معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۸- ۱۰:۲۶ - مشاهده: ۱۰۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم اسفند ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته مجموعاً 21 مورد معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسیده است. براین اساس بازرگانانی از کشورهای  امارات متحده عربی، افغانستان، مالت و دیگر کشورها محصولاتی از قبیل سوخت هواپیما، پلی پروپیلن و نفت سفید تولید شده در کنسرن دولتی «ترکمن نفت» را به ارز خارجی خریداری کردند.

همچنین کاربامید تولید شده توسط شرکت دولتی «ترکمن شیمی» نیز به نمایندگان محافل تجاری بریتانیا فروخته شد. علاوه بر آن، محصولاتی از قبیل پارچه پنبه‌ای، نخ پنبه‌ای و شلوار جین به بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی و قرقیزستان با ارز خارجی فروخته شد. ارزش کل معاملات بیش از 51 میلیون و 329 هزار دلار بود.

بازرگانان ترکمنستان نیز محصولاتی از قبیل پلی پروپیلن، قیر، فرش دستباف، نخ و مواد خام ابریشم را برای بازار داخلی خریداری کردند. ارزش کل معاملات بیش از 14 میلیون و 756 هزار منات بود.

منبع: https://tdh.gov.tm/tk/post/39249

 صادرات بخش خصوصی ترکمنستان در سال 2023

در سال 2023 بیش از 20 مورد از صنایع تولیدی مربوط به محصولات کشاورزی و غذایی در ترکمنستان به بهره برداری رسیده است. طی گفتگو با مشاور رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در امور مجتمع کشت و صنعت و شیلات، آقای شامراد هرموف به شاخص‌های کسب شده در سال 2023 از سوی بخش خصوصی کشاورزی در ترکمنستان اشاره شده است.

بنا به آمارهای ارائه شده مزبور در سال 2023 حدود 100 محصول غذایی توسط کارآفرینان ترکمنی تولید شده است که در مهم ترین ردیف آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی خط تولید محصولاتی از قبیل غذای کودک با نام تجاری «یسرجه»، 23 نوع از محصولات کالباس و سوسیس، 25 نوع از آبمیوه‌های بدون الکل و بیش از 30 نوع شیرینی و شکلات جدید را نام برد.

همچنین نماینده اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان تأکید داشت که تنها میزان صادرات گوجه فرنگی تولید شده در کشور به مبلغ 100 میلیون دلار رسیده است. به طور کلی درآمد کارآفرینان ترکمنستان از صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته معادل 135 میلیون دلار بوده است. این رقم 10 درصد بیشتر از سال گذشته می‌باشد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/72055

 تولید ماهانه 10 الی 15 تن شیر غلیظ شده توسط کارآفرین ترکمنستانی

کارآفرین ترکمنستانی صاپا آمانگلدی‌یف به عنوان یکی از اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، ریاست یک شرکت تولیدی لبنیات و شیرینی را بر عهده داشته و ماهانه 10 الی 15 تن از محصولات شیر غلیظ شده را تولید می‌کند.

این شرکت که در شهر مرو واقع شده، انواع لبنیات عمدتاً محصولات شیر غلیظ شده را با نشان تجاری «مرمر» تولید می‌کند. آنطور که در این خبر آمده، این شرکت تولیدی لبنیات و شیرینی حدود 50 جوان را استخدام کرده و انواع ویفرها را نیز تولید می‌کند.

ماهانه 60 تن از این محصولات شیرینی تولید شده و متخصصان این شرکت در نظر دارند در آینده نزدیک دامنه این محصولات را گسترش داده و میزان تولید را افزایش دهند.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11219

 ورود دومین هواپیمای مسافربری بوئینگ به فرودگاه بین المللی عشق آباد

بر اساس مصوبه مربوطه رئیس جمهور ترکمنستان مبنی بر خرید دو فروند هواپیمای مسافربری جدید Boeing-777-300ER از شرکت آمریکایی بوئینگ، دومین فروند از این هواپیماهای مسافربری اخیرا وارد فرودگاه بین المللی عشق آباد شد.

بر اساس اعلام شرکت هواپیمایی ترکمنستان، یک فروند هواپیمای مسافربری جدید Boeing-777-300ER که در فرودگاه بین المللی عشق آباد به زمین نشسته و به ناوگان هواپیمایی ترکمنستان پیوسته است. اولین هواپیمای Boeing-777-300ER در تاریخ 4 دسامبر 2023 به فرودگاه بین المللی عشق آباد تحویل داده شد.

دومین هواپیمای مدرن قادر است 368 مسافر را با کارایی و راحتی بالا حمل کند. از این تعداد 40 صندلی در کلاس بیزینس، 32 صندلی در کلاس اکونومی ممتاز و 296 صندلی در کلاس اکونومی هستند. این هواپیما که به دو موتور GE90-115BL2 مجهز است، برد پروازی 11 هزار و 390 کیلومتری دارد و می‌تواند پروازهای بین المللی بدون توقف تا 40 تن را انجام دهد.

منبع : https://business.com.tm/ru/  

برداشت گاز از منبعی در میدان گازی یلان استان مرو

کارکنان اداره «حفاری ترکمن‌گاز» کنسرن دولتی «ترکمن‌گاز» اخیراً یک جریان گازی جدید صنعتی از چاه بهره برداری شماره 02 در میدان گازی «Ýylan» واقع در استان مرو بدست آوردند. کارکنان اداره «حفاری ترکمن‌گاز» بر روی این چاه گازی کار کرده و چاه را تا عمق 2875 متری حفر کردند.

آنطور که در این گزارش آمده، حفاران با تجارب کاری غنی، چاه مذکور را در عمق 2852 الی 2856 متری مشبک کاری کرده و جریان جدیدی از گاز طبیعی دارای اهمیت از لحاظ صنعتی را به دست آوردند.

بنا به اظهارات کارشناسان، میزان گاز خروجی روزانه این چاه 821 هزار مترمکعب است. ویژگی اصلی گاز طبیعی این میدان این است که ترکیب گاز طبیعی به دست آمده عاری از گوگرد و هیدروژن می‌باشد.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11222

 تحقق برنامه سالانه اداره استخراج گاز لباب یک ماه جلوتر از موعد مقرر

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنستان، نمایندگان اداره «لباپ‌گازچیکاریش (استخراج گاز لباب)» کنسرن دولتی «ترکمن گاز» برنامه استخراج گاز طبیعی سال 2023 را یک ماه زودتر از موعد مقرر به سرانجام رساندند. براساس گزارش منتشر شده در این خصوص، برنامه استخراج گاز سال گذشته اداره «لباپ‌گازچیکاریش (استخراج گاز لباب)» معادل 9 میلیارد و 875 میلیون و 120 هزار متر مکعب بوده است. تا پایان ماه نوامبر سال گذشته حجم تولید گاز طبیعی به 9 میلیارد و 964.6 میلیون مترمکعب رسید.

یعنی طی 11 ماه 103 درصد از برنامه سالانه محقق شده است. علاوه بر آن، این شرکت بیش از 36 هزار تن میعانات گازی را به پالایشگاه نفت ارسال کرد.

کارکنان میدان گازی مالای نیز 5.9 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در طی 11 ماه تولید کردند که سهم قابل توجهی در تحقق برنامه سالانه داشت. چنین عملکرد بالایی به لطف راه اندازی یک ایستگاه کمپرسور گاز جدید به دست آمد. بخش قابل توجهی از گاز طبیعی به دست آمده از این میدان گازی از طریق خط لوله گاز ترکمنستان-چین به کشور چین ارسال می‌شود.

شایان ذکر است، فعالیت‌ها در میادین گازی به طور فعال تداوم دارد. در نتیجه آن، تولید روزانه «گاز طبیعی» به طور متوسط در حجم 30.5 میلیون متر مکعب حفظ می‌شود.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/72098

 تولید 4.5 میلیارد کیلووات ساعت برق در استان بالکان

کارشناسان نیروگاه دولتی «آوازه» در نزدیکی شهرستان ترکمن باشی سال گذشته را با نتایج عالی جمع بندی کردند. در سال گذشته، شرکت‌های مربوطه استان بالکان موفق به تولید 4.5 میلیارد کیلووات ساعت برق شدند.

شایان توجه است که در تاریخ 3 نوامبر 2023 سردار بردی‌محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان یک نیروگاه برق مدرن در محدوده بخش ترکمن‌باشی و ساختمان‌های مسکونی در شهرک قولیمایاک را کلنگ زنی کرد. وی همچنین خط انتقال برق فشار قوی در مسیر مرو-آخال و دو دستگاه توربین گازی در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی را افتتاح کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/72402

 فرآوری حدود 490 هزار تن نفت در پالایشگاه نفت سیدی در سال گذشته میلادی

رسانه‌های ترکمنی اعلام کردند که در سال گذشته 489 هزار و 684 تن نفت به عنوان ماده اولیه اصلی در پالایشگاه نفت سیدی واقع در استان لباب فرآوری شد. از نفت فرآوری شده در دوره مورد گزارش، بیش از 413 هزار تن فرآورده‌های نفتی تولید شده است.

بیش از 230 هزار و 390 تن از محصول تولیدی بنزین A-95، A-92 و A-80 و حدود 123 هزار و 680 تن گازوئیل می‌باشد. این کارخانه در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی دسامبر 2023 در مجموع 30 هزار و 65 تن وکیوم باتوم، 5 هزار و 375 تن نفت کوره و 22 هزار و 680 تن قیر تولید کرده است.

علاوه بر آن، محصولات تولید شده در این شرکت به کشورهایی مانند ازبکستان، افغانستان، گرجستان و امارات متحده عربی صادر می‌شوند. مجتمع پالایشگاهی نفت سیدی در سال 2015 تأسیساتی با قابلیت تولید بیش از 37 هزار تن قیر جاده‌ای احداث نمود. همچنین در سال 2017 مجتمع تولید بنزین با اکتان بالا با ظرفیت تولید 500 هزار تن در سال در این مجتمع پالایشگاهی تأسیس شد.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11246

 امضای یادداشت تفاهم بین کنسرن «ترکمن نفت» و شرکت دراگون اویل

قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی مردم ترکمن و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، در چارچوب سفر اخیر خود به امارات متحده عربی، با سید الطایر رئیس هیات مدیره شرکت نفت دراگون اویل دیدار کرد. در این دیدار، تفاهم نامه ای بین شرکت دولتی کنسرن ترکمن نفت و دراگون اویل  با مسئولیت محدود امضا شد.

رسانه‌های ترکمنی اعلام کردند که در این دیدار چشم انداز موفقیت آمیز توسعه بیش از پیش روابط بلندمدت با در نظر گرفتن تجربه گسترده فعالیت مشترک و برنامه‌های جامع برای توسعه هرچه بیشتر مجتمع سوخت ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان تاکید کرد ترکمنستان دارای ذخایر بزرگ هیدروکربنی است و علاقمند به همکاری دوجانبه با شرکت های مطرح دنیا در زمینه اکتشاف، توسعه و تولید می‌باشد. رهبر ملی مردم ترکمنستان همچنین خاطرنشان کرد که افزایش حجم نفت و گاز تولیدی و فرآوری آنها، صادرات منابع انرژی ترکمنستان و همچنین محصولات آماده نفت، گاز و فرآورده‌های شیمیایی از وظایف مهم این حوزه از اقتصاد ملی ترکمنستان می‌باشد.

از شرکا و سرمایه گذاران امارات متحده عربی نیز برای شرکت در اجرای پروژه‌های انرژی جدید مربوط به ساخت زیرساخت های حمل و نقل گاز جهت انتقال گاز ترکمنستان به کشورهای منطقه و سایر کشورها دعوت شد. سید الطایر، رئیس هیات مدیره دراگون اویل، ضمن قدردانی از حمایت های ارائه شده، اطمینان داد که شرکت وی به انجام کامل وظایف خود ادامه خواهد داد.

دراگون اویل، مستقر در دبی، امارات متحده عربی، از سال 2000 در ترکمنستان فعالیت می‌کند. فعالیت اصلی این شرکت استخراج منابع هیدروکربنی در منطقه قراردادی چلکن در دریای خزر می‌باشد. در دسامبر 2023، شرکت نفت دراگون اویل دفتر جدید خود را در عشق آباد افتتاح کرد.

منبع : https://business.com.tm/ru/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما