معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۱۴:۲۹ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی هند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هند در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

راه اندازی پلتفرم ( نرم افزار گوشی) برای کشاورزی توسط شرکت آمریکایی ‏FMC مستقر در هند

شرکت (‏FMC India) فعال در حوزه علوم کشاورزی و شعبه ای از شرکت (FMC) مستقر در امریکا، یک پلت فرم کشاورزی اطلاعات مزرعه (Arc) را در هند راه اندازی کرده است. این پلتفرم مربوط به هوش مزرعه، اولین پلتفرم موبایلی است که پیش‌بینی‌کننده داده‌های واقعی برای تمامی فرایند های اجرای کشاورزان است و به کشاورزان در نظارت بر شرایط مزرعه، مراقبت از محصول و آگاهی از آفات، تقویم سمپاشی، مشاهده پیش بینی آب و هوایی تا 10 روز آینده و اتخاذ تصمیمات آگاهانه کشاورزان کمک می‌کند.

علاوه بر این، خریداران هندی می‌توانند از طریق این برنامه به تحویل درب منزل محصولات (FMC) دسترسی داشته باشند، زیرا مستقیماً محصولات کشاورزان به فروشگاه برند (FMC) در آمازون هند مرتبط است.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/agri-business/fmc-india-launches-precision-agriculture-platform/article67975583.ece/amp/

افزایش 239 درصدی صادرات اسباب بازی هند و تغییر نگاه بزرگان اسباب بازی جهانی از چین به هند

هندوستان از سال مالی 2015 تا 2023 (طی ۸ سال) شاهد افزایش قابل توجه صادرات اسباب‌بازی به میزان 239 درصد و کاهش 52 درصدی واردات بوده است و به عنوان یکی از بزرگان صادرکننده محصولات اسباب بازی قرار گرفت. این افزایش به انطباق اجباری مشخصات اداره استانداردهای هند (BIS)، اقدامات نظارتی و تغییر استراتژیک در راهبردها به سمت رویکرد China-Plus-One  نسبت داده می‌شود. برندهای بزرگ جهانی مانند « Hasbro» و « Mattel» به طور گسترده ای برای نیازهای خود به هند روی آورده اند، در حالی که تولید کنندگانی مانند«Dream Plast» و«Microplast » تمرکز خود را از چین به هند سوق داده اند.

https://www.ibef.org/news/global-toy-majors-shifting-focus-from-china-to-india-exports-jumped-239

رعایت چارچوب های ایمنی و نظارتی قوی هند برای واحدهای غذاهای دریایی

طبق گزارش تصویری اسوشیتد پرس از وضعیت بهداشتی ضعیف واحدهای فراوری میگو و شرایط بد کار در صنعت میگوی هند وزارت بازرگانی هند  گفت که هند یک چارچوب نظارتی قوی برای 548 واحد غذای دریایی خود داشته و تأسیسات بخش فرآوری ماهی در سطح بین المللی ایجاد کرده است و به طور منظم توسط سازمان‌های مختلف دولتی بازرسی می‌شود. در بیانیه وزارت بازرگانی هند آمده است که این کشور قویاً ادعاهای مطرح شده علیه بخش پرورش و فرآوری میگوی هند را رد می‌کند. این وزارت گفت که تمام واحدهای آن در MPEDA (مرجع توسعه صادرات محصولات دریایی) و FSSAI (سازمان ایمنی و استانداردهای غذایی هند) ثبت شده و طبق قانون توسط EIC (شورای بازرسی صادرات) تایید شده است.

سیستم‌های تولید و فرآوری به‌طور مرتب توسط آژانس‌های نظارتی در هند نظارت شده و علاوه بر این، توسط بازرسان سازمان غذا و داروی امریکا، کمیسیون اروپا، GAC چین، آژانس بازرسی صادرات، MPEDA و غیره مورد بازرسی قرار می‌گیرند. هند با ارسال 1.735.286 تن غذای دریایی به ارزش 8.09 میلیارد دلار طی سال مالی 2023-2022 به رکورد صادرات غذاهای دریایی از نظر حجم و ارزش دست یافت. طی سال مالی 23، صادرات از نظر کمی 26.73 درصد واز نظر دلار 4.31 درصد افزایش یافت. در بخش شیلات، میگوی منجمد هند هم از نظر وزن و هم از نظر ارزش کالای اصلی صادراتی باقی ماند، در حالی که امریکا و چین واردکنندگان عمده غذاهای دریایی هند بودند. میگوی منجمد 40.98 درصد از نظر مقدار و 67.72 درصد از کل درآمد ارزی را به خود اختصاص داده است. صادرات کلی میگوی منجمد طی سال‌های 2023-2022 به 711,099 تن می‌رسد. ایالات متحده ۲ میلیون و ۷۵ هزار تن میگو منجمد از هند وارد کرد و پس از آن چین با ۱ میلیون و ۴۵ هزار تن در رتبه دوم قرار دارد.

https://m.economictimes.com/news/economy/agriculture/india-has-robust-regulatory-safety-framework-for-seafood-units-commerce-min/amp_articleshow/108731942.cms

امضای یادداشت تفاهم همکاری بین هند و بوتان

هند و بوتان یادداشت تفاهم همکاری در بخش‌های انرژی، تجارت، اتصال دیجیتال، کشاورزی و مشارکت جوانان امضا کردند. این آخرین سفر مودی به خارج از کشور قبل از انتخابات لوک سبها در هند بود. نخست وزیر هند در جریان سفر دو روزه خود به بوتان، بالاترین نشان غیرنظامی‌بوتان را دریافت کرد. مودی و همتای بوتانی‌اش در گفتگوهای خود راه‌هایی را برای همکاری عمیق‌تر با تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی، توانمندسازی جوانان، حفاظت از محیط زیست و گردشگری بررسی کردند. نخست وزیر هند همچنین بیمارستان زنان و کودکان به ارزش 15 میلیون دلار با کمک هند را افتتاح کرد. دولت هند بسته کمک مالی 1.2 میلیارد دلاری طی پنج سال آینده به تصویب رسانده است.

https://knnindia.co.in/news/newsdetails/sectors/india-bhutan-strengthens-partnership-with-landmark-agreements

تبدیل بمبئی به پایتخت میلیاردرها در آسیا برای اولین بار و سبقت گرفتن از پکن

طبق اعلام فهرست ثروتمندان جهانی « Hurun Research» منتشر شده در سال 2024، چین 814 میلیاردر در مقایسه با 271 میلیاردر هند داشته و بمبئی 92 میلیاردر در مقابل 91 میلیاردر در پکن دارد. بمبئی در حال حاضر از نظر میلیاردرها پس از نیویورک که طی هفت سال با 119 میلیاردر جایگاه اول را دارد، رتبه سوم جهانی را داشته و پس از آن لندن با 97 میلیاردر قرار دارد. شهر بمبئی توانسته است به دلیل 26 میلیاردر جدید که در یک سال به آن اضافه شده است، از پایتخت سیاسی و فرهنگی چین پیشی بگیرد. پکن، در همان زمان، شاهد خروج 18 میلیاردر سابق طبق فهرست منتشره بوده است. در حال حاضر تعداد میلیاردرها در 603 کیلومتر مربع بمبئی بیشتر از 16000 کیلومتر مربع مساحت پکن است.

مجموع ثروت میلیاردرهای بمبئی با 47 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 445 میلیارد دلار می رسد، در حالی که کل ثروت میلیاردرهای پکن به 265 میلیارد دلار می رسد که کاهش 28 درصدی را نشان می دهد.

بخش های ثروت ساز بمبئی شامل انرژی و داروسازی است و میلیاردرهایی مانند موکش آمبانی دستاوردهای قابل توجهی را تجربه می‌کنند. منگل پرابات لودا (و خانواده) در حوزه املاک و مستغلات از نظر درصد (116%) بزرگترین ثروتمند بمبئی بود. در فهرست ثروتمندان جهانی، میلیاردرهای هندی در رتبه بندی جهانی اندکی افت کرده اند. موکش آمبانی با افزایش قابل توجه ثروت، جایگاه خود را در جایگاه دهم حفظ کرده است. افزایش قابل توجه ثروت گوتام آدانی او را با هشت رتبه صعود به رتبه پانزدهم رساند.

https://timesofindia.indiatimes.com/india/in-a-1st-mumbai-pips-beijing-is-asias-billionaire-capital/amp_articleshow/108800236.cms

افزایش صادرات محصولات مهندسی هند به روسیه

بر اساس گزارش شورای ارتقای صادرات مهندسی (EEPC)، صادرات مهندسی هند به روسیه در سال مالی 2024-2023 به 1.22 میلیارد دلار افزایش یافت. صادرات به امریکا با 7 درصد کاهش به 15.95 میلیارد دلار رسید، در حالی که محموله‌های چین با کاهش 2.38 میلیارد دلار همراه بود. صادرات به امارات و استرالیا، که هند دارای قرارداد آزاد تجاری با آنهاست مثبت باقی ماند. تا ماه فوریه، محموله‌ها به امارات متحده عربی 16 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به 5.22 میلیارد دلار رسید، در حالی که ارسال به استرالیا با 5 درصد افزایش به 1.30 میلیارد دلار رسید. ‎بخش مهندسی شامل ساخت آهن، فولاد، محصولات مرتبط، فلزات غیر آهنی، ماشین آلات صنعتی، خودرو، قطعات خودرو و سایر محصولات مهندسی است.

https://m.economictimes.com/news/economy/foreign-trade/engineering-exports-to-russia-doubled-till-february-in-fy24-eepc/amp_articleshow/108792439.cms

تولید گونه جدید برنج مقاوم در برابر شوری خاک

موسسه کشاورزی Puducherry هند گونه جدیدی از برنج تولید کرده است که می‌تواند در برابر شوری خاک مقاومت کند. نوع جدید برنج با نام KKL (R) توسط تیمی از محققان در دانشکده کشاورزی و تحقیقات جواهر لعل نهرو ساخته شد. شوری خاک تهدیدی جدی برای تولید برنج بوده که منجر به توقف رشد و آسیب به برگ و نهایتا تولید کمتر می‌شود. با استفاده از این گونه جدید، عملکرد برنج و امنیت غذایی کشاورزان در بخش جنوب شرقی شبه قاره هند بهبود خواهد یافت.

https://www.news18.com/amp/india/puducherry-agriculture-institute-develops-new-variety-of-rice-that-can-withstand-soil-salinity-8818052.html

امضای یادداشت تفاهم همکاری جهت افزایش سهمیه صندلی و ایجاد پروازهای جدید به تایلند

هند و تایلند اخیراً یادداشت تفاهمی را در بانکوک امضا کرده اند تا ارتباطات پروازی بین دو کشور را با هدف تقویت تجارت و گردشگری گسترش دهند.

سفارت هند در بانکوک در پست «X» اعلام کرد که این تفاهم نامه دوجانبه ظرفیت خطوط هوایی فعال بین دو کشور را با هدف تقویت ارتباط مردم با مردم و روابط اقتصادی افزایش خواهد داد. شرکت های هواپیمایی تایلند به 12 شهر هند و شرکت های هواپیمایی هندی از شش شهر به تایلند سفر می‌کنند.

در حال حاضر ایر ایندیا، ایندی گو، اسپایس جت و ویستارا پروازهای خود را بین هند و بانکوک انجام می دهند و ایر ایندیا و ایندی گو نیز به شهر پوکت پرواز می‌کنند. این توافق به شرکت‌های هواپیمایی هندی اجازه می‌دهد با افزایش تدریجی حق صندلی فعلی 32000 نفر در هفته پروازها را افزایش دهند و مقاصد جدیدی در تایلند اضافه کنند. تایلند در ماه فوریه نزدیک به 150000 بازدیدکننده هندی داشته‌اند.

https://www.thehindubusinessline.com/economy/logistics/new-flights-to-thailand-soon-as-govt-hikes-seat-quota/article67961394.ece/amp/

افزایش تعداد بازرسی‌های سازمان غذا و داروی امریکا از واحدهای تولید دارو در هند

سازمان غذا و داروی امریکا   (FDA) قرار است تعداد بازرسی‌ها را در واحدهای تولید دارو در هند بدلیل نگرانی‌های فزاینده در مورد کیفیت داروها در سال 2024 افزایش دهد. (FDA) بیش از 200 بازرسی را در سال 2023 در هند انجام داد.

ایالات متحده 30 درصد از کل صادرات محصولات دارویی هند را به خود اختصاص داده است و سازمان غذا و داروی امریکا پیشنهاداتی برای نظارت بهتر بر صنعت داروی کشور و افزایش سرمایه گذاری در جایگزینی نیروی انسانی با دستگاه‌های خودکار ارائه داده است.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/us-fda-boost-inspections-drug-manufacturing-units-india-2024-02-27/#:~:text=Feb%2027%20(Reuters)%20-%20The,Administration%20(FDA)%20told%20Reuters.

افزایش تولید داخلی و کاهش واردات LNG هند به 45 درصد تا سال 2026

پیش‌بینی می‌شود وابستگی هند به گاز طبیعی مایع وارداتی (LNG) تا سال مالی 26 به حدود 45 درصد کاهش یابد. این تغییر به افزایش تولید گاز طبیعی داخلی نسبت داده می‌شود که طی سه سال گذشته نزدیک به 30 میلیون متر مکعب در روز بر تولید جدید اضافه شده است. انتظار می رود 15 میلیون متر مکعب اضافی در سال مالی 2025 وارد بازار شود. با وجود چالش‌ها، پیش‌بینی می‌شود سال مالی 2024 بالاترین مصرف سالانه گاز در هند باشد. این کشور قصد دارد تا سال 2030 سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی اولیه خود را از 6 درصد به 15 درصد افزایش دهد و بر بخش هایی مانند کودهای شیمیایی، توزیع گاز شهری، نیرو، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی تمرکز کند.

https://www.business-standard.com/industry/news/as-domestic-lng-output-rises-imports-will-decline-to-45-by-fy26-124031900582_1.html

آغاز همکاری پلتفرم دیجیتال هندی خدمات جامع سفر (Agoda)، شورای جهانی گردشگری پایدار (GSTC)و آژانس توسعه بین المللی امریکا (USAID) در حوزه آموزش هتلداری در آسیا

پلتفرم دیجیتال هندی خدمات جامع سفر (Agoda)، شورای جهانی گردشگری پایدار (GSTC)(در واشنگتن) و آژانس توسعه بین المللی امریکا (USAID)  همکاری خود را با هدف تقویت گردشگری و بهبود وضعیت هتلداری، ارائه آموزش به هتلداران در سراسر آسیا آغاز کرده اند. پنجمین دوره آموزش هتلداری به مدیریت (Agoda) و (GSTC) سازماندهی شده و اولین بار با همکاری (USAID) ، در 28-29 مارس 2024 در جیپور هند برگزار شد.

این ابتکار بر موفقیت مشارکت در حال انجام آگودا با (GSTC)است که برای صدها هتلدار تا به امروز در سراسر هند ، سنگاپور ، تایوان و تایلند آموزش هایی را فراهم کرده است و به دنبال گسترش آموزش در سایر ایالت های هند و کشورهای اندونزی، لائوس، نپال و فیلیپین برنامه ریزی شده است. جلسات آموزشی تعاملی به مدت دو روز و در هر پنج کشور برگزار می‌شود و به هتلداران این امکان را می دهد تا از مربیان (GSTC)و سخنرانان مهمان آموزش ببینند.

https://www.prnewswire.com/apac/news-releases/agoda-announces-official-accommodation-partnership-for-the-world-masters-games-302104546.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما