معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته چهارم اسفند ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

افزایش 9.5 درصدی ثروت ملی ساحل عاج

وزارت اقتصادی و دارایی ساحل عاج طی بیانیه ای از افزایش ثروت ملی ساحل عاج در سال 2024 خبر داد و اعلام کرد ثروت ملی از مبلغ 47.882 میلیارد فرانک سیفا در سال 2023 به مبلغ 52.413  میلیارد فرانک سیفا سال 2024 رسیده و حدود 9.5% رشد رشد داشته است. در سال 2024، قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها به طور متوسط %4.1 افزایش خواهد داشت. تولید کاکائو از 2 میلیون تن به  به دو میلیون و 100 هزار تن خواهد رسید. تولید بادام هندی از یک میلیون و 50 هزار تن به یک میلیون و 102 هزار تن خواهد رسید. گفتنی است بودجه دولت ساحل عاج در سال 2024 بیش از 13 هزار و 720 میلیارد فرانک می‌باشد.

 

ممنوعیت تولید، واردات و فروش نوشابه‌های الکلی انرژی زا در ساحل عاج

جلسه شورای وزیران ساحل عاج روز چهارشنبه 13 مارس به ریاست الحسن واتارا رئیس جمهور این کشور برگزار شد، در این جلسه شورای وزیران با پیشنهاد وزرای بازرگانی و صنعت، دفاع، کشور و امنیت و بهداشت، مبنی بر ممنوعیت تولید، واردات و فروش مشروبات الکلی انرژی زا موافقت کرد. این تصمیم در شرایطی است که مصرف این نوع نوشیدنی‌ها، نگرانی‌های فزاینده‌ای را در میان مردم و مقامات بهداشتی ایجاد کرده است.  مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زای الکلی موجب مشکلات سلامتی مختلفی مانند اختلالات قلبی ـ عروقی، مشکلات خواب و افزایش رفتارهای پرخطر به‌ویژه در میان بزرگسالان می‌شود.

 

حمایت بهداشتی ـ درمانی ژاپن از ساحل عاج  

ممدو توره وزیر جوانان و رئیس شورای منطقه ای  و سفیر ژاپن روز پنج شنبه 14 مارس موافقتنامه ای را با هدف ساخت زایشگاه در شهر واووا از توابع استان ساساندرا در جنوب غرب کشور امضا نمودند. قرار است این پروژه با حمایت مالی ژاپن به ارزش 47 میلیون فرانک سیفا (حدود 70 هزار یورو) ساخته شود.

 

گابن

لغو تحریم های دولت گابن از سوی جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا

بیست و چهارمین نشست عادی سران جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا روز شنبه 9 مارس 2024 با موضوع "جامعه اقتصادی کشورهای آفریقایی مرکزی در چهارراه انجام اصلاحات جهت مقابله با چالش های منطقه ای" در مالابو پایتخت گینه استوایی برگزار شد. در این نشست سران این جامعه با لغو تحریم های صورت گرفته علیه گابن پس از کودتا در این کشور موافقت کردند.

 

ملاقات رئیس گروه آفریقا گلوبال لجیستیک با رئیس جمهور گابن

بریس انگما رئیس جمهور انتقالی گابن  روز چهارشنبه 13 مارس فلیپ لابون رئیس گروه آفریقا گلوبال لجیستیک را به حضور پذیرفت. در این دیدار، دو طرف در خصوص سرمایه گذاری گروه آفریقا گلوبال لجیستیک در گابن برای سال 2024  بحث و گفتگو نمودند. قرار است این گروه بیش از 25 میلیارد فرانک سیفا در حوزه بندری و لجیستیکی در گابن سرمایه گذاری کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما