معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۶۰

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

پاکستان بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان تاکید کرد

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه، تصمیم حاکمیت پاکستان برای ادامه پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان را تایید کرد و هرگونه فضایی برای مداخله خارجی را رد کرد. همچنین تاکید کرد که هیچ جایی برای بحث با طرف های ثالث برای ساخت خط لوله در داخل خاک پاکستان وجود ندارد. او به نگرانی‌های مطرح‌شده در جلسه استماع کنگره ایالات متحده آمریکا پرداخت و بر سوء تفاهم‌ها در مورد وضعیت داخلی پاکستان و قوانین انتخاباتی تأکید و تعهد این کشور به تعامل سازنده با ایالات متحده آمریکا را بیان کرد. 

https://www.pakistantoday.com.pk/2024/03/21/pakistan-reaffirms-commitment-to-iran-pakistan-gas-pipeline-project/

https://www.nation.com.pk/22-Mar-2024/pakistan-reaffirms-commitment-to-iran-gas-pipeline-project

 مشورت نخست وزیر با کارشناسان برای ایجاد ثبات مالی

نخست وزیر شهباز شریف ریاست جلسه ای را با محوریت احیای اقتصادی و اصلاحات بر عهده گرفت و بر مشارکت کارشناسان و ذینفعان جهانی در روند مشورتی تاکید کرد. در این نشست تقویت اقتصاد، حمایت از صنایع صادرات محور، افزایش دسترسی به بازارهای جهانی و افزایش ارزش افزوده در سیاست های صادراتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، گام‌هایی برای خصوصی‌سازی PIA به همراه اقداماتی برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش هوانوردی و رسیدگی به مسائل مربوط به تجارت تصویب شد.

https://www.dawn.com/news/1822812/pm-shehbaz-consults-experts-to-bring-financial-stability

 رئیس جمهور زرداری بر گسترش همکاری‌های دوجانبه با ژاپن تاکید کرد

رئیس جمهور آصف علی زرداری با میتسوهیرو وادا سفیر ژاپن دیدار و درباره تقویت همکاری‌های دوجانبه میان پاکستان و ژاپن به ویژه در زمینه تجارت، سرمایه گذاری، اقتصاد، فرهنگ و ارتباطات مردمی‌گفتگو کرد. زرداری بر پتانسیل پاکستان به عنوان یک بازار و بر فرصت های سرمایه گذاری بازرگانان ژاپنی در بخش های مختلف تاکید کرد. او همچنین شرکت‌های خودروسازی ژاپنی را تشویق کرد تا تولیدات خود را برای صادرات از پاکستان افزایش دهند و از بانک‌های ژاپنی خواست فعالیت خود را در پاکستان از سر بگیرند. سفیر ژاپن بر موقعیت استراتژیک و جمعیت زیاد پاکستان اذعان کرد و علاقه مندی خود را برای بررسی زمینه‌های بالقوه همکاری ابراز نمود.

https://www.dawn.com/news/1822868/zardari-asks-japanese-businessmen-to-benefit-from-investment-opportunities

 Ogra قیمت RLNG را به دلیل هزینه‌های بین المللی افزایش می دهد

سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز (Ogra) افزایش 2.75 درصدی قیمت فروش گاز طبیعی مایع مجدد گاز شده (RLNG) برای شرکت های گاز Sui SSGCL و SNGPL را اعلام کرده است که از اول مارس اعمال می‌شود. این افزایش به دلیل افزایش قیمت ها در بازار های بین المللی است. علیرغم شبکه توزیع بزرگتر SSGCL، SNGPL به دلیل  هدررفت در سیستم به میزان قابل توجهی کاهش قیمت RLNG را مشاهده می‌کند. قیمت توزیع RLNG بالاتر از میانگین قیمت تحویل نفت دولتی پاکستان است که تحت تأثیر حاشیه سود و زیان قرار دارد. قیمت سبد RLNG بر اساس 10 محموله برای ماه مارس، نسبت به ماه قبل بدون تغییر باقی ماند.

https://www.dawn.com/news/1822809/rlng-prices-raised-after-two-monthly-reductions

صادرات غیر نساجی در فوریه بیش از 3 درصد کاهش یافت

صادرات محصولات با ارزش افزوده غیر نساجی پاکستان در هشت ماهه اول سال مالی جاری 0.47 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و به 4.24 میلیارد دلار رسیده است. با این حال، فوریه ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 3.26 درصد کاهش صادرات داشت. در حالی که کالاهای مهندسی و محصولات چرمی‌شاهد رشد بودند، صادرات کفش، پوشاک چرمی و فرش کاهش یافت. از سوی دیگر، صادرات جواهرات و فرآورده‌های نفتی افزایش چشمگیری داشته است. با وجود این، صادرات محصولات غذایی با رشد قابل توجهی روبرو شد که بر مقرون به صرفه بودن مصرف کننده تأثیر گذاشت.

https://www.dawn.com/news/1822622/non-textile-exports-fall-over-3pc-in-february

 قیمت LNG در ماه مارس تا 2.6 درصد افزایش یافت

سازمان تنظیم مقررات نفت و گاز (OGRA) تعرفه گاز طبیعی مایع وارداتی (LNG) را تا 2.6 درصد در هر میلیون واحد حرارتی بریتانیا (mmBtu) برای Sui Northern Gas Pipelines Limited (SNGPL) و Sui Southern Gas Company (SSGC) افزایش قیمت داده است. این افزایش به افزایش هزینه عرضه LNG نسبت داده می‌شود. قیمت SNGPL با 2.58 درصد افزایش به 12.8142 دلار در هر mmBtu در ماه مارس رسیده است، در حالی که قیمت RLNG SSGC با 0.76 درصد افزایش به 13.0563 دلار در هر mmBtu در مدت مشابه رسیده است.

https://tribune.com.pk/story/2459999/lng-prices-raised-up-to-26-for-march

https://urdu.arynews.tv/ogra-made-lng-expensive/

 CPEC فرصت هایی را برای بلوچستان به ارمغان می آورد: اتاق مشترک بازرگانی و صنعت پاکستان چین (PCJCCI)

اتاق مشترک بازرگانی و صنعت پاکستان چین (PCJCCI) بر فرصت های مهمی‌که کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) برای بلوچستان به ارمغان خواهد آورد، تاکید کرد. مقامات PCJCCI بر پتانسیل بخش های معدنی و شیلات، همراه با تلاش های دولت برای توسعه زیرساخت ها و ارائه تسهیلات اساسی در منطقه تاکید کردند. آنها بر اهمیت سرمایه گذاری در بخش های مختلف برای توسعه انقلابی بلوچستان تاکید کردند و نسبت به مشارکت CPEC در رسیدگی به چالش های اقتصادی و اجتماعی این استان ابراز خوش بینی کردند.

https://tribune.com.pk/story/2460000/cpec-brings-opportunities-to-balochistan-pcjcci

 صادرات فناوری اطلاعات در ماه فوریه با 32 درصد افزایش به 257 میلیون دلار رسید

بخش فناوری اطلاعات (IT) پاکستان شاهد رشد سالانه 32 درصدی در صادرات بود که در فوریه 2024 به 257 میلیون دلار رسید. روند صعودی قوی تعدیل سیاست بانک دولتی پاکستان و روپیه پاکستان باثبات به این رشد دامن زده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که صادرات فناوری اطلاعات ممکن است از 3 میلیارد دلار برای سال مالی 24 فراتر رود. با این حال، دستیابی به هدف بلندپروازانه دولت همچنان یک چالش است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که صادرات ناخالص فناوری اطلاعات می‌تواند به 3 میلیارد دلار برسد.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2024/03/20/it-exports-increase-32-yoy-to-257mn-in-february/

 صادرات برنج پاکستان با رشد 86 درصدی به 2.5 میلیارد دلار در سال در 8 ماهه سال جاری  رسید

صادرات برنج پاکستان در هشت ماهه اول سال مالی 2023-24 نسبت به سال گذشته رشد قابل توجه 85.83 درصدی را تجربه کرد که با وزن  3.932 میلیون تن و به ارزش 2.517 میلیارد دلار رسید. صادرات برنج باسماتی به دلیل تقاضای بالا پس از ممنوعیت صادرات هند افزایش قابل توجهی داشت. علاوه بر این، صادرات مواد غذایی با 54.05 درصد افزایش به 702.469 میلیون دلار در فوریه 2024 رسید که به افزایش کلی صادرات مواد غذایی کمک کرد. این در حالی است که واردات مواد غذایی در مدت مشابه 18.33 درصد کاهش داشته است.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2024/03/20/pakistans-rice-exports-grow-86-to-2-5bn-in-8mfy24/

 سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پاکستان 17 درصد در 8 ماهه سال 2024 کاهش یافت

خالص سرمایه گذاری مستقیم خارجی پاکستان (FDI) در هشت ماهه اول سال مالی 2024، 17.1 درصد کاهش یافت و در مجموع به 820.6 میلیون دلار رسید، در مقایسه با 990.2 میلیون دلار در دوره مشابه سال مالی قبل. سرمایه گذاری چین نزدیک به 83 درصد کاهش یافت در حالی که سرمایه گذاری هنگ کنگ 56 درصد افزایش یافت. بخش برق با 30 درصد از کل سرمایه گذاری پیشتاز بود. این روند در بحبوحه تلاش ها برای رفع کمبود دلار و تقویت ذخایر ارزی صورت می‌گیرد.

https://profit.pakistantoday.com.pk/2024/03/20/foreign-direct-investment-in-pakistan-declines-17-in-8mfy24/

 39.26 درصد در صادرات سیمان

صادرات سیمان پاکستان در 8 ماهه نخست سال مالی جاری با رشد قابل توجه 39.26 درصدی مواجه شد و به 163.9 میلیون دلار درآمد ارزی رسید. علیرغم کاهش جزئی در فوریه 2024 نسبت به سال قبل، حجم و درآمد کلی صادرات افزایش قابل توجهی داشته است.

https://dunya.com.pk/index.php/business/2024-03-21/2324484

 پروژه گاز مشترک با ایران برای پاکستان مهم است

رضا امیری مقدم سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد با سردار ایاز صادق رئیس مجلس شورای ملی پاکستان دیدار و درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه تبادل نظر کرد.رئیس مجلس پاکستان در این دیدار خواستار همکاری و روابط همه جانبه با ایران شد و افزود: باید از ظرفیت مجالس دو کشور برای تقویت حجم تجارت و همکاری‌های باز اقتصادی استفاده شود.

وی با اهمیت دادن به موقعیت جغرافیایی ایران و پاکستان در افزایش تجارت منطقه ای و بین المللی، گفت: تقویت تجارت دوجانبه در مرزهای مشترک و رسیدگی به مسائل فنی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی امری اجتناب ناپذیر است.وی تاکید کرد: پاکستان از تقویت همکاری‌های اقتصادی با ایران، تبادل هیات های تجاری و تجاری به ویژه تعامل بخش خصوصی و دولتی استقبال می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد که پروژه مشترک گازی با ایران که پاسخگوی نیاز انرژی پاکستان باشد، برای این کشور بسیار مهم تلقی می‌شود.سفیر جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات اخیر پاکستان و تشکیل دولت جدید، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای فعال سازی گروه‌های دوستی پارلمانی، همکاری پارلمان‌های دو کشور در موارد مهمی اعلام کرد.

https://en.mehrnews.com/news/213123/Joint-gas-project-with-Iran-important-for-Pakistan

https://www.dawn.com/news/1822225/na-speaker-optimistic-about-resolving-iran-pakistan-gas-pipeline-issues

 صادرات مواد غذایی در ماه فوریه 35 درصد افزایش یافت

صادرات مواد غذایی خام پاکستان در ماه فوریه شاهد رشد قابل توجه 35.38 درصدی بود که در مجموع به 702.46 میلیون دلار رسید که منجر به هفتمین ماه متوالی افزایش صادرات علیرغم تورم بالای مواد غذایی شد. افزایش صادرات منجر به افزایش قیمت های داخلی شده است، به ویژه بر کالاهای اساسی مانند آرد گندم، برنج، پیاز و گوشت تاثیر گذاشته است. افزایش صادرات مواد غذایی به عواملی مانند کاهش ارزش روپیه، اختلال در زنجیره تامین و افزایش تقاضای بین‌المللی نسبت داده می‌شود. این در حالی است که ممنوعیت صادرات موز و پیاز در ماه رمضان با هدف تثبیت عرضه داخلی است. علاوه بر این، این کشور شاهد افزایش قابل توجهی در صادرات گوشت به دلیل دسترسی به بازار جدید بوده است، در حالی که واردات گندم و شکر نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

https://www.dawn.com/news/1822001/food-exports-surge-35pc-in-february

 مهلت برای برون سپاری مدیریت فرودگاه‌های بزرگ پاکستان تمدید شد

دولت تصمیم گرفته است مهلت ارسال پیشنهادها را برای برون سپاری مدیریت و عملیات فرودگاه‌های اسلام آباد، کراچی و لاهور دو ماه تمدید کند. این تصمیم به دنبال درخواست سرمایه گذاران خارجی و توصیه‌های شرکت مالی بین المللی (IFC) می‌باشد. مناقصه گران از چندین کشور، همراه با کنسرسیوم های محلی، به دنبال یک تمدید برای تکمیل بررسی‌های لازم بودند. هدف تمدید، تسهیل یک نتیجه موفقیت آمیز و جذب سرمایه گذاری خارجی است. علاوه بر این، پیشرفت در از سرگیری پروازهای PIA به اروپا و بریتانیا با اطمینان از حمایت وزارت خارجه مورد بحث قرار گرفت.

https://www.dawn.com/news/1821991/bidding-deadline-for-airports-outsourcing-extended

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما