معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته سوم اسفند ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

ساحل عاج

حمایت 3 میلیارد دلاری بانک توسعه آفریقا از ساحل عاج طی هشت سال اخیر

در ضیافت ناهار سالانه که روز پنج شنبه 29 فوریه 2024 از سوی رئیس بانک توسعه آفریقا به افتخار سفرای کشورهای عضو این بانک برگزار شد، آقای "آکینویمی آدسینا" رئیس این بانک در سخنانی گزارشی از عملکرد بانک را ارائه نمود و اظهار داشت: « در سال گذشته، هیئت مدیره بانک 159 عملیات بانکی به ارزش 10 میلیارد دلار برای کشورها تصویب کرد که نشان دهنده دومین سطح تامین مالی در تاریخ این بانک است. در خصوص ساحل عاج، کمکهای بانک از 460 میلیون دلار در سال 2015 به بیش از 3 میلیارد دلار در سال 2023 رسیده است که تقریبا پنج برابر افزایش داشته است.» در این ضیافت، سفرای واتیکان، ترکیه، الجزایر، عربستان، هند، برزیل، مراکش، قطر، جیبوتی، تونس، مصر، آفریقای جنوبی، ژاپن، کره جنوبی و ... حضور داشتند.

 

راه اندازی اتاق بازرگانی کانادا ـ ساحل عاج در ابیجان

اتاق بازرگانی کانادا ـ ساحل عاج روز چهارشنبه 6 مارس با حضور رئیس مجلس سنای کانادا و وزیر بازرگانی و صنایع ساحل عاج با هدف توسعه سرمایه گذاری‌های کانادا در ساحل عاج به طور رسمی در ابیجان افتتاح شد. آقای دیاراسوبا وزیر بازرگانی ساحل عاج در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از کیفیت روابط دیپلماتیک و اقتصادی میان دو کشور که از سال 1962 آغاز شده است، به حجم روابط تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت: «میزان حجم مبادلات تجاری این دو کشور در سال 2023 بیش از 421 میلیون دلار کانادا بوده است که از این مقدار، سهم صادرات ساحل عاج به کانادا حدود 312.6 میلیون دلار کانادا و سهم واردات کالاهای کانادایی به ساحل عاج 109.3 میلیون دلار کانادا بوده است.» گفتنی است بیشتر فعالیت کانادا در ساحل عاج در بخش های معادن، گاز، نفت، کشاورزی، داروسازی، و فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد.

کشف میدان جدید نفتی در ساحل عاج

گروه نفتی ایتالیایی اِنی( Eni) از کشف یک میدان جدید عظیم نفتی موسوم به کالائو( CALAO ) در آبهای ساحل عاج خبر داد. این میدان نفتی در حدود 45 کیلومتری ساحل و 120 کیلومتری غرب میدان نفتی "بالن" که دو سال قبل کشف شده بود، قرار دارد. به گزارش وزارت معادن، نفت و انرژی، این کشف جدید به دنبال حفاری چاه Murene-1X با عمق 5000 متر صورت گرفته است. به گفته وزیر معادن، نفت و انرژی ساحل عاج، ذخایر این میدان نفتی یک تا 1.5 میلیارد بشکه نفت برآورد شده است.

 

گابن

وضعیت اقتصادی گابن شش ماه پس از کودتای نظامی

سایت خبری موسوم به "دنیای آفریقا" در گزارشی به تحلیل وضعیت اقتصادی مردم گابن شش ماه پس از کودتا نظامی‌گابن علیه علی بونگو پرداخته و نوشته است: « علی رغم ابتکارات دولت، انتظار مردم همچنان بالاست؛ حدود %40 مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند؛ نرخ بیکاری از %30 تجاوز کرده است؛ با توجه به گرانی دارو و معالجات پزشکی، بیمه خدمات درمانی اثر بخشی لازم را ندارد و دولت انتقالی پاسخگویی نیازهای فوری مردم نیست؛ علیرغم برخورداری از منابع نفتی، تورم و گرانی مواد غذایی و اجاره مسکن مشهود است و قطع مکرر برق و کمبود آب آشامیدنی بویژه در پایتخت، زندگی مردم را با مشکلات زیادی مواجه نموده است.» 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما