معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۸- ۱۰:۴۷ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی چین- گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در نیمه دوم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

عزم استان هونان برای افزایش تجارت با قاره آفریقا

 استان هونان در جنوب چین در تلاش است تا حجم تجارت خود را با آفریقا تا سال 2024 به دو برابر افزایش دهد. این هدف بعد از آن تعیین گردید که در سال 2023 استان هونان مراحل جدیدی از همکاری اقتصادی و تجاری با آفریقا را آغاز نمود. در سال 2023 حجم کلی روابط هونان با قاره آفریقا به حدود 56 میلیارد یوآن ( حدود 7 میلیارد دلار) رسید که این رقم نشان دهنده افزایش 23 درصدی رشد متوسط سالانه تجارت خارجی این استان با قاره آفریقا می‌باشد که باعث گردید این استان در رتبه هشتم در بین استان‌های چین و رتبه اول در بین استانهای مرکزی و غربی چین قرار گیرد.

https://epaper.voc.com.cn/hnrb/html/2024-02/19/content_1672466.htm

شنزن، اولین شهر چین دارای 4 منطقه با بیش از 70 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی

شهر شنزن با در اختیار داشتن 4 منطقه (بائوآن، فوتیان، نانشان و لانگ گانگ) و با تولید ناخالص داخلی حدود 70 میلیارد دلاری در سال 2023 در این مناطق، خود را به عنوان اولین شهر چین به لحاظ داشتن این چنین مناطق با تولید ناخالص داخلی مطرح نموده است. میزان افزایش تولید ناخالص داخلی منطقه "بائوان" در مقایسه با سال گذشته 8.5 ٪ افزایش یافته و به همین ترتیب تولید ناخالص داخلی در مناطق لانگ گانگ 6.3 درصد، منطقه نانشا 5.1 درصد فوشان 2.8 درصد افزایش داشته است. http://szdaily.sznews.com/pc/layout/202402/21/node_03.html#content_3178403

 

افزایش فروش ماشین آلات ساختمانی استان هونان در خارج از کشور

 بر اساس اعلام گمرک چانگشا در استان‌هاینان، صادرات محصولات ماشین آلات ساختمانی در استان هونان در سال 2023 به 26.3 میلیارد یوان رسید که نسبت به سال قبل 43.7 درصد افزایش یافته است که 21.7 واحد درصد بالاتر از میانگین ملی می‌باشد. از این میزان 18.95 میلیارد یوان صادرات به کشورهای "کمربند و جاده" اختصاص داشته است.

 https://epaper.voc.com.cn/hnrb/html/2024-02/21/content_1672840.htm?div=-1

صدور وامهایی به میزان حدود 6 میلیارد دلار در بخش لجستیک از سوی بانک توسعه چین

بانک توسعه چین (CDB) اعلام کرد که بیش از 40 میلیارد یوان (حدود 5.63 میلیارد دلار آمریکا) وام میان مدت و بلندمدت در سال 2023 برای بخش لجستیک صادر کرده است.

بر اساس اعلام مقامات بانک مذکور، این بودجه عمدتاً با هدف حمایت از پروژه‌های لجستیکی بزرگ واقع در شهرهایی با قابلیت مرکز لجستیکی در نظر گرفته شده است. همچنین این بانک اعلام داشت که به ارائه خدمات مالی با کیفیت بالا و کارآمد برای ایجاد یک سیستم لجستیکی مدرن ادامه خواهد داد. فدراسیون لجستیک چین، همچنین از افزایش با افزایش میانگین شاخص خود در سال 2023 به میزان 51.8 خبر داد.

https://www.newsgd.com/m/node_a21acd2229/f2ae031b37.shtml

صادرات بیش از 20 هزار دستگاه خودرو از بندر نانشا گوانجو

 بندر نانشا در گوانجو در اولین ماه سال میلادی 2024 موفق به صادرات بیش از 20 هزار خودرو گردید که افزایش بیش از 67 درصد در طول جشن‌های موسوم به جشن بهار داشته است. این صادرات نه تنها در بخش خودروهای برقی، بلکه وسایط نقلیه دارای سوخت بنزینی و همچنین کامیون‌های سنگین و ماشین آلات مهندسی را نیز در برمی‌گیرد. تنها در طول تعصیلات جشنواره بهاره چین حدود 8000 وسیله نقلیه تجاری از بندر نانشا صادر شد و رکورد جدیدی را برای صادرات از وسایل نقلیه خارجی شاهد بوده است. وجود محیط مطلوب برای کسب‌وکار، مزیت جغرافیایی و شرایط مناسب ترخیص کالا از گمرک، باعث گردیده که بندر نانشا هشت مسیر بین‌المللی را برای صادرات خودروها داشته باشد که چندین منطقه و کشور از جمله خاورمیانه، اروپا، آمریکای جنوبی و آسیای جنوب را پوشش می دهد. این گمرک خدمات 24 ساعته ترخیص حتی در روزهای تعطیل را ارائه می دهد.

https://www.newsgd.com/m/node_5c070fdd03/58a6de6cae.shtml

نشست کاری مشترک بین استان گوانگشی و شنزن برگزار شد

 جلسه کاری مشترک بین استان گوانگشی و شهر شنزن، به منظور افزایش بیشتر همکاری بین مناطق شرقی و غربی استان گوانگدونگ و گوانگشی و همچنین همکاری همه جانبه با شنزن برگزار شد. دبیر کمیته حزب و معاون دبیر کمیته حزب استان گوانگدونگ و دبیر کمیته حزب شهرداری شنزن در این نشست حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

 استان گوانگشی امیدوار است که شنزن آن استان را به عنوان طرح های توسعه ای و استراتژیک صنعتی خود در نظر بگیرد و همکاری در صنایع، اقتصاد دیجیتال، امور مالی، فناوری و سایر زمینه‌ها را تقویت کند و برای توسعه بازار آسه‌آن و ادغام زنجیره نوآوری، زنجیره صنعت، زنجیره سرمایه، زنجیره استعداد، با یکدیگر همکاری کند.

 ‏http://www.nnrb.com.cn/nnrb/20240227/html/page_04_content_004.htm

اعلام استانداردهای محلی برای ارائه خدمات در قالب "پنجره واحد" در بخش تجارت بین المللی از سوی شهر شیامن

اخیراً سه استاندارد تجارت بین المللی در قالب پنجره واحد "Single Window" در شهر شیامن با موفقیت تدوین و رسماً برای انتشار به عنوان استانداردهای محلی در شهر شیامن تأیید شده است.

سه استاندارد خدمات در این بخش شامل ارائه داده در تجارت بین المللی، اظهارنامه گمرکی و رابط خدمات اظهارنامه گمرکی می‌باشد. این ایده نه تنها می‌تواند تسهیل برنامه‌های تجاری و ترویج تحول دیجیتال شرکت ها را بهبود بخشد، بلکه می‌تواند به طور جامع و سیستماتیک داده‌های تجاری را بین شرکت ها و دولت ادغام کند.

‏https://fjrb.fjdaily.com/pc/con/202402/27/content_345350.html

شنزن؛ دومین مقصد سرمایه گذاری در چین

 بر اساس گزارشی که توسط اتاق بازرگانی آمریکا در جنوب چین (AmCham South China) در 27 فوریه منتشر شد، شنزن برای دومین سال متوالی، دومین مقصد جذاب برای سرمایه گذاری خارجی در چین شد. گوانگجو برای هفتمین سال متوالی مقام اول را از آن خود کرد. شانگهای و پکن بعد از شنزن در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

‏http://szdaily.sznews.com/PC/layout/202402/28/node_01.html#content_3181315

شورای ارتقای تجارت بین المللی استان‌هاینان بیش از صد شرکت را برای رقابت در سطح جهانی سازماندهی خواهد کرد

 در کنفرانس کاری شورای توسعه تجارت هونان (Hunan CCPIT)  در سال 2024، اولویت‌های آن شورا درخصوص " جهانی کردن محصولات باکیفیت هونان" و "سرمایه‌گذاری در هونان" ترویج  10 پروژه همکاری صنعتی، سازماندهی بیش از 100 شرکت برای خروج از کشور برای گرفتن سفارشات، و کمک به 1000 شرکت تجارت خارجی برای بهبود قابلیت های "جهانی شدن" اعلام گردید

 ‏https://epaper.voc.com.cn/hnrb/html/202402/28/content_1673872.htm?div=-1

تقویت صنعت تجارت الکترونیک فرامرزی در استان گواندونگ

 مجموعه‌ای از اقدامات برای تقویت تجارت الکترونیک فرامرزی و کمربندهای صنعتی مرتبط در شانتو توسط وزارت بازرگانی استان گوانگدونگ راه‌اندازی گردید. نزدیک به 600 نماینده از دفاتر بازرگانی شهرهای شرق استان گوانگدونگ و همچنین شرکتهایی نظیر آمازون، TikTok، Jingdong، Tmall، Alibaba و دیگر پلتفرم‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات تجارت الکترونیک پیشرو جهانی در این اقدامات نقش خواهند داشت.

 انجمن تجارت الکترونیک گوانگدونگ به منظور کمک به شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط در کمربندهای صنعتی برای پیشبرد تبلیغات بازاریابی در خارج از کشور، یک خط مشی ویژه در مورد ترویج خدمات ترویج بازاریابی در استان انجام داده است.

 ‏https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/d9eefb3c6f.shtml

کنفرانس ارتقاء بندر تجارت آزاد هاینان (سانیا) هنگ کنگ برگزار شد

 کنفرانس ترویج بندر تجارت آزاد هاینان (سانیا) و هنگ کنگ برگزار گردید. نزدیک به 200 نماینده از شرکت های هنگ کنگ، اتاق های مختلف بازرگانی و انجمن‌های صنعتی و همچنین نمایندگانی از Hainan مستقر در هنگ کنگ در این رویداد شرکت کردند.

در این کنفرانس، دفتر ترویج سرمایه گذاری شهر سانیا به ارائه تبلیغ جامع از بندر تجارت آزاد هاینان و شهر سانیا پرداخت و سپس دفتر توسعه گردشگری و دفتر مدیریت شهری و علم و فناوری خلیج سانیا، تبلیغاتی را برای ایجاد مقاصد گردشگری بین‌المللی، منطقه عالی نوآوری علمی و فناوری بندر تجارت آزاد هاینان، و ساخت و ساز انجام دادند.

مقامات بندر آزاد سانیا ( در استان‌هاینان) در سفر خود به هنگ کنگ، توافقاتی در زمینه سرمایه‌گذاری ، ارتقاء گردشگری، اقتصاد دیجیتال و مالی، فناوری دریاهای عمیق، املاک تجاری، حمل و نقل و ... با طرف هنگ کنگی امضا نمودند.

 ‏http://news.hndaily.cn/html/2024-02/29/content_58466_17099267.htm

 

شروع خوب شرکت های دولتی فوجو در جذب سرمایه گذاری

‎‎ کنفرانس ترویج سرمایه گذاری دارایی‌ها و شرکت های دولتی شهر فوجو مرکز استان فوجیان برگزار گردید که در آن شرکت های پیشرو مانند Yangtze, Three Gorges Group و Huawei برای ایجاد سرمایه گذاری در زمینه‌های بیوتکنولوژی، انرژی‌های جدید، مواد جدید و آب، تمایل در ارتقای سرمایه‌گذاری در آن شهر را اعلام نمودند و 14 پروژه سرمایه گذاری با سرمایه گذاری کل 34.151.8 میلیارد یوان در محل امضا شد.

 ‎در سال 2023، شهر فوجو به طور مستقیم در 59 پروژه سرمایه گذاری با مبلغ سرمایه گذاری 39.04 میلیارد یوان مشارکت نمود.

https://fjrb.fjdaily.com/pc/con/202403/01/content_346252.html

تقویت خوشه‌های صنعتی در شهر ساحلی جی یانگ Jieyang

بر اساس اعلام مقامات بندری و دریایی استان گواندونگ، با احداث سه پایانه‌ LPG و انبارهای فله گاز مایع در منطقه عملیاتی دریای چین جنوبی در شهر ساحلی "جی یانگ" در استان گوانگدونگ از سوی گروه بندری گوانجو، بندر "جی یانگ" با مناطق خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) ادغام خواهد شد و انجام این پروژه‌ها به توسعه بیشتر خوشه‌های صنعتی آن بندر کمک خواهند کرد.

به گفته شرکت بندری گوانجو، پس از تکمیل این پروژه‌ها، ظرفیت حمل بار سالانه بندر "جی یانگ" بیش از 15 میلیون تن افزایش می یابد و حدود 220000 متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی جدید را فراهم می‌کند.

پایانه بار LPG با سرمایه گذاری حدود 377 میلیون یوان و ظرفیت تولید سالانه 2.97 میلیون تن، آغاز و قرار است تا سال 2025 تکمیل شود.

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/54fab10d89.shtml

امضاء قراردادهای همکاری میان گوانجو و ایتالیا

 همکاری‌های میان گوانجو و کشور ایتالیا با برگزاری نشست توسعه سرمایه‌گذاری که با حضور بیش از صد شخصیت سیاسی، تجاری چین و ایتالیا و نمایندگان شهرداری گوانگجو در تاریخ 7 اسفند در شهر میلان ایتالیا برگزار گردید، وارد مرحله ای تازه شده است و هم اکنون همکاری‌ها میان دو طرف در زمینه‌هایی مانند زیست محیطی، اقتصادی، فناوری سبز و سایر رو به گسترش قرار دارد.

 ایتالیا به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ اروپا، شریک تجاری مهم و منبع سرمایه گذاری خارجی برای گوانجو به حساب می آید. حجم تجارت گوانجو و ایتالیا در سال 2023، به 14.635 میلیارد یوان رسید. در مجموع تعداد 163 شرکت از ایتالیا در شهر گوانجو سرمایه گذاری و در سال‌های اخیر، گوانجو و میلان در زمینه مدیریت شهری، غلات، خودرو و مد همکاری داشته‌اند.

 ‏https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/fcce389a83.shtml

صادرات خودروی برقی از استان‌هاینان

کارخانه اتوموبیل هایما در شهر هایکو استان‌هاینان، از صادرات اولین خودروهای برقی ساخت آن کارخانه خبر داده است. شرکت هایما موتورز اخیرا سفارش حدود یکصد دستگاه از کشور ویتنام را دریافت و به دنبال گسترش حضور خود در آن کشور است و این محموله اخیرا به کشور ویتنام ارسال شده است.

این محصول تولیدی شرکت هایما، اولین دسته از وسایل نقلیه جدید انرژی است که توسطHaima Automobile به ویتنام صادر می‌شود و همچنین اولین گروه از وسایل نقلیه انرژی جدید تولید شده توسط شرکت های خودروسازی محلی در هاینان است که به بازارهای خارج از کشور صادر می‌شود. کشور روسیه نیز اخیراً سفارش 500 هزار دستگاه از این محصولات را به شرکت هایما داده است.

‏http://news.hndaily.cn/html/2024-03/05/content_58471_17114036.h

تمرکز استان هونان بر ایجاد خوشه‌های صنعت دیجیتال

‎براساس اعلام اداره صنعت و فناوری اطلاعات استان هونان، به منظور ترویج و انجام اموراتی در حوزه توسعه صنعت دیجیتال، در نظر است درسال جاری ارزش افزوده صنعت تولید اطلاعات الکترونیکی بالاتر از اندازه تعیین‌شده و به بیش از ۷ درصد افزایش یابد و درآمد صنعت خدمات نرم‌افزاری و فناوری اطلاعات از ۲۶۰ میلیارد یوان فراتر رود.

‎در این رابطه استان هونان تعدادی خوشه صنعتی متمرکز در زمینه‌های محاسبات پیشرفته، نرم افزارهای کلیدی، نمایشگرهای جدید، پایانه‌های هوشمند، هوش مصنوعی و غیره را ایجاد خواهد نمود و هدف خود را برای تشویق سایر شهرستانهای استان برای توسعه صنایع تقسیم بندی شده مانند قطعات الکترونیکی و مواد الکترونیکی و توسعه خوشه‌های صنعتی مشخص برای شرکت های کوچک و متوسط عنوان نموده است.

https://epaper.voc.com.cn/hnrb/html/2024-03/09/content_1675600.htm?div=-1

رشد تجارت خارجی استان گواندونگ در 2 ماه ابتدایی سال 2024

 ‎ ‎بر اساس اعلام گمرک استان گواندونگ، حجم واردات و صادرات آن استان با شرکای سنتی خود در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که این افزایش تجارت استان گواندونگ با کشورهای جنوب شرق آسیا (17.3 درصد)، ایالات متحده (32.3 درصد)، منطقه اداری ویژه هنگ کنگ (17.1 درصد)، اتحادیه اروپا (12.1 درصد) و استان تایوان (20.3 درصد)، در دو ماه اول سال 2024، ثبت شده است.

‎عملکرد مطلوب تجارت خارجی گوانگدونگ با شرکای تجاری اصلی خود و همچنین کشورهای عضو کمربند راه، موجب گردیده تا تجارت خارجی این استان در مقایسه با سال گذشته با 24.9 درصد افزایش جمعا به 1.35 تریلیون یوان در دو ماه اول برسد.

در دو ماه ابتدایی سال 2024 میلادی، صادرات استان گواندونگ به بیش از 885.94 میلیارد و واردات به رقم 462.4 میلیارد یوان رسید که به ترتیب 26.8 و 21.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/0500df4a5b.shtml

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما