معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم مهرماه 1404مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ازبکستان اقدام به ارسال محموله‌های کانتینری به اروپا از طریق ترکمنستان به اروپا کرد- 23 مهر 1404

خبرگزاری اورینت: شرکت سهامی عام اوزتمیر یول کونتینر ، در چارچوب برنامه ازبکستان-اروپا حمل و نقل چندوجهی اوره به بنادر ایتالیا، یونان و بلغارستان را به انجام رسانید قطاری شامل ۳۹ کانتینر در امتداد راه گذر کاسکا پلاس حرکت کرد و از ترکمنستان و دریای خزر به طرف آذربایجان و گرجستان حرکت کرد. محموله این قطار از بندر پوتی به بنادر بورگاس (بلغارستان) و پیرائوس (یونان)، ناپل و لا اسپزیا (ایتالیا) منتقل شد. زمان حمل و نقل ۲۵ تا ۳۰ روز طول کشید.

پروژه کاسکا پلاس (آسیای مرکزی-قفقاز جنوبی-آناتولی پلاس) یک مسیر چندوجهی است که برای اتصال آسیای مرکزی به اروپا از طریق قفقاز جنوبی و آناتولی طراحی شده است. در دسامبر ۲۰۲۲ اولین قطار کانتینری از ازبکستان به بندر بورگاس در بلغارستان رسید و آغاز حمل و نقل منظم در این مسیر شروع شد.

 https://orient.tm/ru/post/91413/uzbekistan-turkmenistan-evropa-casca

 انتقال آزمایشی هفت کامیون کالا از کاشغر به اروپا از مسیر ترکمنستان- 25 مهر 1404

خبرگزاری اورینت: ۱۵ اکتبر هفت کامیون از کاشغر (منطقه خودمختار سین کیانگ چین) برای انتقال به اروپا از مسیر ترکمنستان حرکت کردند. قرار است این محموله در ۲۱ اکتبر به ازبکستان و ۲۴ اکتبر به ترکمنستان برسد. برخی از کالاها از طریق دریای خزر به آذربایجان منتقل خواهند شد. این یک طرح آزمایشی برای انتقال کالا از چین به اروپا است که شامل دو مسیر حمل و نقل چندوجهی بین‌المللی است که از شی‌آن (استان شانشی) و چنگدو (استان سیچوان) سرچشمه می‌گیرند. این محموله از طریق جاده به قرقیزستان تحویل داده می‌شود تا به راه‌آهن منتقل شود و از طریق حمل و نقل ترکیبی جاده‌ای و ریلی به بندر ترکمن‌باشی می‌رسد و سپس از دریای خزر به باکو می‌رسد. این محموله شامل کالاهای الکترونیکی است.

 https://orient.tm/ru/post/91491/kashgar-novyy-marshrut-perevozok-kitay-turkmenistan

فعالیتهای شرکت ملی نفت چین (CNPC) در ترکمنستان - 23 مهر 1404

خبرگزاری ترکمن پورتال: شرکت ملی نفت چین (CNPC) حامی‌پلاتینیوم  نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی «نفت و گاز ترکمنستان - 2025» (OGT 2025) خواهد بود که از 22 لغایت 24 اکتبر 2025 در عشق آباد برگزار می‌شود. شرکت ملی نفت چین (CNPC) از سال 2002 در ترکمنستان فعالیت می‌کند. در این مدت این شرکت در صنعت نفت و گاز این کشور سرمایه‌گذاری کرده و خدمات مهندسی و فنی ارائه داده است. در سال 2007 این شرکت یک قرارداد مشارکت در تولید و یک قرارداد بلندمدت تأمین گاز طبیعی با شرکت دولتی ترکمن‌گاز برای منطقه بختیارلیک امضا کرد. طبق گزارش رسانه‌ها کل حجم سرمایه‌گذاری CNPC در این پروژه از 9.4 میلیارد دلار آمریکا فراتر رفته است. منطقه بختیارلیک شامل میدان‌های سمندپه، آلتین آسیر و سایر میدان‌ها است و یکی از منابع اصلی گاز ترکمنستان برای خط لوله گاز ترکمنستان-چین است. از سال ۲۰۰۷ این شرکت در حال تولید گاز در مقیاس صنعتی از میادین واقع در ساحل راست رودخانه آمودریا است.

در سال‌های ۲۰۲۴تا۲۰۲۵ شرکت ملی نفت چین (CNPC) به مشارکت در نوسازی صنعت گاز در ترکمنستان ادامه خواهد داد. این شرکت در حال تلاش برای گسترش کارخانه فرآوری گاز GPZ-2 در منطقه قراردادی بختیارلیک، بهبود تأسیسات تولید با ارتقاء روتورهای کمپرسور و بهبود فرآیندهای تولید است. شرکت ملی نفت چین (CNPC) مطابق با استراتژی شرکتی خود، به اصول "جایگزین‌های پاک جایگزینی استراتژیک و رشد سبز" پایبند است و قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ انتشار کربن را به صفر برساند.

 https://turkmenportal.com/tm/news/95382?blogs_cat_id=368

 دیدگاه‌های اقتصادی ترکمنستان در مجمع فرغانه - 23 مهر 1404

خبرگزاری اورینت: در اولین جلسه مجمع صلح فرغانه سازوکارهایی برای تعمیق همگرایی اقتصادی منطقه ای در چارچوب موضوع جلسه یعنی «دره فرغانه - فضایی برای فرصت‌های اقتصادی جدید» پیشنهاد شد. موضوع میزگرد بررسی راه‌های تقویت امنیت غذایی ، تامین انرژی، همکاریهای صنعتی ، افزایش تجارت و ایجاد یک فضای اقتصادی واحد در منطقه بود.

بکدوردی امانساریف کارشناس مرکز علمی مطالعات استراتژیک در موسسه روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان دیدگاه ترکمنستان در مورد توسعه در منطقه و نقش منطقه در حمل و نقل بین‌المللی ارائه داد.

فلسفه جدید همکاری: مکمل بودن و خوشه‌ها

این کارشناس در ابتدای سخنرانی خود خاطرنشان کرد که چشم‌انداز اقتصادی دره فرغانه با عدم تقارن مشخص می‌شود: بخشی از دره (ازبکستان) دارای یک پایگاه صنعتی توسعه‌یافته است در حالی که برخی دیگر (قرقیزستان و تاجیکستان) دارای پتانسیل برق آبی و منابع کشاورزی هستند و نقش کلیدی در تأمین آب ایفا می‌کنند. امانساریف اظهار داشت که تحریک مؤثر تجارت بین منطقه‌ای مستلزم گذار از توافقات دوجانبه به یک "رویکرد خوشه‌ای یکپارچه" است. به نظر او دارایی‌های اصلی اقتصادی منطقه حول بخش‌های زیر متمرکز شده‌اند:

مواد اولیه و پایگاه صنعتی: ذخایر گسترده پنبه، ذخایر قابل توجه زغال سنگ و زیرساخت‌های متالورژی توسعه‌یافته.

پتانسیل انرژی: منابع برق آبی قرقیزستان و تاجیکستان که با برنامه‌های ازبکستان برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر تکمیل می‌شود.

نیروی کار: پتانسیل‌های متعدد و ماهرانه برای توسعه صنایع کاربر (نساجی خدمات).

ایجاد ارزش افزوده ساخت و ساز

این کارشناس پتانسیل اصلی رشد را به ایجاد زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای مرتبط دانست جایی که منابع دره فرغانه یکدیگر را تکمیل ‌کنند.

خوشه نساجی: ازبکستان با مواد اولیه خود می‌تواند نخ با کیفیت بالا عرضه کند در حالی که قرقیزستان می‌تواند بر تولید نهایی طراحی و بازاریابی پوشاک تمرکز کند.

جایگزینی واردات: لازم است از طریق تأمین مالی هماهنگ، بر واردات مواد اساسی مثل کودها، داروها و تجهیزات کشاورزی متمرکز شویم. این امر به دره فرغانه اجازه می‌دهد تا با صادرات کالاهای تکمیل شده ( به جای مواد اولیه) در بازارهای خارجی رقابت کند.

نماینده ترکمنستان همچنین پیشنهاد تبادل تجربه در بخش ساخت و ساز را داد. او به شهر هوشمند آرکاداغ اشاره کرده و گفت تجارب ترکمنستان در این زمینه می‌تواند در کمک به توسعه شهرها و روستاهای فرغانه مفید باشد . نماینده ترکمنستان همچنین ایجاد مناطق صنعتی مرزی با وضعیتهای مالیاتی و گمرکی ساده پیشنهاد کرد.

ادغام لجستیک و مالی

نماینده ترکمنستان برای تشکیل فضای اقتصادی واحد دو پیشنهاد مطرح کرد: تجارت آزاد بدون محدودیت و دیجیتالی شدن گمرک (اجرای سیستم "پنجره واحد" و "راهروهای سبز" برای عبور سریع کالاها). او خواستار نوسازی بیشتر ایست‌های بازرسی و اجرای بی وقفه فعالیتهای گمرکی شد از جمله فعالیت 24 ساعته و 7 روز هفته گمرکی و ایجاد ساز و کار تسویه حساب با ارزهای ملی بطوریکه وابستگی به ارزهای خارجی را کاهش می‌دهد. این کارشناس با تأکید بر موقعیت استراتژیک دره فرغانه اظهار داشت که این دره به عنوان حلقه کلیدی در راه گذرهای حمل و نقل ترانس اوراسیا عمل می‌کند:

"دره فرغانه نقطه شروع راه گذرهای جنوبی است که آسیای میانه را با بازارهای ایران و پاکستان متصل می‌کند همچنین از طریق بندر ترکمن باشی به دروازه قفقاز و از آنجا به ترکیه و سپس به اروپا متصل می‌شود." نماینده ترکمنستان بر لزوم مدیریت آب و انرژی تأکید کرد. او خواستار هماهنگ‌سازی میان کشورهای منطقه برای استفاده از آب جهت تولید برق آبی در زمستان (قرقیزستان و تاجیکستان) و تضمین آبیاری در تابستان (ازبکستان و ترکمنستان) شد. امانساریف همچنین بر اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دره فرغانه تاکید کرد. در پایان آمانساریف گفت که همگرایی در فرغانه زمینه ساز همگرایی منطقه‌ای گسترده‌تر در سراسر آسیای مرکزی و فراتر از آن خواهد بود.

 https://orient.tm/ru/post/91432/turkmenistan-fergana-ekonomika

 برگزاری نمایشگاه و همایش همکاری‌های بین‌المللی CIET-2025 در ترکمنستان - 27 مهر 1404

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: ترکمنستان در تاریخ ۳ و ۴ نوامبر (در منطقه گردشگری ملی آوازه در سواحل دریای خزر) میزبان کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی «توسعه بخش‌های ساخت و ساز صنعت و انرژی ترکمنستان» (CIET-2025) خواهد بود. تاکنون بیش از ۳۰۰ شرکت کننده از ژاپن، ترکیه، کره جنوبی، امارات متحده عربی و سایر کشورها برای آن ثبت نام کرده‌اند. از جمله شرکت‌کنندگان می‌توان به ایساکو، ایتو، رئیس و مدیرعامل صنایع سنگین میتسوبیشی، احمد چالیک رئیس هلدینگ چالیک ارمان، یلیجاک رئیس هیئت مدیره هلدینگ رنسانس، توموهیرو تاکاشینا مدیر نمایندگی صنایع سنگین کاوازاکی در ترکمنستان و ریچارد دیون از CONNEX اشاره کرد. موضوعات CIET-2025 شامل حوزه‌های زیرساختی ، ساخت و ساز، انرژی پاک و توسعه صنعتی همچنین نمایشگاهی از فناوری‌های جدید خواهد بود. ثبت نام تا 25 اکتبر ادامه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://ciet-turkmenistan.com/ru مراجعه کنید.

 https://business.com.tm/tm/post/14471/turkmenistanda-halkara-hyzmatdashlyk-boyuncha-ciet2025-forumy-gechiriler

  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما