معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بانک سیرالئون نرخ بهره را افزایش می دهد

در واکنش به فشارهای تورمی مداوم و عدم ثبات اقتصاد جهانی، کمیته سیاست پولی بانک سیرالئون نرخ سیاست پولی (MPR) این کشور را با 1 درصد افزایش به 23.25 درصد رساند.

طبق بیانیه سیاست پولی که توسط بانک مرکزی منتشر شده است، تصمیم برای افزایش نرخ بهره در واکنش به چالش های مختلفی صورت می‌گیرد که اقتصاد جهانی و ملی سیرالئون با آن مواجه است.

03 April, 2024

 

سیرالئون به دنبال امضای توافقنامه ای با مصر برای ایجاد یک شهر شیلات یکپارچه

در دیداری که روز پنجشنبه 21 مارس 2024، بین پرنسس داگبا، وزیر شیلات و منابع دریایی سیرالئون و سرهنگ بریما موآنا ماساکوئی، معاون وزیر دفاع، با سرلشکر ولید حسین ابوالمجد، مدیر کل پروژه خدمات ملی مصر در این کشور انجام شد، طرفین در مورد ایجاد یک شهر شیلات یکپارچه در سیرالئون به بحث و تبادل نظر پرداختند.

پروژه مذکور شامل یک کارخانه پودر ماهی، تأسیسات استخراج روغن ماهی و سایر خدمات مرتبط با این صنعت خواهد بود. هدف از امضای این توافقنامه تقویت تولید ماهی در کشور سیرالئون و کمک به برنامه «تامین غذای سیرالئون» (Feed Salone) تلقی می‌شود. پروژه شهر شیلات سیرالئون با مشارکت بخش های دولتی و خصوصی بین دولت های سیرالئون و مصر انجام خواهد شد.

شایان ذکر است که در این دیدار، معاون وزیر دفاع سیرالئون از نقش مصر در منطقه به ویژه در مورد بحران نوار غزه قدردانی کرد.

29 March, 2024

 

درخواست سیرالئون از شورای امنیت برای تقویت ابزارهای پیشگیری از درگیری‌ها

در جلسه ای با موضوع کودکان و درگیری‌های مسلحانه که توسط شورای امنیت سازمان ملل در روز سوم آوریل 2024 برگزار شد، پیامدهای محرومیت کودکان گرفتار در موقعیت‌های جنگی از کمک های بشردوستانه مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که با ابتکار مالت برگزار شد، دکتر مایکل عمران کانو، نماینده دائم سیرالئون در سازمان ملل متحد، تاکید کرد که کشورهای عضو و نیز شورای امنیت باید به تقویت ابزارها و راهبردهای پیشگیری از مناقشه و نیز محافظت از کودکان گرفتار در شرایط جنگی بپردازند.

وی همچنین نسبت به تعداد بالای کودکانی که در شرایط درگیری در معرض نقض شدید حقوق قرار می‌گیرند، عمیقا ابراز نگرانی عمیق کرد.

عمران کانو با اشاره به تجربه سیرالئون در مورد درگیری و تأثیر آن بر کودکان، بر اهمیت مقابله با مصونیت از مجازات تأکید کرد.

04 April, 2024

 

رتبه چهارم سیرالئون در بین کشورهای دارای بیشترین مرگ و میر ناشی از مالاریا

طبق تحقیقات موسسه لابیا ایماد (Laiba Immad)، در بین پنج کشور دارای بالاترین نرخ مرگ و میر مالاریا، سیرالئون رتبه چهارم را دارد.

طبق این گزارش، مجموع مرگ و میر در هر صد هزار مورد ابتلا به مالاریا، 81.1 نفر است. در مورد سیرالئون سالانه بیش از 2.5 میلیون مورد ابتلا و بیش از 7000 مرگ و میر گزارش می‌شود و در این کشور، مالاریا عامل 40 درصد موارد بستری و 37 درصد مرگ و میر کودکان زیر پنج سال است.

در رتبه بندی یادشده، جمهوری آفریقای مرکزی در جایگاه اول، نیجریه جایگاه دوم، بورکینافاسو جایگاه سوم، و کشور نیجر در جایگاه پنجم قرار گرفته اند.

02 April, 2024

 

اعلام وضعیت اضطراری توسط رئیس جمهور سیرالئون در مورد مواد مخدر

مادا بیو، رئیس جمهور سیرالئون، در مورد سوءمصرف مواد مخدر به ویژه ماده مخدر موسوم به کوش (Kush)، وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد. وی که روز پنج‌شنبه، 4 آوریل 2024، در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم سخن می‌گفت، در مورد تهدیدات جدی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، به ویژه کوش، برای جوانان کشور و کل جامعه سیرالئون هشدار داد.

مادا بیو ضمن درخواست برای اقدام فوری برای مقابله با این بحران رو به افزایش، از ایجاد یک کارگروه ملی به عنوان بخشی از این اعلام وضعیت اضطراری خبر داد که متشکل از سازمان‌های مختلف دولتی، نیروهای امنیتی، سازمان‌های اجتماعی، سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های مذهبی است.

وی ضمن تعهد بر اجرای قانون برای از بین بردن شبکه‌های قاچاق مواد مخدر، اطمینان خاطر داد که دولت پرونده‌های مربوط به مواد مخدر در قوه قضائیه را در اولویت قرار خواهد داد تا از برخورد سریع و قاطع با متخلفان اطمینان حاصل شود. کشور سیرالئون علاوه بر مشکلات اقتصادی و فقر، با مشکل جدیدی به نام ماده مخدر کوش دست و پنجه نرم می‌کند.

05 April, 2024

 

ماه رمضان در سیرالئون در سایه اوضاع اقتصادی

شرایط دشوار اقتصادی در سیرالئون انجام مناسک ماه مبارک رمضان توسط مردم این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

همه ساله آغاز ماه رمضان با هیجان خاصی بین مردم این کشور همراه بود اما امسال چنین شور و حالی وجود ندارد. چرا که اکثر مردم سیرالئون برای تامین مایحتاج اولیه زندگی خود با مشکل مواجه هستند. صاحبان مشاغل به کمبود مشتری در سال جاری اشاره می‌کنند و به دشواری شرایط که بین فروشندگان و خریداران مشترک است، اذعان دارند.

طبق گزارشها، پیش از این با آغاز ماه رمضان تجار سیرالئونی وضعیت مناسبی داشتند چرا که فروش آنها افزایش می یافت. اما سال جاری چنین اتفاقی نیفتاده و استقبال مشتریان از بازارها بسیار کم بوده است.

برخی از افرادی که در مصاحبه شرکت کرده اند، بیان کردند که امسال سخت ترین ماه رمضان را سپری می‌کنند و شوق و هیجان سالهای پیش برای روزه و فرائض ماه رمضان را ندارند.

شایان ذکر است که در میان کالاهای موجود در سیرالئون، افزایش قیمت برنج بسیار محسوس بوده است و از آنجا که این محصول غذای غالب مردم این کشور را تشکیل می دهد، افزایش قیمت آن موجب نارضایتی زیادی شده است.

01 April, 2024

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما