معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته چهارم اسفندماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

بودجه عمرانی تانزانیا برای سال مالی 2024/2025:

یک سوم بودجه به هزینه­ های عمران اختصاص یافته است. پیشنهاد اختصاص هزینه 16 تریلیون شیلینگی از 49.3 تریلیون شیلینگ بودجه ملی تخمین زده شده برای سال مالی 2025/2024، برای اجرای پروژه ­های عمرانی شده است. بودجه عمران در این سال مالی نسبت به بودجه تخصیصی سال گذشته که 15.2 تریلیون شیلینگ بوده، 3.8 درصد افزایش یافته است. طبق اعلام آقای ان­چمبا، وزیر دارایی، بودجه عمران کشور صرف کشاورزی، آموزش، دام، توسعه زیرساخت، آب، انرژی بخش روستایی و بهداشت و سلامت خواهد شد. همچنین اعتبارات مالی به سمت پروژه­ های در حال اجرا همچون خط راه ­آهن استاندارد (SGR) و پروژه برق آبی ژولیوس نایرره سوق خواهد یافت. ایشان همچنین به این موضوع اشاره کرد که کل بودجه افزایش 11 درصدی داشته است و گفت که انتظار می ­رود درآمد سازمان مالیات نزدیک به 30 تریلیون شیلینگ برسد، این در حالی است که درآمدهای مالیاتی و غیرمالیاتی از وزارت خانه ­ها، نهادهای دولتی و بخش­های مستقل به 3.4 تریلیون شیلینگ می ­رسد. (روزنامه دیلی نیوز)

 

تانزانیا چطور می­تواند افزایش جمعیت خود را به یک فرصت تبدیل کند؟

در آخرین گزارش بانک جهانی آمده است که جمعیت تانزانیا اگر با همین نرخ رشد ادامه یابد، ظرف 23 سال دو برابر خواهد شد و این به معنی فشار بیشتر بر آموزش، درمان و غذا در این کشور است. با این حال دولت تصمیم دارد تا با اجرای اقداماتی همچون حمایت از جوانان و جمعیت روستایی و تبدیل آنان به نیروهای مولد، این تهدید را به فرصت تبدیل نماید. گزارش کنفرانس «به­ روز رسانی از وضعیت اقتصادی تانزانیا» که 12 مارس 2024 برگزار گردید، نشانگر آن است که تانزانیا توانسته نرخ مرگ و میر را پایین بیاورد و امید به زندگی را افزایش دهد. اما نرخ بالای زاد و ولد در این کشور منجر به نرخ بالای افزایش جمعیت (3 درصد) شده است. وفق این گزارش تانزانیا در سال 2050، جمعیت 140 میلیونی خواهد داشت و با ادامه این روند هر 23 سال جمعیت تانزانیا دو برابر خواهد شد. تانزانیا جز 5 کشور پیشرو با بالاترین نرخ رشد جمعیت در آفریقا است و انتظار می­ رود ظرف 3 دهه آینده، این کشور یکی از 8 کشوری باشد که مسئول بیش از نیمی از افزایش جمعیت جهان است. (روزنامه دیلی نیوز)

 

افزایش تلاش­های تانزانیا برای ارتقای صادرات به بریتانیا:

طبق اعلام آقای کایروکی، سفیر تانرانیا در بریتانیا، دولت برنامه دارد تا نشستی با حضور تاجران سرزمین اصلی و زنگبار که در حال حاضر به بریتانیا صادرات کالا دارند و یا برنامه این کار را در آینده دارند، در دارالسلام برگزار نماید و هدف از آن بررسی راهبردها برای بهره ­مندی کامل از بازار این کشور اروپایی است. این نشست توسط وزارت صنعت و تجارت تانزانیا، مورخ 28 مارس 2024 برگزار خواهد گردید. در این رویداد انتظار می ­رود تا شرکت­ کنندگان راهبردهایی را برای سرمایه­ گذاری بر روی برنامه جدید تجارت کشورهای در حال توسعه ارائه نمایند. شرکت­کنندگان از دو بخش دولتی و خصوصی خواهد بود و در این نشست مرکز تجارت بین ­المللی به ارائه یافته­ های خود در خصوص فرصت­های موجود در بازار بریتانیا خواهد پرداخت. سال گذشته ارزش خدمات و کالاهای صادراتی تانزانیا به بریتانیا 200 میلیون پوند بود و هدف آن است که تا سال 2030 این رقم به 1 میلیارد دلار برسد. (روزنامه دیلی نیوز)

 

عوامل افزایش امید به زندگی در تانزانیا: 

در 3 سال گذشته امید به زندگی در تانزانیا به لطف بهبود وضعیت بهداشت و درمان و ادامه کارزارهای آگاهی بخشی زندگی سالم، اندکی افزایش یافته است.گزارش توسعه انسانی 2023/24 که برنامه توسعه سازمان ملل منتشر کرده، نشان می­دهد، امید به زندگی در تانزانیا از 66.2 سال در سال 2021/22 اکنون به  66.8 رسیده است. حال، افراد بطور منظم به بیمارستان­ها برای انجام آزمایش می ­روند و درمان می ­شوند و این منجر به افزایش طول عمر شده است. همچنین اطلاعات مناسب نسبت به سلامت، توصیه­ های متخصصان نسبت به بهداشت و سلامت و بهبود رژیم غذایی تانزانیایی­ها از عوامل موثر در افزایش امید به زندگی است.

تشویق اقتصاددادن­ها برای اصلاحات ساختاری در جهت کاهش فقر:

اقتصاددان­ها به دولت توصیه می­کنند تا بهینه ­سازی منابع را اولویت بخشد، یک فضای مناسب سرمایه­ گذاری فراهم آورد و سیاست­ها و قوانین را در جهت مبارزه با فقر و تقویت و توسعه بخش خصوصی اصلاح نماید. دکتر سمبوجا حاجی‌هاتب که استاد باتجربه دانشگاه دارالسلام و دانشگاه دولتی زنگبار است گفت که همه سیاست­ها باید در راستای استفاده بهینه از منابع در جهت کاهش فقر باشد و بر لزوم شفافیت در موسسات دولتی تاکید نمود و گفت که انتصابات باید براساس شایستگی باشد نه ارتباطات. (روزنامه سیتیزن)

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما