معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۳

جایگاه ترانزیت ترکمنستان در اوراسیا

ترکمنستان بدنبال مشارکت و ایفای نقش در گذرگاههای منطقه ای است و بر مبنای رهیافت نوین خود قصد دارد به گذرگاه تراسیکا و کریدورهای پیش بینی شده در منطقه بپیوندد.
ترکمنستان بر مبنای رهیافت نوین خود قصد دارد به گذرگاه تراسیکا بپیوندد. همچنین برای مشارکت در گذرگاه‌های ترابری ترانس خزر و شمال- جنوب اقداماتی صورت داده است. راه آهن ژنااوزوون - برکت، یک خط ریلی است که ترکمنستان را مستقیما به قزاقستان وصل می‌کند.تمایل ترکمنستان برای  اتصال زمینی به ترکیه و عراق ( از طریق ایران) نیز تصمیمی از جانب رهبری ترکمنستان در چارچوب راهبرد نوین ترکمنستان در ایفای نقش هر چه بیشتر در اتصالات ترابری منطقه ای تلقی می‌گردد. ترکمنستان در پیگیری این هدف، در پی ایفای نقش برای متصل ساختن چین و اروپا به همدیگر از طریق گذرگاه شرقی نیز برآمده است. در ژوئن 2023 اعلام شد قرار است بزودی گذرگاه اتصال قرقیزستان- ازبکستان- ترکمنستان فعال شود تا بدین ترتیب از ظرفیتهای بندر ترکمن باشی جهت انتقال کالا به آستاراخان استفاده شود. اگر این مسیر فعال بشود صرفه جوئی‌های فراوانی در زمان و هزینه برای انتقال کالا از چین به آستاراخان فراهم خواهد شد.
راه آهن روسیه و ترکمنستان در سال 2022 تفاهم نامه همکاری در زمینه حمل و نقل و ترابری امضا کردند. بر اساس تفاهم نامه مزبور طرفین بر ایجاد تسهیلات بمنظور تسریع در حمل و نقل ریلی در گذرگاه شمال- جنوب بویژه بر نقش ترکمنستان در متصل ساختن قزاقستان، هند، ایران و روسیه در گذرگاه شمال- جنوب تاکید کردند.
در سفر میخائیل میشوتسین نخست وزیر روسیه به ترکمنستان که در ژانویه 2023 انجام پذیرفت بر نقش ترکمنستان در استفاده از ظرفیتهای موجود برای تقویت شاخه شرقی گذرگاه شمال- جنوب ( متصل کردن ترکمنستان و قزاقستان به این گذرگاه) در کنار گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی دو جانبه روسیه و ترکمنستان تاکید شد. ترکمنستان نقش مهمی در رونق یافتن شاخه شرقی گذرگاه شمال- جنوب برعهده دارد و بدین وسیله ترکمنستان به خاورمیانه متصل خواهد شد.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما