معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۱- ۱۳:۱۸

اخبار سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات کشور سیرالئون در هفته سوم اسفندماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سیرالئون و سایر کشورهای عضو اکوواس در رسیدن به شاخص­های مورد نیاز برای تعیین اکو (پول واحد اکوواس) شکست خوردند

اولورونسولا اولوفسو، مدیر کل منطقه پولی غرب آفریقا (WAMZ) گفت که تا سال 2027 انتظارات برای رسیدن به یک ارز واحد برای کشورهای اکوواس، واقع ­بینانه نیست.

این موضع به دلیل شکست کشورهای عضو، از جمله سیرالئون در رعایت مداوم چهار معیار مهم در همگرایی اقتصادی است که پیش از این توسط مؤسسه پولی غرب آفریقا تعیین شده بود.

در پنجاه و پنجمین جلسه اکوواس در تاریخ ژوئیه 2019 اعضا توافق کرده بودند که اکو (Eco) را به عنوان ارز واحد خود برگزیند.

برای اجرای این طرح ده معیار پیرامون همگرایی کشورهای عضو تعیین شده بود. این معیارها مشتمل بر چهار معیار اولیه و شش معیار ثانویه است. چهار معیار اولیه عبارتند از: نرخ تورم تک رقمی در پایان هر سال؛ نداشتن کسری مالی کشور بیش از چهار درصد از تولید ناخالص داخلی؛ نداشتن کسری مالی بانک مرکزی بیش از ده درصد از درآمد سال گذشته؛ و کافی بودن ذخایر ناخالص خارجی برای واردات برای حداقل سه ماه.

13 March, 2024

کمک 5 میلیون دلاری دانمارک به سیرالئون

دیوید موینینا سنگه، سر وزیر سیرالئون، در جلسه­ ای با مسئولان دانمارکی قول همکاری در حوزه ­های آموزش، انرژی و امنیت را دریافت کرد.

در این جلسه قرار شد 2 میلیون دلار برای طرح­های آموزشی و 3 میلیون دلار برای پروژه‌های انرژی سبز، به سیرالئون اختصاص یابد. این کمک­ها از طریق مشارکت اتحادیه اروپا تسهیل خواهد شد.

مسئولان دانمارکی در این جلسه بر تعهد خود به حمایت از سیرالئون و قاره آفریقا به ویژه در شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند.

12 March, 2024

 

هلدینگ سیرا روتایل لیمیتد، فعال در بخش معدن سیرالئون، بخشی از فعالیت خود را معلق کرده و اعلام تعدیل نیرو کرد

این شرکت تأیید کرد که اکنون تمام فعالیت‌های استخراج و فرآوری در عملیات منطقه 1 خود را به حالت تعلیق درآورده است و با هماهنگی با دولت سیرالئون و کارکنان خود، روند تعدیل نیرو را آغاز می­کند. این تعدیل نیرو منجر به کنار گذاشتن 25 درصد از کارکنان از جمله مهاجرانی می­شود که تا پایان مارس 2024 اخطارهای تعدیل دریافت کرده ­اند.

طبق اعلام این شرکت، این اقدام در واکنش به وضعیت ضعیف بازار و عدم اطمینان در مورد وضعیت مالی منطقه یک فعالیت­های شرکت است. با این حال شرکت سیرا روتایل لیمیتد اظهار امیدواری کرده است که تعلیق در استخراج سنگ معدنی روتایل در منطقه یک موقتی خواهد بود.

شایان ذکر است که سنگ معدنی روتایل حاوی ۱۰٪ آهن و مقادیر قابل توجهی نیوبیوم و تانتالوم است. این ماده معدنی قهوه ­ای مایل به قرمز تا سیاه، از دی اکسید تیتانیوم تشکیل شده است و معمولا مقدار کمی آهن در خود دارد و دارای درخشندگی فلزی است.

هلدینگ سیرا روتایل لیمیتد، یک تولید کننده روتایل طبیعی مستقر در استرالیا است، اما در مناطق بونته (Bonthe) و مویامبا (Moyamba) در جنوب سیرالئون فعالیت می­کند.

12 March, 2024

 

دیدار وزیر حمل و نقل سیرالئون با همتای قطری خود

الحاجی فندی تورای وزیر حمل و نقل و هوانوردی سیرالئون با جاسم سیف احمد السُلیتی وزیر حمل و نقل قطر دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف در مورد مسائل گوناگونی پیرامون توسعه بخش حمل و نقل دو کشور گفتگو کردند.

آنها همکاری در زمینه­ های جابجایی و خدمات حمل و نقل و راه­های افزایش زمینه ­های حمل و نقل هوایی، آموزش و افزایش ظرفیت فنی در هوانوردی غیرنظامی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

09 March, 2024

سقوط سه پله­ ای سیرالئون در شاخص جهانی توسعه انسانی

طبق شاخص توسعه انسانی 2024-2023 که اخیرا منتشر شده است، سیرالئون با سه پله سقوط از جایگاه 181ام به 184ام در میان 195 کشور تنزل یافته است و داده ­های منتشر شده در وبسایت رسمی‌برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) تصویر نگران کننده­ای از وضعیت توسعه در این کشور ترسیم می­کند.

شاخص توسعه انسانی به عنوان یک معیار ترکیبی، میانگین دستاوردهای یک کشور در سه بعد اساسی توسعه انسانی را ارزیابی می‌کند که عبارتند از: طول عمر، آموزش و استاندارد زندگی.

شایان ذکر است که مردم سیرالئون همچنان با چالش­های اقتصادی دست و پنجه نرم می­کنند به طوری که با افزایش قیمت­ها و پایین ماندن دستمزدهای روزانه، قدرت خرید طبقه متوسط این کشور کاهش یافته است.

14 March, 2024

معاون وزیر معدن سیرالئون خواستار فرآوری الماس در کشورهای تولید کننده شد

اومارو ناپلئون کوروما، معاون وزیر معادن و منابع معدنی سیرالئون، استخراج و صادرات الماس از کشورهای آفریقایی که از نظر معادن این ماده معدنی غنی هستند را بدون ایجاد ارزش افزوده برای افزایش درآمد این کشورها، به شدت محکوم کرد.

وی که به عنوان سخنران مدعو در کنفرانس «گفتگوی آفریقایی در مورد بهره ­مندی از الماس­های خام و ارزش افزوده» در ویکتوریا فال زیمبابوه سخنرانی می­کرد گفت: زمان آن رسیده است که قاره آفریقا فرآیند قدیمی استخراج و صادرات الماس­های قیمتی را کنار بگذارد. کشورهایی که از نظر معدنی غنی هستند به دلیل ناتوانی در بهره ­برداری کامل از قابلیت­های معدنی خود، از پیشرفت عقب مانده ­اند.

ناپلئون کوروما که به عنوان شخصیتی سرشناس در مخالفت با بهره ­برداری خارجی از منابع طبیعی آفریقا شناخته می­شود گفت: تاکنون تنها تعداد کمی از کشورهای آفریقایی نظیر آفریقای جنوبی، بوتسوانا، نامیبیا و آنگولا توانسته ­اند از الماس­های خام خود ارزش افزوده کسب کنند و همین اقدام، تاثیر بسزایی بر اقتصاد این کشورها داشته است.

13 March, 2024

 

تقدیر از نماینده دائم سیرالئون در سازمان ملل

لانسانا گبری، نماینده دائم سیرالئون در سازمان ملل و سایر سازمان­های بین ­المللی مستقر در ژنو، به دلیل مدیریت برجسته مورد تقدیر قرار گرفت.

در جلسه ­ای که در ژنو برگزار شد، امی‌پاپ مدیر کل سازمان بین­ المللی مهاجرت لوح تقدیری را به لانسانا گبری به دلیل مدیریت برجسته او در هیات مدیره این سازمان اهدا کرد.

نماینده دائم سیرالئون در سازمان ملل ضمن قدردانی از دریافت این لوح، بر ادامه تلاش مجدانه خود و کشورش در راستای تحقق وظایف این سازمان و پیشبرد منافع سیرالئون در صحنه بین­ الملل تاکید کرد.

13 March, 2024

حضور فعال سیرالئون در نشست کمیسیون زنان سازمان ملل متحد

هیاتی از سیرالئون به ریاست ایساتا ماهویی وزیر امور جنسیت و کودکان این کشور در شصت و هشتمین نشست کمیسیون وضعیت زنان در مقر سازمان ملل شرکت کرد.

از جمله اقدامات سیرالئون در راستای برابری جنسیتی، تصویب لایحه برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در سال 2022 است. همچنین انتخاب زنان در پست­های انتصابی و نیز گزینشی از طریق انتخابات از جمله در کابینه و پارلمان این کشور، پیشرفت چشمگیری داشته است.

13 March, 2024

رتبه سوم سیرالئون در میان کشورهایی پر استرس در جهان

طبق آخرین پژوهش­های وبسایت رنکینگ رویالز (Ranking Royals) سیرالئون بعد از افغانستان و لبنان پر استرس­ترین کشور جهان محسوب می­شود.

این سایت فهرست کشورهای پر استرس را بر اساس نظرسنجی ­های انجام شده در سال­های 2021 و 2022 در 122 کشور در سراسر جهان فراهم کرده است. در این پژوهش 122 هزار نفر مورد سوال قرار گرفتند.

در این  نظرسنجی، سیرالئون با 61 درصد از آمار استرس، نشان داد که از 15 کشور در این فهرست بالاتر است. این کشور مانند سایر نقاط جهان، با چالش های متعددی روبرو است.

وبسایت نام برده در زمینه انتشار اطلاعات، داده­ ها و آمار از سراسر جهان فعالیت می­کند و از سال 2019 شروع به فعالیت کرده است.

09 March, 2024

مقامات پزشکی سیرالئون وجود فلج اطفال در این کشور را تایید کردند

وزارت بهداشت سیرالئون و آژانس ملی بهداشت عمومی از یک مورد تایید شده ویروس فلج اطفال (PV3) در این کشور خبر دادند.

در این گزارش اعلام شد که وزارت بهداشت و درمان سیرالئون با همکاری آژانس ملی بهداشت عمومی این کشور یک مورد مشکوک به ویروس فلج اطفال نوع 3 (PV3) را در یک کودک اهل منطقه کامبیا بررسی کردند. برای اقدام سریع و اطمینان از این موضوع یک آزمایش سریع در موسسه پاستور در ابیجان، ساحل عاج انجام شد و در موسسه ملی بیماری‌های واگیر در آفریقای جنوبی مورد تایید قرار گرفت.

مقامات وزارت بهداشت و آژانس ملی بهداشت عمومی سیرالئون ضمن اشاره به همکاری با کشورهای همسایه در این مورد، از آموزش مردم در مورد فلج اطفال و لزوم واکسیناسیون کودکان زیر پنج سال خبر دادند و تاکید کردند که موثرترین راه برای محافظت از کودکان در برابر بیماری­های ناتوان کننده، واکسیناسیون است.

10 March, 2024

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما