معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۱

11 کشور برتر آفریقایی با پیش ‌بینی عملکرد رشد قوی در سال 2024

گزارش دو سالانه گروه بانک توسعه آفریقا (AfDB) با عنوان عملکرد و چشم انداز اقتصاد کلان آفریقا (MEO) ، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) برای این قاره در سال ‌های 2024 و 2025 را بالاتر از نرخ میانگین جهانی پیش بینی شده 2.9 درصد و 3.2 درصدی قبلی، به ‌ترتیب 3.8 و 4.2 درصد اعلام کرده است و انتظار می رود در سال جاری پس از آسیا به عنوان دومین قاره با رشد سریع باقی بماند.

بر همین اساس، قاره آفریقا 11 کشور از 20 کشور جهان را که پیش بینی می‌شود در سال جاری رشد اقتصادی قوی به ثبت برسانند را به خود اختصاص داده است.این کشورها شامل: نیجر (11.2%)، سنگال (8.2%)، لیبی (7.9%)، رواندا (7.2%)، ساحل عاج (6.8%)، اتیوپی (6.7%)، بنین (6.4%)، جیبوتی (6.2%)، تانزانیا (6.1%)، توگو (6%) و اوگاندا با 6% هستند.

این گزارش با توجه به چالش های ناشی از خطرات جهانی و منطقه ای در سال های اخیر شامل: افزایش تنش‌ های ژئوپلیتیکی، افزایش درگیری ‌های منطقه ‌ای و بی‌ ثباتی سیاسی که همگی می‌توانند جریان رشد اقتصادی و سرمایه‌ گذاری را مختل و باعث افزایش فشارهای تورمی‌بر جوامع شوند، نسبت به تداوم انعطاف ‌پذیری اقتصاد های آفریقا ابراز خوش بینی کرده است و چشم ‌انداز رشد میان ‌مدت برای پنج منطقه این قاره را مثبت ارزیابی می نماید.

چشم انداز اقتصادی در مناطق مختلف آفریقا:

شرق آفریقا: این منطقه همچنان به پیشروی شتاب رشد آفریقا ادامه خواهد داد و پیش بینی می‌شود به 5.1 درصد در سال 2024 و 5.7 درصد در سال 2025 افزایش یابد و توسط سرمایه گذاری‌های استراتژیک قوی برای بهبود اتصال داخلی و تعمیق تجارت درون منطقه ای حمایت می‌شود.

شمال آفریقا: شرایط نامساعد جوی و چالش های کلان اقتصادی، نرخ رشد این منطقه را در سال 2024، 3.9 درصد و در سال 2025 با اندکی رشد به 4.1 درصد ثابت نگه می دارد.

آفریقای مرکزی: پیش ‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی در سال 2024 به 3.5 درصد برسد، اما بهبود مصرف خصوصی و افزایش سرمایه ‌گذاری در معدن و صادرات می‌تواند به افزایش رشد به 4.1 درصد در سال 2025 کمک کند.

جنوب آفریقا: رشد به ترتیب در 2.2 و 2.6 درصد در سال های 2024 و 2025 کند باقی خواهد ماند که این نشان دهنده تداوم ضعف اقتصادی در آفریقای جنوبی، بزرگترین اقتصاد منطقه است.

غرب آفریقا: پیش بینی می‌شود رشد به ترتیب در سال های 2024 و 2025 به 4% و 4.4% افزایش یابد. پیش ‌بینی می‌شود که کندی سرعت رشد اقتصادی در بیشتر کشورهای منطقه مانند نیجریه و غنا را جبران کند. خروج اعلام شده بورکینافاسو، مالی و نیجر از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) بر پایداری دستاورد ها در میان عدم اطمینان فزاینده سایه افکنده است.

در همین رابطه آقای پروفسور کوین اوراما، اقتصاد دان و معاون رئیس بانک توسعه آفریقا افزوده است: سرعت رشد در این مناطق به دلیل اثرات مجموعه ای از عوامل، از جمله کاهش وابستگی به کالاها از طریق ایجاد تنوع اقتصادی، افزایش سرمایه گذاری‌های استراتژیک در بخش های کلیدی، رشد و افزایش تقاضا در بخش های عمومی و خصوصی و همچنین تحولات مثبت در بازارهای کلیدی صادراتی بوده است و پیش‌ بینی می‌شود رشد اقتصادی و روند کاهش نرخ تورم در آفریقا، سرمایه‌ گذاری در پروژه‌ های زیربنایی و پیشرفت در بازسازی بدهی و یکپارچگی مالی، تا زمانی که اقتصاد جهانی انعطاف ‌پذیر باقی بماند ادامه داشته باشد.

آلبرت موچانگا، کمیسر توسعه اقتصادی، تجارت، گردشگری، صنعت و مواد معدنی کمیسیون اتحادیه آفریقا، نیز اظهار داشته است که آینده آفریقا بر یکپارچگی اقتصادی استوار است و اقتصادهای کوچک ما در بازار جهانی قابل رقابت نیستند، اما یک بازار تجارت داخلی سالم در آفریقا می‌تواند ارزش افزوده و تولید داخل کالاهای آفریقایی را تضمین کند.

وی اطمینان داد که پیش ‌بینی و توصیه‌ های MEO در اختیار سران کشورهای آفریقایی قرار خواهد گرفت و این گزارش زمانی مفید خواهد بود که اتحادیه آفریقا پیشنهادات خود را در همین رابطه به گروه G20 ارائه نماید.

عملکرد و چشم انداز کلان اقتصاد آفریقا (MEO) ، نشریه دو سالانه گروه بانک توسعه آفریقا (AfDB) است که در سه ماهه اول و چهارم هر سال منتشر می‌گردد که به سیاست گذاران و سرمایه گذاران جهانی، محققان و سایر شرکای اقتصادی، اطلاعات و ارزیابی به روز و مبتنی بر شواهد از عملکرد سیاست های اقتصاد کلان اخیر در بخش های مختلف این قاره و چشم انداز کوتاه مدت تا میان مدت در زمینه تحولات پویای اقتصاد جهانی را ارائه می دهد.

منابع:

https://www.afdb.org/en/documents/africas-macroeconomic-performance-and-outlook-january-2024

 

https://www.graphic.com.gh/business/business-news/countries-with-strong-growth-forecast-in-africa-ghana-missing-from-top-11-list.html

 

https://www.afdb.org/en/news-and-events/press-releases/africa-dominates-list-worlds-20-fastest-growing-economies-2024-african-development-bank-says-macroeconomic-report-68751

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما