معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۲:۰۳ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم فروردین ماه 1403 انتشار یافته در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته ارزش کل معاملات ارزی در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 29 میلیون و 527 هزار دلار رسید. نمایندگان محافل تجاری از کشور افغانستان نفت پایه SN-180 و سوخت دیزل L-0.5-62 تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن‌نفت» را با ارز خارجی خریداری کردند. مجموع معاملات برابر با 23 میلیون و 827 هزار دلار اعلام شده است .

همچنین بازرگانانی از کشور قزاقستان پلی پروپیلن TPP D 30 S را به ارزش 4 میلیون و 300 هزار دلار خریداری کردند. بازرگانان کشورهای قرقیزستان و ترکیه‌ نیز محصولاتی از قبیل نخ پنبه‌ای، محصولات پرزدار ژاکارد ساده رنگی در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف، شلوار جین و پارچه جین را خریداری کردند. مجموع معاملات برابر با یک میلیون و 400 هزار و 684.07 دلار بوده است.

بازرگانان کشور ترکمنستان نیز برای بازار داخلی محصول پلی پروپیلن TPP D 30 S، فرش دست‌باف ترکمنی و شیشه تخت را به ارزش کل 3 میلیون و 57 هزار و 24 منات خریداری کردند.

https://business.com.tm/tm/post/11358

عبور ترانزیتی 52 مورد قطار کانتینر بر از خاک ترکمنستان در سال 2023

براساس خبر منتشره در وب‌سایت رسمی آژانس «ترکمن‌دمیریوللاری (خطوط ریلی ترکمن)» در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی دسامبر 2023، مجموعاً 52 مورد قطار کانتینر بر از مسیر ازبکستان - آذربایجان – گرجستان و همچنین از مسیر روسیه- قزاقستان- ترکمنستان- ایران به طور ترانزیت از خاک ترکمنستان عبور کرده اند.

براساس گزارش مزبور این امر در نتیجه دیدارهای برگزار شده جهت ایجاد شرایط مساعدتر برای کریدور حمل‌ونقل چندوجهی بین‌المللی چین، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و اروپا محقق شده است.

در دوره مورد گزارش، در دوازده ماهه سال 2023، مجموعاً 10799 محموله کانتینری از خاک ترکمنستان عبور کرده که شامل: 5614 مورد ترانزیتی، 2316 مورد صادراتی و 2869 مورد کانتینر وارداتی بوده و تعداد 356 کانتینر نسبت به مدت مشابه سال قبل محموله‌ها افزایش یافته است.

در حال حاضر، ترکمنستان به همراه شرکای خود در حال ایجاد یک سیستم چند شاخه‌ای حمل و نقل و لجستیک هماهنگ با مسیرهای شرق-غرب و شمال-جنوب است. این سیستم در آینده کریدورها را به مناطق دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک متصل خواهد کرد.

هم اکنون فعالیت ها در زمینه اجرای وظایف پیش رو در زمینه ایجاد ترددهای جدید بار در کریدور حمل و نقلی و ترانزیتی ازبکستان-ترکمنستان-ایران-عمان و ترددهای کانتینری در مسیر چین-تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه به طور مستمر انجام می‌شوند.

 https://turkmenportal.com/tm/blog/72934

 ارائه فرصت‌ به سرمایه گذاران خارجی برای فعالیت در بخش حمل و نقل ترکمنستان

باتیر آنایف معاون مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات تحت نظر کابینه وزرای ترکمنستان در سخنانی که در بروکسل ایراد نمود، ضمن اشاره به ظرفیت های کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: " سرمایه گذاران خارجی در ترکمنستان مانند سرمایه گذاران داخلی از حقوقی مشابه برای مالکیت و مدیریت شرکت‌ها و از امتیازات دیگری مانند خصوصی سازی و مشارکت در معاملات دولتی برخوردار هستند".

بر اساس ارزیابی تأمین اعتبار مالی توسعه، بنا به اعلام آقای آنایف، اکثریت کل جریان‌های مالی از درآمدهای بودجه دولتی (36.2 درصد) و پس از آن سرمایه گذاری‌های خصوصی (34 درصد) و وام‌های بخش بانکی (16.5 درصد) تأمین شده و ترکمنستان در سال‌های اخیر به طور فعال در توسعه سیستم حمل و نقل که شامل راه آهن، بزرگراه، مسیرهای هوایی و دریایی می‌باشد، سرمایه گذاری کرده است.

آنطور که باتیر آنایف اشاره کرد، بیش از 48 میلیارد منات (حدود 14 میلیارد دلار) به بخش حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان از سال 2015 تا 2021 اختصاص یافته است. مشارالیه در سخنان خود بر نوسازی 5000 کیلومتر راه آهن بین مناطق کشور، فعالیت بندر بین‌المللی ترکمن‌باشی با قابلیت حمل 25 میلیون تن بار در سال، ساخت هفتمین فرودگاه کشور در شهر جبل، احداث فرودگاه‌های کشور در مجموع با ظرفیت سرویس‌دهی به 3800 مسافر در ساعت و همچنین احداث بزرگراه‌های عشق‌آباد-تجن و عشق آباد-ترکمن‌آباد تاکید نمود.

آقای آنایف سخنان خود را در مجمع سرمایه گذاری «Global Gateway» در بروکسل ایراد نمود که در اواخر ژانویه 2024 برگزار شده بود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما