معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۹

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

توجه خاص ترکمنستان به انتقال گاز و برق به افغانستان

قربان‌قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان در دیدار با مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه گروه طالبان گفته است: « به انتقال گاز و برق به افغانستان توجه خاص داریم.» متقی در این دیدار در ‌مورد امنیت، ثبات و فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاری و ترانزیت در افغانستان صحبت کرده و گفته که دو کشور توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌های خوبی داشته باشند. بردی‌ محمدوف نمایشگاه هفته آینده اموال افغانستان درعشق‌آباد را مهم و تاریخی خوانده و تأکید کرد که دو طرف از آن استفاده بهینه کنند. (خبرگزاری جمهور)

https://www.jomhornews.com/fa/news/169468/

 نقش چین در رونق پالایشگاه‌های خصوصی نفت در شمال افغانستان

با امضای قرارداد نفتی طالبان و شرکت چینی «شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی» (سی‌پی‌ای‌آی‌سی) استخراج نفت از پالایشگاه‌های میدان نفتی «آمو دریا» در شمال افغانستان رونق و شتاب بیشتری به خود گرفته است. استخراج نفت از پالایشگاه‌های میدان نفتی «آمو دریا»، عمدتاً در منطقه «قشقری» استان سرپل انجام می‌شود و در حال حاضر توانسته است چرخ شرکت‌های خصوصی پالایش نفت داخلی که سال‌ها در انتظار استخراج نفت در این ناحیه بودند را به گردش درآورد. « عبدالمؤمن ضیایی»، رئیس اتحادیه مواد نفتی با اشاره به 9 پالایشگاه خصوصی در شمال افغانستان به بی.بی.سی گفته است:  پالایشگاه‌های نفتی خصوصی با سرمایه‌گذاری هنگفت، نقش مهمی در چرخه اقتصاد کشور و تحقق رویای خودکفایی در تصفیه نفت تولید داخل دارند. ضیایی افزود: «در هر پالایشگاه نفت از 10 میلیون تا 20 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده‌اند. تعدادی از این پالایشگاه‌ها تا 30 میلیون دلار هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در حال حاضر روزانه 1300 تن نفت از منطقه قشقری و انگوت استخراج می‌شود. هر پالایشگاه ظرفیت این را دارد که روزانه از 300 تا 500 تن نفت را تصفیه کنند. همه پالایشگاه‌ها روزانه ظرفیت تصفیه تا 5000 تن نفت را دارند. این پالایشگا ها دیزل (گازوئیل) صفر پنج را تصفیه می‌کنند». حدود هفت ماه پیش استخراج نفت از چاه‌های نفت قشقری با ظرفیت 70 تن در روز آغاز شد. حفر چاه‌های جدید نفت، یک سال پس از امضای اولین قرارداد بین‌المللی توسط طالبان آغاز شده است. معامله با شرکت چینی برای استخراج نفت و گاز از حوزه شمال «آمودریا»، درآمد حکومت کابل را افزایش خواهد داد. « همایون افغان»، سخنگوی وزارت معادن حکومت طالبان به تازگی گفته بود: افغانستان در حال حاضر تقریباً تمام نفت مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه مثل ایران و ازبکستان وارد می‌کند. وی تصریح کرده بود: حفر چاه‌های جدید، سالانه حدود 500 میلیون دلار عواید برای حکومت کابل ایجاد خواهد کرد. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/12/12/3048457/نقش-چین-در-رونق-پالایشگاه-های-خصوصی-نفت-در-شمال-افغانستان

 گفتگوی هیأت طالبان با مشاور رییس‌جمهور ایران در مورد بندر چابهار

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد «محمدالله بختیار»، رئیس ترانزیت بین‌الملل این وزارتخانه در دیدار با «حجت‌الله عبدالملکی» دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران درباره گسترش روابط تجاری و زنجیره ترانزیتی بحث و تبادل نظر کرده است. در پایان نشست مقامات ایران و هیئت حاکمه افغانستان، دو طرف بر حمایت کامل از پروژه چابهار تاکید کردند. پیش‌تر، هیئت اقتصادی و فنی حکومت طالبان جهت کلنگ‌زنی چند پروژه مسکونی، تجاری و هتلینگ وارد منطقه آزاد و بندر چابهار ایران شد. پیش از آن نیز، وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان از سفر هیئت فنی این کشور جهت بحث در مورد افزایش همکاری‌های ترانزیتی و گسترش روابط اقتصادی به ایران خبر داده بود. بندر چابهار برای افغانستان می‌تواند جایگزین بنادر پاکستان باشد که در حال حاضر برای واردات و صادرات از آن استفاده می‌شود. (روزنامه اطلاعات روز)

https://www.etilaatroz.com/193566/هیأت-طالبان-با-مشاور-رییسجمهور-ایران/

 گذرگاه «چمن» پس از ۵ ماه میان افغانستان و پاکستان بازگشایی شد

منابع محلی در منطقه مرزی بین افغانستان و پاکستان از آغاز مجدد فعالیت تجاری گذرگاه چمن پس از پنج ماه انتظار خبر دادند. درحال حاضر دولت موقت پاکستان با همکاری ارتش این کشور، گذرگاه چمن - نقطه مرزی بین افغانستان و پاکستان - را که از نوامبر 2023 مسدود بود را تسهیل کرده و فعالیت‌های تجاری در این منطقه از سرگرفته شده است.گفتنی است که گذرگاه‌ها مرزی چمن میان افغانستان و پاکستان در این اواخر چندین بار مسدود و سپس بازگشایی شده است. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/12/14/3049790/گذرگاه-چمن-پس-از-5-ماه-میان-افغانستان-و-پاکستان-بازگشایی-شد

 افتتاح نمایشگاه ترکمن_افغان در پایتخت ترکمنستان

نمایشگاه سه‌روزه‌ ترکمن_افغان، 14 اسفند با حضور نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست افغانستان، سفیران کشورهای منطقه و جهان با حضور بیش از ۳۰۰ بازرگان افغان در شهر عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، افتتاح شد. آخوندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید: در این نمایشگاه، ۷۵ غرفه به افغانستان اختصاص داده شده و قرار است در این غرفه‌ها، فرآورده‌ها و تولیدات ۱۸ بخش به نمایش گذاشته شود. به گفته سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، فرش، زعفران، سنگ‌های گران‌بها و نیمه‌ گران‌بها، میوه‌های خشک و تازه، محصولات کشاورزی و صنایع دستی زنان، از مهم‌ترین اقلام افغانستان است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. از مجموع ۷۵ غرفه‌ مربوط افغانستان، ۱۵ غرفه‌ آن به بازرگانان زن از افغانستان اختصاص یافته است. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/the-turkmen-afghan-exhibition-was-opened-in-the-capital-of-turkmenistan/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما