معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۴

ریکودیگ، یک میلیارد دلار برای تقویت اقتصاد

ریکودیگ به عنوان بزرگترین ذخایر مس و طلای بهره برداری نشده جهان، پتانسیل تولید مقدار قابل توجهی از این منابع ارزشمند را برای بیش از 50 سال دارد. این طرح باعث رونق و تاثیر بزرگی بر اقتصاد خواهد بود.

به چند دلیل این پروژه پتانسیل بهبود چشمگیر وضعیت کلی اقتصادی پاکستان را دارد. درآمد حاصل از استخراج معادن می‌تواند برای طرح های توسعه ای در سراسر کشور از جمله بلوچستان استفاده شود. بلوچستان مالک واقعی این سرمایه عظیم یکی از مناطق کمتر توسعه یافته پاکستان است. این پروژه می‌تواند شغل ایجاد کند، زیرساخت ها مانند جاده‌ها و مدارس را بهبود بخشد و ثروتی را تولید کند که به نفع مردم محلی باشد و بالاتر از همه این سرمایه گذاری توسط عربستان سعودی نشان دهنده اعتماد آنها به اقتصاد پاکستان و تقویت پیوند بین دو ملت است.

طبق گزارش ها، عربستان سعودی علاقه مند به سرمایه گذاری حدود یک میلیارد دلار در ریکودیگ است. این سرمایه گذاری همچنین شامل به دست آوردن سهام در برخی از شرکت های بزرگ انرژی پاکستان است.

کمیته ای توسط محمد شهباز شریف نخست وزیر تازه منتخب پاکستان تشکیل شد تا بر روند سرمایه گذاری نظارت کند و اطمینان حاصل کند که همه چیز به طور عادلانه و شفاف انجام می‌شود. نمایندگانی از دولت، شرکت های انرژی و ایالت بلوچستان همگی در این امر شرکت خواهند کرد. این کمیته به زودی برای نهایی کردن این توافق به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

پروژه ریکودیگ باید استخدام افراد از بلوچستان و ارائه فرصت های آموزشی را در اولویت قرار دهد. شرکت گلد باریک به عنوان مدیر پروژه، قبلاً برخی از فعالیت های قابل ستایش عام المنفعه از جمله ایجاد مدارس در نزدیکی محل پروژه و ارائه آموزش های فنی به مردم محلی با تمرکز بر توانمندسازی زنان آغاز کرده است. اما چالش ها و نگرانی‌های جدی نیز وجود دارد و در درجه اول احساس بی توجهی و حاشیه نشینی در بین بومیان استان است زیرا احساس دوری و بیگانگی به طور گسترده از سوی دولت مرکزی گسترش یافته و مردم بلوچستان می خواهند از منابع استان خود بهره مند شوند.

دولت باید توزیع عادلانه ثروت تولید شده توسط ریکودیگ را تضمین کند و در توسعه بلوچستان سرمایه گذاری کند. همچنین شفافیت دولت در مورد توافقات با عربستان سعودی و نحوه مدیریت پروژه بسیار مهم است. این به ایجاد اعتماد کمک می‌کند و تضمین می‌کند که این پروژه به نفع همه پاکستان است. با همکاری شفاف و حصول اطمینان از تقسیم عادلانه منافع، این سرمایه گذاری سعودی می‌تواند فرصتی طلایی برای ملت ما باشد.

منبع: سرمقاله روزنامه بلوچستان اکسپرس، 20 فروردین 1403

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما