معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۱۰:۵۳ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افتتاح نمایشگاهی با عنوان آثار ارائه شده توسط قزاق های ایران در آکتائو

موزه منطقه ای تاریخ و فرهنگ محلی به نام A. Kekilbayev میزبان نمایشگاهی بود که توسط سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آکتائو برگزار شد. در نمایشگاه بین المللی «آثار قزاق در ایران و ارزش های فرهنگ ایرانی » محصولات و اقلام  قزاق های مقیم ایران و همچنین ارزش های فرهنگ ایرانی ارائه شد. در این نمایشگاه نسخه خطی «توس ژورو» که به زبان قدیمی چاگاتای نوشته شده بود به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه با حضور سرکنسول های جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، ترکمنستان در آکتائو و شهردار شهر اولوگ بیک تنالیف برگزار شد.

     اولوگ بیک تنالیف شهردار آکتائو در مراسم افتتاحیه گفت:  خیلی خوشحالم که امروز با شما در نمایشگاه بین المللی آشنا شدم. حلول ماه مبارک رمضان مبارک باد. من فکر می‌کنم نمایشگاه آثار قزاقستان در کشور فارس که توسط سرکنسولگری ایران برگزار می‌شود برای همه خاطره انگیز خواهد بود. امروزه روابط اقتصادی قوی بین دو کشور در راستای همکاری ایجاد شده است. اخیراً هیاتی رسمی از استان مانگیستاو به استان مازندران ایران سفر کرده و از چندین شهر دیدن کرده و قراردادهای پرسود بسیاری را منعقد کرده است. همکاری در آکتائو ادامه دارد. شهردار افزود: من از سرکنسول برای حمایت او تشکر ویژه می‌کنم.

     پس از این، سرکنسول کشور ایران در آکتائو سخنرانی کرد که به اهمیت رویداد امروز اشاره کرد. "خوشحالم که بار دیگر در یک رویداد فرهنگی با مردم مانگستاو ملاقات کردم. این نمایشگاه برای عموم مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. تعطیلات نوروزی پیش رو را تبریک می‌گویم. این تعطیلات برای هر دو کشور اهمیت زیادی دارد. سرزمین ایران از نظر تاریخی بسیار غنی است. ملیت ها و مردمان مختلفی در اینجا زندگی می‌کردند. سرکنسول غلامرضا هاشمی‌ گفت: در میان آنها نمایندگان زیادی از ملیت های عرب، کرد، فارس، ترک و قزاق حضور داشتند. همانطور که الویرا آبلانووا، مدیر موزه اشاره کرد، این نمایشگاه از 12 تا 19 مارس پذیرای ساکنان و میهمانان شهر خواهد بود.

     این نمایشگاه بین المللی به صورت مشترک با کنسولگری ایران برگزار می‌شود. هدف تقویت بیشتر روابط فرهنگی قزاقستان و ایران است. این نمایشگاه عمدتاً از دو بخش تشکیل شده است. نمایشگاه‌هایی با ارزش های فرهنگ ایرانی و آثار قزاق های مقیم ایران. لباس قزاق های مهاجر در اوایل قرن گذشته به ایران، اشیاء مورد استفاده دانشمند مشهور، محقق اورازماگانبت تورماگانبتولی، نامه و تعدادی آثار به جا مانده است. همچنین تیم فوتبال جوانان قزاقستان در ایران در سال 1992 وارد آکتائو شد.

https://mangystaumedia.kz/ru/region/v_aktau_otkrilasy_vistavka_s_eksponatami__predstavlennimi_kazahami_iz_irana

چین، مقصد جدید غلات قزاقستان

     فشار بازار، به‌ویژه از جانب روسیه، همچنان برای کشاورزان غلات قزاقستان افزایش می‌یابد که منجر به کاهش چشمگیر تعداد کشورهای واردکننده غلات از بزرگترین تولیدکننده آسیای مرکزی در 20 سال گذشته شده است. اکنون غلات از قزاقستان تنها زمانی از طریق روسیه حمل می‌شود که ظرفیت صادرات باقیمانده در دسترس باشد، که در چند سال گذشته نادر بوده و عملاً این کشور را از بازار جهانی خارج کرده است. در حالی که این امر اتکای کشور به مشتریان سنتی آسیای مرکزی را نشان می دهد، چین به عنوان بازار آینده برای کشاورزان قزاقستانی اهمیتی ویژه پیدا کرده است..

     صادرات کالاهای کشاورزی به چین در سال 2023 تقریباً دو برابر شد و به ارزش 1.01 میلیارد دلار رسید. به گفته آیدربیک ساپاروف، وزیر کشاورزی جمهوری قزاقستان، بازار چین برای صادرات محصولات کشاورزی بسیار مورد توجه است و قزاقستان آمادگی دارد سالانه بیش از 2 میلیون تن غلات به چین عرضه کند.

     بر اساس داده‌های رسمی دولت، برداشت گندم زمستانه و بهاره در قزاقستان در سال 2023 پس از پاکسازی مجموعاً به 12.1 میلیون تن رسید که نسبت به 16.4 میلیون تن در سال 2022 بیش از 26 درصد کاهش داشت. در سه ماهه اول سال 2024 بازاریابی، صادرات گندم و محصولات آرد معادل گندم بالغ بر 2.1 میلیون تن بوده است. این میزان در مقایسه با دوره مشابه در سال‌های 2022-23 کاهش 20 درصدی داشته و ازبکستان، افغانستان و تاجیکستان سه مقصد برتر هستند.

https://www.graincentral.com/markets/kazakhstans-grain-sales-to-china-growing-slowly/640

640 تنگه میزان فطریه در استان مانگیستائو

     ماه رمضان امسال از 11 مارس آغاز می‌شود. 30 روز ادامه خواهد داشت. از 5 تا 6 آوریل، شب مقدس قدر است و در 10 آوریل تعطیلات عید فطر برگزار می‌شود. امام جماعت مسجد منطقه ای بکت عطا ، انور الژانوف، به عنوان نماینده اداره معنوی مسلمانان قزاقستان استان مانگیستائو، در یک نشست توجیهی در مرکز ارتباطات عمومی، گفت: در ماه مبارک، دفتر نمایندگی بنیاد خیریه زکات چندین برنامه خیریه از جمله طرح 30 روزه 30 حسنه را اجرا می‌کند . وی همچنین گفت: در جلسه هیات رییسه اداره معنوی مسلمانان قزاقستان، بر اساس میانگین قیمت دو کیلوگرم آرد در کشور، فطریه به میزان 640 تنگه تعیین شد.

     بر اساس نظر سنجی که موسسه سیاست عمومی در فوریه تا مارس 2024 انجام داد و 2000 قزاقستانی بالای 18 سال در آن شرکت کردند، مناطق جنوبی همچنان از نظر تعداد افرادی که قصد گرفتن روزه را دارند، در جایگاه نخست قرار دارند. 73 درصد از پاسخ دهندگان در منطقه ترکستان، 55.9 درصد در منطقه کیزیلوردا و 53.5 درصد در شیمکنت به این نظرسنجی پاسخ مثبت دادند. در منطقه مانگیستائو، تنها 17.8 درصد قصد دارند به این واجب شرعی عمل نمایند.

https://www.inaktau.kz/news/3744970/fitr-sadaka-sostavit-640-tenge-v-mangistauskoj-oblasti

288 هزار تنگه، متوسط درآمد ساکنان مانگیستائو

     درآمد نقدی قزاقستانی‌ها در سه ماهه سوم سال 2023 به طور متوسط به 298.2 هزار تنگه رسید که در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2022 21.5 درصد بیشتر می‌باشد. در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2023، درآمد خانوارها 5.1 درصد افزایش یافته است. برای مقایسه، یک سال قبل، رشد درآمد خانوار 16.5 درصد برای سال و 3.1 درصد برای سه ماهه بود. در عین حال، نرخ تورم در سه ماهه سوم سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.9 درصد و نسبت به فصل قبل 1.7 درصد بوده است.

     درآمدهای بالاتر از میانگین ملی در 9 منطقه از 20 منطقه قزاقستان ثبت شده است. بزرگترین شاخص در آستانه مشاهده شد: 430.3 هزار تنگه سرانه به طور متوسط که 27 درصد بیشتر از سال قبل می‌باشد. آلماتی جایگاه دوم را به خود اختصاص داد، جایی که درآمد جمعیت در طول سال 34.1 درصد افزایش یافت و به 392.1 هزار تنگه رسید. منطقه کاراگاندا در جایگاه بعدی است: 379.7 هزار تنگه برای هر نفر، افزایش 14.2٪ در طول سال. پنج منطقه برتر همچنین شامل مناطق شرق قزاقستان (361.4 هزار تنگه) و اولیتائو (353.3 هزار تنگه) هستند. متوسط درآمد ساکنان منگیستاو 288 هزار تنگه است . کمترین درآمد جمعیت با 212.5 هزار تنگه سرانه در منطقه ترکستان مشاهده شده است؛ با این حال 35.8 درصد بیشتر از سه ماهه سوم سال 2022 می‌باشد.

https://www.inaktau.kz/news/3745589/analitiki-srednij-dohod-zitelej-mangistau-sostavil-288-tysac-tenge

توسعه ظرفیت های گردشگری شهر آکتائو

     شهردار آکتائو اولوگ بک تنالیف، در جلسه ای که  نمایندگانی از اداره منطقه ای اکولوژی، مدیریت اورژانس شهر، اداره پلیس، دادستانی، بازرسی کنترل حمل و نقل، دفتر دادستان تخصصی محیط زیست منطقه، اداره منطقه ای کنترل بهداشتی و اپیدمیولوژیک، MAEK LLP، انجمن عمومی‌ باشگاه قایق بادبانی "Breeze"، کارآفرینان فردی و روسای بخش های مسئول حضور داشتند در مورد مسائل مربوط به توسعه پتانسیل توریستی این شهر به ویژه، کار بر روی توسعه گردشگری دریایی، لایروبی منطقه ساحلی نزدیک اسکله‌ها، استقرار قایق و ایمنی در ساحل به بحث و تبادل نظر پرداخت. در این نشست کارآفرینان موضوع ایجاد اسکله برای استقرار قایق ها در ساحل دریا و تعمیق سطح دریا را مطرح کردند. الکسی اوسکین، نماینده انجمن عمومی‌ باشگاه قایق بادبانی "بریز" گفت که کم عمق شدن دریا یک مشکل بزرگ است. وی بر لزوم لایروبی برای مقابله با این مشکل تاکید کرد.

     شهردار شهر خاطرنشان کرد: این مشکل باید توسط دستگاه‌های مجاز به همراه انجمن‌ها و کارآفرینان ارائه دهنده این خدمات حل شود. به عنوان یک دستگاه اجرایی محلی باید ضمن تامین امنیت ساکنان و میهمانان شهرمان در ساحل، ظرفیت های گردشگری شهر آکتائو را توسعه دهیم. در این راستا لازم می دانیم امکان لایروبی منطقه ساحلی را برای گسترش پایگاه گردشگری و تضمین ارائه خدمات با کیفیت و ایمن در سواحل دریا مورد بررسی قرار دهیم. این موضوع توجه دستگاه‌های مجاز و تعامل با انجمن‌های مردمی و کارآفرینان را می طلبد. ما خواستار تلاش مشترک برای حل این موضوع با در نظر گرفتن مولفه قانونی آن هستیم. همچنین مهم است که کارآفرینان منطقه ساحلی را تمیز نگه دارند، جایی که قایق ها و سایر کشتی‌ها در آن قرار دارند.

https://www.instagram.com/p/C4ckdEroIof/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA

روشی جدید در برگزاری جشن نوروز در قزاقستان

     وزارت فرهنگ و ارشاد از رویکردهای جدید در جشن نوریز میرام خبر داد. از سال جاری، تعطیلات بهار و تجدید در قزاقستان در قالب جدیدی جشن گرفته می‌شود. ثابت بارلی بایف، معاون کمیته فرهنگی وزارت فرهنگ و اطلاعات در یک نشست توجیهی گفت، دهه نوریزنام سالانه از 14 تا 23 مارس برگزار می‌شود. بارلیبایف گفت: از نظر تاریخی، جشن سال نو 8 تا 9 روز به طول می انجامید و "نوریزنام" نامیده می‌شد. در آثار فیلسوفان بزرگ محمود کاشغری، مشهور ژوسوپ کوپیولی، آبای کونان بایولی، مختار اوئزوف به این موضوع اشاره شده است.

14 مارس، جشن آمال: این سنت در مناطق غربی کشور حفظ شده است. پیشنهاد می‌شود این تعطیلات را در همه مناطق جشن بگیرند.

15 مارس روز رحمت است. این روز در سراسر کشور به امور خیریه، نیکوکاری و حسن همجواری اختصاص دارد.

16مارس روز فرهنگ و سنت های ملی است. این روز به ترویج فرهنگ، هنر و ارزش های ملی اختصاص دارد و برنامه‌های مختلفی در سراسر جمهوری در نظر گرفته شده است.

تاریخ 17 مارس  روز شانیرک است. قرار است در این روز برنامه‌های فرهنگی با هدف ترویج ارزش‌های خانوادگی ویژه خانواده‌های نمونه و مسائل تربیت اخلاقی برگزار شود.

18 مارس روز ملی لباس است. رویدادهای مختلفی با هدف رواج لباس ملی کشورمان در تمامی مناطق کشور برگزار می‌شود.

19 مارس روز تجدید است. در این روز پیشنهاد شد که سنت درختکاری بهاره ادامه یابد.

20 مارس روز ورزش ملی است. در این روز مسابقات و مسابقات مختلف ورزشی ملی در تمامی مناطق برگزار می‌شود.

21 مارس روز همبستگی است. ایده این روز این است که مردم به طور کلی احترام به یکدیگر را افزایش دهند و صلح و اتحاد را ترویج کنند.

22 مارس سال نو است. در این روز دهکده‌های قومیتی در تمام مناطق کشور ایجاد می‌شود، رویدادهای فرهنگی و ورزشی ملی و نمایشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود.

23 مارس روز طهارت است. روز پایانی به عنوان نماد دیدار با سال جدید با هدفی نو و امیدی نو، روز پاکسازی خواهد بود. در این روز، یک کمپین زیست محیطی سراسری در تمام مناطق قزاقستان برگزار می‌شود.

https://www.inaktau.kz/news/3747069/nauryz-otmetat-po-novomu-v-kazahstane-10-dnevnoe-raspisanie

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما