معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ دوم اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قرارداد 100 میلیون یورویی آنسالدو انرژی در قزاقستان

استفانیو جانتی، معاون اجرایی شرکت آنسالدو انرژی (Ansaldo Energia) با مدیرعامل شرکت دولتی قزاقستانی KBI Energy Group، قراردادی به ارزش تقریبی 100 میلیون یورو برای تامین دو توربین گاز و دو ژنراتور امضا کردند. این قرارداد بخشی از پروژه بازسازی و نوسازی آلماتی، شامل ساخت یک نیروگاه مدرن گاز طبیعی به جای نیروگاه قدیمی‌با سوخت زغال سنگ است که برق را به روشی پایدارتر و با هزینه کمتر تولید می‌کند. توربین‌های مورد استفاده در این پروژه در واقع برای استفاده از 40 درصد هیدروژن مخلوط شده با گاز طبیعی طراحی شده‌اند. همزمان با این پروژه نیز، یک مرکز فناوری برای آموزش و تبادل مهارت راه‌اندازی می‌شود. لازم به ذکر است در ژانویه گذشته نیز توافقنامه همکاری برای ارتقای پروژه‌های نیروگاه سیکل ترکیبی و تبادل مهارت‌های تکنولوژی و آموزش متخصصان محلی در قزاقستان امضا گردید.

https://www.ilsole24ore.com/art/ansaldo-contratto-100-milioni-kazakistan-AFAoNdnC

قرارداد شرکت کشتی‌سازی فین کانتیری ایتالیا با ابوظبی

قرارداد یک پروژه سرمایه‌گذاری مشترک به ارزش 30 میلیارد یورو بین ایتالیا و امارت متحده عربی برای ایجاد یک پلت فرم جهانی تولید کشتی امضا گردید. این توافقنامه استراتژیک با هدف طراحی و ساخت کشتی‌های بزرگ، ناوچه و توسعه بخش زیردریایی‌های متوسط برنامه‌ریزی شده است.

https://www.ilsole24ore.com/art/fincantieri-si-allea-abu-dhabi-una-filiera-30-miliardi-AFnh3YnC

به کارگیری 246 هزار نیروی جدید در بخش گردشگری ایتالیا در سال 2024

صنعت گردشگری ایتالیا برای فصل جدید گردشگری در این کشور خود را آماده می‌کند و برای پذیرایی و ارائه خدمات به این حجم از گردشگران، شرکت‌های گردشگری ایتالیا به دنبال استخدام 246 هزار نیروی کار هستند، به طوری که در اولین دوره استخدام بین ماه‌های فوریه و اپریل، به کارگیری 172 هزار نیرو در بخش رفاهی پیش‌بینی شده که 13 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. با فرا رسیدن فصل بهار و ایام تعطیل که عمدتا در ابتدای بهار اتفاق می‌افتند، گردشگری پس از صنعت ساختمان دومین بخش فعال در جستجوی نیروی کار است.

این گزارش را مرکز مطالعات Fipe-Confcommercio، فدراسیون ایتالیایی مشاغل عمومی منتشر کرده است که بر اساس این گزارش، انتظارات در ماه آوریل 2024 برای حضور گردشگران مثبت ارزیابی شده و به احتمال زیاد حداقل به آمارهای سال 2023 با دستیابی به 28 میلیون گردشگر خواهید رسید. در ماه فوریه امسال، بخش گردشگری چهل هزار موقعیت کاری را عرضه کرد و گارسون‌ها با بیش از 65 هزار رزومه در سه ماه نخست در رتبه اول قرار گرفتند و به دنبال آن آشپزها با 42 هزار موقعیت شغلی در رتبه دوم قرار داشتند. به طور خاص برای 57.7 درصد موقعیت‌های شغلی، افرادی مدنظر بودند که تخصص و تجربه در همان بخش را داشته باشند که از اهمیت حرفه‌ای بودن در این حوزه خبر می‌دهد. کارفرماها بیشتر بر روی استخدام افراد 24 تا 44 سال متمرکز هستند. با این وجود حدود 49.2 درصد شرکت‌ها از یافتن نیروی کار شکایت دارند که این عدد در سال 2023، حدود 52 درصد بوده است. پیش‌بینی‌ها درباره تابستان نیز مثبت است، به طوری که در بازه زمانی می و سپتامبر 2024 اشتغال در مناطق ساحلی 21.6 درصد، در مناطق دریاچه‌ای 34.2 درصد، در مناطق کوهستانی 25 درصد و در شهرها 18.8 درصد را به خود اختصاص خواهند داد.

https://www.ilsole24ore.com/art/l-industria-turismo-si-prepara-stagione-2024-e-ricerca-246mila-lavoratori-AFUdbTpC

سرمایه‌گذاری در تبدیل زباله به انرژی سبز

سرمایه‌گذاری حدود 110 میلیونی، که 45 میلیون آن برای نصب دستگاه‌هایی در نظر گرفته شده است که امکان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را فراهم می‌کند، نیروگاه تبدیل زباله به انرژی در منطقه برشیا را کارآمدتر و پایدارتر از قبل می‌نماید و انرژی حرارتی را برای 12500 خانواده دیگر تامین می‌کند. این پروژه جدید با نام پاکسازی گازهای گلخانه‌ای توسط کمپانی A2A در شهر لومباردا افتتاح شده است. این فناوری نوآورانه استفاده از گاز برای تامین شبکه گرمایش شهری را کاهش می‌دهد و تولید 164 کیلووات ساعت در سال با اثرات زیست‌محیطی صفر را امکان‌پذیر می‌نماید. این نیروگاه اولین شبکه گرمایش منطقه‌ای ایتالیاست و هر ساله از حدود 720 هزار تن زباله که غیرقابل بازیافت هستند انرژی الکتریکی و حرارتی به دست می‌آورد و از انتشار 830 هزار تن گاز دی اکسید کربن و حدود 160 هزار تن مصرف نفت جلوگیری می‌کند. در ایتالیا امروزه حدود 19 درصد زباله‌ها دفن می‌شوند که البته هنوز از اهداف اتحادیه اروپا که حداکثر 10 درصد (تا پایان سال 2035) تعیین شده است، فاصلۀ زیادی دارد.

https://www.ansa.it/ansa2030/notizie/finanza_impresa/2024/02/26/a2a-100-milioni-per-il-termoutilizzatore-piu-green_122f42a7-6e4b-40cc-99c1-4f897d301cd3.html

وضعیت تولید پسته ایتالیا

منطقه ایبریکا اسپانیا، جایگاه نخست تولیدکننده پسته در اتحادیه اروپا را به دست آورد و بالاتر از ایتالیا و یونان قرار گرفت. به دلیل حمایت و تامین مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مزارع بزرگ، سطح زیر کشت پسته در اسپانیا به 55 هزار هکتار رسیده است، در حالی که سطح زیر کشت در کشور ایتالیا تنها حدود 3 هزار هکتار می‌باشد. وضعیتی که می‌تواند به دلیل کمبود و کسری تولید ملی در مقایسه با نیازهای داخلی، به وابستگی واردات منجر شود که در گذشته نیز برای زیتون اتفاق افتاد. عرضه پسته در بازار تنها در یک سال، 27 درصد افزایش یافته و بیش از 175 میلیون یورو فروش داشته است.

متوسط سالانه تولید پسته در جهان،  1 میلیون و 800 هزار تن است که از این مقدار 45 درصد در ایالت متحده و 25 درصد توسط ایران تولید می‌شود. 90 درصد پسته تولید شده در ایتالیا نیز از منطقه سیسیل شهر کاتانیاست. بر اساس تحلیل‌های انجام شده توسط Data Bridge Market Research، ارزش بازار جهانی پسته در سال 2021 بیش از 3.9 میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2029 به 5.3 میلیارد دلار هم برسد. ارزش یک کیلوگرم پسته برونته دوپ (پستۀ معروف ایتالیا) پوست کنده بیش از 60 یورو می‌باشد.

https://www.ilbollettino.eu/2024/02/26/la-spagna-minaccia-il-pistacchio-italiano

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما