معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

صنعت گاز کنگو برازاویل

تولید گاز طبیعی مایع (LNG) توسط شرکت ENI کنگو آغاز شد. این پروژه توسعه جدید انی کنگو است که از ذخایر گاز قابل توجه کنگو بهره برداری می‌کند. علاوه بر تامین نیازهای انرژی داخلی، پروژه LNG کنگو صادرکننده پیشرو LNG خواهد بود و از این طریق منابع گازی بیشتری را به بازار جهانی ارائه می دهد.

 اولین محموله LNG کنگو اکنون در دسترس است

به عنوان بخشی از پروژه LNG کنگو، رئیس دولت، Denis Sassou NGuesso، در 27 فوریه در پایتخت اقتصادی کنگو (پوینت نوآر) ، تولید گاز مایع از شرکت ENI Congo را به طور رسمی آغاز کرد. پیش از این، برونو ژان ریچارد ایتوآ، وزیر هیدروکربن، اشاره کرد که پروژه LNG کنگو نه تنها نقطه عطفی در تاریخ انرژی کشور است، بلکه آغاز دوران جدیدی در این صنعت، با رسیدن به تولید بیش از سه میلیون تن در سال، از سال 2025 است. او اشاره کرد که سفر گازی کنگو، نقطه اوج اراده رئیس جمهوری است که در ثبات، انسجام، روشن بینی، ارتباط، استقامت، جاه طلبی برای کشور و مردمش باقی ماند. این سفر گازی نه تنها مترادف با افزایش توان الکتریکی، بلکه و بالاتر از همه و در حال حاضر با تولید جدید هیدروکربن‌ها، یعنی گاز طبیعی مایع همراه شده است تا به کاهش در سال‌های اخیر پایان دهد بلکه مهم‌تر از همه، افزایش مداوم تولید ملی هیدروکربن‌های مایع و گازی را در پی داشته است. برونو ژان ریچارد ایتوآ افزود: این سفر گازی مترادف با ایجاد ثروت، رشد اقتصادی بیشتر، تنوع بافت اقتصادی، ایجاد مشاغل مستقیم و غیرمستقیم، بهبود شرایط زندگی مردم ما است.

LNG کنگو اولین پروژه در نوع خود در کنگو است. شرکت انی کنگو 5 میلیارد دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرده است. این پروژه با ایجاد زیرساخت‌های جدید و بهینه‌سازی زیرساخت‌های موجود، با بهره‌برداری از منابع قابل‌توجه گاز، نیازهای انرژی محلی را تامین می‌کند و در عین حال امکان صادرات به سایر کشورها، عمدتاً به اروپا را فراهم می‌کند و در نتیجه امنیت انرژی را برای اروپا تقویت می‌کند. این پروژه یکپارچه در چند فاز در حال اجراست. اولین مورد در پایان سال 2023 با نصب اولین کارخانه مایع سازی گاز طبیعی شناور (Tango FLNG) با ظرفیت 0.6 میلیون تن در سال  LNG آغاز شد. فاز دوم که در حال حاضر در دست ساخت و قرار است در سال 2025 بهره برداری می‌شود، شاهد راه اندازی دومین نیروگاه FLNG خواهد بود که ظرفیت کل مایع سازی گاز را به 3 میلیون تن می رساند.

افتخاری برای ENI کنگو

کلودیو دسکالزی، مدیر کل ENI کنگو، از مشارکت ایتالیا و کنگو استقبال کرد و گفت "امروز ما گرد هم آمده ایم تا تاریخ ساخته شده در طول سال ها کار و سرمایه گذاری را جشن بگیریم. کنگو و ENI چندین سال پیش شروع به توسعه گاز کردند که به انرژی الکتریکی پایدار برای جمعیت و صنعت آن تبدیل شد. کلودیو دسکالزی افزود: ما برای اولین بار موفق به راه اندازی بهره برداری از گاز طبیعی مایع از سواحل کنگو به لطف فناوری‌های نوآورانه ای شده ایم که برای اولین بار در آفریقا استفاده می‌شود. به عنوان ENI، ما در اوایل دهه 2000 به توسعه گاز اعتقاد داشتیم، زمانی که هیچ کس هنوز به فکر، تحقیق یا توسعه نبود. داستانی طولانی اما نه همیشه ساده، متشکل از مذاکرات و سرمایه گذاری اما در هسته آن یک همکاری مستمر با شرکای ما و به ویژه با موسسات کنگو است. رئیس جمهور کنگو نیز معتقد است  چه بهره برداری و تولید و چه پروژه‌های مربوط به توسعه نیروگاه و شبکه برق، چشم انداز روشنی داشت که آینده گاز و توسعه کشورها را نشان می دهد که تأثیر ویژه ای بر وضعیت اجتماعی دارد. گاز که به طور کامل به عنوان پاک ترین منبع فسیلی وارد مرحله انتقال انرژی می‌شود، به کنگو اجازه می دهد تا با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و جایگزینی استفاده از زیست توده توسعه یابد و در نتیجه از جنگل ها و کشاورزی محافظت کند. از طریق این پروژه، کنگو به کشورهای صادرکننده LNG در آفریقا تبدیل می‌شود. این توسعه به صنعت محلی نیرو و شغل بیشتری و همچنین به سیستم ملی انرژی اعتبار می‌بخشد.

توسعه و بهره برداری پروژه

تولید و صادرات گاز طبیعی مایع (LNG)

پروژه LNG کنگو که در حال حاضر در مرحله تولید است، با فعالیت‌های اکتشاف و توسعه همزمان برای تسریع تولید اجرا شد. این پروژه با استفاده از یک رویکرد تکنولوژیکی شعله ور صفر برای کاهش انتشار متان فراری، جمهوری کنگو را قادر می سازد تا گاز طبیعی مایع (LNG) صادر کند و در نتیجه از رشد اقتصادی خود در راستای استراتژی کربن زدایی حمایت کند.

دو واحد شناور برای LNG کنگو

پیکربندی پروژه در دو مرحله انجام می‌شود و شامل استفاده از مهارت های فنی و عملیاتی متعدد است. فاز اول توسعه نزدیک ساحل با موقعیت یابی واحد شناور تانگو FLNG را پیش بینی می‌کند. تانگو FLNG اولین محموله LNG خود را  در فوریه تولید کرد و جمهوری کنگو را در فهرست کشورهای تولیدکننده LNG قرار داد. فاز دوم شامل استقرار یک واحد FLNG دیگر در فراساحل خواهد بود. کشتی تانگو FLNG که 380 متر طول و 60 متر عرض دارد، قادر است بیش از 180000 متر مکعب LNG و 45000 متر مکعب LPG را ذخیره کند.

مزایای گاز طبیعی مایع (LNG)

LNG سوخت فسیلی با کمترین ردپای کربن است. در دسترس بودن آن با تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی و بهبود شرایط دسترسی به انرژی در مناطقی مانند جنوب صحرای آفریقا که در آن علیرغم وجود منابع زیاد، بیش از نیم میلیارد نفر به برق دسترسی ندارند، به امنیت عرضه کمک می‌کند. علاوه بر مزایای فوری برای کشورهای تولید کننده، LNG می‌تواند در سراسر جهان حمل شود، بنابراین فاصله بین مکان‌های تولید و مکان‌های مصرف را پر می‌کند و همچنین ایتالیا را از بازاری که به شدت تحت تاثیر مسیر خطوط لوله گاز قرار دارد، آزاد می‌کند. به همه این دلایل، پروژه‌هایی مانند LNG کنگو برای دگرگونی بازار انرژی حیاتی است.

 

 عرضه گاز در زمان بی سابقه ای به دست آمده است - تنها دوازده ماه پس از تصمیم نهایی سرمایه گذاری، این یک نقطه عطف کلیدی برای پروژه LNG کنگو است که شامل پذیرش فناوری‌های جدید و هم افزایی قوی با دارایی‌های تولیدی موجود است. پس از تکمیل مرحله راه اندازی، تانگو FLNG اولین محموله LNG خود را تا سه ماهه اول سال 2024 (فوریه) تولید خواهد کرد و جمهوری کنگو را در فهرست کشورهای تولیدکننده LNG قرار خواهد داد. تاسیسات Tango FLNG دارای ظرفیت مایع سازی حدود 1 میلیارد متر مکعب در سال است و در کنار واحد ذخیره سازی شناور (Excalibur (FSU لنگر انداخته است، با استفاده از یک پیکربندی خلاقانه به نام "Split Mooring" که برای اولین بار در ترمینال LNG شناور پیاده سازی شده است.

انی 55 سال است که در کنگو فعالیت می‌کند و تنها شرکت فعال در توسعه منابع گازی این کشور است. انی در حال حاضر گاز را به( Centrale Électrique du Congo (CEC می رساند که 70 درصد ظرفیت تولید برق کشور را تامین می‌کند. علاوه بر این، این شرکت بر روی تولید مواد خام کشاورزی، نه در رقابت با زنجیره تامین مواد غذایی، کار می‌کند تا به عنوان خوراک سوخت زیستی استفاده شود. علاوه بر این، Eni با هدف کاهش مصرف زیست توده و انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با احتراق، توزیع اجاق‌ها را در جوامع محلی آغاز کرده است. کلودیو دسکالزی، مدیر اجرایی انی، اظهار داشت: «امروز (27 فوریه) راه‌اندازی یکی از پروژه‌های اصلی انی را جشن می‌گیریم که با همکاری با جمهوری کنگو امکان‌پذیر شد و قرار است سهم قابل توجهی در امنیت انرژی و رقابت صنعتی ایتالیا و اروپا داشته باشد. این نتیجه حاکی از اهمیت همکاری بلندمدت با شرکای آفریقایی ما در زمانی است که باید انتخاب‌های استراتژیک مهمی در رابطه با تنوع آتی مسیرهای عرضه و ترکیب‌های انرژی اروپا، در جهت دسترسی و در دسترس بودن انرژی و کربن‌زدایی تدریجی انجام شود. "

 

برای اطلاعات بیشتر: https://www.eni.com/en-IT/operations/republic-congo-lng.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما