معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۵

اخبار اقتصادی عراق – کربلای معلی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی ، بابل و عراق در نیمه دوم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

همکاری بیمارستان شهید رجایی و بیمارستان الکفیل کربلا

بیمارستان تخصصی الکفیل وابسته به آستان مقدس عباسی ع در هفته گذشته پذیرای هیئت پزشکی متشکل از متخصصان قلب و عروق کودکان از بیمارستان شهید رجایی تهران بود.

به گزارش سایت حرم حضرت عباس ع، بیمارستان تخصصی الکفیل وابسته به آستان مقدس عباسی پذیرای هیئت پزشکی متشکل از متخصصان قلب و عروق کودکان از بیمارستان شهید رجایی تهران بود. همکاری در زمینه جراحی‌های قلب باز کودکان و همکاری دوجانبه آموزشهای پزشکی و تبادل هیات های پزشکی از جمله موضوعات مورد مذاکره دو هیات بود.

 پیشرفت در پروژه جاده توسعه عراق

مدیر رسانه و روابط وزارت حمل و نقل عراق گفت که مراحل طراحی اولیه مسیر ریلی پروژه توسعه جاده به 66 درصد و مسیر زمینی به 52 درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، مدیر رسانه و روابط وزارت حمل و نقل عراق گفت که مراحل طراحی اولیه مسیر ریلی پروژه توسعه جاده به 66 درصد و مسیر زمینی به 52 درصد رسیده است.

الصافی افزود که بررسی و آزمایش خاک به 80 درصد و بررسی زمین شناسی (توپوگرافی) به 1200 کیلومتر رسید.

شایان ذکر است که محمد شیاع السودانی،نخست وزیر عراق در دیدار با هیئتی از شرکت مالی بین المللی بر اهمیت حمایت از پروژه‌های مرتبط با پروژه راه توسعه تاکید کرد.

عبدالرزاق الزهیری، رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق تاکید کرد که دولت در آغاز احداث جاده توسعه که دروازه ارتباط اقتصادی شرق و غرب خواهد بود، جدی است.(خبرگزاری اینا)

 برنامه‌های وزارت برق عراق برای افزایش تولید

زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق گفت که میزان تولید برق در کشور به 21 هزار مگاوات رسیده است و این وزارتخانه قصد دارد این میزان را به 27 هزار مگاوات افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، وی افزود که وزارت برق عراق، قراردادهایی با 2 شرکت جنرال الکتریک و زیمنس برای بهبود وضعیت برق امضا کرده که در تابستان و از ماه مه نتیجه خواهد داد.

فاضل با اشاره به اینکه 6 هزار مگاوات برق عراق با استفاده از گاز وارداتی تولید می‌شود، بیان کرد که با تکمیل پروژه‌های سرمایه گذاری در میادین گاز و بهره برداری از گاز مشعل ممکن است تا 3 سال آینده وابستگی به گاز وارداتی کاهش یابد.

وزیر برق عراق با اشاره به امضای توافقنامه با ترکمنستان برای واردات 20 میلیون متر مکعب گاز، گفت که تنها مشکل عدم وجود خطوط انتقال گاز از ترکمنستان به عراق است.

وی توضیح داد که عراق با ایران برای استفاده از خطوط انتقال آن مذاکره می‌کند و تهران نیز در حال بررسی این موضوع است و در صورت موافقت می‌توان در تابستان از گاز ترکمنستان استفاده کرد.

وزیر برق عراق گفت که توافق با ایران که سال ها اجرا می‌شود، تامین 51 میلیون متر مکعب گاز در روز است و در صورت کاهش واردات گاز از ایران نیز می‌توان از 20 میلیون متر مکعب از ترکمنستان استفاده کرد.(خبرگزاری اینا)

 تورم عراق در ماه ژانویه به 0.4 درصد

 وزارت برنامه‌ریزی عراق از افزایش جزئی تورم در این کشور در ماه ژانویه 2024 خبر داد. به گزارش نشریه الصباح، عبدالزهره الهنداوی، سخنگوی وزارت برنامه‌ریزی عراق گفت که تورم این کشور در ماه ژانویه 2024 نسبت به ماه دسامبر پیش از آن افزایش 0.4 درصدی داشته است.

وی گفت که تورم نقطه به نقطه عراق، یعنی در ماه ژانویه سال جاری نسبت به ژانویه سال گذشته، افزایش 0.4 درصدی داشته است.

الهنداوی افزود که نسبت تورم در 12 کالا تقریبا ثابت و در 8 کالا شاهد افزایش 0.2 درصدی تا 0.8 درصدی و در بخش بهداشت و درمان ثابت و در 3 بخش نیز شاهد کاهش 0.5 درصدی تا یک درصدی بوده است. وی ادامه داد که این مقدار افزایش تورم در عراق با توجه به تورم جهانی کاملا معقول است. (الصباح)

 همکاری شرکت زیمنس آلمان با وزارتخانه نفت و برق عراق 

شرکت زیمنس با تاکید بر رویکرد و تمایل خود برای بهره برداری از «گاز همراه نفت» در جنوب این کشور اعلام کرد مذاکرات با وزارتخانه‌های نفت و برق عراق برای سرمایه گذاری در این بخش ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق،  مدیر اجرایی شرکت زیمنس در عراق اعلام کرد: این شرکت با دولت عراق برای بهره برداری از «گاز مشعل» نه تنها برای اهداف زیست محیطی بلکه با هدف کاستن از هزینه‌های هنگفت دولتی فعالیت و همکاری می‌کند و قصد دارد افزون بر آن امنیت انرژی را که بخش مهمی از موضوع انرژی در عراق به شمار می آید، تامین کند.

وی از دولت عراق و وزارت برق به خاطر تلاش ها برای از بین بردن موانع تقدیر کرد و گفت ما انتظار داریم حمایت ها برای تکمیل قرار دادها و اجرای آنها ادامه پیدا کند.

گفتنی است گاز همراه یا گاز نفتی مرتبط (APG) که به آن گاز مشعل هم گفته می‌شود، شکلی از گاز طبیعی است که با رسوبات نفتی یا به صورت محلول در نفت خام، پیش از ورود به واحد بهره برداری یا به عنوان یک «کلاهک گازی» آزاد بالای نفت در مخزن نفتی یافت می‌شود. (خبرگزاری اینا)

 نظارت بر قیمت‌ها در ماه رمضان در عراق

وزارت کشور عراق، برنامه ای برای نظارت بر قیمت ها در ماه مبارک رمضان راه اندازی کرد. به گزارش الفرات نیوز، مدیر واحد عملیات اداره جرائم سازمان یافته وزارت کشور عراق گفت که با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای مواد غذایی، برخی افراد سوجو از این فرصت سوء استفاده می‌کنند و قیمت کالاها را افزایش می دهند.

وی افزود که اداره جرائم سازمان یافته وزارت کشور عراق، کارزاری برای رصد تخلفات و جلوگیری از دستکاری در قیمت ها راه انداخته است.

التمیمی اشاره کرد که مجازات افراد متخلف براساس قانون مجازات شماره 111 عراق، حبس تا 6 ماه و پرداخت جریمه مالی است.

وی توضیح داد که تیم های سیار در نزدیکی بازارهای اصلی و محل های خرید و فروش با هماهنگی با همه بخش های وزارتخانه از جمله سازمان اطلاعات و تحقیقات حضور دارند.  (الفرات نیوز)

 وضعیت تولید پالایشگاه‌های عراق

عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد: تولید پالایشگاه‌های جنوب در حال حاضر به 280 هزار بشکه در روز رسیده و پالایشگاه کربلا به تنهایی 140 هزار بشکه نفت پالایش می‌کند و پالایشگاه «الصمود» در بیجی نیز با راه اندازی خط جدید حدود 270 تا 280 هزار بشکه نفت در روز پالایش می‌کند.

وی افزود: پالایشگاه الدوره در مرکز نیز روزانه حدود 110 تا 120 هزار بشکه نفت به عنوان توانمندی و ظرفیت پالایشی تولید می‌کند ضمن آنکه از توانمندی چندین پالایشگاه کوچک دیگر نیز در استان‌های مرکزی و شمالی و جنوبی  بهره مند هستیم.

این مقام وزارت نفت خاطر نشان کرد: این وزارتخانه برای افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌های عراق تلاش می‌کند و این همان چیزی است که با بازسازی پالایشگاه‌های الصمود در بیجی محقق شده است و در چارچوب تلاش های ملی پالایشگاه‌های شماره یک و دو صلاح الدین بازسازی شده اند. این در حالی بود که پس از حملات گروه تروریستی داعش در سال 2014 پالایشگاه الصمود در بیجی تا مرز نابودی پیش رفته بود.

سخنگوی وزرات نفت در پایان افزود: توانمندی تولید هر یک از این پالایشگاه‌ها  70 هزار بشکه در روز است و پالایشگاه شمال با ظرفیت 150 هزار بشکه در روز نیز به تازگی بازسازی شده است ضمن آنکه  راه اندازی واحدهای جدید در پالایشگاه الدوره که در اوایل دهه پنجاه احداث شده بود، با هدف بهبود بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی صورت گرفته است. در همین حال افزون بر ارتقای کیفیت و رعایت استانداردهای زیست محیطی و رفع نیازهای داخلی به شکلی تدریجی به سمت صادرات حرکت خواهیم کرد و در این راه از پالایشگاه‌هایی نظیر پالایشگاه فاو نیز کمک خواهیم گرفت. (خبرگزاری نون)

 طرح توسعه گردشگری عراق

سازمان گردشگری و آثار باستانی عراق، پیشنهادات و برنامه‌های راهبردی خود را که با یک جدول زمانبندی مشخص همراه است برای توسعه بخش گردشگری به کمیسیون فرهنگی و گردشگری و آثار باستانی پارلمان کشور ارائه کرد.

به گزارش الصباح، رئیس سازمان گردشگری عراق گفت در جلسه ای با کمیسیون فرهنگی، گردشگری و آثار باستانی پارلمان کشور، برنامه‌های راهبردی کوتاه مدت و بلندمدت آتی در بخش گردشگری بغداد و دیگر استان‌ها تبیین شد.

الکلابی افزود که هر یک از استان‌های کشور دارای نوعی منحصر به فرد از بخش های گردشگری از جمله مذهبی، بیابانگردی، باستانی و رفاهی است.

شایان ذکر است که پیش از این سه استان عراق برای انتخاب به عنوان پایتخت گردشگری جهان عرب نامزد شدند.(الصباح)

 برنامه وزارت کشاورزی عراق برای کاهش قیمت گوشت

 وزارت کشاورزی پس از شفاف کردن سازوکارهای تصویب واردات دام، پیش بینی کرد در آستانه ماه رمضان، قیمت گوشت گاو و گوسفند در بازار  به صورت تدریجی کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد  باز کردن راه واردات گوشت مشروط به حفظ سلامت دام ها است و ما تنها از کشورهایی دام وارد می‌کنیم که در صادرات دام اعم از گاو و گوسفند  سابقه خوبی دارند.

وی تصریح کرد یکی دیگر از شروط آن است که کشور صادر کننده حتما عضو سازمان جهانی بهداشت باشد و با این سازمان روابط مشترک داشته باشد و اگر چنین نباشد تیم های تخصصی دامپزشکی برای انجام آزمایش ها و بررسی دقیق به آن کشور سفر خواهند کرد و پس از حصول اطمینان از سلامت دام‌ها، مجوز واردات صادر خواهد شد.

وی با اشاره به قیمت‌های گوشت گاو و گوسفند در بازار عراق، پیش بینی کرد قیمت گوشت در یک بازه زمانی کاهش یابد چرا که معادله افزایش تقاضا در ماه رمضان نمی‌تواند ادامه پیدا کند.(خبرگزاری اینا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما