معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۱۵:۰۱

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته چهارم اسفندماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

برگزاری نشست همکاری­های چین-آفریقا در پکن با حضور رئیس ­جمهور سیرالئون

جولیوس مادا بیو، رئیس­ جمهور سیرالئون در مجمع همکاری­های چین و آفریقا که در سپتامبر سال جاری در پکن برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد. این اجلاس فرصتی مهم برای تقویت روابط فری تاون با پکن و نیز تضمینی برای سرمایه‌گذاری‌های حیاتی برای توسعه سیرالئون ارزیابی می­شود. پس از سفر اخیر مادا بیو به پکن، وانگ کینگ سفیر چین در سیرالئون، در کنفرانسی خبری به مزایای بالقوه مجمع همکاری­های چین و آفریقا برای کشورهای آفریقایی از جمله سیرالئون اشاره کرد.

وانگ کینگ همچنین با تاکید بر این که «چین به آفریقا به عنوان یک شریک در توسعه خود نگاه می‌کند»، اظهار داشت: کشورهای آفریقایی در حال بیدار شدن و درک این واقعیت هستند که مدل­های تحمیلی خارجی، ثبات و رفاه را برای آنها به ارمغان نیاورده است. چین همچنان استوار در کنار کشورهای آفریقایی خواهد ایستاد و از آفریقای مستقل به معنای واقعی کلمه حمایت خواهد کرد.

در همین حال، مادا بیو، رئیس جمهور سیرالئون با تضمین محیطی پذیرا برای سرمایه­ گذاران چینی در کشورش، به  نمونه­ های موفقی از شرکت­های چینی که قبلا در سیرالئون فعالیت می‌کردند، مانند شرکت لئون راک، اشاره کرد. در حالی که چین همچنان بزرگ­ترین شریک تجاری آفریقا محسوب می­گردد، در سال‌های اخیر به دلیل نگرانی در مورد سطح بدهی برخی کشورهای آفریقایی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت­ها که از طریق وام تامین می‌شود کاهش یافته است.

در اجلاس همکاری­های چین و آفریقا، که برگزاری آن توسط وانگ یی وزیر امور خارجه چین در ماه مارس اعلام شد، رهبران آفریقایی با همتایان چینی خود برای گفتگو در مورد همکاری­های اقتصادی و تبادل مهارتهای حاکمیتی گرد هم خواهند آمد. سیرالئون با حضور در این اجلاس به دنبال تحکیم روابط خود با چین و جذب سرمایه­ گذاری­های حیاتی و بلند مدت است.

16 March, 2024

 

تصمیم دولت سیرالئون برای تامین بودجه خود از طریق 3.8 میلیارد لئون وام در سال 2024

دولت سیرالئون برای مدیریت بار بدهی موجود و نیز جبران کسری بودجه پیش­بینی­ شده خود در سال مالی 2024، تصمیم به استقراض 3.8 میلیارد لئون گرفته است.

طبق اعلام وزارت دارایی این کشور، تا ژوئن 2023 کل بدهی عمومی سیرالئون به 63.52 میلیارد لئون رسید.

برای مدیریت این بدهی و کسری پیش­بینی شده 2.859 میلیارد لئونی در سال 2024، در نیمه اول سال جاری دولت 3.765 میلیارد لئون در داخل کشور و 906 میلیون دلار برای بازپرداخت بدهی خارجی وام خواهد گرفت.

در طرح استقراض دولت، از اسناد خزانه (T-Bill) [با بازپرداخت کوتاه مدت] و اوراق قرضه (T- bond) [با بازپرداخت بلند مدت]، با سررسیدهای مختلف استفاده می­شود.

هدف دولت سیرالئون از این اقدام، ایجاد تعادل بین اسناد خزانه و اوراق قرضه با اختصاص 1.88 میلیارد لئون به هر کدام از این ابزارها در داخل کشور است. برای حفظ ثبات بازار، دولت همچنین محدودیت استقراض خارجی 100 میلیون دلاری وضع کرده است.

16 March, 2024

 

جلسه مدیران اجرایی بانک توسعه آفریقا در سیرالئون

هیئتی متشکل از هفت مدیر اجرایی بانک توسعه آفریقا برای مذاکره و تعمیق مشارکت با سیرالئون، وارد این کشور شد.

در این هیئت که به سرپرستی و مدیریت مت نادسن از دانمارک وارد سیرالئون شده است، جاناتان نزایکورا از رواندا، روفوس ان دارکورتی از لیبریا، تاکاکی نوموتو از ژاپن، دکتر مارتین کیپینگ از آلمان، دکتر نومفوندو نگونیا از آفریقای جنوبی و دکتر سامسون اویبوده اویتوند از نیجریه حضور دارند.

این مأموریت بخشی از برنامه کاری سالانه بانک توسعه آفریقا است که بر تعهد به حفظ تعامل قوی با کشورهای عضو منطقه از جمله سیرالئون تأکید دارد. در این دیدار پنج روزه، مدیران اجرایی بانک مذکور با مقامات ارشد و سازمان­های دولتی، بخش خصوصی، جوانان، زنان و جامعه مدنی سیرالئون دیدار خواهند کرد.

18 March, 2024

 

سرمایه­ گذاری دانمارک در بخش آموزش و انرژی سبز در سیرالئون

دانمارک در ابتکاری جدید به دنبال تقویت همکاری­ها با کشورهای آفریقایی بوده و اولین اقدامات در این راستا را با مشارکت در بخش آموزش و انرژی سبز سیرالئون آغاز کرده است.

طبق توافقی که در 11 مارس جاری انجام شد، 15 میلیون کرون دانمارک (حدود 48 میلیون لئون) برای ارتقای دسترسی به آموزش دوران کودکی در سیرالئون و نیز 20 میلیون کرون (حدود 64.5 میلیون لئون) برای حمایت از پروژه «دسترسی به انرژی تحول آفرین» تخصیص خواهد یافت.

این برنامه مورد حمایت اتحادیه اروپا، بر ایجاد شبکه‌های کوچک انرژی تمرکز دارد که از منابع انرژی تجدیدپذیر تامین می­شوند و به دنبال تامین برق پایدار برای سیرالئون است.

17 March, 2024

 

تاکید رئیس­ جمهور سیرالئون بر اولویت دولت او در تامین و دسترسی به انرژی

در نشستی که با مبحث انرژی در سیرالئون برگزار شد، مادا بیو رئیس­ جمهور این کشور در ترسیم چشم ­انداز انرژی تا سال 2030 در سیرالئون، بر دسترسی به انرژی پایدار به ویژه انرژی­های تجدیدپذیر برای همه اقشار این کشور تاکید کرد.

مادا بیو همچنین ضمن تاکید بر نیاز مردم کشور به انرژی مقرون به صرفه، در مورد حرکت سیرالئون در مسیر پیشرفت اظهار خوش­ بینی کرد.

وی از این کنفرانس خواست که مسائلی نظیر تامین مالی بخش انرژی، مشارکت منطقه­ ای در امور مختلف به ویژه در بخش انرژی خورشیدی، کمک اقتصادی آمریکا، برق­ رسانی به مناطق روستایی و پنل­های خورشیدی را پیگیری کند.

18 March, 2024

 

پروژه سرمایه ­گذاری جدید در سیرالئون

پروژه «سالون برای دسترسی به سرمایه­ گذاری» با همکاری وزارت برنامه­ ریزی و توسعه اقتصادی و وزارت کشاورزی و امنیت غذایی سیرالئون  به همراه اتحادیه اروپا و صندوق توسعه سرمایه سازمان ملل متحد در سیرالئون راه ­اندزای شد.

این ابتکار که ذیل «برنامه اشتغال و رشد اتحادیه اروپا» تأمین مالی می­شود، دسترسی به منابع مالی را طی پنج سال آینده بهبود می‌بخشد و به افزایش راهکارهای مالی دیجیتال و اجرای آزمایشی بیمه برای 500 هزار کشاورز کم‌درآمد، از جمله زنان و کارآفرینان جوان کمک می‌کند.

پروژه «سالون برای دسترسی به سرمایه­ گذاری» چهار محور اصلی دارد: سرمایه­ گذاری – فراهم آوردن دسترسی به اعتبارات؛ بیمه؛ دیجیتالی کردن – استفاده از فناوری برای ارائه خدمات؛ و محیط کسب و کار – تضمین چارچوبی قانونی و مناسب.

قرار است که پروژه یادشده با تمرکز بر این حوزه ­های کلیدی، برای سیرالئون مشاغل جدید و رشد اقتصادی به ارمغان آورد.

22 March, 2024

 

سیرالئون میزبان بیست و یکمین مجمع عمومی رگولاتورهای مخابرات آفریقای غربی

بیست و یکمین مجمع عمومی رگولاتورهای ارتباطی و مخابرات آفریقای غربی در فری تاون برگزار شد.

خانم سلیمه مونورما باه، وزیر ارتباطات، فناوری و نوآوری سیرالئون، در سخنرانی خود در این مجمع از همه طرف­های شرکت کننده خواست تا در راستای نوآوری و ارتباطات گام بردارند.

مجمع عمومی رگولاتورهای ارتباطی و مخابرات آفریقای غربی، نهادی است که از طریق آن رگولاتورهای مخابراتی برای گسترش دسترسی به خدمات اطلاعات و فناوری ارتباطات (ICT) در منطقه همکاری می‌کنند. سیرالئون یکی از 32 عضو این نهاد است.

این مجمع در سال 2002 در پاسخ به نیاز منطقه به یک سکوی مشترک برای تنظیم ­کننده­ های مخابرات و فناوری ارتباطات در منطقه غرب آفریقا برای تبادل اطلاعات، اشتراک بهترین راهبردها و هماهنگی اقدامات تاسیس شد.

مجمع عمومی رگولاتورهای ارتباطی و مخابرات آفریقای غربی تحت نظر اکوواس فعالیت می ­کند.

22 March, 2024

  

خطر عقب ماندن سیرالئون از اهداف تعیین شده توسط سازمان ملل در کنترل بیماری ایدز

سیرالئون در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل در کنترل  بیماری اچ ­آی ­وی/ایدز، با چالش­هایی مواجه است و برای رسیدن به اهداف جهانی تا سال 2030 برای این کشور، نگرانی­هایی وجود دارد.

در این راستا، «شبکه افراد دارای اچ ­آی ­وی در سیرالئون» (Network of HIV Positives in Sierra Leone) با برگزاری یک نشست سه روزه ملی جهت ارائه مشاوره در مورد بیماری اچ ­آی­ وی/ایدز، به دنبال اتخاذ گام­های پیشگیرانه ­ای در این رابطه است.

در این نشست که با مدیریت خانم ویلهیمینا ساویر (Wilheimina Sawyer)، هماهنگ­ کننده ملی «شبکه افراد دارای اچ ­آی ­وی در سیرالئون» از 13 تا 15 مارس 2024 در شهر بو (BO) برگزار شد، افراد ذی­ربط برای گفتگوهایی فشرده گرد هم آمدند.

کارکنان بخش بهداشت، فعالان جامعه مدنی، جمعیت­های اصلی آسیب­ دیده، دریافت­ کنندگان مراقبت­های مرتبط با بیماری اچ ­آی­ وی/ایدز، متخصصان، مربیان، رسانه­ ها و نیروهای امنیتی، از جمله شرکت ­کنندگان در این نشست بودند.

18 March, 2024

 

انتخاب شرکت آمریکایی فعال در معادن سیرالئون به عنوان یکی از شرکت­های برگزیده معدنی آمریکای شمالی

کریگ دین، رئیس گروه جرالد (Gerald Group) به عنوان یکی از چهره ­های برجسته آمریکای شمالی در عرصه معادن آفریقا شناخته شد.

گروه جرالد، فعال در زمینه تجارت فلزات که در سال 1962 تاسیس شده است، از سال 2012 در بازارهای نوظهور آفریقا از جمله در سیرالئون، جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری کنگو فعالیت می­کند و دفاتر اصلی آن در شانگهای، استمفورد (کنتیکت) و سوئیس واقع شده است و دفتر مرکزی آن در لندن قرار دارد.

شرکت معدنی مارامپا زیرمجموعه اصلی شرکت جرالد، به ریاست و مدیر عاملی کریگ دین، نقش قابل توجهی در معادن سنگ آهن شمال سیرالئون داشته است. فعالیت­های این شرکت بر اکتشاف، توسعه و تولید کنسانتره سنگ آهن با عیار بالا، با نام مارامپا بلو.تی.ام (Marampa BlueTM)، تمرکز دارد که در سطح جهانی به دلیل کیفیت و پایداری آن شناخته می­شود. همچنین، به دلیل فعالیت­های شرکت معدنی مارامپا، معادن منطقه مارامپا در شمال سیرالئون به یکی از تولیدکنندگان برتر سنگ آهن در آفریقا تبدیل گردیده است.

گروه جرالد علاوه بر بخش معدن در سایر بخش­ها نیز فعالیت دارد. به طور مثال شرکت فرعی «جرالد متالز سارل» (Gerald Metals Sarl) در نوامبر 2019 قول تامین بودجه 126 هزار دلاری پروژه آب­رسانی در جمهوری دموکراتیک کنگو را داد که اکنون در حال اجرا است. در این منطقه گروه جرالد در بزرگترین پروژه ذخایر معدنی جدید قلع جهان سرمایه گذاری می­کند.

شایان ذکر است که در آخرین شماره مجله «گزارش آفریقا»، کریگ دین رئیس گروه جرالد (Gerald Group) به عنوان یکی از فعالان کلیدی آمریکای شمالی در بخش معادن آفریقا معرفی شد.

15 March, 2024

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما