معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۴:۴۱ - مشاهده: ۱۴۵

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش بینی نقش زنان در شکل دادن به آینده هوش مصنوعی

اخیرا TRENDS Research and Advisory مطالعه جدیدی را به زبان انگلیسی با عنوان "آینده پیشگام: نقش اساسی زنان در شکل دادن به هوش مصنوعی" منتشر کرده است. این مطالعه که توسط نور المزروعی، رئیس بخش هوش مصنوعی و مطالعات آینده در Trends انجام شده، سهم استثنایی زنان در هوش مصنوعی را ترسیم کرده است. محورهای این مظالعه به قرار زیر است:

-این مطالعه به بررسی مشخصات رهبران زن در تحقیقات پیشرفته هوش مصنوعی همچون فی فی لی، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد و موسس آزمایشگاه هوش مصنوعی استنفورد، و آندریا گالیگو، استاد رباتیک و فناوری موسسه ماساچوست، می‌پردازد،

-این پیشگامان تعهد خود را به ساختن سیستم‌های هوش مصنوعی فراگیر و اخلاقی‌تر نشان داده و بخش های کاری آن‌ها حوزه‌های متنوعی مانند مراقبت‌های بهداشتی و آموزش، با تمرکز بر پرداختن به چالش‌های دنیای واقعی را شامل می‌شود.

-این مطالعه نمونه‌های عینی مشارکت زنان در توسعه برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی، مانند ابزارهای یادگیری سفارشی‌سازی شده را ارائه می‌کند که نیازهای فردی دانش‌آموزان را برآورده کرده و به پر کردن شکاف آموزشی کمک می‌کند. این تلاش ها نشان دهنده تعهد به ارائه آموزش با کیفیت بالا برای همه، صرف نظر از پیشینه آنهاست.

-در این مطالعه مشخص شد اگرچه زنان تنها 22 درصد از متخصصان جهانی هوش مصنوعی را تشکیل می دهند، اما آنها به طور فعال در رهبری این حوزه مشارکت دارند. این گزارش به پروژه‌های انقلابی تحت رهبری زنان، مانند Brain 2030، که هدف آن شبیه سازی مغز انسان است، تاکید می‌کند. این پروژه‌ها قدرت زنان را در ایجاد تفاوت اساسی در هوش مصنوعی نشان می دهد.

-این مطالعه با تأکید بر این که تأثیر دگرگون‌کننده زنان در هوش مصنوعی به مشارکت در تخصص فنی محدود نمی‌شود، به پایان رسید. آنها یک کاتالیزور برای پیشرفت پیشگامانه هستند و آینده ای را برای هوش مصنوعی تضمین می‌کنند که به همان اندازه که حرکتی انقلابی است، فراگیر هم باشد.

https://wam.ae/en

اتاق بین المللی دبی از گسترش دو شرکت در بازار جهانی خودروهای برقی حمایت می‌کند

 اتاق بین‌المللی دبی، یکی از سه اتاقی که زیر نظر اتاق‌های دبی فعالیت می‌کند، با موفقیت از گسترش بین‌المللی دو کسب‌وکار مستقر در دبی که وسایل نقلیه الکتریکی نوآورانه (EVs) را در بازارهای جدید ارائه می‌کنند، حمایت کرده است. ویژگی‌های این دو کسب و کار به قرار زیر است:

-تلاش‌های اتاق به تکمیل یک مشارکت استراتژیک بین ONE MOTO و Global Synergy Trading DWC LLC کمک کرد که بر اساس روند رو به رشد جهانی تقاضا برای راه‌حل‌های تحرک پایدار، به‌ویژه در بخش خودروهای الکتریکی دو چرخ، سرمایه‌گذاری می‌کند.

-این اتاق تسهیلات لازم برای مشارکت بین ONE MOTO، یک تجارت مستقر در دبی و متخصص در زمینه خودروهای الکتریکی، و Global Synergy Trading، شرکتی از امارت که در تجارت بین‌المللی، انبارداری، لجستیک و پشتیبانی پس از فروش فعالیت می‌کند، را فراهم کرد. این مشارکت منجر به راه‌اندازی ONE-MOTO Technologies Private Limited شد، که بعنوان یک شرکت جدید عملیات مشترک خارج از کشور را در بخش خودروهای الکتریکی دو چرخ برای بازار هند مدیریت خواهد کرد.

-محمدعلی راشد لوثه، رئیس و مدیر عامل اتاق‌های دبی، در این باره اظهار داشت: «اتاق بین‌المللی دبی مشتاق است تا فرصت‌های نوظهور را در بازارهای امیدوارکننده خارج از کشور برای شرکت‌های فعال در امارت بدست آورد. ما متعهد به توسعه مشارکت های تاثیرگذار هستیم که تخصص کسب و کارهای مستقر در دبی را به جهان صادر می‌کند. این تلاش ها به تسریع توسعه اقتصادی و تثبیت بیشتر موقعیت دبی به عنوان دروازه جهانی پیشرو برای فرصت ها و رشد کمک می‌کند.

-آدام ریدگوی، بنیانگذار و مدیر عامل ONE MOTO، هم در این باره گفت: «اتاق های دبی در پیشرفت توسعه بین المللی ONE MOTO نقش اساسی داشته و به موفقیت مشارکت ما با Global Synergy Trading کمک کرده است. این گام استراتژیک نقش مهمی در پیشبرد فعالیت های تجاری ما در بازارهای کلیدی جهانی خواهد داشت.

-ناوین ایگبرت، مدیر عامل شرکت Global Synergy Trading، نیز گفت: "مایلیم از اتاق بین المللی دبی به خاطر نقش موثر آنها در حمایت از مشارکت ما با ONE MOTO که به ارائه حمل و نقل بدون آلایندگی سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه کمک می‌کند، تشکر کنیم. تجارت جهانی انرژی با ورود به عرصه مونتاژ و تولید به منظور کمک به ایجاد محیطی پاک، سبز و سالم برای نسل های آینده، به دنبال تنوع بخشیدن به تجارت خود است.

-اتاق بین المللی دبی در حال حاضر نقش کلیدی در رشد ONE MOTO ایفا کرده است و دفاتر نمایندگی آن در آمریکای لاتین این شرکت را به چندین بازار در سراسر منطقه سوق می دهند.

-دفتر بین‌المللی اتاق در آرژانتین با موفقیت ارتباطی بین ONE MOTO و سانتیاگو موتورز در شیلی برقرار کرد تا یک معامله فروش سراسری برای استارت‌آپ جاه‌طلب امارات متحده عربی ایجاد کند که باعث می‌شود شرکت خودروسازی شیلیایی خودروهای الکتریکی ONE MOTO را در سراسر شبکه فروش ملی خود بفروشد.

-کارآفرین سریالی، آدام ریدوی، ONE MOTO را در دبی راه اندازی کرد تا به کربن زدایی در بخش تجاری و شخصی کمک کند. این شرکت در بریتانیا، بحرین، اردن، سریلانکا، شیلی، عراق، نپال و اتیوپی جای پای خود را به دست آورده و اکنون در تلاش است تا فروش خود را بیشتر کند.

https://wam.ae/en

مرکز مالی بین المللی دبی (DIFC) قانون دارایی‌های دیجیتال را تصویب کرد

مرکز مالی بین‌المللی دبی (DIFC)، یکی از بزرگ‌ترین مراکز مالی در منطقه خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا (MEASA)، آنچه را که آنها «اولین قانون دارایی‌های دیجیتال در جهان» می‌نامند، وضع کرده است. قانون دارایی‌های دیجیتال DIFC علاوه بر تعاریف خود، مجموعه‌ای از قوانین دیگر، از جمله قراردادها، تعهدات، امنیت، خسارت و جبران خسارت، اعتماد و بنیادی را اصلاح می‌کند تا به برخی از تصمیمات رسیدگی کند. به عنوان مثال، برخی از قوانین اکنون برخی از دارایی‌های دیجیتال را به عنوان پول در نظر می‌گیرند و برخی تعریف این طبقه از دارایی را به تعریفی که در این قانون جدید تصویب شده است، تغییر می دهند.

Jacques Visser، مدیر ارشد حقوقی در DIFC Authority، پتانسیل این قانون و ویژگی پیشگام آن در جهان را توضیح داد ه و خاطرنشان کرد که DIFC این سند را «پیشگامانه» می‌داند، زیرا «اولین مصوبه قانونی است که به طور جامع ویژگی‌های حقوقی دارایی‌های دیجیتال را به عنوان یک موضوع حقوق مالکیت تعیین می‌کند». علاوه بر این، این سند "نحوه کنترل، انتقال و برخورد با دارایی‌های دیجیتال توسط اشخاص ذینفع" را ارائه می دهد.

توضیح اینکه دبی قانون دارایی‌های دیجیتال خود را در سال 2022 تصویب و سازمان تنظیم مقررات دارایی‌های مجازی (VARA) را به عنوان آژانس مسئول این بخش منصوب کرد. با این حال، این قانون در مورد DIFC اعمال نمی‌شود، زیرا منطقه آزاد دارای نهاد حاکمیتی خود و تنظیم کننده خدمات مالی آن، سازمان خدمات مالی دبی (DFSA) می‌باشد.

در ماه آگوست، DIFC اعلام کرد بابت 90 درصد از هزینه مجوزهای شرکت‌های Web3 و هوش مصنوعی (AI) که منتظر افتتاح در منطقه ویژه اقتصادی هستند، یارانه می‌دهد.

https://bitcoinworld.co.in/dubai

فرصت طلایی سرمایه گذاری با استفاده از ظرفیت های رشد عظیم امارات متحده عربی

مدیر دارایی Wonder Capital Group که مستقر در هنگ کنگ است، راه اندازی صندوق Oasis UAE و همکاری استراتژیک با Asia Bankers Club Dubai به عنوان استراتژیست و کارگزار املاک و مستغلات خود در امارات، را اعلام کرد. هدف صندوق جدید این است که به سرمایه گذاران حرفه ای جهانی، به ویژه سرمایه گذاران چین، تایلند، هند و سایر بازارهای آسیای جنوب شرقی، دسترسی به فرصت های سرمایه گذاری پرسود در املاک و مستغلات در بازار با رشد سریع امارات متحده عربی را فراهم کند. با همکاری کلوب بانکداران دبی،  کارگزاری با مجوز آژانس تنظیم مقررات املاک (RERA) در دبی و زیر مجموعه‌های جهانی آن، Wonder Capital Group در نظر دارد راه حلی منحصر به فرد و جامع را برای سرمایه گذاران حرفه ای جهانی ارائه دهد تا به بازار رو به رشد و گرفتن فرصت ها دسترسی داشته باشند.

جیجی چان، بنیانگذار و مدیرعامل Wonder Capital  در این باره گفت: شاهد تقاضا و اشتهای فوق العاده ای در بین سرمایه گذاران حرفه ای جهانی، به ویژه از چین، تایلند، هند و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی، برای استفاده از فرصت های سودآور در بازار املاک و مستغلات امارات بوده ایم. ما به عنوان یک مرکز سرمایه گذاری بین المللی مستقر در هنگ کنگ، یک پلت فرم برتر برای سرمایه گذاران حرفه ای که به دنبال فرصت هایی در سراسر جهان هستند، ارائه می دهیم.

باشگاه بانکداران آسیا دبی دارایی‌های اصلی را از توسعه دهندگان مشهور امارات متحده عربی و سایر مالکان تامین می‌کند و آنها را به سرمایه گذاران حرفه ای در سراسر جهان، به ویژه سرمایه گذاران حرفه ای با ارزش خالص بالا تشویق می‌کند.

https://www.thestandard.com.hk

راه اندازی اداره محیط زیست و تغییرات اقلیمی دبی

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور، نخست وزیر و حاکم دبی، دستور ایجاد سازمان محیط زیست و تغییرات آب و هوایی دبی، بمنظور ترویج بیشتر شیوه‌های پایدار در بخش های مختلف با هدف حفظ تنوع زیستی و گسترش ذخایر طبیعی و فضاهای سبز در امارت، صادر کرد. هدف این ابتکار فراهم سازی یک پایه محکم برای شکوفایی اقتصاد سبز و تقویت نقش دبی در جنبش جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. آقای احمد محمد بن ثانی به عنوان مدیرکل نهاد تازه راه اندازی شده منصوب شد.

شیخ حمدان ولیعهد دبی و رئیس شورای اجرایی دبی، در این باره بر تعهد دبی برای تبدیل شدن به یکی از مصمم ترین شهرهای جهان برای حفظ محیط زیست و نمونه‌سازی برای توسعه پایدار شهری تاکید کرد. او گفت که این نهاد تازه تاسیس با هدف امارات برای دستیابی به بی طرفی آب و هوا تا سال 2050 هماهنگ است. دبی با ادغام عمیق اصول پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در استراتژی‌های رشد خود، به دنبال این است که در خط مقدم جهانی توسعه پایدار شهری قرار گیرد.  وی بر تعهد شهر برای هماهنگ کردن رشد سریع اقتصادی با پایداری محیطی و انعطاف پذیری در برابر چالش های آینده تاکید کرد و افزود، با این رویکرد متعادل، دبی آرزوی تعیین الگوی پایداری برای شهرهای سراسر جهان دارد و نشان می‌دهد که چگونه شیوه‌های پایدار می‌تواند باعث رفاه، افزایش کیفیت زندگی و کمک به تلاش‌های جهانی علیه تغییرات آب و هوایی شود.

شیخ حمدان گفت که این نهاد تازه راه اندازی شده وظیفه دارد با تضمین بالاترین استانداردهای توسعه پایدار و حفظ تنوع زیستی، ظرفیت های آینده دبی را افزایش دهد. قرار است دبی تا سال 2033 به یکی از 10 شهر برتر جهان در رتبه بندی شاخص های زیست محیطی و پایداری منابع پیشرو تبدیل شود.

نهاد جدید برنامه‌های استراتژیک را برای تقویت پایداری منابع طبیعی در دبی، بهینه سازی استفاده از منابع محلی، حفظ تنوع زیستی امارات، تسریع توسعه اقتصاد سبز و کاهش ردپای کربن اجرا خواهد کرد.

سازمان محیط زیست و تغییرات اقلیمی دبی به دنبال پیشبرد اهداف زیست محیطی امارات با گسترش پوشش سبز به میزان 100 درصد و افزایش 60 درصدی مساحت مناطق حفاظت شده و ذخایر طبیعی و اتخاذ سیاست های مدیریت پسماند پایدار تا سال 2040 است.

پرداختن به تغییرات آب و هوایی و تضمین امنیت غذایی از بالاترین اولویت های این سازمان بوده و حوزه‌های تمرکز آن به ابتکارات و خط مشی‌هایی برای دستیابی به اهداف استراتژیک زیست‌محیطی دبی، از جمله تغییر 100 درصدی به سمت انرژی پاک تا سال 2050 و افزایش 90 درصدی کیفیت هوا بر اساس دستورالعمل‌های WHO تا سال 2033 گسترش می‌یابد.

در راستای اهداف دستور کار اقتصادی دبی D33، تأسیس سازمان محیط زیست و تغییرات آب و هوایی دبی به دنبال افزایش سهم اقتصاد دایره ای و سبز در تولید ناخالص داخلی امارات است. همچنین، این مرجع ابتکارات مالی سبز را بیشتر ترویج خواهد کرد و بخش مالی و بانک‌ها را تشویق می‌کند تا پروژه‌های سبز را با همکاری سازمان‌های مالی و اقتصادی کلیدی اولویت‌بندی و حمایت کنند.

https://wam.ae/en

تصویب پروژه‌های 10 میلیارد دلاری مشارکت عمومی و خصوصی دبی

در گزارشی آمده است که وزارت دارایی (DoF) دولت دبی مجموعه ای از پروژه‌های مشارکت عمومی و خصوصی (PPP) را به ارزش 40 میلیارد درهم (10 میلیارد دلار) با هدف غنی سازی بیشتر همکاری‌ها و ایجاد همکاری‌های جدید تصویب کرده است. شیخ حمدان ولیعهد دبی و رئیس شورای اجرایی دبی این پروژه‌ها را در اولین جلسه شورای اجرایی از زمان تشکیل مجدد آن، به عنوان بخشی از استراتژی PPP تصویب کرد.

برای تضمین انطباق با قانون مشارکت عمومی و خصوصی شامل سیاست ها و دستورالعمل ها در طول چرخه حیات مشارکت، برنامه مدیریت عملکرد PPP در دولت دبی حول پنج هدف استراتژیک می چرخد: تشویق نهادهای دولتی برای اتخاذ مدل PPP؛ تشویق به مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های بخش دولتی؛ تحریک نوآوری در تأمین مالی پروژه، توسعه و بهره برداری از طریق مشارکت بخش خصوصی و فشار به سمت اتخاذ شیوه‌های محیطی، اجتماعی و حاکمیتی در اکوسیستم PPP.

https://www.tradearabia.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما