معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ دوم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مجارستان، به عنوان مرکز مالی منطقه‌ای

وزیر دارایی مجارستان آقای وارگا پس از ملاقات با همتای خود و نشست اقتصادی مشترک گفت: همکاری اقتصادی و تجاری روبه رشد یکی از زمینه‌های همکاری مشترک چین و مجارستان می‌باشد. وی ضمن اشاره به نقش مجارستان در ارتباط بانک‌های چینی با بازار اقتصادی اروپا دلیل اصلی این حضور را اعتماد بانک‌های چینی به اقتصاد مجارستان دانسته و افزود: مجارستان نیز وارد بازار اقتصادی چین شده و سهام دولتی برای حضور در بازارهای چین و هنگ کنگ تخصیص داده شده که این مسائل نقش ستون‌های اقتصادی کشور را بازی می‌کنند. وی مجارستان را هاب اقتصادی منطقه ای برای چین دانست.

https://dailynewshungary.com/china-sees-hungary-as-regional-financial-hub

ریاست اتحادیه اروپا توسط مجارستان

یانوش بوکا، مشاور امور اتحادیه اروپای دولت مجارستان گفت: در حالی که انتخابات پارلمانی اروپا نزدیک می‌شود، یکی از ماموریت‌های کلیدی مجارستان در ریاست دوره‌ای، تضمین پیشبرد و صحت رویکرد اروپا در مقابل چالش‌های موجود است. وی به تمرکز مجارستان بر توسعه اقتصادی و رقابت اقتصادی اروپا، چالش‌های رکود جمعیت و مهاجرت اشاره کرده و افزود: اولویت‌ها شامل طرح‌های توسعه و ارتقای امنیت و سیاست‌های امنیتی اروپا بر اساس توسعه صنعت دفاعی اروپا و لحاظ کردن این مسئله در برنامه بودجه آتی اتحادیه نیز خواهد بود. 

https://dailynewshungary.com/eu-presidency-hungarian-government-goal

قرارداد گازی جدید مجارستان

مجارستان با نزدیک شدن به پایان قراردادی که سالانه حدود 4.5 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را از طریق خطوط لوله اوکراین به این کشور می‌رساند، به دنبال منابع جدید گاز است. بنا به گفته پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان، این کشور گامی مهم به سوی انجام این کار برداشت و اولین تحویل گاز را از طریق یک توافق جدید با ترکیه دریافت کرد. بر اساس شرایط قراردادی که بین شرکت دولتی ترکیه BOTAŞ و MVM CEEnergy مجارستان در ماه اوت سال گذشته امضا شد، این کشور عضو اتحادیه اروپا تنها در هفته‌های آینده 275 میلیون متر مکعب گاز طبیعی دریافت خواهد کرد که بیشتر از آن چیزی است که همه خانوارهای مجارستانی برای گرمایش و پخت و پز، به طور متوسط ماهانه مصرف می‌کنند.

https://www.politico.eu/article/hungary-new-gas-deal-fuel-russia-fear

رأی گیری آنلاین شهردار بوداپست

شهردار بوداپست برای کسب نظر عموم شهروندان بوداپست در خصوص طرح دولت مبنی بر احداث منطقه ای با آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های جدید (در یکی از مناطق خالی از سکنه بوداپست) با سرمایه گذاری خارجی کمپین نظرسنجی به راه انداخته است. در این نظرسنجی نظر مردم در خصوص اینکه آیا شهرداری در مسئله رسیدگی به این منطقه (با احداث پارک و یا ایجاد منطقه تجاری مسکونی با سرمایه گذاری دیگر) چه رویکردی باید داشته باشد پرسیده شده است. پیشتر مشخص شده بود دولت در پی فروش این منطقه بلا استفاده به امارات برای سرمایه گذاری و ایجاد منطقه مسکونی تجاری بوده است.

https://dailynewshungary.com/can-the-mini-dubai-not-be-built-the-mayor-of-budapest-launches-an-online-vote

تکمیل قبل از موعد راه آهن بوداپست-بلگراد

علیرغم انتشار اخباری در خصوص تاخیر در احداث خط راه آهن بوداپست بلگراد، اخبار اخیر حاکی از آنست که این پروژه سریعتر از زمان مشخص شده پایان خواهد یافت و تحول بزرگی در زمینه جابجایی و حمل و نقل میان صربستان و مجارستان خواهد بود. ووچیچ، رئیس جمهور صربستان نیز در مصاحبه با رسانه‌ها ضمن اشاره به تسریع احداث این پروژه افزوده بود: دوستی قوی که میان صربستان و چین وجود دارد باعث می‌شود توافق تجارت آزاد دوجانبه  اکتبر سال گذشته برای همه طرف ها سودآور شود. پیش تر دولت‌های دو کشور از اهمیت احداث این خط راه آهن و نقش آن در مسئله ترانزیت نیز صحبت نموده بودند و این پروژه با کمک چین پیشرفت داشته است.

https://hungarytoday.hu/budapest-belgrade-railway-will-be-completed-earlier-than-expected

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما