معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۴:۳۸ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ دوم اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش بدهی عمومی‌بلغارستان در 20 سال آینده

نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی مجارستان، در حال حاضر تنها 21 درصد است و بلغارستان پس از استونی در رتبه دوم اتحادیه اروپا از نظر کمترین میزان این نسبت قرار دارد، اما اگر روندهای جمعیتی فعلی حفظ شود و اصلاحات مالیه عمومی انجام نشود، بلغارستان تا سال 2045 بدهی خود را سه برابر نموده و از آستانه مجاز نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی (60 درصد) عبور خواهد کرد و تا سال 2050 نیز، این نسبت، تقریبا به 80 درصد خواهد رسید. دسیلوا نیکولوا، اقتصاددان ارشد دفتر بانک جهانی در صوفیه گفت: این همان چیزی است که بانک جهانی در بررسی مالیه عمومی‌برای بلغارستان پیش‌بینی می‌کند که دوره 2016 تا 2022 را پوشش می‌دهد. بر اساس این سند، فقدان اصلاحات، رشد اقتصادی بلغارستان را به 1.25 درصد در سال کاهش می‌دهد که برای رسیدن به استانداردهای زندگی در اقتصادهای با درآمد متوسط و بالا در اتحادیه اروپا کافی نیست. برای جبران اثرات مضر، دولت باید به دنبال بهبود جمع‌آوری مالیات بر ارزش افزوده باشد. این اقتصاددان ارشد در دفتر بانک جهانی در صوفیه، حوزه‌های کشاورزی، صنعت معدن و تولید برق، صنعت پردازش، ساخت‌وساز و تجارت را به عنوان پنج بخش با ریسک نسبتا بالا در هنگام گزارش مالیات بر ارزش افزوده نام برد.

https://bglobal.bg/110169-Без-реформи-държавният-дълг-ще-се-утрои-като-дял-от-БВП-в-следващите-20-години-сочи-доклад-на-Световната-банка

رتبه دوم بلغارستان در اتحادیه اروپا در فقر جوانان

بر اساس داده‌های ادارۀ آمار اتحادیۀ اروپا (Eurostat)، در سال 2022 در بلغارستان، 18.6 درصد از جوانان در محرومیت اجتماعی و مادی زندگی می‌کردند، در حالی که این شاخص برای میانگین اتحادیه اروپا برابر با 6.1 درصد بوده است. بدین ترتیب، بلغارستان از نظر درصد جوانانی که در محرومیت‌های مادی و اجتماعی جدی زندگی می‌کنند، در رتبه دوم اتحادیه اروپا (EU) قرار دارد. بیشترین درصد جوانانی که در محرومیت شدید در سال 2022 زندگی می‌کردند، در رومانی (25.4 درصد)، بلغارستان (18.6 درصد) و یونان (14.9 درصد) ثبت شده است، در حالی که این درصد در 12 کشور اتحادیه اروپا (اسلوونی، اتریش، لوکزامبورگ، کرواسی، لهستان، جمهوری چک، هلند، استونی، مالت، قبرس، فنلاند و سوئد) کمتر از 3 درصد بوده است.

https://www.investor.bg/a/515-ikonomika-i-makrodanni/389830-balgariya-e-na-vtoro-myasto-v-es-po-protsent-mladezhi-zhiveeshti-v-lisheniya

 ادغام گمرک و آژانس درآمد ملی مجارستان با شنگن

آسن واسیلوف، وزیر دارایی بلغارستان، ایدۀ ادغام آژانس درآمد ملی (NRA) با آژانس گمرک را در یک ساختار درآمدی بزرگ با توجه به ورود بلغارستان به شینگن در آیندۀ نزدیک مطرح کرد، با این حال، تاکنون تاریخ مشخصی برای این اقدام وجود ندارد. واسیلوف در این خصوص اظهار داشت: مذاکرات در مورد شینگن ادامه دارد و ما انتظار داریم در سال جاری در مورد مرزهای زمینی تصمیم‌گیری کنیم که این به معنای سازماندهی مجدد جدی آژانس گمرک است، زیرا نیازی به نقاط گمرکی در مرزهای یونان و رومانی نخواهد بود. این اقدام به‌منظور مدیریت موثرتر وصول عوارض، مالیات و عوارض در کشور و بهینه‌سازی ساختار دولتی انجام می‌شود.

https://www.economic.bg/bg/a/view/doshlo-e-vremeto-asen-vasilev-objasni-vlivaneto-na-mitnicite-v-nap-s-shengen

حمایت فرانسه از پیوستن بلغارستان به شنگن و منطقه یورو

رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با نخست‌وزیر بلغارستان، به دولت بلغارستان به دلیل تلاش‌های انجام شده برای یکپارچگی قوی‌تر اروپایی تبریک گفت و حمایت خود را از عضویت بلغارستان در منطقه‌ی شنگن و منطقه یورو اعلام کرد. آکادمیسین دنکوف، نخست‌وزیر بلغارستان نیز تأیید کرد که بلغارستان به حمایت از مسیر اروپایی توسعه همسایگان خود در شبه‌جزیره بالکان ادامه خواهد داد و افزود: در عین حال، ما اصرار خواهیم داشت که معیارهای روشن و عینی اتحادیه اروپا برای ادغام برآورده شود. علاوه بر این، نخست‌وزیر بر انتقال سبز تأکید کرد که باید به گونه‌ای انجام شود که به نفع اقتصاد و شهروندان اروپایی باشد.

https://www.economy.bg/bulgaria/view/57768/Makron-podkrepi-Bylgariya-za-Shengen-i-evrozonata

قطب اقتصادی جدید در بالکان

به گفتۀ آنا ناتووا، معاون وزیر حمل‌ونقل بلغارستان، منطقه بورگاس تمامی‌پیش‌نیازهای لازم برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی بالکان را داراست. وی این شهر را به عنوان یکی از جاذبه‌های جذاب برای انجام امور حمل‌ونقل، گردشگری و تجاری عنوان کرد و افزود: مزایای بورگاس، اساسا به دلیل موقعیت آن نسبت به دریای سیاه است و به عنوان «دروازه دریایی» بلغارستان شناخته می‌شود. ناتووا گفت: بورگاس تمامی جنبه‌های حمل‌ونقل را ترکیب می‌کند و از وجود یک زیرساخت بندری قوی برای حمل‌ونقل دریایی گرفته تا یک فرودگاه بین‌المللی با قابلیت ارائه خدمات به انواع هواپیماها و اتصال ریلی با پایتخت و شبکه‌های اصلی بسیار توسعه یافته با آسیا بهره می‌برد. لازم به ذکر است شرکت ملی زیرساخت راه‌آهن اعلام کرد که اطلاعیه‌های اولیه برای چندین راه حل برای اتصال ریلی فرودگاه‌های بورگاس و پلوودیو را اخیرا منتشر کرده است.

https://www.economic.bg/bg/a/view/burgaskijat-region-moje-da-byde-ikonomicheski-hyb-na-balkanite

قطع صادرات گاز روسیه به اروپا از سال آینده

در سال 2025، اوکراین قرارداد انتقال گاز روسیه به اروپا را تمدید نخواهد کرد. این موضوع از سخنان رومن رادف، وزیر انرژی که در کمیته فرعی کنترل وجوه اروپایی شنیده شد، مشخص شده است. این به معنای عدم دریافت 14 میلیارد مترمکعب گاز در سال در اروپاست. اتریش بیشترین دریافت را در این مسیر دارد و پس از آن مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک قرار دارند. بلغارستان نیز از آوریل 2022، که گازپروم به طور یکجانبه اجرای قرارداد تامین خود را به حالت تعلیق درآورد، گاز طبیعی روسیه را دریافت نکرده است. همچنین، مذاکرات برای یک قرارداد جدید بلندمدت گاز حتی آغاز نشده است. وزیر نیروی بلغارستان در این خصوص گفت: یک جایگزین برای این خط لوله، می‌تواند کریدور عمودی (یک پروژه از اپراتورهای گاز یونان، بلغارستان، رومانی، مجارستان، اسلواکی، مولداوی و اوکراین برای گسترش ارتباطات گاز موجود بین آنها) باشد.

https://news.bg/energy/ukrayna-spira-krancheto-na-ruskiya-gaz-za-tsentralna-evropa-ot-dogodina.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما