معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۵- ۱۱:۵۸ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی چین- گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در نیمه اول اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اولین پلت فرم تحویل خون با پهپاد در شهر شنزن راه اندازی گردید

‎شنزن، مرکز فناوری چین در استان گوانگدونگ، از راه اندازی اولین پلتفرم انتقال خون این کشور از طریق پهباد رونمایی کرد تا تحولی بزرک در تحویل نمونه‌های خون در کوتاه ترین زمان در کشور را اجرا کند. این اقدام با همکاری مرکز خون شنزن و شرکت مخابرات چین انجام شد که در نوع خود اقدامی قابل توجه در تضمین تحویل سریع و اثر بخش برای نجات جان انسان به حساب می آید. این نمونه خون توسط پهپاد از مرکز خون شنزن به بیمارستان طب سنتی آن شهر انتقال پیدا کرد و به نوعی ادغام فناوری 5G و هوش مصنوعی را به نمایش می‌گذارد که نویدبخش عصر جدیدی در حمل و نقل خون خواهد بود. https://www.newsgd.com/m/node_5c070fdd03/91d375f090.shtml

تولید  دو میلیون و پانصد هزار دستگاه خودروی انرژی نو NEV در سال 2023 در استان گواندونگ

‎بر اساس اعلام استاندار استان گواندونگ در جلسه گزارش کار دولت، در مجموع ۲.۵۳ میلیون خودروی انرژی نو در استان گوانگدونگ در سال ۲۰۲۳ تولید شده است. بدین ترتیب از هر چهار دستگاه خودروی انرژی نو تولیدی در کشور چین، یک دستگاه در گوانگدونگ تولید می‌شود.

بر اساس برنامه‌های استان، انتظار می‌رود صنعت خودروسازی گوانگدونگ به درآمد بیش از 1.35 تریلیون یوان (189.2 میلیارد دلار) برسد و بیش از نیمی از کل تولید خودروهای انرژی نو در چین را تا سال 2025 به خود اختصاص دهد. گوانگدونگ به عنوان استان پیشرو در تولید خودرو در کشور چین، مقر بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی از جمله BYD و XPeng می‌باشد.

https://www.newsgd.com/m/node_a21acd2229/a42f12330a.shtml

آغاز به کار تاکسی خودران در شنزن

تاکسی روباتیک شرکت تاکسی اینترنتی Ontime که درچین به عنوان Ruqi Mobility نیز شناخته می‌شود کار خود را در مسیرهای شهر شنزن آغاز نمود. بنابر اعلام شرکت مذکور غول خودروسازی چینی GAC، به طور رسمی سرویس روباتاکسی خود را در شنزن راه اندازی نموده است. شرکت تاکسی اینترنتی Ontime با تأیید اجرای حمل مسافر در مناطق مختلف در شنژن با تاکسی بدون سرنشین در برخی مناطق آن شهر از جمله چینهای Qianhai، منطقه Yuehai نانشا Nanshan، و منطقه فرودگاهی در Bao'an، این خدمات را در کنار سرویس تاکسی سرنشین دار سنتی ارائه می نماید. در گذشته نیز برخی شرکت ها از جمله  AutoX، Baidu، DeepRoute.ai، Pony.ai، عملیات تاکسی بدون راننده را در شهر شنزن آغاز کرده بودند که به تجاری سازی گسترده فناوری رانندگی خودران در شهر کمک می‌کند.

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/47c2544ee2.shtml

وجود 12 شرکت فناوری پیشرفته در هر کیلومتر مربع در شهر شنزن

 ‎ بر اساس اعلام مسئولین شهری شنزن و در مقایسه با مقیاس مساحت این شهر که حدود 1997.47 کیلومتر مربع می‌باشد، تا پایان سال 2023، تعداد شرکت های ملی فناوری پیشرفته در شنزن به 12 در هر کیلومتر مربع رسیده است.

 ‎در طول سال 2023 محصولات صنعتی از جمله دستگاه‌های قلب و ریه مصنوعی تولید داخل، گوشی‌های هوشمند جدید تولید داخل و وسایل نقلیه انرژی جدید در کنار محصولاتی از شرکت های نوآور مانند Huawei، Tencent، BYD و DJI جزء محبوبترین محصولات قرار گرفته‌اند.

 ‎در حال حاضر، 742 شرکت تخصصی و نوآور در سطح ملی در شهر شنزن و بیش از 24000 شرکت با فناوری پیشرفته در سطح ملی وجود دارد.

 http://ep.ycwb.com/epaper/ycwb/html/2024-01/28/content_2_627955.htm

تست موفقیت آمیز تحویل سفارش توسط خودران 

 تست حرکت وسیله نقلیه تحویل خودران شرکت Meituan در 4 فوریه 2024 در منطقه Longhua شنزن انجام گرفت. این خودران پس از گرفتن سفارش و رسیدن به مقصد، دقیقاً در کنار جاده به طور اتوماتیک پارک و پس از وارد شدن کد تحویل کالا، درب ماشین باز و چندین عروسک چینی سال نوی چینی تازه سفارش داده شده تحویل مشتری گردید. این اولین تجربه شرکت Meituan (ارائه دهنده خدمات سفارش آنلاین) برای تحویل سفارش با خودران در خیابان‌های شهر شنزن بود.

http://szdaily.sznews.com/PC/layout/202402/06/node_01.html#content_3175693

عملیاتی شدن پروژه باتری BYD

 یک مرکز تولید باتری، که توسط شرکت BYD شرکت پیشرو خودروهای انرژی جدید چین و شرکت خودروسازی بزرگ این کشور First Automotive Works) FAW) سرمایه گذاری شده است، روز جمعه در چانگچون، مرکز استان جیلین در شمال شرقی چین آغاز به کار کرد.

 مجموع ظرفیت تولید برنامه ریزی شده این پروژه 45 گیگاوات ساعت است که مرحله اول آن 15 گیگاوات ساعت روز جمعه به بهره برداری می رسد.

رسانه‌های داخلی گفتند که یک واحد BYD 51 درصد از پروژه را بر عهده دارد و FAW باقی مانده را در اختیار دارد. ساخت این پروژه در فوریه سال 2022 با سرمایه گذاری کل بالغ بر 13.50 میلیارد یوان (1.88 میلیارد دلار) آغاز شد.

http://szdaily.sznews.com/PC/layout/202402/05/node_05.html#content_3175282

تاکید مقامات استان گواندونگ بر حوزه‌های فن آورانه و علمی

مقامات استان گواندونگ در اولین روز کاری پس از تعطیلات سال نو چینی، با تأکید بر همگرایی بخش های نوآوری علمی و توسعه صنعتی در سال جدید در استان گواندونگ به تولید ناخالص داخلی این استان در سال گذشته میلادی به میزان اشاره که این استان را در رتبه اول برای سال متوالی قرار می دهد. مقامات استان گواندونگ همچنین بر طی مسیر توسعه با در نظر گرفتن موضوعات و فعالیت های نوآورانه و علمی- فناوری تاکید نمودند.

 بر اساس اعلام مقامات استان گواندونگ تولید ناخالص داخلی این استان در سال 2023 به رقم 13.57 تریلیون یوآن معادل 1.7 تریلیون دلار رسیده است.

همچنی این استان قرار است با سرمایه گذاری سالانه 1 تریلیون یوآنی در سال 2024، بیش از 1500 پروژه کلیدی را در حوزه‌های فناوری اطلاعات نسل جدید ، زیست شناسی، تولید تجهیزات سطح بالا و مواد جدید به انجام برساند.  

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/c95a6a4d6c.shtml

از هر چهار خودروی انرژی جدید چین یک دستگاه در استان گواندونگ ساخته شده است

رئیس شرکت خودرو سازیBYD  مستقر در شنزن، در اولین کنفرانس توسعه استان گوانگدونگ بعد از سال جدید چینی اعلام داشت که در سال 2023، از هر چهار وسیله نقلیه انرژی جدید در کشور یک دستگاه آن در استان گوانگدونگ ساخته شده است و این روند در آینده نیز همچنان ادامه خواهد داشت. همچنین اولین کشتی ساخت آن شرکت سفر خود را در آبهای خارج چین آغاز و قرار است هفت مورد کشتی دیگر در دو سال آینده به این خط کشتیرانی اضافه گردد.

 "https://www.newsgd.com/node_46325c8617/b2687ff0bd.shtml

‏ شنزن از مرکز محاسباتی هوشمند جدید رونمایی کرد

 منطقه LONGHUA در شهر شنزن به تازگی اولین مرکز محاسبات هوشمند "صنعتی سازی جدید" خود را افتتاح کرده است، که همچنین یکی از بزرگترین امکانات محاسبات هوشمند در شنزن است.

 "صنعتی‌سازی جدید» به دگرگونی صنایع سنتی از طریق ادغام فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ و پردازشهای فضای ابری اشاره دارد. این مرکز که از طریق همکاری بین منطقه و شعبه شنزن China Mobile ایجاد شده است، با هدف تسریع تحول دیجیتال و هوشمند شرکت‌ها، و تبدیل منطقه Longhua بعنوان پایگاهی برای صنعت نرم‌افزار ایجاد شده است.

 http://szdaily.sznews.com/PC/layout/202402/26/node_03.html#content_3179948

شرکت Honor گوشی مجهز به هوش مصنوعی را در سطح جهانی عرضه نمود

 شرکت فن آور Honor در شهر شنزن، گوشی هوشمند جدیدی به نام Magic 6 Pro را عرضه کرد که در آن عملکرد آزمایشی هوش مصنوعی ردیابی چشم را به نمایش گذاشت که این قابلیت کاربران را قادر می‌سازد تا از راه دور درب ماشین خود را فقط با نگاه کردن به صفحه تلفن خود باز کرده و به حرکت درآورد. این ابزار در حال حاضر در چین موجود است و این شرکت در تلاش است تا آن را به صورت تجاری در خارج از کشور ادغام کند.

 http://szdaily.sznews.com/PC/layout/202402/27/node_05.html#content_3180855

شرکت ‏BYD از ابرخودروی الکتریکی 233450 دلاری آمریکا رونمایی کرد

 شرکت BYD گران‌ترین خودروی خود را در 25 فوریه 2024 معرفی کرد، یک سوپراسپرت تمام الکتریکی با عملکرد بالا به ارزش 1.68 میلیون یوان (233450 دلار آمریکا) که رقیبی برای گزینه‌های لوکس گازسوز ارائه شده توسط رقبایی مانند فراری و لامبورگینی قرار دارد.

این شرکت در یک برنامه پخش زنده در شانگهای گفت که Yangwang U9 در ابتدا منحصراً برای بازار چین خواهد بود. این خودرو می‌تواند در 2.36 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت (62 مایل در ساعت) برسد و حداکثر سرعت 309.19 کیلومتر در ساعت را تجربه کند.

 شرکت ‏BYD در سه ماهه آخر سال 2023 با سبقت از تسلا، به بزرگترین فروشنده خودروی الکتریکی (EV)، جهان مبدل گردید و هم اکنون مدل‌های لوکس خود را با نام‌های Yangwang و Fang Cheng       Bao  به بازار عرضه می‌کند.

 ‏https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/d0bbcbab14.shtml

محصولات مبتنی بر فناوری سبز، محرک اصلی تجارت خارجی  در  منطقه خلیج بزرگ

‎بر اساس گزارش اداره کل گمرک جمهوری خلق چین (GACC)، واردات و صادرات  در 9  شهر اصلی در منطقه خلیج بزرگ (Greater Bay Area) GBA از سال 2019 تا 2023 به میزان 37.34 تریلیون رسیده است.

‎طی پنج سال گذشته، افزایش صادرات باتری‌های لیتیومی، وسایل نقلیه الکتریکی و سلول‌های خورشیدی باعث توسعه و تنوع توسعه تجارت خارجی در 9 شهر منطقه خلیج بزرگ شده است. مجموع صادرات این قبیل محصولات از سال 2019 تا 2023 به 404.71 میلیارد یوان رسیده است.

‎در میان این شهرها، شنژن نقش اصلی را ایفا کرده است و حدود 50 درصد از تولیدات در هر سال و 45.8 درصد از تولیدات کل دوره 5 ساله را به خود اختصاص داده است.

https://www.newsgd.com/node_d6ab31923d/f3ab10d2fe.shtml

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما