معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۰:۱۴ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم اسفند ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ارزش کل معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به 25 میلیون و 117 هزار و 900 دلار رسید .

بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، جمهوری قرقیزستان، افغانستان و روسیه محصولاتی از قبیل سوخت هواپیمای تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن‌نفت» و کاربامید نوع «B» تولید شده توسط کنسرن دولتی «ترکمن‌شیمی» را به ارز خارجی خریداری کردند.

علاوه بر آن، انواع محصولات نساجی تولید شده در شرکت‌های وزارت صنایع نساجی ترکمنستان به ارز خارجی در بورس به فروش رسید. شایان توجه آنکه تجار ترکمنستان نیز محصولاتی همچون قیر تولید شده از نفت، فرش‌های دستباف ترکمنی و انواع محصولات نساجی را به ارزش کل بیش از 11 میلیون و 505 هزار و 400 منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

 https://business.com.tm/tm/post/11220

عبور ترانزیتی 52 مورد قطار کانتینر بر از خاک ترکمنستان در سال 2023

بنا به اعلام وب‌سایت رسمی آژانس ریلی ترکمنستان " ترکمن‌دمیریوللاری "، در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی دسامبر 2023، مجموعاً 52 مورد قطار کانتینر بر از مسیر ازبکستان - آذربایجان – گرجستان و همچنین از مسیر روسیه- قزاقستان- ترکمنستان- ایران به طور ترانزیت از خاک ترکمنستان عبور کردند.

آنطور که در این گزارش آمده، این امر در نتیجه دیدارهای برگزار شده جهت ایجاد شرایط مساعدتر برای کریدور حمل‌ونقل چندوجهی بین‌المللی چین، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و اروپا محقق شده است.

در دوره مورد گزارش، در دوازده ماهه سال 2023، مجموعاً 10799 محموله کانتینری از خاک ترکمنستان عبور کرده که شامل: 5614 مورد ترانزیتی، 2316 مورد صادراتی و 2869 مورد کانتینر وارداتی بوده و تعداد 356 کانتینر نسبت به مدت مشابه سال قبل محموله‌ها افزایش یافته است.

در حال حاضر، ترکمنستان به همراه شرکای خود در حال ایجاد یک سیستم چند شاخه‌ای حمل و نقل و لجستیک هماهنگ با مسیرهای شرق-غرب و شمال-جنوب است. این سیستم در آینده کریدورها را به مناطق دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک متصل خواهد کرد.

در حال حاضر فعالیت‌ها در زمینه اجرای وظایف پیش رو در زمینه ایجاد ترددهای جدید بار در کریدور حمل و نقلی و ترانزیتی ازبکستان-ترکمنستان-ایران-عمان و ترددهای کانتینری در مسیر چین-تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه به طور مستمر انجام می‌شوند.

 https://turkmenportal.com/tm/blog/72934

 افزایش 76.5 درصدی صادرات گندم قزاقستان به ترکمنستان

بنا به اعلام کمیته آمار دولتی قزاقستان، این کشور طی یک سال یعنی از نوامبر 2022 لغایت نوامبر 2023، میزان گندم صادراتی به ترکمنستان را 76.5 درصد افزایش داده و از 299.3 هزار تن به 528.1 هزار تن رسانده است. براساس این گزارش، از نظر ارزش ارزی، صادرات با 58.7 درصد افزایش از 109.2 میلیون دلار به 173.2 میلیون دلار رسیده است.

ترکمنستان پس از ازبکستان و تاجیکستان سومین وارد کننده گندم از قزاقستان است. ترکمنستان مدعی است، سالانه نزدیک به 1.5 میلیون تن گندم برداشت می‌کند، اما سالهاست که با بحران غذایی و از جمله کمبود آرد و نان مواجه بوده است.

https://www.azathabar.com/a/gazagystan-turkmenistana-bugday-eksportyny-76-5-artdyrdy/32797754.html

 دعوت از چین برای پیوستن به کریدور حمل و نقلی «ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه»

ازبکستان از چین جهت پیوستن به کریدور حمل و نقلی که آسیای مرکزی را به ترکیه متصل می‌کند، دعوت می‌نماید. به گزارش «nCa»، این موضوع در دیدار چندی پیش زوفر نارزولایف رئیس شورای سهامداران «ازبک‌دمیریوللاری (خطوط ریلی ازبک)» و رئیس «راه آهن دولتی چین» گو سوهویه در پکن مطرح شد. همچنین پیشنهاد شد تا با مشارکت یکدیگر ظرفیت این کریدور افزایش یابد.

شایان توجه آنکه در نوامبر 2023، سند مربوطه در خصوص ایجاد یک کریدور بین المللی حمل و نقل چند وجهی بین آسیا و اروپا از طریق کریدور حمل و نقلی «ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه» در تاشکند به امضاء رسید. این سند سازماندهی حمل و نقل بار از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه به کشورهای اتحادیه اروپا از طریق ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه را مد نظر قرار داده است.

 https://turkmenportal.com/tm/blog/73289

  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما