معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۰۹:۵۸ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه دوم اسفند ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

هزینه سنگین تریپتیک مانع سفر گردشگران از وان به ایران

افزایش شدید هزینه تریپتیک جهت عبور خودروهای شخصی از گمرکات زمینی ترکیه به ایران از سوی سازمان گردشگری و اتومبیلرانی ترکیه طی سال‌های اخیر موجب شده تا دارندگان خودروهای شخصی به منظور سفر از وان به ایران با مشکلاتی روبرو شوند. اهالی وان با مبالغ هنگفت ضمانت برای خودروهای خود روبرو بوده و این وضعیت موجب شده تا سفر به ایران با خودروی شخصی غیرممکن شود. این مشکل روزبروز در حال تشدید شدن است و درحالیه که در گذشته هزینه ضمانت تریپتیک بین 100 الی 200 دلار برای یک سال به ازای هر خودرو بوده این عدد در حال حاضر در خودروهای متعارف بازار در حدود 2500 دلار و در خودروهای لوکس و غیرمتعارف تا عدد 20 هزار دلار سالانه به ازای هر خودرو افزایش یافته است. در حالیکه شاهد هجوم گردشگران ایرانی به وان هستیم، سفر مردم وان به ایران با خودروهای شخصی تبدیل به یک رویا شده است. (2024/02/22، وان، لینک منبع خبر)

بلااستفاده شدن اسکله‌های موجود در نوار ساحلی در پی پسرفت آب دریاچه وان

در پی ایجاد تغییرات اقلیمی و گرمایش کره زمین و با پسرفت آب دریاچه وان، بنادر و اسکله‌های موجود در سواحل این دریاچه به حالت بلا استفاده درآمده است. تغییرات اقلیمی و تشدید سرعت تبخیر آب در نزدیک به ده سال اخیر موجب شده تا زنگ خطر در دریاچه وان به عنوان بزرگترین دریاچه قلیایی جهان به صدا درآید. این وضعیت بیش از همه موجب شده تا بنادر و اسکله‌های ماهی‌گیری تحت تاثیر قرار گیرند. مسئولان در این نواحی در حال اجرای عملیات تعمیق سواحل به جهت انجام فعالیت ماهی‌گیران هستند. با این حال کارشناسان بر این اعتقاد هستند که اینگونه اقدامات تنها در کوتاه مدت پاسخگو خواهد بود و با ادامه روند پسرفت آب در دریاچه وان لازم است تا بنادر جدیدی، ویژه دریاچه وان طراحی شوند. (2024/03/11، وان، لینک منبع خبر)

مشکل تامین چوپان در قارص

علی گوربوز صادق‌اوغلو، رییس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان بز، گوسفند و گوساله قارص وجود مشکل چوپان در قارص را مطرح نمود. وی گفت: «با نزدیک شدن بهار در استان قارص؛ مشکل تامین چوپان از سوی پروش دهندگان گوسفند نگران کننده شده است. مشکل پروش دهندگان در تامین گوسفند و درخواست مبالغ نجومی از سوی چوپان‌ها و کاهش تعداد چوپان‌های افغان موجب شده تا مشکل تامین چوپان در منطقه بوجود آید. درحالیکه از یک سو بر اساس دستور استاندار محترم در حال افزایش تعداد گوسفند در قالب طرح‌های اجرایی در استان‌ هستیم از دیگر سوی با مشکل عدم وجود چوپان و زیرساخت شاهد فروش گوسفندان از سوی فعالان بخش و عدم فعالیت در این بخش هستیم. در سال 2023، 315 پرورش دهنده گوسفند‌های خود را فروخته و ترک شغل کرده‌اند. همچنین میانگین سن فعالان این بخش 58 سال است. با عدم رغبت جوانان برای ورود به این صنعت در آینده نزدیک شاهد تخلیه روستاها و نابودی اینگونه مشاغل خانوادگی کوچک خواهیم بود». (2024/03/11، قارص، لینک منبع خبر)

تمدید مجوز اکتشاف نفت در دیاربکر و شانلی‌عورفا

مجوز اکتشاف نفت شرکت سهامی نفت ترکیه در استان‌های دیاربکر و شانلی‌عورفا تمدید شد. بر اساس اطلاعیه به چاپ رسیده از سوی مدیریت کل امور نفتی و معدنی وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه در روزنامه رسمی این کشور؛ مجوز اکتشاف نفت در پهنه‌هایی به مجموع وسعت 45 هزار و 783 هکتار در دو استان دیاربکر و شانلی‌عورفا به مدت دو سال تمدید شد. این مجوز با هدف تعیین ظرفیت‌های هیدروکربنی منطقه و بهره‌مندی از آن در اقتصاد ترکیه صادر شده است. (2024/03/09، دیاربکر، لینک منبع خبر)

رکورد جدید تولید نفت در کوه گابار استان شیرناک

نخستین رکورد تولید نفت در سال 2024 در چاه‌های نفتی کوه گابار که هدف نهایی تولید نفت در آن روزانه 100 هزار بشکه می‌باشد به ثبت رسید. بر اساس خبر اعلام شده رکورد تولید نفت در حال حاضر در 28 چاه نفت در دو میدان نفتی شهید اسما چویک و شهید آیبوکه یالچین به 37 هزار بشکه در روز رسیده که بر اساس هدف گذاری صورت گرفته این عدد تا پایان سال 2024 به 100 هزار بشکه در روز خواهد رسید. (2024/03/10، دیاربکر، لینک منبع خبر)

   طویل‌ترین تونل‌های ترافیکی ترکیه در حوزه فعالیت سرکنسولگری ج.ا.ایران در ارزروم

بر اساس اطلاعات بدست آمده از مدیریت کل راه‌های ترکیه در طول سال‌های 2023-2003 میلادی 412 تونل به طول 703 کیلومتر در ترکیه احداث شده که بدین ترتیب تعداد تونل‌های ترکیه به عدد 495 و طول آنها در این مدت به 753 کیلومتر رسیده است. در سال 2023 نیز ساخت 42.5 کیلومتر تونل به اتمام رسید. از این بین، اغلب تونل‌های طویل ساخته شده در ترکیه در استان‌های حوزه فعالیت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم قرار دارند که از آن‌ها می‌توان به تونل‌های زیگانا، اویت، واوک، کریک، کوپ، اغریبل اشاره کرد.

تونل زیگانا ارتباط دهنده ترابوزان به بایبورت، آشکاله و ارزروم از طریق گوموش‌خانه می‌باشد که در تاریخ 3 مه 2023 به بهره‌‌برداری رسید. طول این تونل 14.5 کیلومتر بوده و دارای دو دهانه مجزا برای مسیر رفت و برگشت می‌باشد. ساخت این تونل موجب شد تا مدت زمان طی مسیر برای خودروهای سبک به 30 دقیقه و برای خودروهای سنگین به 60 دقیقه کاهش یابد و مشکلات موجود در ماه‌های زمستان در این ارتفاعات مرتفع گردد. ساخت این تونل با منابع انسانی و مالی 100% بومی صورت گرفته است. این تونل علاوه بر ترکیه طولانی ترین تونل اروپا نیز به شمار می‌رود. همچنین این تونل سومین تونل طولانی دارای دو دهانه مجزا برای مسیر رفت و برگشت در جهان به شمار می‌رود. با بهره‌برداری از این تونل طول مسیر به میزان 8 کیلومتر کاهش یافته است.

تونل اویت ارتباط دهنده ریزه به ارزروم می‌باشد که مهمترین بخش جاده ایسپیر-ایکیزدره در کوه اویت در ارتفاع 2.640 متری از سطح دریا بوده و در تاریخ 13 ژوئن 2018 به بهره‌برداری رسید. این تونل دارای طول 14 کیلومتر بوده و دو دهانه مجزا در مسیر رفت و برگشت دارد که چهارمین تونل طویل جهان با دو مجزا در مسیر رفت و برگشت به شمار می‌رود. افتتاح این تونل موجب شد تا مشکل گردنه کوه اویت که در 5 ماه از سال به علت شرایط سخت آب و هوایی و بارش برف و ریزش بهمن بروی بار ترافیکی مسدود بود مرتفع گردد و طول مسیر 4 کیلومتر کاهش یابد.

تونل واوک به طول 7.48 متر در حال حاضر همچنان در دست ساخت بوده و گوموش‌خانه را به بایبورت متصل می‌کند.

تونل کریک که در جاده اسپیر-ارزروم در حال ساخت بوده و طول آن 7.200 متر می‌باشد. با اتمام این تونل از طول مسیر به میزان 33 کیلومتر کاسته خواهد شد و متصل کننده مناطق آناتولی شرقی و شرق دریای سیاه به یکدیگر بوده، نقش بسزایی در ترانزیت داشته و امکان دسترسی بی‌وقفه به دروازه مرزی گوربولاغ-بازرگان را فراهم می‌کند.

تونل کوه کوپ، بین شهرستان آشکاله استان ارزروم و ترابوزان واقع شده و موجب کاهش 32 کیلومتری مسیر شده که طول آن 6.500 متر می‌باشد.

تونل اغریبل به طول 5.905 متر متصل کننده گیرسون به سیواس بوده و دارای دو ذهانه مجزا در مسیر رفت و برگشت می‌باشد که موجب کاهش 6.5 کیلومتری مسیر و 20 دقیقه‌ای مدت زمان سفر می‌شود. (2024/02/29، شانلی‌عورفا، لینک منبع خبر)

آغاز ارئه خدمت اینترنت بیسیم رایگان در سیرت

شهرداری سیرت، در راستای اجرای دستور کمال قزل‌کایا، استاندار و جانشین شهردار سیرت، ارائه اینترنت بیسیم رایگان را در میدان اصلی شهر سیرت آغاز نمود. بر همین اساس شهروندان سیرت قادر خواهند بود پس از این در این میدان از اینترنت رایگان بیسیم شهرداری بهره‌مند شوند. (2024/03/11، سیرت، لینک منبع خبر)

قیمت نازل خرمای ایران نسبت به انواع دیگر در باتمان

خرمای ایران به دلیل قیمت کم نسبت به سایر نمونه‌های خرمای موجود در بازار ترکیه مورد توجه خریداران در ماه مبارک رمضان است. یکی از دست فروشان خرمای ایران در سطح شهر در اینباره گفت: «خرمای ایران به دلیل ارزان بودن نسبت به سایر انواع خرما در بازار در حال حاضر به قیمت 50 لیره ترک به ازای هر جعبه و 35 تا 45 لیره ترک به ازای هر بشقاب یک بار مصرف به فروش می‌رسد. در حالت عادی بازار این محصول راکد است اما ان‌شاءالله با ورود به ماه رمضان گشایش در کسب  و کار ما گشایش ایجاد خواهد شد». (2024/03/11، باتمان، لینک منبع خبر)

ساخت تیرپارد در دروازه مرزی ترک‌گوزو آرداهان

ساخت تیرپارک در دروازه مرزی ترک‌گوزو با هدف پیشگیری از ایجاد ازدحام در این دروازه مرزی در دستور کار قرار گرفت. ساخت این تیرپارک در کیلومتر 3 جاده پوسوف-ترک‌گوزو برنامه‌ریزی شده است. خیرالدین چیچک، استاندار آرداهان ضمن بازدید از محل احداث این تیرپارک، در اینباره از مسئولین محلی کسب اطلاع نمود. وی همچنین درباره تیرپارک دروازه مرزی چیلدیر-آکتاش گفت این تیرپارک به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و افزود: «بعضا شاهد ایجاد صف چندین کیلومتری کامیون‌‌های باری در دروازه مرزی هستیم که ایجاد چنین صفوفی موجب ارائه تصویری ناخوشایند و عقب افتاده از ترکیه می‌باشد که علاوه بر این هزینه‌هایی را نیز برای رانندگان به همراه دارد. به همین دلیل اجرای این طرح با هدف رفع ازدحام در دروازه مرزی و ارتقا کیفیت شرایط زندگی رانندگان حین توقف در پشت دروازه مرزی انجام خواهد شد». (2024/03/03، آرداهان، لینک منبع خبر)

احداث دومین سد بزرگ آب آشامیدنی در قهرمان‌مرعش

در قالب پروژه آب آشامیدنی دوزباغ به عنوان دومین پروژه بزرگ آب آشامیدنی ترکیه، دومین سد بزرگ آب شرب ترکیه توسط شهرداری‌ها در دوره جدید احداث خواهد شد. این پروژه قادر خواهد بود تا نیاز غازی‌آنتپ به آب آشامیدنی را تا سال 2050 مرتفع نماید که اجرای آن توسط شهرداری غازی‌آنتپ در حال ورود به وارد فاز جدیدی می‌باشد. با اتمام احداث سد دوزباغ که در ماهیت ادامه خط انتقال آب موجود و با سرمایه‌گذاری 13 میلیارد لیره‌ای در حال اجرا می‌باشد؛ سالیانه 1.5 میلیارد لیره صرفه جویی در امر انرژی محقق خواهد شد. این سد دارای 191 متر ارتفاع و ظرفیت 166 میلیون مترمکعب آب را دارا بوده و با یکپارچه سازی با سامانه‌های آبی موجود امکان دستیابی غازی‌آنتپ به ارزانترین آب آشامیدنی در میان کلانشهرهای ترکیه را فراهم خواهد آورد. در حال حاضر بخش قابل توجهی از خط آبرسانی پروژه آب شرب دوزباغ که از آب رودخانه گوکسو واقع در شهرستان چاغلایان‌جریت استان قهرمان‌مرعش تغذیه شده و فاز اول خطوط انتقال آب آن به طول 144 کیلومتر می‌باشد به اتمام رسیده است. در احداث این پروژه از لوله‌های انتقال آب با قطر 2.6 متر بره گرفته شده که از نوع بزرگترین لوله‌های انتقال آب بکار گرفته شده برای اهداف شرب و مصرفی در ترکیه می‌باشد. همچنین در اجرای خط انتقال آب سد 3600 متر تونل نیز با قطر 5.6 متر ایجاد شده است. (2024/02/29، غازی‌آنتپ، لینک منبع خبر)

نقشه خشکسالی نگران کننده سازمان کل هواشناسی ترکیه در مناطق شرق و جنوب شرق

بر اساس نقشه منتشر شده از سوی سازمان کل هواشناسی ترکیه مربوط به وضعیت خشکسالی در این کشور مرتبط با ماه فوریه سال 2024؛ وضعیت خشکسالی در مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه نگران کننده است. چرا که در بخش وسیعی از نواحی شرق و جنوب شرق ترکیه وضعیت « خشکسالی شدید» نشان داده شده است. بر اساس این نقشه در ماه فوریه 2024 مناطق دارای وضعیت «خشکسالی خفیف» و «خشکسالی متوسط» بسیار محدود بوده و اکثریت مناطق با وضعیت «خشکسالی شدید» نشان داده شده است.

نقشه سه ماهه خشکسالی ترکیه مربوط به دسامبر 2023 تا فوریه 2024 منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی ترکیه نیز نشان دهنده رشد سریع خشکسالی بوده و با بررسی نقشه‌های 12 ماهه، 9 ماهه و 6 ماهه خشکسالی، رشد این پدیده در این بازه‌های زمانی تدریجی بوده و به اندازه ماه فوریه خشکسالی قابل ملاحظه‌ای مشاهده نمی‌شود. این درحالیست که سرعت رشد خشکسالی در ماه فوریه به شدت افزایش یافته است. بر اساس این نقشه استان‌های ارزنجان، موش، بیتلیس، وان، اغدیر، آغری، سیرت، شیرناک و بخش‌هایی از استان‌های قارص، ارزروم، ماردین و باتمان دارای وضعیت «خشکسالی شدید» هستند. (2024/03/12، الازیغ، لینک منبع خبر)

  نیروگاه در حال احداث خورشیدی شهرستان سولهان استان بینگول

استانداری بینگول اعلام داشت بازدید از محل احداث نیروگاه خورشیدی در حال تاسیس شهرستان سولهان استان بینگول برای عموم آزاد شده تا هموطنان نظرات و پیشنهادات خود را ظرف مدت ده روز در اینباره به مدیریت محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی استان بینگول ارائه دهند. این نیروگاه در 56 قطعه زمین شامل 353 بلوک با ظرفیت 20 Mwe ساخته خواهد شد. (2024/03/04، بینگول، لینک منبع خبر)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما