معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۸

استان فوجیان چین، ظرفیت ها و قابلیت ها

استان فوجیان یکی از استان‌های واقع در بخش ساحلی جنوب‌شرقی کشور چین با جمعیتی بیش از 41 میلیون نفر می‌باشد که مساحت آن 400- 121 کیلومتر مربع است.

 در سال 2022 ، تولید ناخالص داخلی فوجیان 5.31 تریلیون یوآن (معادل 790 میلیارد دلار اسمی) بود که در رده هشتم تولید ناخالص داخلی در سراسر کشور قرار گرفت و نیز در زمره 20 اقتصاد بزرگ فروملی جهان ظاهر شد. تولید ناخالص داخلی فوجیان همانند سایر استان‌های همجوار ساحلی خود یعنی ژجیانگ و گوانگدونگ، بالاتر از میانگین ملی است و رقمی‌بالغ بر 126829 یوآن (معادل 18856 دلار اسمی) می‌باشد، که بدین ترتیب پس از جیانگسو دومین سرانه تولید ناخالص داخلی نسبت به همه استان‌های چین را داراست.

فوجیان یکی از استان‌های مرفه در چین با اقتصادی پویا و پر تحرک است که صنایعی همچون اطلاعات الکترونیکی، تولید ماشین آلات، پتروشیمی، سنگ، چای، پوشاک و تولید کنندگان لوازم ورزشی در آنجا فعالیت دارند. این استان همچنین شعب شرکت های بزرگ جهانی نظیر بوئینگ، Dell ، جنرال الکتریک، Kodak، Nokia ، Siemens ، Swire ، TDK و Panasonic را در خود جای داده است.

اقتصاد خصوصی به یک موتور رشد مهم برای توسعه اقتصادی و یک نیروی مهم در بهبود معیشت مردم استان فوجیان در دهه گذشته تبدیل شده و به ایجاد بیش از 80 درصد مشاغل و کمک به بیش از 70 درصد درآمد مالیاتی در استان کمک می‌کند. درواقع، بسیاری از شرکت‌های فوجیان که در نساجی، کفش، مواد غذایی، متالوژی، مصالح ساختمانی و سایر مجموعه‌های صنعتی از بخش خصوصی هستند. ارزش افزوده اقتصاد خصوصی استان به 3.38 تریلیون یوان (490 میلیارد دلار) در سال 2021 رسیده و 69 درصد از کل اقتصاد استان را تشکیل می دهد. همچنین بیش از 95 درصد از شرکت های فناوری پیشرفته در فوجیان شرکت های خصوصی هستند و 70 درصد از دستاوردهای علمی و فناوری توسط شرکت های خصوصی ایجاد شده است. علاوه بر اقتصاد خصوصی، تجارت فوجیان با منطقه تایوان در دهه گذشته از 700 میلیارد یوان فراتر رفت و بیش از 10000 شرکت توسط سرمایه گذاران تایوان تأسیس و سرمایه گذاری تایوان در این استان طی 10 سال گذشته بیش از 10 میلیارد دلار بوده است.

 فوجیان یکی از اولین استان‌های چین بود که توسط دولت مرکزی مجوز جذب سرمایه گذاری‌های خارجی را دریافت کرد. شهر شیامن در این استان یکی از اولین مناطق اقتصادی ویژه تاسیس شده در چین محسوب می‌گردد.استان فوجیان هر ساله بسیاری از نمایشگاه‌های سرمایه گذاری و تجارت در مقیاس بزرگ را برگزار می‌کند. مهمترین آنها نمایشگاه بین المللی سرمایه گذاری و تجارت چین (CIFIT ) است. این نمایشگاه بزرگترین و تنها نمایشگاه سرمایه گذاری است که مورد تایید انجمن جهانی صنعت نمایشگاه (UFI) بوده و موجب ارتقا سرمایه‌گذاری در کل کشور چین می‌باشد.

شهر نان ـ آن  استان فوجیان ( Nan-an ) بزرگترین و کاملترین پایگاه تولید و صادرات سنگ در چین و حتی در جنوب شرقی آسیا محسوب می‌شود. نمایشگاه بین المللی سنگ شویتو چین (Nan-an) بزرگترین نمایشگاه بین المللی سنگ در میان نمایشگاه‌های سنگ داخلی با بیشترین تعداد غرفه و مقیاس است. این نمایشگاه یک بار در سال طی ماه نوامبر در مرکز نمایشگاه بین المللی سنگ شویتو برگزار می‌گردد. قرار گرفتن این نمایشگاه در کنار کارخانه‌های تولید و فرآوری واجد این مزیت است که بازدیدکنندگان و تولیدکنندگان سایر کشورها ازجمله تجار ایرانی می‌توانند مستقیماً با شرکت های چینی مذاکره کرده و یا از کارخانه‌ها و محصولات تولیدی بازدید کنند.

نمایشگاه سنگ شیامن نیز دیگر رویداد مهم بین المللی سنگ و فرآوری سنگ در چین است که همه ساله تعداد زیادی از غرفه‌داران بین المللی آخرین محصولات، نوآوری‌ها و راه حل های طراحی خود را به نمایش می‌گذارند. هرساله، کشورمان اقدام به تاسیس پاویون بزرگی جهت عرضه محصولات سنگ کشورمان می نماید.

به لحاظ محصولات کشاورزی، مهم‌ترین محصول در فوجیان برنج است و پس از آن مهم‌ترین محصولات سیب‌زمینی، گندم و جو می‌باشند. همچنین فوجیان تولید کننده اصلی چای در چین است. البته باید از نیشکر و کلزا نیز به عنوان محصولات ویژه کشاورزی در استان فوجیان نام برد. این استان در زمینه تولید و صادرات دیگر محصولات از جمله لونگ‌ین (میوه چشم اژدها)، لیچی و محصولات غذایی دریایی نیز فعالیت دارد.

مرکز مشاوره تحقیقات صنایع پیشرفته وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در دسامبر 2023، لیستی از 100 شهر برتر در زمینه صنعت تولیدات پیشرفته را منتشر کرد. شش شهر در استان فوجیان شامل Xiamen، Fuzhou، Quanzhou، Ningde، Putian و Zhangzhou  به ترتیب در رتبه‌های 18، 20، 29، 79، 86 و 93 قرار گرفتند. شهرهای شنژن، سوژو و گوانجو سه موقعیت برتر در لیست را به خود اختصاص داده اند.

براساس اعلام کنفدراسیون شرکت های چین و انجمن مدیران سازمانی چین در سال 2023، 23 شرکت در استان فوجیان در زمره 500 شرکت برتر چین قرار دارند. که در این میان، 12 شرکت دولتی و 11 شرکت خصوصی می‌باشند. به طور خاص، سه شرکت برتر از  شهر شیامن، یعنی Xiamen ITG Co،  Xiamen Construction and Development Group Co معروف به گروه C&D و گروه   Xiamen Xiangyu در رتبه‌های 21، 29 و 42 لیست قرار دارند. همچنین،  شرکت های بانک صنعتی، CATL  (بزرگترین تولید کننده باتری‌های جدید در جهان) و شرکت معدنی گروه معدنی زیجین (Zijin Mining Group)، به ترتیب در رتبه‌های 67، 85 و 100 قرار دارند.

در سال 2023 ، استان فوجیان چین 182میلیارد دلار صادرات داشته و آن را به ششمین استان صادرکننده بزرگ چین در میان سایر 31 استان صادرکننده تبدیل کرده است. همچنین بالغ بر 116 میلیارد دلار کالا وارد کرده و رتبه هفتمین استان بزرگ واردکننده را به خود اختصاص داده است. در سال 2023 کالاهای برتر صادراتی استان فوجیان شامل باتری‌های الکتریکی (18.2میلیارد دلار) ، انواع کفش (7.45 میلیارد دلار) و نوعی مانیتور با کاربرد خاص (2.29 میلیارد دلار) بوده و در مقابل مهمترین کالاهای وارداتی این استان را نفت، روغن‌های موجود در قیر و ... ( 12میلیارد دلار) ، سنگ آهن به صورت کنسانتره (11.4میلیارد دلار) ، سنگ معدن مس و کنسانتره (9.41میلیارد دلار) ، ذغال سنگ قیری (6.5 میلیارد دلار) و آلیاژ نیکل ( 3.31 میلیارد دلار) تشکیل داده اند.

همچنین به استناد گزارش استخراج شده از گمرک چین ، حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با استان فوجیان در سال 2023 بالغ بر 208 میلیون دلار آمریکا ثبت گردیده که 108 میلیون دلار مربوط به صادرات ایران به فوجیان و حدود 100 میلیون دلار نیز واردات ایران از این استان جنوبی چین می‌باشد. هرچند، باتوجه به ارسال بسیاری از کالاهای صادراتی از سوی کشورمان به مقاصد مختلف چین از طریق کشورهای ثالث، آمار ارائه شده از سوی گمرکات چین معمولا قابل اتکاء نمی‌باشد.

مهمترین مقاصد برتر صادراتی این استان در سال 2023  به ترتیب عبارتند از : ایالات متحده آمریکا (28.8 میلیارد دلار) ، فیلیپین (8.51 میلیارد دلار) ، آلمان (7.96 میلیارد دلار) ، تایوان (7.6 میلیارد دلار) و ویتنام (7.37 میلیارد دلار). برترین کشورهایی که استان فوجیان از آنها واردات داشته شامل: اندونزی (14.7 میلیارد دلار)، استرالیا (10.9 میلیارد دلار)، ایالات متحده آمریکا (7.53 میلیارد دلار)، برزیل (7.46 میلیارد دلار) و عربستان سعودی (6.44 میلیارد دلار) بوده است.

استان مذکور و برخی شهر های آن در مراودات بین المللی خود با مراکز استانی و شهر های کشورهایی همچون استرالیا، آمریکا، بلژیک، فرانسه، آلمان، انگلستان، ایتالیا، هلند، اوکراین، لیتوانی، بزریل، مکزیک، مالزی، اندونزی، فیلیپین، ژاپن، گینه پاپوآ، نیوزیلند، ترکیه و .... روابط خواهر خواندگی برقرار کرده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما