معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته دوم اسفندماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

 لزوم بازبینی سیستم مالیاتی:

فیلیپ ام­پانگو، معاون رئیس جمهور در سخنرانی خود در مجمع مالیات و سرمایه گذاری در سال 2024، بر اهمیت انطباق سیاست­های مالیاتی با روندهای نوظهور از جمله ادغام کارآفرینان مقیاس کوچک در چهارچوب مالیاتی تاکید نمود و گفت لازم است تا سیستم­های مالیاتی در تانزانیا برای همسویی با چشم انداز اقتصادی در حال تحول از سال 1990 ارزیابی مجدد شوند. ایشان همچنین به نمایندگی از رئیس جمهور به نگرانی ­های مربوط به موانعی که سیستم مالیاتی فعلی برای سرمایه گذاری و عملیات تجاری ایجاد می­ کند، پرداخت و به شکایات تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی از مسائلی همچون مالیات­های گزاف، سیاست­های غیرقابل پیش بینی و ناکارآمدی­ های اداری اشاره نمود و گفت که شورای کسب و کار شکایت آن­ها را از افزایش مالیات تا ناهماهنگی در سیستم­های الکترونیکی برای دریافت مجوزها را گزارش کرده است. ایشان افزود که از سال 2011-2010 تا 2023-2022 درآمدهای مالیاتی به سطح پایین 12 درصد از درآمد ملی افرایش یافته که از میانگین 15.6 درصد کشورهای آفریقایی کمتر است و باید راهبردی برای افزایش سطح درآمد مالیاتی به حداقل 15 درصد درآمد ملی ابداع نماییم. (روزنامه دیلی نیوز)

رویا به حقیقت پیوست:

روز دوشنبه 26 فوریه روزی تاریخی در حوزه زیرساختی تانزانیا بود چرا که قطار برقی راه ­آهن استاندارد دارالسلام به موروگورو بطور آزمایشی افتتاح گردید. این قطار ساعت 10:30 با 4 واگن مسافری شامل کلاس­های بیزینس و اکونومی از دارالسلام حرکت نموده و ساعت 12:50 دقیقه به مقصد خود رسید. کلاس بیزینس 45 مسافر و اکونومی 78 مسافر در هر واگن را در خود جای می­دهد. این سفر با سرعت 50 تا 110 کیلومتر در ساعت و تحت نظارت شرکت راه ­آهن تانزانیا انجام شد و طبق اعلام این شرکت حداکثر سرعت قطار برقی 160 کیلومتر بر ساعت است. (روزنامه دیلی نیوز)

 

اشتیاق دولت به تعامل با ذینفعان بخش حمل و نقل:

دکتر ماکامه ام­باراوا، وزیر حمل و نقل در مراسم افتتاحیه اجلاس ذینفعان حمل و نقل آفریقای شرقی با عنوان «پل زدن مرز­ها، تقویت تجارت و قرار دادن تانزانیا بعنوان مرکز بار شرق و جنوب آفریقا» اظهار داشت که دولت آمادگی دارد تا بر روی نظرات و دیدگاه­های ذینفعان حمل و نقل جهت بهبود کارایی این بخش و افزایش سهم آن در توسعه اقتصادی کار کند.  وی همچنین اعلام نمود که تلاش­های سرمایه ­گذاری در این بخش، بندر دارالسلام را قادر ساخته تا ظرفیت جابجایی محموله خود را تا 48 درصد در طول 5 سال گذشته افزایش دهد. همچنین حمل بار هوایی ظرف یکسال تقریبا دوبرابر شده است. ایشان این موفقیت را به تلاش­های دولت برای ارتقای این بخش از جمله خرید هواپیمای باری بزرگ با ظرفیت کل 65 تُن دانست. ایشان همچنین افزود که بیان چالش­های موجود توسط ذینفعان این بخش برای روشن نمودن چگونگی برخورد دولت با این چالش­ها بسیار اهمیت دارد و هدف اصلی بهبود کارآمدی حمل و نقل بعنوان زنجیره حیاتی رشد اقتصادی کشور است. (روزنامه دیلی نیوز)

 

آژانس اعتباری بریتانیا کسب و کارهای تانزانیا را تامین مالی می‌کند:

آژانس اعتباری صادراتی بریتانیا آمادگی خود را برای حمایت از پروژه­ های سازگار با محیط زیست در تانزانیا با تضمین اعتباری نزدیک به 2 میلیارد پوند ابراز کرده است. حمایت بخش تامین مالی صادراتی بریتانیا می ­توند در برخی شرایط به صورت تضمین ­ها یا اعطای وام مستقیم باشد. این وام ها با ضمانت 100 درصدی (تا 85 درصد قرارداد صادراتی) ارائه می­شود و 20 درصد ارزش آن بایستی صرف محصول برتانیا شامل هزینه خرید کالاها، خدمات و دارایی ­های نامشهود از صادرکنندگان بریتانیایی شود. همچنین زمان بازپرداخت آن­ها در بعضی بخش ها 15 سال و در حوزه انرژی­های تجدیدپذیر و پروژه ­های رشد پاک از جمله آب و راه آهن برقی، 22 ساله می‌باشد. (روزنامه سیتیزن)

 

راهبرد دولت برای کاهش کسری ارز:

آقای نویگولو ان­چمبا، وزیر دارایی، گفت که دولت راهبرد بلند مدتی برای تقویت صادرات و کاهش کسری ارز در کشور ابداع کرده است. در تحقق این ابتکار، دولت در نظر دارد تا سرمایه­ گذاری بیشتری در حوزه صادرات کالاهای سنتی و ارزش افزوده انجام داده و از محصولات داخلی با هدف کاهش واردات حمایت نماید. این سخنان را 29 فوریه در جریان گفت و گوهای راهبردی سطح بالا در دارالسلام گفت و اظهار داشت که دولت در این سال مالی طرح ضمانت اعتبار صادرات را بازگشایی خواهد کرد که در آن 600 میلیارد شیلینگ در حمایت از بخش خصوصی اخنصاص داده است. هدف از آن این است که بخش بطور کامل درگیر بهبود تولید از طریق تولید محصولات فرآوری شده به ویژه محصولات کشاورزی شود تا در نتیجه آن صادرات افزایش یافته و ارز بیشتری وارد کشور گردد. راهبرد بلند مدت و کوتاه مدت کشور، این است که تولید محصولات فرآوری شده همچون روغن خوراکی، کود، سیمان و بسیاری موارد دیگر که در داخل بطور گسترده مورد استفاده قرار می­گیرد را در راستای کاهش واردات، افزایش دهد. همچنین با تکمیل پروژه­ های بزرگی همچون پروژه برق آبی ژولیوس نایرره و راه­ آهن استاندارد، کمبود دلار به طور قابل توجهی کاهش می­ یابد. وی همچنین افزود کمبود دلار یک پدیده جهانی است اما آنچه تانزانیا را از دیگر کشورها متمایز می­کند این است که ما پروژه ­های بزرگی داریم که برای پرداخت صورتحساب­ها به ارز زیادی نیاز است. در ادامه ایشان افزود که در چشم ­انداز 2050، اولویت دولت سرمایه­ گذاری در بخش تولید برای اشتغال 75 درصد تانزانیایی­ها است. (روزنامه دیلی نیوز)

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما