معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۵:۰۲

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته دوم اسفندماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش صادرات گوشت گاو

موسسه ی آمار بولیوی اعلام نمود که صادرات گوشت گاو در سال 2023 نسبت به سال 2022 در حدود 38 درصد افزایش یافت و از 21 هزار و  249 تن به 29 هزار و 300 تن رسید. ارزش صادرات در مدت مذکور نیز از 128 به 136 میلیون دلار رسید. چین با 87.3 درصد ارزش حجمی و 87 درصد ارزش دلاری، مقصد اصلی صادرات گوشت بولیوی است. اکوادور، هنگ کنگ، پرو، کنگو، برزیل و مالزی نیز گوشت گاو بولیوی را وارد نمودند.

https://www.la-razon.com/economia/2024/03/05/bolivia-exporto-un-38-mas-de-carne-bovina-en-2023/#:~:text=Durante%20el%20a%C3%B1o%20pasado%2C%20el,21.249%2C4%20t%20del%20producto.

انعقاد قرارداد همکاری در زمینه ی نفت و گاز در الجزایر

شرکت‌های نفتی بولیوی و الجزایر در چارچوب هفتمین اجلاس سران کشورها و دولت‌های مجمع کشورهای صادرکننده گاز (FPEG) با هدف ارتقای همکاری‌های دوجانبه در بخش نفت و گاز توافق کردند. آرمین دورگاتن رئیس شرکت ملی نفت بولیوی و رشید هاچیچی رئیس شرکت نفت الجزایر SONATRACH یادداشت تفاهمی را با هدف ایجاد اتحادی بر اساس منافع متقابل و ارزیابی احتمالات همکاری دوجانبه در صنعت نفت و گاز در الجزایر و در دولت چند ملیتی بولیوی امضا کردند. پس از امضای توافق مذکور، تیم فنی شرکت دولتی الجزایر جهت بررسی پروژه‌های اکتشافی و بهره برداری موجود ظرف 30 روز وارد بولیوی می‌شود. به گفته شرکت نفت بولیوی، پروژه‌هایی که بولیوی در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز ارائه کرد، باعث علاقه چندین شرکت شد. https://erbol.com.bo/econom%C3%ADa/ypfb-firma-acuerdo-de-cooperaci%C3%B3n-en-petr%C3%B3leo-y-gas-con-sonatrach-de-argelia

https://www.la-razon.com/economia/2024/03/03/una-comision-de-argelia-verificara-en-bolivia-areas-hidrocarburiferas/

همکاری بولیوی و اتحادیه ی اروپا در زمینه ی لیتیوم

بولیوی و اتحادیه اروپا در حال کار بر روی یک استراتژی مشترک برای ایجاد مکانیسم های تامین مالی برای پروژه‌های انتقال انرژی، که شامل توسعه صنعتی لیتیوم و انرژی‌های تجدید پذیر است. فرانکلین مولینا، وزیر مشتقات نفتی و انرژی، با کوئن دونز، مدیرکل انجمن‌ها و فلیکس فرناندز مدیر دفتر آمریکای لاتین و کارائیب انجمن همکاری کمیسیون اروپائی  با کشورهای در حال توسعه (Intpa) در بروکسل بلژیک دیدار نمود. مقامات وزارت مشتقات نفتی و انرژی به دعوت اتحادیه ی اروپا، در حال برگزاری جلساتی با سرمایه گذاران اروپایی در چارچوب انتشار فراخوان پروژه ی صنعتی نمودن لیتیوم در بولیوی می‌باشند.

https://ahoraelpueblo.bo/index.php/nacional/economia/elaboran-la-estrategia-para-financiar-los-proyectos-de-litio-y-energias-renovables

درخواست حذف سهمیه‌های صادراتی

مارسلو اولگین رئیس اتاق ملی صادرکنندگان بولیوی (کانب ، caneb  ) پس از حذف سهمیه ی صادرات دانه‌های روغنی و مشتقات سویا توسط دولت خواستار شد که سهمیه ی صادرات سایر محصولات را نیز آزاد کند تا درآمد دلار کشور افزایش یابد. وی افزود: « محصولات دیگری مانند برنج، ذرت، گوشت گاو، شکر، الکل، طلا و غیره وجود دارند که می‌توانند در خارج از کشور با قیمت بیشتری فروخته شوند و همچنان عرضه داخلی را تضمین کنند».

https://www.la-razon.com/economia/2024/02/27/la-caneb-pide-al-gobierno-liberar-la-exportacion-de-otros-productos/

درخواست افزایش تولید دانه‌های روغنی

خورخه آمانتگی، رئیس اتاق ملی صنایع دانه‌های روغنی بولیوی گزارش داد که با وجود ساده سازی رویه‌های صادرات توسط دولت، حجم صادرات محصولات مذکور افزایش نخواهد یافت. وی افزود: «برای افزایش صادرات، باید تولیدات خود را افزایش دهیم که این امر به عواملی مانند آب و هوا و بیوتکنولوژی بستگی دارد. بخش دانه‌های روغنی همواره نقدینگی ارزی را در کشور افزایش داده و پس از مشتقات نفتی و مواد معدنی مقام سوم در صادرات کشور را دارا می‌باشند».

https://www.la-razon.com/economia/2024/02/27/la-caneb-pide-al-gobierno-liberar-la-exportacion-de-otros-productos/

انتشار اوراق قرضه دلاری بانک مرکزی

ادوین روخاس رئیس بانک مرکزی، گزارش داد که اوراق قرضه دلاری که از سه شنبه 27 فوریه منتشر خواهد شد، دارای نرخ سود 4.5 درصد برای سه ماه، 5 درصد برای 6 ماه، 6 درصد برای یک سال، 6.25 درصد برای دو سال و 6.5 درصد برای مدت سه سال می‌باشد. اشخاص حقیقی (شهروندان) می‌توانند اوراق قرضه ی بانک مرکزی که از مالیات تراکنش های مالی (ITF) معاف خواهد بود را از هزار تا حداکثر 50 هزار دلار خریداری کنند. وی افزود که انتظار می رود اوراق مذکور حداقل 100 میلیون دلار به فروش رود.

https://eldeber.com.bo/economia/bonos-del-bcb-en-dolares-se-venderan-desde-este-martes-a-una-tasa-maxima-de-650-por-tres-anos_357965

سرمایه گذاری شرکت های خصوصی نفتی در سال گذشته

بر اساس گزارش شرکت ملی نفت بولیوی، شرکت های نفتی بخش خصوصی، در طول سال 2023 تنها 35.33 میلیون دلار در کل بخش نفت و گاز در کشور سرمایه گذاری کردند. داده‌های مذکور همچنین کاهش سریع سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط شرکت های خارجی فعال در بولیوی را نشان می دهد. سرمایه گذاری شرکت های مذکور در سال 2022 تنها 57.07 میلیون دلار بوده؛ که نسبت به سال 2023 درحدود 38 درصد بیشتر بوده است. کمیسیون اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (ECLAC) در آخرین گزارش خود نسبت به کاهش سریع سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بولیوی که ناشی از عدم سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز است، هشدار داد. بر اساس گزارشات واصله در سال گذشته شرکت ملی نفت 539 میلیون دلار در بخش اکتشاف، بهره برداری، توزیع، حمل و نقل، کارخانه‌ها و صنعتی سازی، پالایش، ذخیره سازی و بازاریابی مشتقات نفتی سرمایه گذاری کرد. 67 درصد از سرمایه گذاری مذکور به خصوص در بخش اکتشاف و بهره برداری هزینه شد.

https://eldeber.com.bo/economia/en-2023-las-petroleras-privadas-invirtieron-us-3533-millones-en-el-pais_358046

افزایش تولید پتاسیم

کارلا کالدرون رئیس شرکت لیتیوم بولیوی، اعلام نمود که کلرید پتاسیم تولید شده توسط شرکت مذکور، تقاضای "بسیار بالایی" در داخل و خارج از کشور در طول سال 2023 داشته است. در سال گذشته، شرکت لیتیوم بولیوی، تولید کلرید پتاسیم را با توجه به نیاز بخش کشاورزی، به 85 هزار تن افزایش داد. 25 درصد از تولید مذکور در بازار داخلی مصرف شد و 40 درصد از محصول مذکور به برزیل و 27 درصد به شیلی و باقی به سایر کشورها ارسال شد.

https://eldeber.com.bo/economia/en-2023-las-petroleras-privadas-invirtieron-us-3533-millones-en-el-pais_358046

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما