معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۵- ۱۱:۵۳ - مشاهده: ۱۰۹

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در نیمۀ اول فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تغییرات بحث برانگیز «مالیات خروج»

دولت نروژ به رهبری وزیر دارایی، پیشنهادی در زمینه «مالیات خروج» ارائه کرده است تا نروژی‌های ثروتمند را از نقل مکان به کشورهای دارای رژیم‌های مالیاتی مطلوب‌تر باز دارد. این مالیات، سودهای تحقق نیافته را هدف قرار می‌دهد و هدف آن جلوگیری از خروج ثروت از نروژ است. بر اساس تغییرات پیشنهادی، افرادی که اقامتگاه مالی خود را به خارج از نروژ منتقل می‌کنند، با مالیات سنگینی بر ارزش نهفته سهام خود مواجه خواهند شد، حتی اگر سهام، فروخته نشده باقی بماند. نرخ مالیات بر ارزش سهام 37.8 درصد تعیین شده است و مهاجران گزینه‌هایی برای پرداخت فوری، انتخاب طرح پرداخت یا به تعویق انداختن پرداخت با بهره اضافی دارند. نظرات متفاوتی در مورد مالیات وجود دارد، به طوری که موافقان برای مشارکت عادلانه استدلال می‌کنند و منتقدان از آن به عنوان یک عامل بازدارنده برای کارآفرینی و سرمایه گذاری یاد می‌کنند. این پیشنهاد همچنین شامل مقرراتی برای نروژی‌های مقیم خارج از کشور است که فوت می‌کنند، که منجر به بحث‌های شدید در مورد پیامدهای حقوقی و اجتماعی آن می‌شود. دولت یک دوره مشاوره را آغاز کرده است که نشان دهنده روندهای جهانی گسترده‌تر در مالیات بر ثروت و رسیدگی به چالش‌های جهانی شدن و جابجایی سرمایه است.

https://www.lifeinnorway.net/exit-tax-changes

تضعیف چندباره واحد پول نروژ

کرون نروژ در برابر ارزهای اصلی، کاهش ارزش خود را تجربه کرد، به طوری که دلار آمریکا 10.96 کرون و یورو 11.77 کرون بود و به ضعیف ترین سطح خود در ماه‌های اخیر رسید. این کاهش ارزش به عواملی از جمله دلار و یوروی قوی و همچنین نگرانی‌های مربوط به سیاست‌های اقتصادی دولت نسبت داده می‌شود. انتقادها شامل رهبری ضعیف سیاست‌های مالیاتی و مسائلی است که بر اعتماد سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد. برخی از سرمایه‌گذاران نروژی برای اجتناب از مالیات‌های بالا به سوئیس نقل مکان کرده‌اند که این امر ضعف کرون را تشدید می‌کند. علیرغم کاهش نرخ بیکاری و کاهش تورم، بانک مرکزی نروژ قصد دارد نرخ تورم را کاهش دهد که منجر به افزایش نرخ بهره برای تقویت کرون شود

https://www.newsinenglish.no/2024/04/02/norways-currency-weakens-again

کمبود تخم‌مرغ در نروژ

در طول هفته مقدس ایستر، نروژی‌ها با کمبود تخم‌مرغ در مغازه‌ها مواجه شدند که باعث شد آنها به سوپرمارکت‌های مرزی سوئد بروند تا غذاهای سنتی عید پاک را تهیه کنند. مرکز خرید Nordby در سوئد (واقع در نزدیکی مرز نروژ)، شاهد افزایش خریداران نروژی بود که به دنبال تخم‌مرغ بودند. برخی از فروشگاه‌ها مجبور شدند به دلیل تقاضای زیاد، خرید را به سه بسته 20 تایی برای هر خانوار محدود کنند.

تخم‌مرغ نه تنها در سوئد بیشتر در دسترس است، بلکه ارزانتر است (با 30 درصد تفاوت قیمت در مقایسه با نروژ). کمبود در نروژ به نگرانی در مورد تولید بیش از حد، غرامت ارائه شده به کشاورزان برای کاهش تولید تخم‌مرغ و اثرات آنفولانزای پرندگان نسبت داده می‌شود. در سطح جهانی، قیمت تخم‌مرغ به دلیل بیماری، تقاضای بالا و افزایش هزینه برای کشاورزان در حال افزایش است. نروژ که به دلیل هزینه‌های بالای زندگی خود شناخته می‌شود، شاهد عبور ساکنین از مرزها برای محصولات ارزان‌تر و نرخ مالیات بر ارزش افزوده پایین‌تر در سوئد است که بازاری سودآور برای صاحبان فروشگاه‌های سوئدی ایجاد می‌کند.

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/norway-sweden-eggs-easter-price-b2520258.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما