معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته اول فروردین ماه 1403 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تشکیل جلسه شروع آماده ­سازی جهت برگزاری کنفرانس منطقه ­ای نفت (2025):

طبق برنامه ­ریزی صورت گرفته، یازدهمین کنفرانس و نمایشگاه نفت شرق آفریقا 2025 از 5 لغایت 7 مارس 2025 در تانزانیا برگزار خواهد شد. این رویداد توسط دبیرخانه جامعه شرق آفریقا و دولت­های عضو سازماندهی گردیده و انتظار می رود بیش از هزار نفر در آن شرکت کنند. موضوع آن «گشودن قفل سرمایه ­گذاری در انرژی آینده: نقش منابع نفتی در ترکیب انرژی در جهت توسعه پایدار در شرق آفریقا» است و هدف از آن پرداختن به ظرفیت­های نفتی و فرصت­های سرمایه­ گذاری است. جلسه مهم کمیته راهبری منطقه ­ای رویداد مذکور متشکل از کارشناسان دولت­های عضو به نشانه آغاز رسمی آماده ­سازی این رویداد در زنگبار تشکیل شد. رئیس این کمیته معاون دبیر دائم وزارت انرژی تانزانیا، آقای جیمز ماتاراجیو است و دوره قبلی آن در سال 2023 در اوگاندا برگزار گردیده بود. (روزنامه دیلی نیوز)

 

تا 14 درصد تانزانیایی­ها از بیماری شدید کلیوی رنج می­برند.

دکتر کارولین دامیان در سخنرانی خود در مراسم روز جهانی کلیه که توسط دانشگاه دودوما برگزار گردید گفت، مطالعات نشان می­دهد که 7 تا 14 درصد مردم تانزانیا از بیماری کلیه در رنج هستند ولی اکثریت آنان توان مالی کافی برای دیالیز و دیگر معالجات را ندارند. این بدان معناست که از هر 100 تانزانیایی یک نفر درگیر این بیماری است که برای شناسایی زودهنگام آن، انجام آزمایشات پزشکی بسیار اهمیت دارد. افزایش در تعداد بیماران، در طول 4 سال، 68 درصد بوده و این درحالی است که 80 درصد صندوق بیمه سلامت ملی صرف خدمات دیالیز می­شود. (روزنامه دیلی نیوز)

 

امید به افزایش صادرات آووکادو:

داده ­ها بیانگر آن است که تانزانیا به افزایش قابل توجه صادرات آووکادو دست یافته است. این محصول که طلای سبز نامیده می­شود در 3 سال گذشته عملکرد عالی در صادرات داشته است. طبق آمار رسمی، آووکادو از 17711 متریک تن به ارزش 51 میلیون دلار در سال 2020/2021 به 26826 متریک تن در سال 2022/2023 افزایش یافته که درآمد 77 میلیون دلاری را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورده است. سفرهای دیپلماتیک سامیا صولحو حسن بازارهای جدیدی همچون چین، هند، امارات، آفریقای جنوبی و اخیراً کشورهای شمال اروپا را بر روی این طلای سبز گشود. در سفر اخیر رئیس جمهور به اندونزی، بازار پرسودی با جمعیت 279 میلیونی برای این محصول فراهم گردید. اندونزی پرمصرف­ترین کشور حوزه آسیا- اقیانوسیه در مصرف آووکادو است و این کشور در سال 2020، مسئول نیمی از مصرف 2.6 میلیارد پوندی آووکادو در منطقه آسیا- اقیانوسیه بوده است. (روزنامه سیتیزن)

 

دیدار سامیا صولحو حسن با رئیس­ جمهوران کنیا و اوگاندا:

رئیس جمهور سامیا صولحو حسن میزبان همتایان اوگاندایی و کنیایی خود در زنگبار، برای گفتگوهایی با محوریت پیشرفت جامعه شرق آفریقا، با تمرکز ویژه بر پیگیری تسریع تاسیس فدراسیون سیاسی این بلوک بود. ایشان در این دیدار بر اهمیت و مزایای اقتصادی بالقوه تشکیل فدراسیون شرق آفریقا برای شهروندان در سراسر منطقه تاکید نمود. بعلاوه، گفتگوها شامل اقداماتی برای تقویت همکاری دفاعی و امنیتی و شناسایی آن بعنوان یک رکن حیاتی برای دستیابی به اهداف بلوک بوده است. (روزنامه دیلی نیوز)

 

همکاری ایتالیا با تانزانیا در حوزه کشاورزی:

آقای مارکو لومبارد، سفیر ایتالیا در تانزانیا، در جریان نشست سرمایه­ گذاران حوزه کشاورزی از ایتالیا و تانزانیا، آمادگی کشورش را برای حمایت و همکاری با تانزانیا در پیشبرد بخش کشاورزی اعلام کرد. ایشان گفت ایتالیا آماده حمایت از جاه ­طلبی رئیس جمهور سامیا صولحو حسن برای بهبود وضعیت کشاورزی، یکی از بخش­های حیاتی در توسعه اقتصاد این کشور، است و سرمایه ­گذاران ایتالیایی آماده همکاری با همتایان خود در تانزانیا در زمینه فناوری برای تضمین کشاورزی مولد هستند. در این نشست ذینفعان حوزه کشاورزی تانزانیا ضمن تقدیر از حمایت­های ایتالیا، خواستار تاکید بیشتر بر آموزش کشاورزان خرده مالک شدند که بخش بزرگی از کشاورزی این کشور را تشکیل می­دهند و بیش از 70 درصد از مردم تانزانیا در آن مشغول هستند. (روزنامه دیلی نیوز)

 

زنگبار: 100 مغازه بدلیل احتکار شکر بسته شد.

کمیسیون رقابت عادلانه زنگبار (ZFCC) بیش از 100 مغازه عمده و خرده فروشی را بدلیل احتکار و افزایش قیمت شکر برخلاف قیمت تعیین شده توسط دولت تعطیل کرده است. این مغازه ­ها تا زمان پرداخت جریمه 100 هزار تا 5 میلیون شیلینگی که بسته به اندازه کسب و کارها تعیین شده است، بسته خواهند ماند. این اقدام پس از یک عملیات 3 روزه در منطقه شهری اونگوجا صورت پذیرفت و در دیگر مناطق ادامه خواهد یافت. همچنین هشدار داده شده است که احتکار کالاهای ضروری مانند شکر، برنج و آرد گندم برای ایجاد کمبود کاذب و افزایش قیمت­ها خلاف قانون است و تدابیر     سخت­گیرانه ­ای از جمله مجازات متوجه تمامی تاجران متخلف خواهد شد. (روزنامه دیلی نیوز)

تشدید تلاش­ها و مداخلات برای کنترل اپیدمی:

کمیته پارلمانی بهداشت و بیماری ایدز از دولت خواسته تا تلاش­ها و مداخلات را برای کنترل بیماری اپیدمی‌بویژه در مناطق پرجمعیت را تشدید نماید. کمیته اقدامات پیشگیرانه ویژه ­ای را برای کنترل اپیدمی در معادن، کامیون­های سافاری، ایستگاه­های اتوبوس و مراکز تفریحی از جمله مواردی که در آن آموزش­های گسترده در مورد استفاده از تجهیزات پیشگیری انجام می‌شود، توصیه کرد. این صحبت­ها را آقای نیونگو در جریان بحث در خصوص سند بودجه کمیسیون ایدز تانزانیا برای سال مالی 2024/2025 کرد. ایشان افزود، تانزانیا تا سال 2030 سه هدف دارد که عبارتنداز: ریشه کن کردن عفونت­های جدید، ریشه کن کردن مرگ و میرهای مرتبط با ایدز و ریشه کن کردن انگ (استیگما). (روزنامه دیلی نیوز)

 

سیاست تامین مالی کشاورزی در شرف اجرا است.

حسین باش، وزیر کشاورزی، در نشستی با حضور ذینفعان حوزه پنبه، گفت که اولین سیاست تامین مالی کشاورزی به زودی اجرا خواهد شد و دولت متعهد است سرمایه این بخش را فراهم نماید تا فعال و موثر برای رشد اقتصادی گردد. ایشان همچنین گفت که دولت در حال کار بر روی یک بسته تشویقی برای افزایش بهره ­وری و یک صنعت رقابتی و پویا است. ما نیاز به یک سیاست کشاورزی مستقل داریم و بانک­ها به این بخش بعنوان یک بخش پرریسک نگاه می­کنند این در حالی است که تنها 5 درصد وام­های معوقه مربوط به این بخش است. وی افزود که دولت بطور شبانه روزی کار می­کند تا با اطمینان از انجام تحقیقات برای دانه­ ها و نهاده­ های با کیفیت ،بهره ­مندی اَز خدمات ترویجی و داشتن زیرساخت­ها و تامین مالی مورد نیاز، از چالش­های غیرضروری در صنعت پنبه برای افزایش بهره ­وری جلوگیری کند. (روزنامه دیلی نیوز)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما