معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۱۱:۲۸ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نواک محموله اصلی ترانزیتی در مسیر دریای شمال در سال 2023 را اعلام کرد
29 مارس 2024، 14:33_ریانووستی
الکساندر نواک ، معاون نخست وزیر روسیه، بیان کرد که نفت در سال گذشته به اصلی ترین محموله ترانزیتی در مسیر دریای شمال تبدیل شد.
نواک در نشست توسعه مسیر دریای شمال در خصوص نتایج سال 2023 و برنامه ریزی تا سال 2035 که در نمایشگاه "روسیه" برگزار شد، خاطرنشان کرد:« در سال گذشته رکورد جریان بار در مسیر دریای شمال، بیش از 36 میلیون تن بوده است.»
وی تصریح کرد:« حمل و نقل محموله‌های ترانزیتی در مسیر دریای شمال در سال گذشته نیز به رکورد 2.1 میلیون تنی در کل تاریخ این مسیر رسید.» نواک بیان داشت: «محموله اصلی ترانزیت در سال گذشته نفت بوده است.»
معاون نخست وزیر افزود که چشم انداز بیشتر برای افزایش جریان محموله‌های بار در مسیر دریای شمال با اجرای چند پروژه‌ی عظیم در صنعت نفت و گاز، در زمینه استخراج فلزات غیر آهنی و همچنین با توسعه زیرساخت های بندری مرتبط است.
نواک همچنین خاطرنشان کرد:« علاوه بر این، من لازم می دانم توسعه مسیر دریای شمال با سایر برنامه‌ها هماهنگ شود، زیرا اغلب انبار محموله‌ها در بنادری تشکیل می‌شود که به خود مسیر دریای شمال متصل نیستند. اینها بنادر شمال غرب و شرق دور هستند. بنابراین اتفاقی که مهم است این است که آنها را از طریق راه آهن به خطوط اصلی متصل کنیم.»

https://ria.ru/20240329/novak-1936651007.html

 

مبادلات تجاری میان روسیه و آمریکا طی ده سال به میزان هفت برابر کاهش یافت
29 مارس 2024، 18:48_پرایم
بر اساس گزارش دفتر نماینده تجاری آمریکا، تجارت میان ایالات متحده آمریکا و روسیه از 38.2 میلیارد دلار در سال 2013، به 5.2 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یافت.
در این سند آمده است که این کاهش بدون شک تا حدی به دلیل کاهش کلی تجارت جهانی به دلیل همه‌گیری کووید-19 است، اگرچه همچنین منعکس‌کننده تنش‌های ژئوپلیتیکی، سیاست‌های صنعتی و تجاری روسیه به دلیل رویکرد به تولید داخل و تأثیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و کنترل‌های صادراتی اعمال شده در روسیه است.
دفتر نماینده بازرگانی خاطرنشان کرد که سیاست جایگزینی واردات روسیه حتی قبل از اینکه عملیات در اوکراین باعث کاهش گسترده تجارت شود، به موانعی جدی برای طیف وسیعی از صادرات آمریکا تبدیل شده بود.
پیش از این گزارش شده بود که در سال 2023، تجارت میان روسیه و اتحادیه اروپا با 2.8 برابر کاهش به 96 میلیارد دلار رسیده است.

https://1prime.ru/20240329/torgovlya-846874420.html


کارشناسان وضعیت بازار فلزات کمیاب را ارزیابی کردند
30 مارس 2024، 16:30_ریانووستی
بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا، استخراج جهانی فلزات کمیاب زمین در سال گذشته به 353 هزار تن رسید و به طور مطمئن به رشد خود ادامه می دهد. به گفته کارشناسانی که با آژانس ریانووستی مصاحبه کرده اند، هنوز صحبتی در مورد بیش از حد نیاز بودن آنها در بازار جهانی نشده است: آنها هنوز به صورت فعال در تولید وسایل نقلیه الکتریکی، تلفن‌های هوشمند و سلاح استفاده می‌شوند، اما در 5 تا 10 سال آینده بحران تولید بیش از حد امکان پذیر خواهد بود.
بزرگترین تولید کننده در بازار فلزات کمیاب زمینی چین است. بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، این کشور میزان 68 درصد از کل استخراج جهانی در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. در همین رابطه سهم این کشور در سال گذشته پس از یک جهش شدید در سال 2022 به 70 درصد کاهش یافت. خود آمریکا (12 درصد) و میانمار (11 درصد) نیز نقش مهمی در این بازار دارند. روسیه نیز به میزان یک درصد تولید دارد. برتری چین در تولید، برتری این کشور در ذخایر را تضمین می‌کند. در Tianxia به میزان 38 درصد اسکاندیم، تربیم و 17 عنصر کمیاب زمینی دیگر وجود دارد.  ذخایر جهانی، طبق گزارش این سازمان، بالغ بر 110 میلیون تن است و روسیه 9 درصد از آن را به خود اختصاص داده است.
از آنها برای ساخت باتری و آهنربا برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی و همچنین آهنربا برای توربین‌های بادی استفاده می‌شود. از آنها همچنین در دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شوند. یکی دیگر از کاربرد های مهم استفاده از آنها در تولید سلاح است. به گفته کارشناسان، این امر تقاضای نسبتاً بالایی را برای آنها فراهم می سازد.
لیودمیلا روکوتیانسکایا، کارشناس بازار سهام در "BCS جهان سرمایه گذاری" می‌گوید:« تاکنون صحبتی از عرضه بیش از حد این فلزات در جهان نشده است. بالعکس، بسیاری از کشورها به این فکر می‌کنند که چگونه وابستگی خود را به چین در این خصوص کاهش دهند.» به گفته وی، رشد استخراج فلزات کمیاب نیز ممکن است به طور غیرمستقیم نشان دهنده افزایش توان دفاعی چین باشد.
ماکسیم اوسادچی، رئیس بخش تحلیلی بانک BKF، معتقد است که تسلط چین در بازار، تهدیدی مهم در درجه اول برای ایالات متحده و اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند و موقعیت چین را در این بازار به اهرم فشار سیاسی تبدیل می‌کند.
این کارشناس معتقد است:« در سال‌های آینده، به سختی می‌توان انتظار از بین رفتن سلطه چین در بازار فلزات کمیاب را داشت. با این حال، در میان مدت، طی 5 تا 10 سال، ممکن است نقطه عطفی رخ دهد که می‌تواند باعث بحران تولید بیش از حد فلزات کمیاب شود.»

https://ria.ru/20240330/metally-1936842046.html

اتحادیه اروپا پروازهای شرکت‌ هواپیمایی ترکیه را به دلیل ارتباط با روسیه ممنوع اعلام کرد
30 مارس 2024، 08:04_پرایم
به گزارش نشریه Turizm Güncel، اتحادیه اروپا شرکت هواپیمایی Southwind Airlines مستقر در آنتالیا را به اتهام ارتباط با روسیه ممنوع کرده است.
پیش از این، مقامات فنلاند به این نتیجه رسیده بودند که بخش عمده ای از مالکیت و کنترل واقعی بر شرکت Southwind ظاهراً در روسیه است و نه در ترکیه. در نتیجه فنلاند به شرکت Southwind مجوز پرواز بین آنتالیا و هلسینکی را نداده است.
شرکت هواپیمایی Southwind قصد داشت به شهرهای آلمان از جمله؛ برلین، دوسلدورف، فرانکفورت، هامبورگ، مونیخ و اشتوتگارت و همچنین شهر هراکلیون در یونان پرواز کند.
بروکسل در 28 مارس اعلام کرد که شرکت هواپیمایی Southwind از برخاستن، پرواز یا فرود در اتحادیه اروپا منع شده است.
مشخص شده است که این ممنوعیت بلافاصله اعمال می‌شود.
به دنبال شروع عملیات نظامی ویژه در فوریه 2022، کشورهای غربی فشار تحریم ها را بر مسکو افزایش دادند. از جمله این اقدامات محدودکننده میتوان به ممنوعیت استفاده شرکت های هواپیمایی روسیه از حریم هوایی اتحادیه اروپا اشاره کرد.
همانطور که مقامات روسیه بارها تاکید کرده اند، اقتصاد داخلی با این محدودیت ها سازگار شده است. در همان زمان، تحریم ها به اروپا و ایالات متحده آمریکا ، کشورهایی که خودشان آنها را وضع کردند، ضربه زد. در غرب، قیمت سوخت و مواد غذایی افزایش یافته، تورم شتاب گرفته و نرخ بیکاری نیز افزایش یافته است.

https://1prime.ru/20240330/southwind-846880359.html

 

گازپروم از طریق سودژا و اوکراین به میزان 42.2 میلیون مترمکعب گاز به اروپا صادر می‌کند
30 مارس 2024، 07:04_تاس
گازپروم روزانه 42.2 میلیون متر مکعب گاز را از طریق ایستگاه اندازه گیری گاز Sudzha و اوکراین به اروپا عرضه می‌کند. نماینده شرکت گازپروم به خبرنگاران اعلام کرد که درخواست انتقال گاز از طریق Sokhranovka توسط طرف اوکراینی رد شده است.
شرکت گازپروم گاز روسیه برای ترانزیت از طریق خاک اوکراین در حجم تایید شده توسط طرف اوکراینی، از طریق ایستگاه اندازه گیری گاز Sudzha به میزان 42.2 میلیون متر مکعب در 30 مارس عرضه می‌کند. وی افزود:« درخواست برای ایستگاه اندازه گیری گاز Sokhranovka رد شد.» روز جمعه 29 مارس حجم انتقال به میزان 42.4 میلیون متر مکعب بوده است.
پیش از این در وب سایت اپراتور سیستم حمل و نقل گاز اوکراین (OGTSU) گزارش شده بود که ترانزیت گاز از طریق خاک این کشور در 30 مارس می‌تواند به حدود 42.4 میلیون متر مکعب برسد.
خط ترانزیت از طریق اوکراین همچنان تنها مسیر عرضه گاز روسیه به کشورهای اروپای غربی و مرکزی است. انتقال از طریق نورد استریم به طور کامل متوقف شده است. عرضه گاز از طریق ترکیش استریم و بلو استریم نیز برای ترکیه و کشورهای جنوبی و جنوب شرق اروپا در نظر گرفته شده است.
از ماه مه 2022، زمانی که اپراتور سیستم حمل و نقل گاز اوکراین توقف ترانزیت گاز به اروپا از طریق ایستگاه Sokhranovka را به دلیل فورس ماژور اعلام کرد، عرضه گاز روسیه از طریق اوکراین از نظر حجمی‌کاهش یافته است. گفته می‌شود که این شرکت نمی‌تواند بر ایستگاه کمپرسور Novopskov در جمهوری خلق لوهانسک کنترل داشته باشد.  با این حال، هلدینگ گاز روسیه هیچ دلیلی برای توقف پمپاژ گاز مانند قبل ندیده است.
در پاییز سال 2022، شرکت نفت‌وگاز اوکراین دادخواستی را برای داوری به دادگاه بین المللی داوری علیه شرکت گازپروم به اتهام پرداخت با تاخیر خدمات حمل و نقل گاز از طریق خاک اوکراین ارائه کرد. الکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم، اعلام کرد که این روند داوری غیرقانونی است و مشارکت این هلدینگ روسی در این روند بی معنی است. در عین حال، روسیه ممکن است در صورت ادامه فعالیت‌های غیرمنصفانه از سوی این شرکت اوکراینی، تحریم هایی را علیه نفت‌وگاز اوکراین اعمال کند که هر گونه روابط با این شرکت را غیرممکن می سازد.

https://tass.ru/ekonomika/20398337


روسیه تبدیل به یکی از پنج اقتصاد بزرگ گروه 20  می‌شود
31 مارس 2024، 08:06_ریانووستی
بر اساس تحلیل ریانووستی از داده‌های سرویس های ملی آمار، روسیه در سال 2023 به پنجمین اقتصاد با رشد سریع در گروه 20 تبدیل شد.
اقتصاد روسیه به میزان 3.6 درصد رشد کرد که به طور کامل کاهش 1.2 درصدی سال 2022 را جبران کرد.
اقتصاد هند سریعترین رشد را داشته است و از 7.2 درصد به 7.3 درصد شتاب گرفت. پس از سه درصد سال گذشته، چین با رشد 5.2 درصدی در رتبه بعدی قرار دارد. اندونزی، سومین کشور برتر است که تولید ناخالص داخلی آن به میزان 5.1 درصد در مقایسه با رقم 5.3 درصد در سال 2022 افزایش یافته است. رشد اقتصادی ترکیه نیز از 5.5 درصد  در سال گذشته به 4.5 درصد کاهش یافته است.
علاوه بر روسیه، چین و هند، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در میان کشورهای گروه 20 در آمریکا از 1.9 درصد در سال گذشته به 2.5 درصد و در ژاپن نیز از یک درصد به 1.9 درصد افزایش یافت.
در کشورهای دیگر نیز بیشترین کاهش را گروه 7 داشته است؛ در بریتانیا با 43 برابر کاهش به 0.1 درصد، در ایتالیا با چهار برابر کاهش به 0.9 درصد و در فرانسه و کانادا نیز با سه برابر کاهش به ترتیب به 0.9 درصد و 1.1 درصد رسید.
آرژانتین آخرین کشوری بود که در میان کشورهای گروه 20 اطلاعات تولید ناخالص داخلی سال 2023 را فاش کرد. در مقابل رشد پنج درصدی اقتصاد در سال گذشته، به میزان 1.6 درصد کاهش یافت. عربستان سعودی (به میزان 0.8 درصد) و آلمان (0.3 درصد) کاهش را ثبت کردند و اقتصاد آنها به ترتیب به میزان 7.5 و 1.8 درصد در سال گذشته رشد کرده است. برای این سه کشور، این اولین کاهش تولید ناخالص داخلی از سال 2020 بوده است.
تولید ناخالص داخلی در مکزیک به میزان 3.2 درصد در مقابل 3.9 درصد سال گذشته، در استرالیا 2.7 درصد در مقابل 3.7 درصد و در کره جنوبی 1.4 درصد در مقابل 2.6 درصد افزایش یافته است. در همان زمان، در اتحادیه اروپا که بخشی از گروه 20 است، نرخ رشد اقتصادی از 3.4 درصد به 0.4 درصد کاهش یافته است.
اعضای بریکس از جمله برزیل و آفریقای جنوبی رشد اقتصادی داشته اند، اگرچه رشد این کشور آفریقایی از 1.9 درصد به 0.6 درصد و کشور آمریکای لاتین از سه درصد به 2.9 درصد کاهش یافته است.

https://ria.ru/20240331/ekonomika-1936905854.html

قیمت بنزین در اروپا کاهش یافت
31 مارس 2024، 08:04_لنتا
به گزارش خبرگزاری تاس بر اساس داده‌های بورس ICE Futures لندن، قیمت بنزین در اروپا کاهش یافت. این کاهش به صورت سالانه به میزان 38 درصد بوده است.
خاطرنشان می‌شود که قیمت گاز در اروپا در پایان سه ماهه اول سال با 17 درصد کاهش نسبت به سطح پایان سال گذشته به حدود 306 دلار در هر هزار متر مکعب رسید.
میانگین قیمت گاز در ماه دسامبر حدود 408 دلار در هر هزار متر مکعب بوده است. در ماه ژانویه این رقم به 337 دلار کاهش یافت. این کاهش در ماه فوریه به 288 دلار افزایش یافت. در ماه مارس نیز قیمت ها کمی متعادل شدند.
پیش از این، کادری سیمسون، کمیسر انرژی اروپا، اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا با تمدید قرارداد میان اوکراین و روسیه در خصوص ترانزیت گاز پس از سال 2024 مخالف است. به گفته وی، این کشورها نحوه استفاده از زیرساخت های اوکراینی را در آینده مطالعه خواهند کرد. دنیس شمیگال، نخست وزیر اوکراین، اظهار داشت که کی‌یف نیز با تمدید توافقنامه مخالف است، اگرچه با ارائه چنین خدماتی برای شرکای اروپایی موافقت می‌کند.

https://m.lenta.ru/news/2024/03/31/v-evrope-podeshevel-gaz/amp

به گفته مصر، ممکن است تعداد پروازها به روسیه افزایش یابد
31 مارس 2024، 06:34_پرایم
امرو الکادی، رئیس سازمان گردشگری مصر (ETA)، به خبرگزاری ریانووستی اعلام کرد که مصر در حال بحث و گفتگو با شرکت‌های هواپیمایی در خصوص افزایش تعداد پروازها به کازان، یکاترینبورگ، نووسیبیرسک و دیگر شهرهای روسیه است.
به گفته وی، قاهره در حال حاضر در حال مذاکره با شرکت های هواپیمایی روسیه، ترکیه و غیره برای برطرف کردن مشکل افزایش تردد مسافر با روسیه است.
او خاطرنشان کرد:« اگر تعداد پروازها را به ویژه با شهرهای مختلف روسیه افزایش دهیم، تعداد گردشگران سالانه حدود 2.5 تا 3 میلیون نفر افزایش می یابد.»
متن کامل مصاحبه را ساعت 10:00 به وقت مسکو در وب سایت ria.ru بخوانید.

https://1prime.ru/20240331/egipet-846896883.html

 

تولید منسوجات در مسکو بیش از 10 درصد افزایش یافت
31 مارس 2024، 06:34_پرایم
تولیدکنندگان منسوجات در مسکو حجم تولید خود را در اولین ماه سال جاری نسبت به ژانویه 2023 به میزان 10.4 درصد افزایش دادند. این را سرویس مطبوعاتی مجموعه سیاست های اقتصادی پایتخت و روابط ملکی و ارضی اعلام کرد.
به گفته معاون شهردار مسکو ،ولادیمیر افیموف، حدود 350 کارخانه صنایع سبک در مسکو فعالیت می‌کنند که حدود 11.5 هزار نفر را استخدام می‌کنند. در پایان ماه ژانویه 2024، شرکت های تولید کننده محصولات نساجی نسبت به مدت مشابه در سال 2023 تولید خود را  به میزان 10.4 درصد افزایش دادند.
مشخص می‌شود که شرکت های این حوزه نسبت به مدت مشابه سال 2023 به میزان 108.9 درصد کالای بیشتری به مشتریان تحویل داده اند. بیش از 20 ابزار مالی و غیر مالی از جمله یارانه و وام ترجیحی در اختیار صنعتگران پایتخت قرار دارد. آنها به شرکت ها کمک می‌کنند تا توسعه پیدا کنند، طیف وسیعی از محصولات نوآورانه تولید کنند، وارد بازارهای جدید شوند و خیلی اتفاقات دیگر.

https://tass.ru/ekonomika/20402015

 

در روسیه، تعرفه گمرکی واردات صد هزار تن گوجه فرنگی صفر شد
1 آوریل 2024، 16:01_ریانووستی
بر اساس مصوبه دولت فدراسیون روسیه تا 31 مه 2024 تعرفه گمرکی واردات انواع متفاوتی از گوجه فرنگی تازه و یخ زده به کشور را برای حجم عرضه تا سقف 100 هزار تن لغو کرده است.
در این سند آمده است:« این قوانین روشی را برای توزیع حجم گوجه فرنگی تازه یا یخ زده بین شرکت کنندگان در فعالیت های تجارت خارجی تعیین می‌کند، به استثنای گوجه فرنگی‌های آجدار، مستطیلی (بلند) و گیلاسی، میوه‌های متوسط و درشت که در رابطه با آنها مزیت تعرفه ای در بند 7.1.66 بند 7 تصمیم کمیسیون اتحادیه گمرکی مورخ 27 نوامبر 2009 شماره 130 در مورد مقررات گمرکی و تعرفه ای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به میزان 100 هزار تن در نظر گرفته شده است.»
تصریح شده است که « این تأییدیه از تاریخ امضای آن لغایت 31 می 2024 معتبر است».
خاطرنشان می‌شود که این تصمیم با هدف تضمین ثبات قیمت این محصولات از طریق افزایش عرضه در بازار داخلی است. این مقررات برای اجرای تصمیم شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا درباره ارائه مزایای تعرفه ای برای واردات انواع مختلف گوجه فرنگی به روسیه، اتخاذ شده در 26 ژانویه 2024 تهیه شده است.
در عین حال، مقدار سهمیه مصوب کمتر از آنچه توسط فدراسیون روسیه پیشنهاد شده، می‌باشد. کمیته فرعی کابینه وزیران در امور گمرکی، تعرفه و مقررات غیر تعرفه ای، پیش تر مصوبه ای را در نیمه اول سال جهت لغو تعرفه‌ گمرکی واردات 130 هزار تن گوجه فرنگی تصویب کرده بود.
آندری اسلپنف، وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا، تصریح کرد که عرضه وارداتی در کوتاه مدت به تعادل بازار به دلیل رشد تقاضای مصرف کننده و عدم امکان افزایش شدید تولید گوجه فرنگی گلخانه ای کمک می‌کند. به گفته وی، می‌توان به صورت ویژه در مورد ترکیه، چین، مصر و ایران صحبت کرد که محصولات آنها از نظر قیمت با تولید داخلی قابل مقایسه است.

https://ria.ru/20240401/tomaty-1937146028.html

 قیمت طلا همچنان به رکورد خود ادامه می دهد
1 آوریل 2024، 12:14_اینترفاکس
به گزارش MarketWatch، قیمت طلا که در روز پنجشنبه در بالاترین سطح خود بوده است، به دلیل انتظاراتی مبنی بر اینکه فدرال رزرو به زودی کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد، به افزایش قیمت خود در روز دوشنبه ادامه می دهد.
روز جمعه بورس های آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی به دلیل عید پاک تعطیل بودند.
قیمت قراردادهای ژوئن برای این فلز گرانبها در هر انس به میزان 2238.4 دلار در پایان معاملات در بورس نیویورک Comex در روز پنجشنبه بوده است. روز دوشنبه، قیمت معاملات آتی با 1.7 درصد افزایش به 2276.9 دلار رسید.
در ماه مارس، طلا 8.9 درصد افزایش قیمت داشته است و طبق نتایج کل سه ماهه اول سال، قیمت طلا 8 درصد افزایش یافته است.
سرجیو آویلا، تحلیلگر ارشد بازار در IG اعلام کرد: این افزایش بی‌سابقه ناشی از داده‌های تورم ضعیف‌تر از حد انتظار در ایالات متحده بود که این انتظارات را تقویت کرد و فدرال رزرو می‌تواند از ماه ژوئن کاهش نرخ بهره را آغاز کند.
وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه گزارش داد که شاخص قیمت مصرف کننده (PCE) در ماه فوریه نسبت به ماه گذشته به میزان 0.3 درصد افزایش یافته است. این افزایش کمتر از انتظارات تحلیلگران بود که پیش بینی کردند تورم در سطح ماه ژانویه به میزان 0.4 درصد باقی بماند.
رشد شاخص PCE Core که هزینه‌های غذا و انرژی را حذف می‌کند، از 0.5 درصد در ژانویه به 0.3 درصد در ماه گذشته کاهش یافت. این جریان با پیش بینی اجماع همزمان شد.
به گفته آویلا، بازارها احتمال کاهش نرخ پایه توسط فدرال رزرو در ماه ژوئن را حدود 70 درصد تخمین می زنند. در عین حال، پیش بینی می‌شود که در طول سال 2024 از محدوده فعلی به میزان 5.25 تا 5.5 درصد در سال به میزان 75 واحد پایه کاهش یابد.
این کارشناس افزود:« نرخ بهره پایین تر، فضای مطلوبی را برای طلا ایجاد می‌کند و جذابیت آن را به عنوان یک دارایی سرمایه گذاری افزایش می دهد.»
استفان اینس، شریک مدیریتSPI Asset Management  می‌گوید: «سرمایه گذاران طلا اکنون با این باور کار می‌کنند که فدرال رزرو بدون توجه به اینکه آیا تورم به سطح هدف خود می رسد یا خیر، کاهش نرخ بهره را انتخاب خواهد کرد. به گفته وی، تقاضا نیز با این واقعیت تحریک می‌شود که بانک های مرکزی کشورهای در حال توسعه در حال افزایش ذخایر فلز گرانبها هستند.»

https://www.interfax.ru/business/953412

 

پوتین دستور داد رشد اقتصاد ی روسیه به رتبه چهارم در جهان برسد

1 آوریل 2024، 12:14_اینترفاکس
براساس لیست دستورالعمل های منتشر شده در وب سایت کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به دولت دستور داد تا اقداماتی را تا 31 مارس 2025 آماده کند که به این کشور امکان ورود به چهار اقتصاد بزرگ جهان را می‌دهد.
طبق این سند، مقامات روسیه باید اطمینان حاصل کنند که تا سال 2030، این کشور یکی از چهار اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی محاسبه شده بر اساس برابری قدرت خرید می‌شود.
گزارش مربوطه باید تا 31 مارس 2025 ارائه شود و نخست وزیر میخائیل میشوستین به عنوان مسئول منصوب می‌شود.
پوتین همچنین به دولت دستور داد تا بودجه مورد نیاز برای اجرای دستورالعمل این پیام به مجلس فدرال را تا اول اکتبر 2024 فراهم کند.

https://1prime.ru/20240401/ekonomika-846923892.html

 

قیمت مواد غذایی در روسیه تثبیت شده است

3آوریل2024-19:19- ریانووستی

ویکتوریا آبرامچنکو، معاون نخست وزیر روسیه به خبرنگاران گفت: قیمت مواد غذایی در روسیه در حال حاضر تثبیت شده است، تمام اقدامات انجام شده توسط دولت جواب داده است، اما برای پیش بینی تورم مواد غذایی در سال جاری خیلی زود است.

وی با بیان اینکه ما در مورد ابزار صحبت می‌کنیم، گفت: ما قیمت مواد غذایی را تثبیت کرده ایم، تمام اقداماتی که در کابینه وزیران انجام شد جواب داد، سپس در چارچوب ابزارهایی که امروز نخست وزیر صحبت کرد، رصد می‌کنیم. آبرامچنکو توضیح داد: زمانی که نوعی جهش یا در منطقه یا در یک صنعت خاص یا در گروه خاصی از کالاها وجود دارد، مثلاً وضعیت تخم مرغ که برای همه شناخته شده است، ابزار گمرک و مقررات تعرفه فعال می‌شود. می دانید که از اول ژانویه تصمیم گرفته شد یک میلیارد و 200 میلیون تخم مرغ بدون گمرک وارد شود. در عین حال، او از پیش بینی سطح تورم تا پایان سال 2024 خودداری کرد. معاون نخست وزیر افزود: "برای انجام چنین پیش بینی‌هایی خیلی زود است. ما باید حداقل در سه ماهه اول کار کنیم."

https://ria.ru/20240403/tseny-1937689552.html

 

عرضه گاز روسیه به کشورهای اتحادیه اروپا به حداکثر خود رسید
3 آوریل 2024، 02:01_لنتا
صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا و مولداوی در مارس 2024 با 26 درصد افزایش نسبت به مارس سال گذشته به 2.74 میلیارد متر مکعب رسید.
مشخص می‌شود که این حداکثر میزان عرضه از آگوست 2023 که حجم صادرات ماهانه 2.84 میلیارد متر مکعب بوده است، می‌باشد.
به گفته این نشریه، عرضه در ماه مارس بیشتر از ماه‌های فصل زمستان بوده است.  به طور متوسط صادرات در ماه مارس به 88.4 میلیون مترمکعب در روز در مقایسه با 84.8 میلیون مترمکعب در ماه دسامبر (4 درصد بیشتر)، 81.3 میلیون مترمکعب در ماه ژانویه (9 درصد بیشتر) و 84.5 میلیون متر مکعب در ماه فوریه (5 درصد بیشتر) رسید.
امروزه روسیه از دو مسیر به اروپا گاز می رساند. ترانزیت از طریق اوکراین و از طریق یکی از دو رشته خط لوله گاز ترکیش استریم. صادرات از طریق خطوط لوله دیگر متوقف شده است: خط لوله گاز نورد استریم (با ظرفیت 55 میلیارد متر مکعب در سال) از آگوست 2022 و یامال - اروپا (با ظرفیت 32.9 میلیارد متر مکعب) از پایان سال 2021 استفاده نشده است.
پیش تر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مصاحبه ای با تاکر کارلسون، روزنامه نگار آمریکایی، گفته بود که سرویس های اطلاعاتی آمریکا در انفجار خط لوله گاز دست داشته اند. وی تاکید کرد که ممکن است افراد زیادی علاقه مند به خرابکاری در نورد استریم باشند، اما همه نمی‌توانند به عمق دریای بالتیک رفته و این انفجار را انجام دهند.
در 26 سپتامبر 2022، انفجارهایی در خطوط لوله گاز روسیه به اروپا، نورد استریم، و نورد استریم 2 که راه اندازی نشده، رخ داد که منجر به نشت گاز در مقیاسی بزرگ شد. این سانحه در آب های کشور های سوئد و دانمارک ثبت شده است.

https://m.lenta.ru/news/2024/04/03/postavki-rossiyskogo-gaza-v-strany-es-dostigli-maksimuma/amp

 

رشد تولید ناخالص داخلی روسیه در ماه فوریه شتاب گرفت
3 آوریل 2024، 20:36_ریانووستی
بر اساس بررسی وزارت  اقتصاد روسیه درباره وضعیت فعلی اقتصاد، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در ماه فوریه به 7.7 درصد در سال افزایش یافت.
در این سند آمده است: «طبق گزارش وزارت اقتصادی روسیه، در فوریه 2024، تولید ناخالص داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 7.7 درصد، پس از 4.6 درصد سالانه در ماه ژانویه فراتر رفت».
این وزارتخانه همچنین خاطرنشان کرد که تولید ناخالص داخلی در ماه فوریه بدون احتساب عوامل فصلی به میزان 0.2 درصد رشد داشته است. این رقم در مقایسه با ماه مشابه در سال 2022، 4.7 درصد افزایش یافته است.
تولید ناخالص داخلی کل ارزش مالی کالاها و خدمات نهایی است که توسط یک کشور در یک دوره زمانی خاص تولید و فروخته می‌شود.
پیش‌بینی وزارت اقتصاد روسیه برای سال‌های 2024 تا 2025 رشد اقتصادی را به میزان 2.3 درصد و در سال 2026 به میزان 2.2 درصدی در نظر گرفته است.  این وزارتخانه به طور معمول پیش بینی اقتصادی و اجتماعی سال جاری و سه سال آینده را در فصل بهار بررسی می‌کند.  در سال 2023، رشد اقتصاد به میزان 3.6 درصد بوده است.

https://ria.ru/20240403/vvp-1937702646.html

بیش از 20 مورد  تاسیساتی در بندر ماریوپل ظرف یک سال تعمیر می‌شود

4 آوریل 2024-   12:48- ریانووستی

رئیس منطقه دنیس پوشیلین طی یک تماس مستقیم گفت: در سال 2024، قرار است بیش از 20 مورد تاسیساتی از بندر دریایی ماریوپول تعمیر شود.

پوشیلین گفت: "برنامه امسال انجام کارهای تعمیر و بازسازی در 26 تاسیسات بندر دریایی ماریوپل است. این بندردر حمل و نقل کالا مشارکت خواهد داشت."

https://ria.ru/20240404/mariupol-1937796800.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما