معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۸- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سلطه خودروهای برقی چینی در نمایشگاه بین المللی اتومبیل تایلند

سازندگان خودروهای الکتریکی (EV) چین در چهل و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو بانکوک با طراحی‌های باکیفیت، نوآورانه و قیمت‌های رقابتی خود متمایز هستند و توجه بسیاری از شرکت‌کنندگان را به خود جلب کرده‌اند. این رویداد که 12 روز از 27 مارس تا 7 آوریل را در بر می‌گیرد، 49 برند بزرگ خودرو را به نمایش می‌گذارد و حداقل 20 مدل جدید را به بازار معرفی می‌کند. تازه واردان به بازار تایلند شامل خودروسازی‌های ، Geely's Zeekr و Xpeng، از جدیدترین مدل های EV خود رونمایی کردند که نشان دهنده استقبال و تقاضای فزاینده برای خودروهای الکتریکی در میان مصرف کنندگان تایلندی است. این توسعه در راستای جاه‌طلبی تایلند برای تبدیل شدن به یک مرکز اصلی تولید خودروهای برقی در جنوب شرقی آسیا است و هدف‌گذاری آن تا سال 2030  تولید حدود 30 درصد از تولید خودروهای برقی است. این رویداد، فضایی را برای شرکت‌های خودروسازی فراهم می‌کند تا جدیدترین وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) خود را به نمایش بگذارند و محبوبیت فزاینده برندهای خودروهای برقی چینی در تایلند را به نمایش بگذارند، جایی که تایلند بیش از 80 درصد از ثبت نام خودروهای الکتریکی با باتری جدید را در سال گذشته انجام داده است. سازمان دهندگان این نمایشگاه عنوان نمودند که حضور فزاینده سازندگان خودروهای برقی چینی در تایلند نیز به عنوان گامی‌بزرگ در جهت تقویت بازار کار محلی، تقویت زنجیره تامین و تقویت موقعیت تایلند به عنوان یک بازیگر کلیدی در بخش ASEAN EV تلقی می‌شود.

نظرات وزیر امور خارجه تایلند در مورد "استراتژی خالص صفر تایلند 2065"

آقای پرانپری باهیدا نوکار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه، در 29 مارس 2024 در سخنانی "راهبرد خالص صفر تایلند 2065" را در رویداد "Thailand Net Zero 2024 Now or Never"  را تبیین نمود. معاون نخست وزیر در سخنان خود بر اهمیت همکاری بین المللی برای مقابله با بحران جهانی آب و هوا و نیاز تایلند به پیشبرد انتقال انرژی ملی، توسعه بازار اعتبار کربن، اجرای سیاست های اقتصادی سبز و تجارت و توسعه پایدار با هدایت اهداف توسعه پایدار (SDGs) و تقویت روابط دیپلماتیک انسان محور تاکید کرد. وی همچنین بر نیاز به تقویت همکاری بین همه بخش‌ها به منظور پیشبرد هدف تایلند برای انتشار خالص صفر تا سال 2065 تاکید کرد.

بازدید گردشگران خارجی از تایلند در 3 ماه اول بیش از حد انتظار

سازمان گردشگری تایلند (TAT) کل درآمد گردشگری تایلند در سال 2024 را بیش از 3.5 تریلیون بات پیش بینی کرده و هدف آن جذب بیش از 36 میلیون گردشگر بین المللی در این سال با تمرکز بر بازاریابی آنلاین برای دستیابی به مخاطبان بین المللی است. مدیر کل سازمان گردشگری تایلند عنوان نمود که تایلند در سه ماهه اول سال جاری از 9.37 میلیون گردشگر بین المللی استقبال کرده که فراتر از انتظار است. این افزایش توسط گردشگرانی از چین، مالزی، روسیه و کشورهای اروپایی صورت گرفته است. در نتیجه، TAT پیش بینی می‌کند که تعداد گردشگران بین المللی در کل سال از 36 میلیون نفر نیز فراتر رود. درآمد کل بیش از 3.5 تریلیون بات در سال 2024 پیش بینی می‌شود که 1.92 تریلیون بات از گردشگران بین المللی و 1.08 تریلیون بات از گردشگری داخلی است. درآمدزایی مهمتر از تعداد گردشگران در نظر گرفته می‌شود. دولت هدف خود را قرار دادن تایلند به عنوان یک مرکز گردشگری به منظور ارتقای پایدار رشد اقتصادی در همه ابعاد قرار داده است. تمرکز بر ترویج گردشگری با کیفیت در شهرهای اصلی و فرعی از طریق "قدرت نرم" مانند غذا، فرهنگ، جشنواره‌ها، کنسرت ها، نمایشگاه‌های هنری، فیلم، ورزش و هنرهای رزمی است. در سال 2024، TAT بر احیای تقاضا و عرضه گردشگری با اصل اصلی ساخت اکوسیستم جدید ارزشمند، متعادل و پایدار تمرکز خواهد کرد. همچنین باعث تقویت ایمنی و افزایش ثبات بخش گردشگری برای حرکت به سمت گردشگری واقعاً با کیفیت و پایدار خواهد شد. این شامل جذب گردشگران پرهزینه، توسعه زنجیره تامین همراه با شرکای صنعتی برای آماده شدن برای گردشگران با کیفیت، و توزیع عادلانه و گسترده درآمد در سطح مردم است. TAT پروژه ای به نام "365 روز شگفتی در شهرهای ثانویه" را برای ترویج گردشگری در شهرهای ثانویه تا سال 2024 راه اندازی کرده است. این سازمان با بخش های دولتی و خصوصی برای سازماندهی کمپین‌ها و فعالیت هایی برای ترویج گردشگری در شهرهای ثانویه همکاری خواهد کرد. این پروژه محصولات و گردشگری تایلند را بر اساس مفهوم قدرت نرم به نمایش می‌گذارد و هویت منحصر به فرد هر شهر ثانویه را در سراسر کشور منعکس می‌کند تا گردشگران را برای بازدید در طول سال جذب کند.

تخمین زده می‌شود که درآمد حاصل از گردشگری ثانویه در شهرها در سال 2024 نسبت به سال 2023 بین 10 تا 15 درصد افزایش یابد که این امر منجر به توزیع درآمد در جوامع گردشگری، رونق چرخه اقتصادی در هر استان و کمک به رشد کلی اقتصادی کشور و در نتیجه منجر به گردشگری پایدار در آینده می‌شود. علاوه بر این، یک گرایش گردشگری جدید به نام «عشایر دیجیتالی» وجود دارد که به گروهی از افرادی اطلاق می‌شود که به طور همزمان، هر کجا و در هر زمان، با استفاده از فناوری دیجیتال سفر و کار می‌کنند. این روند در سراسر جهان محبوبیت پیدا می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما