معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۱- ۱۰:۰۶ - مشاهده: ۹۶

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان هفته سوم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

گوشت به ارزش 8.5 میلیون دلار در ماه ژانویه به آذربایجان وارد شد

در ماه ژانویه امسال بیش از 4.4 هزار تن گوشت به ارزش 8.54 میلیون دلار به آذربایجان وارد شد. به گزارش کانال تلگرامی «اقتصاد آذربایجان» به نقل از کمیته دولتی گمرک، این میزان از نظر ارزش 74.9 درصد و از نظر حجم 63.8 درصد بیشتر از شاخص مشابه سال 2023 است.

در ماه اول سال جاری نسبت وزن گوشت  وارداتی در کل واردات آذربایجان معادل 0.35 درصد بوده است.

https://vergiler.az/news/economy/28326.html

واردات و تولید کامیون افزایش یافته است

در ماه ژانویه امسال 495 دستگاه کامیون به ارزش 8.9 میلیون دلار به آذربایجان وارد شد. به گزارش کانال تلگرامی «اقتصاد آذربایجان» به نقل از کمیته دولتی گمرک، ارزش این نوع خودروهای وارداتی به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 57.9 درصد معادل 3.2 میلیون دلار و از لحاظ تعداد 31.6 درصد معادل 119 دستگاه افزایش داشته است.

بر اساس گزارش کمیته دولتی آمار، در اولین ماه سال جاری 63 دستگاه کامیون در کشور تولید شده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته 57.5 درصد معادل 23 دستگاه بیشتر است.

https://vergiler.az/news/economy/28313.html

 ساخت کارخانه شیر در شهرک صنعتی آغدام در ماه می آغاز می‌شود

شرکت «شیر آغدام» شهرک صنعتی آغدام تحت مدیریت سازمان توسعه مناطق اقتصادی زیرمجموعه وزارت اقتصاد، در نظر دارد عملیات ساخت این کارخانه را در ماه می سال جاری آغاز کند.

این مطلب را حافظ تاپدیقوف موسس شرکت «شیر آغدام» در گفتگو با کانال تلگرامی «اقتصاد آذربایجان» بیان کرد.

به گفته وی، حداقل 60 درصد از عملیات ساخت تا پایان سال جاری برنامه ریزی شده است. قرار است برای عملیات ساخت از مصالح ساختمانی تولید شده در شهرک صنعتی آغدام استفاده شود. در این کارخانه پنیر هلندی، پنیر سفید، ماست، 50 نوع بستنی، شور، دوغ، کفیر، پنیر کاتیج تولید خواهد شد. حداقل 40 شغل دائمی در این شرکت ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید این شرکت در مرحله اولیه 5 تا 10 تن خواهد بود. با این حال، هدف افزایش ظرفیت تولید این شرکت به 50 تن است.

https://vergiler.az/news/economy/28303.html

صادرات محصولات غیرنفتی پایانه مرزی بیل سوار ایران افزایش یافته است

صادرات فرآورده‌های غیرنفتی از پایانه مرزی بیله سوار واقع در شمال غرب ایران در 11 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 23 درصد افزایش داشته است. به گزارش «ترند»، این مطلب را لطف الله بابایی رئیس پایانه مرزی بیله سوار ایران بیان کرد.

به گفته بابایی، در مدت 11 ماه، بیش از 533 هزار تن کالای غیرنفتی از پایانه مرزی بیل سوار صادر شد. در مدت مشابه سال گذشته صادرات محصولات غیرنفتی بالغ بر 434 هزار تن بوده است.

بابایی افزود: محصولات صادراتی عمدتاً سرامیک، فلفل، شیشه، پروفیل، نمک، سیب زمینی و مصالح ساختمانی بوده است.

این مسئول پایانه گفت: طی 11 ماه 29 هزار تن محصول از طریق پایانه مرزی بیله سوار وارد شده است.

به گفته وی، در مدت 11 ماه، 930 هزار تن محصول توسط 40 هزار و 783 دستگاه کامیون از پایانه مرزی بیله سوار ترانزیت شده است.

لازم به ذکر است پایانه مرزی بیل سوار در استان اردبیل ایران در مرز آذربایجان قرار دارد. این پایانه مرزی به منظور توسعه تجارت ایران با گرجستان و روسیه از طریق آذربایجان فعالیت می‌کند.

https://az.trend.az/azerbaijan/gundem/3872172.html

 مدت رژیم قرنطینه ویژه در آذربایجان تمدید شد

مدت رژیم قرنطینه ویژه در آذربایجان تمدید شد. به گزارش «رپورت»، علی اسدوف نخست وزیر آذربایجان مصوبه ای را در این زمینه امضا کرد. طبق این مصوبه، دوره قرنطینه ویژه تا اول ماه جولای تمدید شد.

https://report.az/daxili-siyaset/azerbaycan-erazisinde-xususi-karantin-rejiminin-muddeti-uzadilibg/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما