک استفاده از فناوری دیجیتال را برای اطمینان از ایمنی و ساده سازی فرآیند حمل و نقل محموله، سازماندهی و ساخت زیرساخت های لجستیکی و خدمات جاده ای توسعه دهند.

منبع : سایت وزارت نقلیات تاجیکستان  http://logestic.tj

 

 سفر هیات مرکز ملی لجستیک پاکستان به تاجیکستان 

در چارچوب توسعه همکاری‌های حمل و نقل بین وزارت حمل و نقل جمهوری تاجیکستان و شرکت ملی لجستیک جمهوری اسلامی‌پاکستان، در تاریخ 29 مارس 2024، هیئتی از مرکز ملی لجستیک این کشور به سرپرستی سرلشکر فرخ شهزاد رائو به تاجیکستان سفر کرد و مورد استقبال نمایندگان وزارت حمل و نقل و موسسه دولتی "حمل و نقل جاده ای و خدمات لجستیک" تاجیکستان قرار گرفت.لازم به ذکر است در چارچوب موافقتنامه تجارت ترانزیتی امضا شده در 14 دسامبر 2022 بین دو کشور، اولین کاروان کامیون‌های بار از مسیر کریدور پاکستان، افغانستان، تاجیکستان اخیرا به جمهوری تاجیکستان رسید. تاجیکستان در تلاش است تا با احیاء این کریدور به یک کشور ترانزیتی تبدیل شود. رئیس جمهوری تاجیکستان، امامعلی رحمان، با توجه به اهمیت این موضوع، بارها نسبت به دسترسی به دریا ابراز علاقه کرده است.  

منبع : سایت وزارت نقلیات تاجیکستان http://logestic.tj

 

 

نشست وزیر توسعه اقتصادی و تجارت با کارشناسان و ارائه تازه ترین شاخص های اقتصادی تاجیکستان 

 به مناسبت "روز اقتصاددانان"  با حضور مدیریت و کارکنان دفتر مرکزی این وزارتخانه در محل وزارت توسعه اقتصادی و تجارت نشستی برگزار شد. آقای ذوقی ذوقی زاده امین وزیر توسعه اقتصادی و  تجارت با تبریک عید نوروز به اقتصاددانان و کارکنان این وزارتخانه خاطرنشان کرد که در سایه سیاست حکیمانه رئیس جمهوری تاجیکستان، امامعلی رحمان، اقتصاددانان در حل مشکلات مهم اقتصادی-اجتماعی کشور  و ارتقای سطح زندگی مردم مشارکت فعال دارند. در نتیجه ، طی بیست و سه سال گذشته، علیرغم تأثیر منفی تهدیدات و عوامل خارجی، اقتصاد کشور به طور متوسط  در هر سال 7.7 درصد رشد داشته است ، تولید ناخالص داخلی از 1.8 میلیارد سامانی در سال 2000 به 130.8میلیارد سامانی در سال 2023  افزایش یافته است و درآمد پولی کل جمعیت تاجیکستان از 1 میلیارد سامانی به 113 میلیارد سامانی ( یعنی  113 برابر) بالغ شده است. به طور مشخص  اقتصاد کشور در سال 2023 رشدی معادل 8.3 در صد داشته است . در این میان تولیدات صنعتی 12 درصد ، کشاورزی 9 درصد، سرمایه گذاری ثابت 22.5 درصد، حمل و نقل کالا 16.6 درصد، خدمات 14.1 درصد، و جابجایی مسافر 9.8 رشد داشته اند. سازمان‌های مالی بین المللی تاجیکستان را کشوری با نرخ های بالای توسعه ارزیابی کرده اند.آقای ذوقی زاده تاکید کرده است  که همه نیروها در وزارت توسعه اقتصادی و تجارت امروز پیام رئیس جمهور تاجیکستان را نصب العین خود قرار داده اند: «بالاترین هدف حاکمیت  و دولت تاجیکستان تضمین توسعه اقتصادی پایدار از طریق افزایش بهره وری در استفاده از منابع و فرصت‌های موجود، جستجوی منابع جدید توسعه، توسعه عرصه‌های علمی، آموزشی، بهداشتی، انسانی است که نتیجه آن بهبود سیستماتیک سطح و کیفیت زندگی ملت بزرگ تاجیکستان خواهد بود."  قابل ذکر است که بر اساس مصوبه دولت هر سال روز 8 آوریل به عنوان روز اقتصاددان در تاجیکستان جشن گرفته می‌شود.

منبع : سایت وزارت توسعه اقتصادی و تجارت

تشکیل جلسه کارگروه بررسی پیش‌بینی شاخص‌های اصلی توسعه بخش‌های واقعی اقتصاد ملی در سال 2025

در راستای اجرای مصوبه دولت تاجیکستان در تاریخ 27 سپتامبر 2023( مصوبه شماره 78-f) نمایندگان وزارتخانه‌های دارایی، صنعت و فناوری‌های نوین، انرژی و منابع آب، کشاورزی، حمل و نقل و سازمان برای پیش بینی شاخص های توسعه بخش های واقعی اقتصاد ملی در سال 2025 محورهای اصلی آن برای 2027-2026 در 5 آوریل 2024 نشستی به میزبانی آقای فرهاد سعدلو معاون وزارت توسعه اقتصادی و تجارت برگزار کردند. هدف از برگزاری این نشست، اجرای دستورالعمل های ریاست جمهوری تاجیکستان در راستای جستجوی منابع جدید توسعه، استفاده موثر و منطقی از ظرفیت های موجود، ایجاد بنگاه‌های صنعتی برای افزایش مشاغل جدید، احداث نیروگاه‌های آبی کوچک،  نیروگاه‌ها، نیروگاه‌های خورشیدی و بادی، افزایش حجم تولید برق، افزایش بهره وری محصولات کشاورزی، بهبود سطح و کیفیت راه‌های کشور  و همچنین افزایش کیفیت خدمات حمل و نقل و به طور کلی شرایط مساعد برای توسعه بخشهای اقتصاد کشور می‌باشد.

منبع : سایت وزارت توسعه اقتصادی و تجارت

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما